Gå til innhold

Ladebrikker er enkle å klone og misbruke, mener ekspert: – Burde vært forbudt


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (2 timer siden):

Jeg sier ikke at Tesla gjør feil, eller at Tesla gjør det riktig. Det jeg derimot sier at folk ønsker enklere ladning enn å måtte laste ned xx antall apper. Lade hos CircleK: egen app eller styre i nettleseren, lade hos mer: app, BKK: app, osv. Det er forbrukerfientlig.

Og derfor er det rart at protokollen og infrastrukturen som allerede er på plass for plug&pay (slik Tesla gjør) ikke pushes hardere. Av f.eks. Elbilforeningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 "RFID-brikker innebærer en avveining mellom sikkerhet og enkelhet, sier Norsk elbilforening,"

Null sikkerhet og kun enkelhet ble altså valget.

Ikke gidder de skrive pris på pumpene, ikke får man opp kostnaden for fylling på pumpene... 

Elbilfantastene skal spare 10sekunder på å slippe å taste kode, men bruker gjerne minutter på å klå på telefonen etterpå og skal studere ladeappene sine. 

All kritikk tar de imot med alle pigger ute. Å Gu' så lei jeg er det der. 

Folk har bedt om kortautomater siden ladestasjonene kom. Er himmla enkelt å legge inn og ikke fortell meg løgnene deres om at prisen og kompleksiteten stiger til himmels. Er nemmlig ikke sånn ellers i verden og disse stasjonene går til h...  for ett godt ord uansett alikavel. Mer enn en gang jeg har måttet byttet ladestasjon fordi den ene ikke virket. Og spar meg nå de eeeeeeeevindelige rosenrøde tesla historiene deres. Helt super toppers at du ikke har opplevd problemer, jeg er faktisk helt oppriktig glad på dine vegner, men jeg vet om mange andre som har opplevd problemer på lik linje med andre elbileiere.... 

Helt greit DERE ikke vi bruke kort. Men la nå andre velge for seg selv. 

 

Sigh!

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
MegaMann2 skrev (13 minutter siden):

ISO 15118 du mener?

Den er prøveimplementert hos fler bilprodusenter,  men det gjenstår noen problemer med sikkerheten før det kan tas i bruk for fult.
Et lite knippe biler har støtte for ISO 15118, men som nevnt noen utfordringer med sikkerhet gjør at det ikke er adoptert for fult.

Uansett viktigst å få på plass det fysiske i bilene, resten kan løses med software ettervhert, og levetiden på en bil er mye lengre enn levetiden på en ladestasjon (som seff også må implementere dette).

Edit:
Det er altså på vei, og det jobbes med å implementere. Men mange parter som er involvert og som skal være enige, ting tar tid.

Det er det jeg mener ja. Jeg vet at flere av ladeoperatørene har vært klar på sin side i mange år. Nå venter jeg bare på at Elbilforeningen skal bli en ansvarlig forening og pushe politikerne til å stille de rette kravene til bilfabrikantene og ladetilbyderne.

Jeg mobber Elbilforeningen her, for de er så opptatt av sin egen brikke at de aldri kommer til å gjøre det riktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, WiiBoy said:

Har du elbil?

Jeg har så godt som utelukkende kjørt elbil siden 2017. Jeg kjører ca. 25’000 km i året. Jeg kjører ikke Tesla.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i det du skriver. Det er ikke mer stress med dagens løsning enn med kort. 
 

Har Leaf og er uenig. Hvorfor pokker skal jeg måtte legge inn en haug apper når jeg kunne dradd opp bankkortet mitt? I hvilken dimensjon er å "tappe" kortet og lade verre enn å måtte gå inn i playstore, laste ned app, legge inn diverse opplysninger for SÅ å lade?

Du kan riktignok om du har elbilforeningens ladebrikke bruke denne på flere, men du må uansett innom nettsidene til operatørene for å legge inn opplysninger.

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (34 minutter siden):

Kredittkort hadde vært en mye dårligere løsning. Autentisering med brikke tar millisekunder, kort+kode tar «mye» lengre tid.

Om man 'tapper' med brikke eller kort kommer ut på det samme.(man trenger ikke kode) Ulempen med brikke er at det er noe ekstra å ta med seg, samt den fungerer ikke overalt. (men det ville kort gjort hvis det hadde vært tilgjengelig løsning)
Så helt klart en kjempefordel med kort kontra brikke og xx apper.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Har Leaf og er uenig. Hvorfor pokker skal jeg måtte legge inn en haug apper når jeg kunne dradd opp bankkortet mitt? I hvilken dimensjon er å "tappe" kortet og lade verre enn å måtte gå inn i playstore, laste ned app, legge inn diverse opplysninger for SÅ å lade?

Du kan riktignok om du har elbilforeningens ladebrikke bruke denne på flere, men du må uansett innom nettsidene til operatørene for å legge inn opplysninger.

Hvorfor skal du dra fram kortet når du bare kan plugge i ladekabelen og trykke på "start"?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Roger Moore said:

Hvorfor skal du dra fram kortet når du bare kan plugge i ladekabelen og trykke på "start"?

Fordi kortleser kan monteres med enkelthet, mens din løsninger krever tilrettelegging fra produsentene. Som kjent drar produsenter beina etter seg i hva angår samarbeid med overgang til elbil, så kan gå mange, mange år før de gidder det. Inntil da hadde det vært kjekt å kunne bruke bankkortet som jeg alltid har med meg uansett.

