Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CasterAnd skrev (På 22.1.2022 den 16.18):

Adgangskontroll-systemer, buss-selskaper (busskort), togselskaper og alskens andre har brukt flere år og flere hundre millioner kroner på å bytte ut utdaterte RFID-systemer med noe mer sikkert basert på NFC med feks Mifare desfire o.l. Dette var et stort løft som flere industrier gjennomførte for snart 10 år siden.

Hadde besøk av en gruppe pen-testere for noen år siden og de nikket anerkjennende til at adgangskortene våre var Mifare Desfire, det er åpenbart good shit. Spørsmålet blir da, hvor mye vil et bytte koste ladebransjen? Verdien av varen er ikke voldsomt høy, hvor mye kan man rettferdiggjøre å bruke på 'perfekt' sikkerhet? Spesielt når man kan øke sikkerheten på de gamle (usikre)systemene ved for eksempel å ha umiddelbare kvitteringer per epost eller sms ved bruk, mulighet for automatisk oppdagelse av mistenkelige transaksjoner, instillinger for maksgrense på bruk osv. 

Dessuten er det jo poengert at ladebrikker kanskje ikke er fremtiden uansett. Jeg tviler på at det blir snakk om et bytte fra rfid til sikrere brikker, det blir heller snakk om å *forlate* rfid til fordel for autentisering via bil eller kanskje mobil(apple pay eller tilsvarende?)

 

Lenke til kommentar

Det er jo noen praktiske forskjeller ved å lade vs fylle drivstoff. Når man fyller tanken så må man stå der og holde slangen og må følge med på antall liter og prisen direkte på pumpa. Men når man lader så setter man i kontakten og kan forlate bilen for å gå på do eller ta seg en matbit eller hva det måtte være. Dette i kombinasjon med at det åpenbart tar lengre tid å lade bilen gjør at det er gunstig å kunne følge med på ladingen via en app. 
 

Så ja det hadde selvsagt vært fint med mulighet for betale med kort, men det finnes noen praktiske fordeler med å bruke en app også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
phax skrev (24 minutter siden):

Når man fyller tanken så må man stå der og holde slangen og må følge med på antall liter og prisen direkte på pumpa.

Må ikke holde slangen, og må ikke følge med på liter og pris, men en må være nær pumpen.

Jeg setter inn pistolen, flipper opp den lille dingsen som holder inne knappen, og venter til tanken er full.
Når det kommer væske opp til tuten så stopper den å pumpe, som regel betyr det at tanken er full.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 22.1.2022 den 5.30):

Standarden finnes for å legge betalingsinformasjonen inn i bilen, og leses ut av ladestasjonen i sanntid. Hvorfor implementeres ikke dette?

Jeg er sikker på at du er superfornøyd med at Tesla har et sånt betalingssystem. Bilen kommuniserer med hurtiglader, og betalingen trekkes automatisk fra det betalingskortet som er lagt inn i Tesla-systemet av eieren. Enkelt penkelt.

Sitat

Elbilforeningen har for stor egeninteresse i at dette ikke implementeres, så derfra kan en ikke forvente å få hjelp til å flytte verden fremover. Men alle andre aktører burde jo ha dette som hovedprioritet.

Der er du inne på din sedvanlige bullshit-linje igjen. Hvilke holdepunkter har du for å påstå noe sånt? Elbilforeningen gir ut ladebrikker til medlemmene sine, men det er kun for at de skal slippe unna app-helvete og dyr SMS-betaling. Selvfølgelig er Elbilforeningen stor tilhenger av Tesla sin sømløse betalingsordning, men de vet veldig godt at resten av lademarkedet IKKE har kommet så langt enda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Absolutt et problem. Jeg har gitt opp å prøve å bruke apper etter mye problemer med flere av de, RFID er det eneste stabile og raske for å lade. Ikke er jeg så redd for at noen skal stjele eller kopiere brikkene mine, det er da ganske begrenset hvilken skade man kan gjøre??

