Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Standarden finnes for å legge betalingsinformasjonen inn i bilen, og leses ut av ladestasjonen i sanntid. Hvorfor implementeres ikke dette?

Elbilforeningen har for stor egeninteresse i at dette ikke implementeres, så derfra kan en ikke forvente å få hjelp til å flytte verden fremover. Men alle andre aktører burde jo ha dette som hovedprioritet.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ove Kvam skrev (42 minutter siden):

Men det er jo ikke bilen som betaler for lading, så identifikasjonen bør være knyttet til brukeren av bilen. Dette er spesielt viktig hvis en bil har mange brukere.

Leiebilfirmaene får finne sin egen løsning. Hvis familier, venner og bedrifter ikke klarer å løse dette så bør en bytte venner, familie og/eller ansatte/arbeidsgiver.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Roger Moore said:

Leiebilfirmaene får finne sin egen løsning. Hvis familier, venner og bedrifter ikke klarer å løse dette så bør en bytte venner, familie og/eller ansatte/arbeidsgiver.

En bil brukes av flere i samme familier, noen har firmabiler, noen driver med bildeling osv. Det er på ingen måte noe automatikk i at bil har en sjåfør. Det letteste må være å ha en kortleser. Ingen registrering - kort på terminal når sjåfør har behov for å lade kjøretøy, ferdig. Ikke noe videre logistikk med å finne ut hvem som kjørte kjøretøy og hvem som skal betale. 

Endret av The Very End
  • Liker 8
Lenke til kommentar
The Very End skrev (5 minutter siden):

En bil brukes av flere i samme familier, noen har firmabiler, noen driver med bildeling osv. Det er på ingen måte noe automatikk i at bil har en sjåfør. Det letteste må være å ha en kortleser. Ingen registrering - kort på terminal når sjåfør har behov for å lade kjøretøy, ferdig. Ikke noe videre logistikk med å finne ut hvem som kjørte kjøretøy og hvem som skal betale. 

Så det du sier er at Tesla gjør alt feil? For Tesla fungerer nøyaktig slik som jeg mener andre må fungere her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle operatørene har kundens epost adresse og tlf nr.

De burde gi kunden en mulighet til å få epost eller SMS med beløp og kWh etter hver ladesession så ville man oppdage med en gang hvis kortet ble misbrukt.

Så kunne man sperre kortet/kontoen i etterkant om nødvendig.

Vær så snill å ikke ta fra oss muligheten til å bruke RFID for å starte lading.

Inntil vi får en fungerende og standardisert plug and play løsning som dekker alle operatører så er RFID den enkleste/beste løsningen for mange av oss.

 

mvh Hugo

 

Endret av Camino
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ove Kvam said:

Men det er jo ikke bilen som betaler for lading, så identifikasjonen bør være knyttet til brukeren av bilen. Dette er spesielt viktig hvis en bil har mange brukere.

Men det er jo ikke bilen som betaler bomavgift, ferge, og også forsikring, veiavgift og verksted for den saks skyld...

De som anser det som et stort problem å ikke benytte bilen som identifikasjon for da finne seg i å dekke kostnadene knyttet til å drive andre betalingsløsninger. Det beste hadde jo vært om alt sammen var knyttet mot en sentral eier/brukerregistrering, med mulighet for å med sikker identifisering for begge parter angi tidsrom kjøretøyet var overlatt til andre - både for utleiefirma og andre som låner ut bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

. Det jeg derimot sier at folk ønsker enklere ladning enn å måtte laste ned xx antall apper. Lade hos CircleK: egen app eller styre i nettleseren, lade hos mer: app, BKK: app, osv. Det er forbrukerfientlig.

Har du elbil?

Jeg har så godt som utelukkende kjørt elbil siden 2017. Jeg kjører ca. 25’000 km i året. Jeg kjører ikke Tesla.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Det er ikke mer stress med dagens løsning enn med kort. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, StigVidar said:

Det de driver med disse selskapene er jo bare tull. De må etter hvert innse at å prøve å låse kundene inne i sitt system med disse app'ene ikke er noe vi vil ha. Jeg vil betale med banken sitt kort eller kredittkortet.

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Det er også fordyrende for ladeprossesen og vil dermed øke prisen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, WiiBoy said:

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Det er også fordyrende for ladeprossesen og vil dermed øke prisen.

Bruker noen kort og kode fortsatt? Kontaktløs kortbetaling hadde vært enkelt. Jeg har ikke brukt fysisk kredittkort til annet enn nettbetaling i løpet av pandemien.
Det tar et sekund å holde telefonen opp til leseren. Et sekund til hvis jeg må legge fingeren på sensoren.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Det er også fordyrende for ladeprossesen og vil dermed øke prisen.

Du ser vekk i fra muligheten til å handle varer anonymt. Jeg er ikke interessert i et samfunn der alt en gjør skal registreres. Dessuten er kort + kode ikke noe som tar tid. Det fungerer helt fint ellers i samfunnet. At elbilister er så opptatt av at ladeprosessen skal gå 20 sekund raskere er smått ironisk.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
4 minutes ago, WiiBoy said:

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Det er også fordyrende for ladeprossesen og vil dermed øke prisen.

Hvor mye fordyrende? Det var antagelig en stor andel av kostnaden "den gangen" hurtiglading var billig, men er nok en mindre prosentandel av kostnaden nå. 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Roger Moore said:

Standarden finnes for å legge betalingsinformasjonen inn i bilen, og leses ut av ladestasjonen i sanntid. Hvorfor implementeres ikke dette?

Elbilforeningen har for stor egeninteresse i at dette ikke implementeres, så derfra kan en ikke forvente å få hjelp til å flytte verden fremover. Men alle andre aktører burde jo ha dette som hovedprioritet.

ISO 15118 du mener?

Den er prøveimplementert hos fler bilprodusenter,  men det gjenstår noen problemer med sikkerheten før det kan tas i bruk for fult.
Et lite knippe biler har støtte for ISO 15118, men som nevnt noen utfordringer med sikkerhet gjør at det ikke er adoptert for fult.

Uansett viktigst å få på plass det fysiske i bilene, resten kan løses med software ettervhert, og levetiden på en bil er mye lengre enn levetiden på en ladestasjon (som seff også må implementere dette).

Edit:
Det er altså på vei, og det jobbes med å implementere. Men mange parter som er involvert og som skal være enige, ting tar tid.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Per Magus skrev (1 time siden):

Hvorfor skal det gjøres så mye vanskeligere for elbilen?

Fordi de vil vise reklame i appen, de vil låse deg inne i et system. Alle selskaper vil det som Rema, coop, alle bensinstasjoner osv. Men de innser at en må kunne betale med kort som et alternativ. Det har disse elbilladefirmaene klart å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...