Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

Det er en helt merkelig situasjon elbil-næringen har kommet i, egentlig.

Adgangskontroll-systemer, buss-selskaper (busskort), togselskaper og alskens andre har brukt flere år og flere hundre millioner kroner på å bytte ut utdaterte RFID-systemer med noe mer sikkert basert på NFC med feks Mifare desfire o.l. Dette var et stort løft som flere industrier gjennomførte for snart 10 år siden.

Og så sitter vi her da, i 2022. Mens alle andre industrier har forstått at RFID er dødt til sikkerhetsmessige formål, har Elbilforeningen (og elbilnæringen øvrig) funnet ut at "Jo, kan ikke vi og ha sånne brikker som du bruker til å låse opp dører og betale for bussreisen med? Det er jo genialt!", for deretter å gjennomføre dette på verdens værste vis.

Det som er mest katastrofalt her er jo mangelen på svar fra elbilforeningen. De burde jo vært i bresjen nå for å få på plass et nasjonalt system (eller kanskje til og med internasjonalt?) for en ny type ladebrikke med mye bedre sikkerhet. Dét ville vært det eneste rette her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (5 timer siden):

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Det er også fordyrende for ladeprossesen og vil dermed øke prisen.

Når brikken fungerer, er det bare noen millisekunder til ett sekund. Resten av prosessen er dog langt mer tidkrevende. NOen ladestasjoner bruker fort 1 minutt på handshake.

Dog, dette er jo bare sant om brikken aksepteres av ladeoperatøren. Kommer man til en "ukjent" lader/ladeopreratør, risikerer du å ikke få ladet fordi du har feil brikke. Og selv om man oppretter konto, vil den kanskje ikke ha andre brikker enn den man leverer selv.

Skjer dette i tillegg i et annet land enn der man selv hører til, så får man kanskje ikke registrert konto.

Skal sies at roamingmulighetene er blitt langt bedre, og stadig oftere får man lov å registrere seg og kredittkortet for å lade.

Men jeg skulle så gjerne vært dette helt foruten. Verifisering mot bil der kort er lagt inn allerede, slik som Tesla har gjort det, er det aller enkleste. Å betale med bankkort er nest enklest, men fungerer stort sett for alle, så lenge man har Visa eller Mastercard. ANdre kredittkort er ikke nødvendigvis støttet, og kan selvsagt være problematisk for de det gjelder.

Å kunne dra et visa eller mastercard og dermed få betale uten mer mikkmakk, burde derfor vært pålagt løsning. Den er ikke den enkleste, men den krever ikke mere enn at man har kortet, og har pinkoden. Og den er universell. 

Så kan man valgfritt støtte løsninger som Apple Pay og Google Pay, Vipps, Alipay etc.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 timer siden):

Fordi kortleser kan monteres med enkelthet, mens din løsninger krever tilrettelegging fra produsentene. Som kjent drar produsenter beina etter seg i hva angår samarbeid med overgang til elbil, så kan gå mange, mange år før de gidder det. Inntil da hadde det vært kjekt å kunne bruke bankkortet som jeg alltid har med meg uansett.

Kortenheter er ikke gratis og er ekstra unødvendig infrastruktur. Når noe mangler så bør en gå for de beste løsningene og det er plug&pay. At produsentene drar beina etter seg er dessverre en «naturlov». Derfor må det politisk handling til. Ender vi opp med kortterminaler vil plug&pay aldri skje og vi ender opp med en dårligere løsning enn nødvendig.

Endret av Roger Moore
Lenke til kommentar
Fluor1 skrev (50 minutter siden):

Ekspert på å koke suppe på spiker. Tullete artikkel. Lav risiko for svindel og lavt tap ved faktisk svindel.

Ja, denne saken er litt storm i et vannglass. Om man skulle stjele eller kopiere en brikke, hva så? Det er jo stort sett små beløp og hvor mange ganger skal man bruke den? Eier ser jo i app eller på nail hvilke ladinger som er tatt og vil sikkert merke det.

Skal man da stille seg opp på en hurtiglader og stå der i 20 min og lade? Eller parkere på saktelader i 3-4 timer? Vel vitende om at operatør kan ha flagget brikken og er på vei eller sender politi når de ser den blir brukt. Eller verre, eier av brikken er av typen som dukker opp og ordner opp selv.

Uansett så blir det så små beløp som unndras at en operatør fint kan ta sjansen på svindrl og bare dekke det selv. De har jo bare utgiften på råvaren strøm som vanligvis er billig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Per Magus said:

Dette kan du da virkelig ikke mene? 