Uansett så hadde det vært veldig greit med et samlet løft ála vipps for mobilbetaling. Om bransjen selv ikke evner må de tvinges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 timer siden):

Må ikke holde slangen, og må ikke følge med på liter og pris, men en må være nær pumpen.

Jeg setter inn pistolen, flipper opp den lille dingsen som holder inne knappen, og venter til tanken er full.
Når det kommer væske opp til tuten så stopper den å pumpe, som regel betyr det at tanken er full.

Åja, dette forandrer alt. Da er det jo ingen praktiske forskjeller på å fylle tanken eller lade bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn jeg skjønner ISO 15118 så er ikke betalingsinformasjonen (kortnr, utløpsdato etc) registrert i bilen, det er bare bilen som identifiserer seg selv, så matches bilens ID med betalingsinformasjonen i bakkant. Selve betalingsinformasjonen ligger hos det som her kalles en mobilitetsoperatør.

WAih2Vx.png

https://www.securetechalliance.org/wp-content/uploads/EV-Charging-Open-Pmt-Framework-WP-FINAL2-Feb-2021.pdf

Så du trenger bare å registrere kortet ditt ett sted og så kan du lade overalt. Hvis bilen blir stjålet eller kortet går ut på dato, så er det bare ett sted du trenger å endre. Det vil ikke være noen problem å ha forskjellige kort koblet til forskjellige biler. Bildeling, utleie osv vil jo løses like lett som man løser autopass i dag. Bedrifter med store bilparker kan ha egne kontrakter for fakturering eller kanskje være mobilitetsoperatører selv.

Skjønner at den etiske hackeren fra PwC vil godt her, men muligheten for å spoofe RFID er en bagatell. Så lenge man får varsel for lading startet på mobilen, så risikerer man bare å bli frastjålet småpenger. Det som er problemet er de bakstreverske ladetilbyderne som bremser utviklingen, antagelig fordi deres forretningsplan er å bli rike på kundedata, ikke på strømsalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Dubious said:

Jo, det er en vesentlig forskjell, som diskuteres her, og det er betalingen.

Trenger ikke noen app eller egen brikke for å betale.

Så ingen forskjell da, siden du ikke trenger app, brikke eller registrere konto for å lade elbil.

App, brikke og konto handler kun om rabatt og ekstra informasjon/tjenester.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (17 minutter siden):

Så ingen forskjell da, siden du ikke trenger app, brikke eller registrere konto for å lade elbil.

App, brikke og konto handler kun om rabatt og ekstra informasjon/tjenester.

Jo, det er den forskjell som blir etterlyst i absolutt alle diskusjoner om lading av elbil. 

Du kan ikke betale med kredittkort.

Du behøver ikke fortelle at du ikke har bruk for den betalingsmåten, hundrevis av innlegg viser at dette burde vært mulig.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Per Magus said:

Jo, det er den forskjell som blir etterlyst i absolutt alle diskusjoner om lading av elbil. 

Du kan ikke betale med kredittkort.

Du behøver ikke fortelle at du ikke har bruk for den betalingsmåten, hundrevis av innlegg viser at dette burde vært mulig.

Dubious påstår at forskjellen er at man må ha app og brikke for å betale. Det er feil, så den forskjellen eksisterer ikke som jeg påpeker.

Ved lading kan du;

  • Betale via SMS uten å registrere deg eller laste ned noen ting.
  • Betale via kontaktløst via brikke, dersom du har registrert deg.
  • Betale via app dersom du har lastet den ned.
  • Du kan fjernaktivere lading via app. (Starte lading for foreldre, samboer, barn, etc. fra et annet sted på kloden)

Ved fylling av bensin fra automatstasjon, kan du;

  • Betale med kort

Men allikevel så påstår de uvitende at det er lading som er så tungvindt og at man tvinges til mye rart. Lading har langt større valgfrihet enn fylling.

