Gå til innhold

Sony Xperia 1 III (EISA AWARDS MULTIMEDIA SMARTPHONE 2021-2022)


Anbefalte innlegg

Litt seint med egen tråd men oppgraderte til Xperia 1 III for et par uker siden. 
Kjempefornøyd! Telefonen har fått fått flere utmerkelser og veldig mye fortjent skryt. 👍

Info:
https://www.sony.no/electronics/smarttelefoner/xperia-1m3

EISA Awards Multimedia Smartphone 2021-2022:
https://eisa.eu/awards/sony-xperia-1-iii/?lang=nb

Xperia 1 III kåret til årets beste kamera telefon av TIPA (Technical Image Press Association):
https://www.tipa.com/awards/sony-xperia-1-iii/

What Hi-Fi? Awards 2021 winner:
https://www.whathifi.com/reviews/sony-xperia-1-iii

Test i Lyd & Bilde:
https://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/sony-xperia-1-iii/

maxresdefault.jpg

Sony-Xperia-1-III_web.jpg

EISA-Award-Sony-Xperia-1-III.png

2021-07-11_16-37-41.jpg.ce1cab695c4f182f9a27e6ea4b7d0955.jpg

2022-01-22_09-55-56.jpg

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lynrask, flott skjerm, bra kamera og ok batteri. Fungerer helt topp med AudioQuest DragonFly Cobalt, iFi hip-dac2, Sony WF-1000XM4 og  Sony WH-1000XM4. På Xperia 5 II hadde jeg litt problemer med stabil tilkobling til Sony WF-1000XM4 når lydkvalitet var prioritert. Ingen slike problemer på 1 III.

Kjøpte en Spigen AlignMaster GLAS.tR skjermbeskytter som var en drøm å montere. Hvorfor har ingen tenkt på å sende med en slik mal før! 👍 Fikk også et Spigen Rugged Armor case denne uka. Må være et av de flotteste og beste dekslene jeg har prøvd. 😃

AGL02893-1.jpg.4c44fe1c5fc3f9b78eb0badbc413b8c5.jpg

spigensonyxperia1iiicaseruggedarmorblack_2.png

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fine tilbakemeldinger. Har hatt min siden august. Flott tlf med gode funksjoner. Har óg en S21 Ultra som jeg bruker som min daglige tlf. Samsung er bedre på makrobilder, HDR og zoom. Sony gir mer naturlige farger, har burst mode med skuddtakt på 20 bilder i sekundet, filmer i 4k 120 fps og er best på lyd.

Bruker en litt tid på å lære å håndtere kameraet kan en få meget gode bilder til en mobil å være.

Endret av larris
Lenke til kommentar

Med tanke på 256 G lagring, plass til minnekort, 3.5 tilkobling, ledvarsel, og en godt plassert fingerleser så er det vel andre som gjør noe galt. Kanskje det handler om promotering ? Kanskje det handler om status ? Samsung bruker enorme summer på reklame. 

En ting Sony absolutt burde forbedre er frontkameraet. Det er altfor dårlig spesielt i svakt lys.

Endret av larris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sharpings skrev (32 minutter siden):

Allikevel kommer ingen du kjenner til å kjøpe seg en ny Sony telefon. Hva er det Sony gjør galt? Hvorfor vil ingen ha Sony?

Pris er vel hovedgrunnen. 

Ellers så har den for lang og smal skjerm, store kanter øverst og nederst.

Batteritiden er ikke imponerende.

Dette er vel grunnene til at sony aldri har stått på min liste over vurderte telefoner de siste årene.

Selv om jeg gir den tommel opp for å ha hodetelefonutgang.

Eller som gsm arena skriver i sin test sammenlignet mot samsung s21 ultra:

Sitat

we consider the Galaxy the more well-rounded and overall superior cameraphone. The S21 Ultra's battery also lasts way longer and charges faster, and its display is better all around. With comfortable wins in these areas and hardly any real measurable advantages for the Xperia

Så er det lett å se at mange velger bort Sony.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, OC-Freak said:

Pris er vel hovedgrunnen. 