Har du et hvilket som helst kredittkort eller bankkort så kan du fylle bensin. Det eneste du må passe på er at du ikke fyller diesel på en bensinbil, men den pistolen blir stoppet i åpningen. 

Det er 15-20 diskusjoner om hvordan man skal betale for lading, det burde antyde (tilogmed for de mest fanatiske elbilentusiastene) at dette kan gjøres enklere.

Nei, det finnes mange forskjellige typer bensin og diesel. Super V, 98, 95, fule safe,++    og det er ikke rett frem om du aldri har fylt drivstoff før.

Dessuten så behøver man ikke å registrere seg eller ha noen app for å lade. Det handler kun om å få den billigste prisen. Nøyaktig det samme som for bensin. Trumf, Shell visa, Statoil klubben, ++ krever registrering med mindre du vil betale fullpris.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benytter sms de få gangene jeg ikke har noe annet valg enn å lade på andre ladere enn tesla sine jeg. Hadde elbil-brikke, men pga lite bruk sluttet tydeligvis denne å fungere og gikk ikke an å registrere på nytt. Vanlig kort som alle har, som tilogmed turister kan bruke, hadde vært meget kjekt for absolutt alle. Ikke bare nordmenn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (18 timer siden):

Jeg sier ikke at Tesla gjør feil, eller at Tesla gjør det riktig. Det jeg derimot sier at folk ønsker enklere ladning enn å måtte laste ned xx antall apper. Lade hos CircleK: egen app eller styre i nettleseren, lade hos mer: app, BKK: app, osv. Det er forbrukerfientlig.

Med Elton så får du kombinert de fleste ladeselskaper i en app. Fungerer veldig bra.

Eier ikke elbil selv, men bruker ofte bildelingstjenester som Hyre og Otto og kjører da naturlig nok mye forskjellige biler, og da er lading med app en veldig enkel og grei løsning.

Endret av phax
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (10 timer siden):

Nei, det finnes mange forskjellige typer bensin og diesel. Super V, 98, 95, fule safe,++    og det er ikke rett frem om du aldri har fylt drivstoff før.

 

Hvordan klarer du deg i matvarebutikken? Det finnes minst ti forskjellige tannkremtuber, for ikke å snakke om alle de potetgullposene du kan velge mellom. Du må ha et slitsomt liv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Per Magus said:

Hvordan klarer du deg i matvarebutikken? Det finnes minst ti forskjellige tannkremtuber, for ikke å snakke om alle de potetgullposene du kan velge mellom. Du må ha et slitsomt liv.

Tannkrem er enkelt fordi vi har erfaring. Har jeg aldri kjøpt eller brukt tannkrem før, så hadde det vært komplisert uten å skaffe seg kunnskap.

Kommentaren du siterer handler om at «lading må bli like enkelt som å fylle bensin» er en misforståelse. Lading er like enkelt som å fylle bensin.

At kort må til for at betaling er enkelt er en misforståelse, ettersom «alle» operatører aksepterer sms fra ukjente nummer. Mobiltelefon er mer vanlig at folk har med en kort, så det er «mer» tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
28 minutes ago, WiiBoy said:

Lading er like enkelt som å fylle bensin. 

Nei. Jeg gjentar med et nytt eksempel fra i forgårs: 

Var ute og kjørte, og skulle lade på CircleK i nærheten av Lillesand. For noen måneder siden var det en annen operatør som drev laderne, nå CircleK, og hadde brukt dem et par ganger tidligere med min ladebrikke fra elbilforeningen. Kobler til, "tapper" brikke, display: "Ikke autentisert". Ok, hva betyr dette? Ingen info, men samme beskjed kommer på skjermen på forsøk to. Jeg må da altså inn på CircleK sin nettside, legge inn brikke samt legge inn flere opplysninger (noe som aldri ble nevnt på displayet på laderen, ei pris). Dette tok flere minutter. 

I hvilket univers er dette lettere enn at jeg "tapper" kortet mitt på en nettleser og så går inn på bensinstasjon og kjøper en pølse? På tiden det tok å legge inn alt av opplysninger kunne jeg hatt spist en hel pølse og ladet mesteparten av det jeg trengte for turen. Tenkt om Kjell på 70 skulle gjort dette uten hjelp som ny elbileier. Det er ingenting intuitivt med ladeprosessesen.

