Gå til innhold

Samlivsbrudd = økonomisk vanskeligstilt?


Anbefalte innlegg

Hei,

Ser ut som det går mot slutten i forholdet etter mange år, og lurte da på om hvordan det går om det er jeg som blir kjøpt ut av boligen vi bor i. Er gift med barn, to barn på 7 og 10. 

Jeg er dog usikker på om hun har råd til å beholde boligen, men siden vi kjøpte via besteforeldrene hennes så skal ikke jeg være vanskelig der. hun har deltidsstilling. 

Med to barn i en 50/50 ordning, og har en relativt grei lønn på rundt 505.000 før skatt i året uten overtid. 
Vil vi begge regnes som økonmisk vanskeligstilt, slik en av oss kan søke startlån? 
Har felles billån og forbrukslån på hhv 100k og 130k 

edit

Endret av Slagen mann
viktig info
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (2 minutter siden):

Du blir ikke regnet som økonomisk vanskeligstilt med den lønnen.

Men om du blir kjøpt ut av boligen vil du jo få halve verdien, og da sitte med en del egenkapital. Det burde vel gjøre det mulig å skaffe en bolig relativt greit.

Ser jeg glemte å skrive før skatt.

Vi kjøpte ny bolig relativt nylig, og vil (om jeg har regnet riktig) ha 150.000 på bok om hun kjøper meg ut.

ser også målgruppen til startlån er

  • Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig raskt.

    og

    Startlån er for barnefamilier og personer som er i en særlig utfordrende situasjon og mangler en egnet bolig.

    Får du boliglån i vanlig bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier er unntatt kravet om å spare.

Lenke til kommentar

505000 før skatt er ikke økonomisk vanskeligstilt. Det er en veldig gjennomsnittlig lønn i Norge. Den er over medianen på 431000.

Dersom du får 150' om hun kjøper deg ut bruker du det på å betale ned din del av forbrukslånet.

Hvem beholder bilen? Det naturlige vil være at den som beholder bilen også beholder lånet. Eventuelt selges bilen og overskuddet deles.

Du bør da sitte med noe cash. Det er da på tide å fortsette å spare til egenkapital.

Edit: Hva gikk forøvrig forbrukslånet til? Oppgradering av bolig e.l? Antar at dere kanskje sitter igjen med noe verdi ettersom dere har et lån. Regnestykket blir jo litt annerledes alt etter som hva det er brukt på.

Endret av simen929
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Slagen mann skrev (1 minutt siden):

Ser jeg glemte å skrive før skatt.

Vi kjøpte ny bolig relativt nylig, og vil (om jeg har regnet riktig) ha 150.000 på bok om hun kjøper meg ut.

ser også målgruppen til startlån er

  • Du er i en familie med barn, og har behov for en stabil og trygg bolig raskt.

    og

    Startlån er for barnefamilier og personer som er i en særlig utfordrende situasjon og mangler en egnet bolig.

    Får du boliglån i vanlig bank, kan du ikke få startlån. Er du ung i etableringsfasen, eller i en situasjon hvor du kan spare, får du heller ikke startlån. Barnefamilier er unntatt kravet om å spare.

At det var før skatt tok jeg som en selvfølge. "Ingen" regner lønn etter skatt i slike situasjoner. 

Slik jeg tolker det vil du automatisk bli avslått dersom du kan få boliglån i vanlig bank. Og med din inntekt bør du klare det helt fint, med mindre du skal bo midt i Oslo sentrum eller noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var i lignende situasjon for en del år tilbake. Mitt inntrykk var at det var ingenting å hente av hjelp hvis man satt med en middels inntekt. Med mindre kommunen man holder til i har noen spesielt rause ordninger. Ble kjøpt ut av felles bolig og felles bil. Bodde en stund hos mine foreldre og sparte egenkapital (litt kjipt med to unger, men sånn er det). Kjøpte så en litt for liten leilighet. Bodde der noen år og fortsatte å spare. Kjøpte så hus.

Endret av bo1e
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du trenger en skikkelig realitetsorientering. Du er ikke i nærheten av vanskeligstilt. Kvitt deg med bilen dersom du ikke må ha bil, og nedbetal alt av forbrukslån så raskt som mulig.

Og for all del IKKE bli med på noe "lurt" dersom samboeren din ikke har råd til å kjøpe deg ut. Da får dere heller selge huset. Eier du halvparten av huset, skal du selvfølgelig ha halvparten av dagens markedsverdi.

500 000 er en ganske god lønn i dag, og det høres ut som om du har mulighet til overtid? Benytt deg da av denne muligheten og jobb det du kan slik at du raskest mulig kan kjøpe noe eget. 

Ikke at det har noe å si for deg, men det høres virkelig ut som om samboeren din burde skaffe seg en fulltidsstilling. Det er nok hun som kommer dårligst ut av dette. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (15 minutter siden):

Og for all del IKKE bli med på noe "lurt" dersom samboeren din ikke har råd til å kjøpe deg ut. Da får dere heller selge huset. Eier du halvparten av huset, skal du selvfølgelig ha halvparten av dagens markedsverdi.