Ellers så har den for lang og smal skjerm, store kanter øverst og nederst.

Batteritiden er ikke imponerende.

Dette er vel grunnene til at sony aldri har stått på min liste over vurderte telefoner de siste årene.

Selv om jeg gir den tommel opp for å ha hodetelefonutgang.

Eller som gsm arena skriver i sin test sammenlignet mot samsung s21 ultra:

Så er det lett å se at mange velger bort Sony.

Mulig Samsung har hakket bedre kamera i enkelte situasjoner men det er ikke det viktigste for meg. Lyd og musikk er viktigere for min del og der er Sony helt topp. Pluss for 3.5 kontakt (bruker ikke den sjøl) og stort pluss for plass til minnekort. Flere og flere har kuttet ut den muligheten. Har et 1 TB minnekort med over 9000 musikkalbum i bra mp4 kvalitet. Fungerer fantastisk bra.

At Sony satser på 21:9 og litt lengre og smalere skjerm er mest en vanesak spør du meg. Ligger bra i hånda gjør den også. Jeg foretrekker heller å ha kanter over og under med bra høyttalere enn "busslommer".

Har hatt et par Samsung S telefoner og hadde ingen problemer, men Samsung har produsert mye av elendig kvalitet opp gjennom åra. Har hatt en Plasma TV og en Blu-ray spiller som var av forferdelig dårlig kvalitet. Faktisk det verste jeg har hatt, og jeg har hatt en god del elektronikk siden 80-tallet. Har utrolig nok nå et helt Samsung og Apple fritt hus. 😄

Lenke til kommentar

For de som ikke vet hva TIPA er:

2021 marked the 30th Anniversary of TIPA, a global organization with member magazines and websites from around the world. The diverse group covers all aspects of photographic activity and serves amateur and professional photographers as well as journals dedicated to trade, marketing, and industry news. With media outlets that include magazines, web sites, trade show “dailies”, and social media, TIPA members reach a worldwide audience throughout Asia, Australia, Europe, and North and South America.

De har nå inngått et samarbeid med DXOMARK:
https://www.tipa.com/news/tipa-and-dxomark-announce-partnership-agreement/

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Trond HB said:

Mulig Samsung har hakket bedre kamera i enkelte situasjoner men det er ikke det viktigste for meg. Lyd og musikk er viktigere for min del og der er Sony helt topp. Pluss for 3.5 kontakt (bruker ikke den sjøl) og stort pluss for plass til minnekort. Flere og flere har kuttet ut den muligheten. Har et 1 TB minnekort med over 9000 musikkalbum i bra mp4 kvalitet. Fungerer fantastisk bra.

At Sony satser på 21:9 og litt lengre og smalere skjerm er mest en vanesak spør du meg. Ligger bra i hånda gjør den også. Jeg foretrekker heller å ha kanter over og under med bra høyttalere enn "busslommer".

Har hatt et par Samsung S telefoner og hadde ingen problemer, men Samsung har produsert mye av elendig kvalitet opp gjennom åra. Har hatt en Plasma TV og en Blu-ray spiller som var av forferdelig dårlig kvalitet. Faktisk det verste jeg har hatt, og jeg har hatt en god del elektronikk siden 80-tallet. Har utrolig nok nå et helt Samsung og Apple fritt hus. 😄

Denne inneholder en del punkt: 

For min del syntes jeg Samsung begynte å bli veldig lik Apple. Så jeg prøvde Huawei, men IT-avdelingen stengte etterhvert for kinesiske telefoner, samt at huawei hadde problemer med varsling av meldinger. Så da ble Sony det naturlige valget. 