Og SMS argumentet kjøper jeg ikke. Mulig det var et alternativ men tror ikke jeg så det på laderen. Det er også et virvarr av kodeord og ting som kan gå feil ("du har en pågående Lading" er en kjenning med de som har vært borti buggy Mer ladere, noe som forhindrer deg fra å lade).

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camino skrev (På 22.1.2022 den 9.43):

Inntil vi får en fungerende og standardisert plug and play løsning som dekker alle operatører så er RFID den enkleste/beste løsningen for mange av oss.

Hvorfor ha med seg spesialbrikke kun for elbillading når man uansett har med seg universalkort for kontaktløs betaling eller NFC mobilbetaling? Hva blir det neste? Egen ølbrikke kun for ølkjøpere? Egen spesialbrikke kun for betaling av byggevarer? Hvor skal dette ende? Det enkleste og beste er å bruke universalløsninger som ikke låser en inne i en bestemt leverandør eller produkt-kjede.

asicman skrev (På 22.1.2022 den 10.38):

Bruker noen kort og kode fortsatt? Kontaktløs kortbetaling hadde vært enkelt. Jeg har ikke brukt fysisk kredittkort til annet enn nettbetaling i løpet av pandemien.
Det tar et sekund å holde telefonen opp til leseren. Et sekund til hvis jeg må legge fingeren på sensoren.

Kontaktløs kortbetaling med fysiske kort ikke krever kode før beløpet overstiger 500 kr. Det virker svært smidig i butikken. Ingen grunn til at det skal være vanskeligere å betale lading. NFC er også et alternativ.

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (På 22.1.2022 den 11.00):

Jeg mobber Elbilforeningen her, for de er så opptatt av sin egen brikke at de aldri kommer til å gjøre det riktige.

Jeg har aldri skjønt poenget med medlemskap der. Noen tror sikkert at det kan være "kjekt å ha" når man eier elbil eller at man bare slenger på et medlemskap fordi "hva galt kan skje"  eller "det er vel bare sånn det er når man eier elbil".

Roger Moore skrev (På 22.1.2022 den 11.09):

Hvorfor skal du dra fram kortet når du bare kan plugge i ladekabelen og trykke på "start"?

Pga registrering av medlemskap, nok en ondsinnet EULA og at det kun fungerer i et begrenset område på én kjede. Skal man en tur ut av landet, særlig om man skal langt, så må man registrere seg på andre språk, lese EULA på andre språk osv. Kort fungerer over alt, i alle land, uansett merke på stasjonen.

Complexity skrev (23 timer siden):

At folk ønsker kortterminaler kan jeg ikke fatte.. kansje man ønsker å kunne betale med kontanter da også..?

Nå etter at bankene har begynt å lange persondata til høystbydende (i oppdatert avtale de færreste har lest eller forstått) så er det ikke noen dårlig idé med kontanter. Jeg vil bare minne om sentralbankloven §3-5. Er de ikke ladebransjen lovbrytere hele gjengen pr i dag?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Hvorfor ha med seg spesialbrikke kun for elbillading når man uansett har med seg universalkort for kontaktløs betaling eller NFC mobilbetaling?

 

Man trenger ikke det. Betal med sms, så trenger du ikke å registre deg eller laste ned app. 
Brikke eller app handler kun om rabatt/billigere pris. Slik er det også på bensinstasjoner. Skal du ha bedre pris, så er det spesielle kort, registrering og medlemskap som gjelder.

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke det. Betal med sms, så trenger du ikke å registre deg eller laste ned app. 
Brikke eller app handler kun om rabatt/billigere pris. Slik er det også på bensinstasjoner. Skal du ha bedre pris, så er det spesielle kort, registrering og medlemskap som gjelder.

Slik er det også i matvarebutikker. Jeg handler normalt på Coop Extra, registrerer meg ved hjelp av QR-kode i Coop-appen, betaler med Coop Pay (i samme appen) og kostnaden blir trukket fra Coop Mastercard. Det gir mest rabatter, og enklest betaling (kan betale mens jeg pakker varer, behøver ikke å flytte meg til kortterminalen). 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg vil bare minne om sentralbankloven §3-5. Er de ikke ladebransjen lovbrytere hele gjengen pr i dag?

Regner med det finnes unntak for ubetjente stasjoner, da det har eksistert ubetjente besinstasjoner i mange mange år, og ladestasjoner fungerer på samme måte.

Så har vi bussene som har nektet å ta imot kontanter de siste 2 årene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...