Lenke til kommentar
phax skrev (8 timer siden):

Det er jo noen praktiske forskjeller ved å lade vs fylle drivstoff. Når man fyller tanken så må man stå der og holde slangen og må følge med på antall liter og prisen direkte på pumpa. Men når man lader så setter man i kontakten og kan forlate bilen for å gå på do eller ta seg en matbit eller hva det måtte være. Dette i kombinasjon med at det åpenbart tar lengre tid å lade bilen gjør at det er gunstig å kunne følge med på ladingen via en app. 
 

Så ja det hadde selvsagt vært fint med mulighet for betale med kort, men det finnes noen praktiske fordeler med å bruke en app også.

Det er egentlig ingen god grunn til at det å betale med kort, skulle hindre det å følge med i en app. Dersom bilens egen app klarer å motta informasjon fra bilen om batteritilstanden, så burde den kunne gi en meget god oversikt over ladingen i sanntid.

Altså er det ingen god grunn for at betaling med app skulle medføre noen pluss, for andre enn de av oss som har bil uten app-løsning. Men da er den løsningen til Recharge, der man kan scanne QR-kode, og så får man opp all nødvendig info om ladesesjonen.

Dubious skrev (8 timer siden):

Må ikke holde slangen, og må ikke følge med på liter og pris, men en må være nær pumpen.

Jeg setter inn pistolen, flipper opp den lille dingsen som holder inne knappen, og venter til tanken er full.
Når det kommer væske opp til tuten så stopper den å pumpe, som regel betyr det at tanken er full.

Vært ute for mange stasjoner hvor denne låsetappen rett og slett er fjernet, for stasjonseier/kjede ikke vil ha den. Og sist jeg prøvde meg på fylling med å bruke den tappen, så stoppet den ikke i tide, så jeg fikk masse søl. Stod heldigvis i nærheten, og kunne kjapt stoppe fyllingen manuelt.

Dermed er det ikke så enkelt som at det bare er betalingen og tiden som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Må ikke holde slangen, og må ikke følge med på liter og pris, men en må være nær pumpen.

Jeg setter inn pistolen, flipper opp den lille dingsen som holder inne knappen, og venter til tanken er full.
Når det kommer væske opp til tuten så stopper den å pumpe, som regel betyr det at tanken er full.

Mange bensinstasjoner i Norge fjerner eller ødelegger denne tappen av en eller annen grunn. Så dette er ikke noe man kan gjøre overalt.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Cleanupordie said:

Mange bensinstasjoner i Norge fjerner eller ødelegger denne tappen av en eller annen grunn. Så dette er ikke noe man kan gjøre overalt.

Det var - og kanskje er fortsatt? - lovpålagt i Norge. Jeg har aldri skjønt hvorfor - kanskje bare for å plage bilistene.

Men så har jeg opplevd en gang for en del år siden en grunn: fylte bensin på kredittkort i utland og brukte denne låsingen. Pga utland og kredittkort var mengden begrenset til 400 kroner og pumpen stoppet. De 400 kroner var nok for meg og jeg satt pistolen tilbake i pumpen UTEN å oppheve låsingen. Så ombestemte jeg meg og skulle likevel fulle mer: satt inn et annet kort og da sprutet bensin ut av pistolen mens den satt i pumpa. Samme hadde skjedd om jeg hadde dratt og en annen hadde begynt med kortprosedyren.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (1 time siden):

Så ingen forskjell da, siden du ikke trenger app, brikke eller registrere konto for å lade elbil.

Jeg har bestilt el-bil, har ingen erfaring. Så på endel turer langs landet, sist fra Trondheim til Alta, så tok jeg meg noen pauser og benyttet anledningen til å lese og informere meg selv litt iom jeg nettopp lurer på dette med lading. Flere av disse hadde ikke noe SMS nr. Jeg bruker heller SMS enn å laste ned alskens apper, så fortell meg gjerne det generelle SMS nummeret man kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...