Endret av The Very End
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Enkelt å hviteliste nødvendig ID fra bilen slik at 5 foreskjellige brikker virker på samme bil. Klones en brikke vil vil den ikke virke på andre biler en de som er godkjent i appen. Eier av bilen er ansvarlig for hvitelisten og kan administrere dette selv. En trenger kun en godkjenning fra ladeselskapet. En annen grei løsning er enkel 2FA mot mobil. Når en brikke brukes må en bekrefte på mobil. Dette er løsning som brukes nesten hvor som helst i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Abel46 said:

Når du kjører inn på en bensinstasjon ser du dagens pris på bensin med store bokstaver.

Når du kjører inn på en ladestasjon kan du ikke se prisen i det hele tatt.

Hvorfor er det slik tror du?

Det er slik fordi prisen er ganske konstant. Alle 50kWh laderne til Fortum har lik pris over hele landet og justeres kanskje en gang i året. Det samme gjelder de fleste (alle?) andre operatørene.

Bensinpriskaoset endrer seg jo opp og ned som en jojo. To stasjoner i samme kjede med noen kilometer avstand kan ha 20% forskjell i pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at mange av «haterne» i tråden her har lite erfaring med hurtiglading og baserer seg på synsing. 

Det å gå fra bensin til el krever litt tilpasning og litt man må sette seg inn i. Det samme gjelder andre veien også. Har du null erfaring med bensin, så er det et virvar med forskjellige bensintyper, rabatt kort, klubber, priser som konstant endrer seg, hvilke betalingskort man skal bruke hvor,++

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg har inntrykk av at mange av «haterne» i tråden her har lite erfaring med hurtiglading og baserer seg på synsing. 

Det å gå fra bensin til el krever litt tilpasning og litt man må sette seg inn i. Det samme gjelder andre veien også. Har du null erfaring med bensin, så er det et virvar med forskjellige bensintyper, rabatt kort, klubber, priser som konstant endrer seg, hvilke betalingskort man skal bruke hvor,++

Gjerne påpek hvor vår manglende forståelse inntreffer. Kan ikke snakke for andre enn meg selv, men som en elbileier de siste 6 årene (og for fremtiden, ikke planlagt å gå tilbake), så må det være mulig å være irritert på forbrukerfientlige praksiser uten å bli anklaget for inkompetanse. Et annet moment er at vi faktisk må gjøre ting så enkelt som mulig, mtp. at alle og enhver skal over på elektrisk mobilitet i fremtiden. Å hevde at folk bare er dumme og vanskelige er lite konstruktivt, og minner mye om Linux bevegelsen som lurer på hvorfor de ikke klarer å få over mannen i gata til systemet når de på samme tid ikke er villig til å reflektere at mannen i gaten bare ønsker at ting skal fungere uten å måtte styre med ting som strengt talt er unødvendig. 

Endret av The Very End
  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 hours ago, The Very End said:

En bil brukes av flere i samme familier, noen har firmabiler, noen driver med bildeling osv. Det er på ingen måte noe automatikk i at bil har en sjåfør. 

Kan jo bare ha eget kort per profil.

Alt annet er jo profilbasert hos Tesla nå feks. Om madammen låner bilen min så justeres ratt,speil,sete og innstillinger til hennes preferanse automatisk. Også er det tilbake til mine innstillinger når jeg skal bruke den igjen.

Nå kommer det vehicle sync, som vil si at om jeg justerer ratt eller sete på min egen bil så vil det også justeres på min profil på firmabilen f.eks.

Å da ha separate betalingskort per profil burde være det minste problemet. Men akkurat nå er det vel bare ett kort per bil hos Tesla. De fleste firma legger vel bare inn ett firmakort der da de uansett skal dekke det men for private vil man kansje dele det etter hvem som bruker bilen.

At folk ønsker kortterminaler kan jeg ikke fatte.. kansje man ønsker å kunne betale med kontanter da også..?

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er for sløvt. Det går fint an å ta visakort som på bensinstasjoner, om de var opptatt av brukervennlighet og sikkerhet. Her kommer de bare med billige argumenter for å tvinge kunden inn i sitt system. Skuffet av elbilforeningen her, de bør være tydelige på at brikker og egne apper ikke er godt nok. Jeg har i dag 10 apper tilknyttet bilen på mobilen, 5 av dem ladeapper. Og 3 brikker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

Har du null erfaring med bensin, så er det et virvar med forskjellige bensintyper, rabatt kort, klubber, priser som konstant endrer seg, hvilke betalingskort man skal bruke hvor,++

Dette kan du da virkelig ikke mene? 

Har du et hvilket som helst kredittkort eller bankkort så kan du fylle bensin. Det eneste du må passe på er at du ikke fyller diesel på en bensinbil, men den pistolen blir stoppet i åpningen. 

Det er 15-20 diskusjoner om hvordan man skal betale for lading, det burde antyde (tilogmed for de mest fanatiske elbilentusiastene) at dette kan gjøres enklere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor går alle Elbil eiere i fistel når man foreslår et betalingssystem som fungerer på milliarder av steder i hele verden. Betalingskort er sikkert og enkelt. Det kreves ikke profil og registrering hos butikker eller selgere. Hvorfor skal ladenettverket i Norge være så framtidsretter?

Endret av LA9NK7V1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...