Nå har jeg aldri vært involvert  i en slik situasjon så korriger meg gjerne hvis jeg er på jordet, men er det så dumt med en ordning hvor personen som beholder huset stiller boligen som sikkerhet for den andre parten? 

Med forbehold om at han har en nogenlunde grei gjeldsgrad, forenkler det jo prosessen med å ordne seg et nytt sted å bo ganske mye. Med to barn i en slik alder er det sikkert å foretrekke å ha noe eget fortest mulig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
simen929 skrev (55 minutter siden):

505000 før skatt er ikke økonomisk vanskeligstilt. Det er en veldig gjennomsnittlig lønn i Norge. Den er over medianen på 431000.

Dersom du får 150' om hun kjøper deg ut bruker du det på å betale ned din del av forbrukslånet.

Hvem beholder bilen? Det naturlige vil være at den som beholder bilen også beholder lånet. Eventuelt selges bilen og overskuddet deles.

Du bør da sitte med noe cash. Det er da på tide å fortsette å spare til egenkapital.

Edit: Hva gikk forøvrig forbrukslånet til? Oppgradering av bolig e.l? Antar at dere kanskje sitter igjen med noe verdi ettersom dere har et lån. Regnestykket blir jo litt annerledes alt etter som hva det er brukt på.

Antar den som beholder huset skal ha bilen. Jeg går ikke med på noe annet iallefall..

ingen verdi tilknyttet forbrukslånet, dessverre. 

bo1e skrev (33 minutter siden):

Var i lignende situasjon for en del år tilbake. Mitt inntrykk var at det var ingenting å hente av hjelp hvis man satt med en middels inntekt. Med mindre kommunen man holder til i har noen spesielt rause ordninger. Ble kjøpt ut av felles bolig og felles bil. Bodde en stund hos mine foreldre og sparte egenkapital (litt kjipt med to unger, men sånn er det). Kjøpte så en litt for liten leilighet. Bodde der noen år og fortsatte å spare. Kjøpte så hus.

Ja, er forberedt på å bo meg oppover. Samtidig er vi i en kommune hvor de hyler etter tilflytting, så satser på at de ikke vil at jeg skal flytte eventuelt.

Har dessverre "ingen" å flytte til da foreldrene mine og jeg ikke har kontakt. I tillegg er de i gjeldsordning.

ITtraktor skrev (27 minutter siden):

Du trenger en skikkelig realitetsorientering. Du er ikke i nærheten av vanskeligstilt. Kvitt deg med bilen dersom du ikke må ha bil, og nedbetal alt av forbrukslån så raskt som mulig.

Og for all del IKKE bli med på noe "lurt" dersom samboeren din ikke har råd til å kjøpe deg ut. Da får dere heller selge huset. Eier du halvparten av huset, skal du selvfølgelig ha halvparten av dagens markedsverdi.

500 000 er en ganske god lønn i dag, og det høres ut som om du har mulighet til overtid? Benytt deg da av denne muligheten og jobb det du kan slik at du raskest mulig kan kjøpe noe eget. 

Ikke at det var noe å si for deg, men det høres virkelig ut som om samboeren din burde skaffe seg en fulltidsstilling. Det er nok hun som kommer dårligst ut av dette. 

Nei, skjønner at jeg har det godt. Men bankene syntes ikke at jeg har det godt. Alle kalkulatorer går på 0 når jeg skriver inn inntekten og hvor mange barn jeg har..

Rutgerus skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg aldri vært involvert  i en slik situasjon så korriger meg gjerne hvis jeg er på jordet, men er det så dumt med en ordning hvor personen som beholder huset stiller boligen som sikkerhet for den andre parten? 

Med forbehold om at han har en nogenlunde grei gjeldsgrad, forenkler det jo prosessen med å ordne seg et nytt sted å bo ganske mye. Med to barn i en slik alder er det sikkert å foretrekke å ha noe eget fortest mulig. 

Vi har dessverre ikke så alt for god gjeldsgrad. Men foreldrene til kona driter jo penger, så hun burde vel ha større sannsynlighet for hjelp enn det jeg får.

Lenke til kommentar

Situasjonen din er vanskelig, men svaret på spørsmålet ditt er enklere. 

1. Få takst på boligen. Hun må kjøpe deg ut av Verdi - Lån / 2. Ikke noe å diskutere. 
2. Billånet følger bilene. Selg begge to dersom dere ikke må ha bil. Billån står også i veien for boliglån for din del.
3. Du må vel ha skriftlig avslag fra 3 banker for å kunne kvalifisere til vurdering av husbanken/kommunalt lån. Var værtfall sånn da jeg jobbet i bank. 
4. Ikke tøy strikken. Ingen er tjent med at du bor deg ihjel. Ikke barna, ikke du heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rutgerus skrev (På 21.1.2022 den 21.18):

 er det så dumt med en ordning hvor personen som beholder huset stiller boligen som sikkerhet for den andre parten? 

 

Hvis de har total egenkapital på 150.000 hver minus forbrukslån, så er boligen allerede belånt "til pipa".

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Mag ne said:

Gjennomsnittlig lønn er ca 600.000 (2021) og median lønn kan ikke være så mye lavere.