Som du sier har sony'ene nydelige høyttalere, samt ikke så dårlig batteritid med litt tweaking. Men (og dette er ikke forbedret på 1 iii såvidt jeg vet) :

  • Fingeravleser som låste opp telefonen i lomma.
  • Videokamera som ikke tåler led-lys innendørs, eller gatelys utendørs!
  • En skjerm som er mye smalere enn omtrent alle bildene som skal vises på den er ikke et pluss.
  • Høyden på telefonen er for stor for lomma
  • Lyden får raskt en stor forsinkelse ved videosamtaler!
  • Svært dårlig frontkamera, vidvinkel og kveld/nattfunksjoner.

Dette var nok til å heve kjøpet og få pengene tilbake. Nå er jeg tilbake på samsung og er vel fornøyd bortsett fra prisen...

 

 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Fingeravtrykkleser som låser opp telefonen i lomma har jeg aldri opplevd, verken på 5 II eller 1 III. Men den var veldig ustabil på et par Sony telefoner jeg hadde før det.

Skjermen justerer vel bredden etter størrelsen på bildene? Har i vært fall ikke lagt merke til noe annet.

Ikke opplevd forsinkelse av lyden på videosamtaler på Google Duo. Har ikke testet videosamtaler noe særlig.

Kameraet har jeg ikke fått testet så veldig mye enda men de få jeg har tatt har blitt bra. Softwaren til kameraet er kanskje ikke den mest brukervennlige men du har en del justeringsmuligheter. Har et Sony kamera fra før så jeg er ganske kjent med softwaren.

 

Endret av Trond HB
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trond HB said:

Fingeratrykkleser som låser opp telefonen i lomma har jeg aldri opplevd, verken på 5 II eller 1 III. Men den var veldig ustabil på et par Sony telefoner jeg hadde før det.

Skjermen justerer vel bredden etter størrelsen på bildene? Har i vært fall ikke lagt merke til noe annet.

Ikke opplevd forsinkelse av lyden på videosamtaler på Google Duo. Har ikke testet videosamtaler noe særlig.

Kameraet har jeg ikke fått testet så veldig mye enda men de få jeg har tatt har blitt bra. Softwaren til kameraet er kanskje ikke den mest brukervennlige men du har en del justeringsmuligheter. Har et Sony kamera fra før så jeg er ganske kjent med softwaren.

 

Joda, bildene blir selvsagt justert etter skjermbredde. Men bildet blir da fysisk mye mindre enn på en bredere skjerm, selv om en da har mer plass over/under (brukt vertikalt) eller sidene (brukt horisontalt). Skjermen er forsåvidt nesten ubrukelig under direkte sollys, uten at det er så mange måneder her i norge da :p Det sagt, det var veldig behagelig å ha en smalere telefon, men jeg ville valgt et mer firkantet skjermformat. For film-folk/hifi, så er jo telefonen legendarisk vil jeg tro.

Prøvde både duo, teams og messenger, med samme dårlige resultat (etter de første 5-15 minuttene).

Kamera kunne vært fantastisk, spesielt for småbarnsforeldre og dyreeiere. Å ta actionbilder med 10fps (noe sånt?) med autofokus var fantastisk. Men igjen snubler sony i SW. 

Lenke til kommentar
Trond HB skrev (6 timer siden):

Noen som vet hvor det har blitt muligheten til å ta skjermdumps? Før kunne du holde inne powerknappen så dukket valget opp.

EDIT: Fant det ut. Du må holde inne power pluss volum ned samtidig. 😀
https://support.google.com/android/answer/9075928?hl=no

Edit power og volum er standar på både Android og iPhone, Side sence er mye enklere

Jeg bruker side sence til det... Dobbelt trykk

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Her er noen kjappe bilder fra Norge, med photo pro Auto.

Tar både bilder innstilt samtidig på Jpeg og Raw.

Jeg er kjempefornøyd med mobilen, eneste er at du må være litt stødig når du tar bilde,  og batteritid er ikke den beste.

Men jeg tror den ble faktisk ble bedre med ny Android 12, det sies at BATTERILEVETID skal være mye bedre enn andres mobiler.

 

 

20211225_142735.JPG

20211225_142728.JPG

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...