Lønn (ssb.no)

SSB:  ( https://www.ssb.no/statbank/table/06946 )

image.png.a251591a90cbfa5e9586d8936d366dd9.png


TS er i en kjedelig situasjon, men som andre har påpekt, kvalifiserer det ikke til den offisielle definisjonen av vanskeligstilt selv om livet likevel kan oppleves slik.  Så vidt jeg husker er grensen for om man offisielt lever i fattigdom at inntekten skal være under 60% av medianinntekten, men godt mulig at man her bruker husholdningsinntekt slik at det inkluderer par og så blir regnestykket et annet.  TS er ikke langt unna at skulle betale toppskatt. 

Mange lever i den tro at al den skatten de betaler betyr at de vil kunne få hjelp i en vanskelig situasjon, men realiteten er at man som regel må ramme bunden først før man "kvalifiserer" for hjelp (særlig om man ikke tilhører en prioritert befolkningsgruppe), til tross for at det hadde vært langt mer effektivt og billigere å hjelpe folk før de er så langt nede at også troen på at det kan bli bedre er helt borte. 

 

 

Endret av tigerdyr
  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 minutter siden):

SSB:  ( https://www.ssb.no/statbank/table/06946 )

image.png.a251591a90cbfa5e9586d8936d366dd9.png


TS er i en kjedelig situasjon, men som andre har påpekt, kvalifiserer det ikke til den offisielle definisjonen av vanskeligstilt selv om livet likevel kan oppleves slik.  Så vidt jeg husker er grensen for om man offisielt lever i fattigdom at inntekten skal være under 60% av medianinntekten, men godt mulig at man her bruker husholdningsinntekt slik at det inkluderer par og så blir regnestykket et annet.  TS er ikke langt unna at skulle betale toppskatt. 

Mange lever i den tro at al den skatten de betaler betyr at de vil kunne få hjelp i en vanskelig situasjon, men realiteten er at man som regel må ramme bunden først før man "kvalifiserer" for hjelp (særlig om man ikke tilhører en prioritert befolkningsgruppe), til tross for at det hadde vært langt mer effektivt og billigere å hjelpe folk før de er så langt nede at også troen på at det kan bli bedre er helt borte. 

 

 

"Lønn" og "inntekt for husholdning, etter skatt" er to forskjellige ting.

Når gjennomsnittlig lønn er 20% over din lønn så er din lønn ikke gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mag ne said:

"Lønn" og "inntekt for husholdning, etter skatt" er to forskjellige ting.

Når gjennomsnittlig lønn er 20% over din lønn så er din lønn ikke gjennomsnittlig.

Dette her er etter skatt:

image.png.5f1e4c8aa2b9c4d89cec614f1ba67cf3.png

Som du ser så er @tigerdyr sin originale tabell spot on.

Vi har noen veldig rike her i Norge som drar gjennomsnittlig inntekt opp ganske kraftig uten at det er representativt for selve populasjonen. Median er hva som er viktig å se på, gjennomsnitt er ofte for påvirka av outliers og skewness, noe som du ser tydelig her.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å f.eks definere hvem som er "fattig" så er median mer relevant enn gjennomsnitt. 

Husholdningsinntekt inkluderer alle som ikke er i jobb, kanskje ikke det man vil sammenligne sin lønn mot.

At noen med veldig høy inntekt drar gjennomsnittet opp er riktig i større grad for "inntekt" enn for "lønn". De som tjener 10-100 mill+ har vanligvis ikke høy lønn, det er kapitalinntekt.

Sitat

har en relativt grei lønn på rundt 505.000 før skatt i året uten overtid. 

Gjennomsnitt lønn er 20% over TS. Og ja, folk som ikke jobber har lavere inntekt.

At den tabellen med husholdninsinntekt først var lagt ut før skatt og også kan vise etter skatt ser jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei😊 Jeg går igjennom et samlivsbrudd selv for tiden, og kjenner meg igjen i situasjonen din. Oppdaget ganske raskt at det er særlig viktig å kutte i de månedelige utgiftene. Det hjelper jo heller ikke at inflasjonen driver opp prisene på så å si alt.

Ta for eksempel forbrukslånet ditt. Hvilken rente har du på dette? Hvis jeg var deg ville jeg i hvert fall prøvd å bytte det ut med f.eks. Sbanken. Det er i hvert fall de som kommer best ut i uavhengige sammenligninger som https://www.finansportalen.no/bank/forbrukslan/ og https://lånesiden.no/billigste-forbrukslån/. Hadde selv et forbrukslån fra Bank Norwegian på 80.000 kr, og fikk en del lavere rente ved å flytte til Sbanken.

Det er ingen etableringsgebyrer og banken gjør hele jobben, så det er gjort unna på en dag. Den nye banken betaler inn gjelden din til den gamle långiveren, og utsteder et nytt lån til deg (tilsvarende det gamle forbrukslånet).

Har ikke bil selv, men kanskje det er mulig å gjøre det samme her også?

Ønsker deg masse lykke til! Ta tiden til hjelp, etter hvert det blir bedre for hver dag som går❤️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...