Gå til innhold

Er LinkedIn Premium nødvendig etter ny jobb?


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg et abonnement hos LinkedIn Premium da jeg søkte på jobber, men landet nettopp en jobb jeg begynner i om tre uker. Jeg har signert kontrakten, så den saken er for så vidt greit. Spørsmålet mitt er nå om det er noe poeng i å fortsette å abonnere for Premium-funksjonen? Jeg vil gjette på at det kanskje ikke er noe poeng for de som ikke er på utkikk etter jobb... eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs korleis du vil bruke LinkedIn framover. Det du betaler for er meir detaljert innsyn, blant anna oversikt over kven som har kikka på profilen din. Dette gir deg muligheit til å utvide nettverket ved å legge til alle som har klikka seg innom profilen din.

Så det kan muligens være verdt det om du tenker at du fortsatt vil bruke LinkedIn aktivt og fortsette å utvide nettverket ditt og poste/kommentere på faglege innlegg. Men om LinkedIn var ein måte å vise at du var arbeidssøkande på og du frå no av ikkje ein gong kjem til å logge inn dagleg så tenker eg at gratisversjonen er rikeleg nok, om du i det heile tatt fortsatt treng å ha ein aktiv LinkedIn-profil.

Lenke til kommentar
M4ds skrev (9 minutter siden):

Jeg fant en enorm verdi i det da jeg søkte jobber, men jeg ser ikke hvordan det er nødvendig for de som ikke leter. Så jeg kansellerte abonnementet og får klare meg med den infoen som følger med i gratisversjonen :)

På hvilken måte syns du det var verdifullt å betale for Premium?

Lenke til kommentar
15 hours ago, M4ds said:

En haug med rekruttere kom inn på profilen min, mange av dem begynte å følge meg/knyttet kontakt. I tillegg synes jeg det var veldig interessant å se statistikk på hva slags typer personer som hadde søkt på en stilling jeg var interessert i.

Rekruterere som jobber i faktiske firma, eller i rekruterinsselskap? Sistnevnte må man stort sett holde på avstand med en kjepp, så ikke noe å betale for.

Hva fikk du ut av den statistikken? Norske statsborgere som søker på jobber i Norge går vel som regel gjennom andre portaler enn LinkedIn. Ser for meg at LinkedIn-statistikken inneholdt veldig mye utlendinger som gjerne "spam-søker".

Lenke til kommentar

Begge deler. Før jeg hadde Premium kom det en gang iblant et par rekruttere fra rekrutteringsselskap inn på profilen min (1-2 ganger i mnd.), men da jeg kjøpte det økte tallet betraktelig for både rekrutterings- og ikke-rekrutteringsselskap.

 

Ut av statistikken fikk jeg ut av hva slags utdanning personene hadde, hvor mange som hadde søkt, hvilke kvalifikasjoner de fleste hadde etc. 

Lenke til kommentar
21 hours ago, M4ds said:

Ut av statistikken fikk jeg ut av hva slags utdanning personene hadde, hvor mange som hadde søkt, hvilke kvalifikasjoner de fleste hadde etc. 

Jo, men er dette særlig realistisk informasjon? LinkedIn har vel normalt ikke tilgang til søkerdatabasen til firmaet med mindre søknadsprosessen skjer gjennom LinkedIn. Jeg har aldri opplevd dette, det nærmeste er muligheten til å eksportere CV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aner ikke jeg, det er ikke jeg som har laget LinkedIn og har da ikke info om hva informasjonen baserer seg på :) Enten så er man fornøyd med Premium, eller så er man ikke. Sånn er det bare, folk er forskjellige.

Men som du sier så har de kun tilgang til søkerdatabasen som har søkt via LinkedIn, men da bruker jeg bare den infoen for det jeg vil. Og hvis ikke du synes det er interessant informasjon, så er det også helt lov. 

Endret av M4ds
Lenke til kommentar
18 hours ago, M4ds said:

Aner ikke jeg, det er ikke jeg som har laget LinkedIn og har da ikke info om hva informasjonen baserer seg på :) Enten så er man fornøyd med Premium, eller så er man ikke. Sånn er det bare, folk er forskjellige.

Men som du sier så har de kun tilgang til søkerdatabasen som har søkt via LinkedIn, men da bruker jeg bare den infoen for det jeg vil. Og hvis ikke du synes det er interessant informasjon, så er det også helt lov. 

Ja, folk er forskjellige, og må ta avgjørelser basert på egne preferanser. Nå var det faktisk du som ba om input på om andre folk mente dette var verdt å betale for. Da må du nesten forvente at folk sier sin mening om saken.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se så koster linkedin premium 230 i måneden. Hvis det kan gi noen fortrinn ifm jobbytte, så skal det ikke mye til å tjene inn det beløpet. Det er tross alt ikke noe man trenger å betale etter ny ansettelse er på plass. Jeg har aldri følt behov for linkedin premium som arbeidstager, men ser ikke bort i fra at det kan være gunstig for noen.

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (5 timer siden):

Ja, folk er forskjellige, og må ta avgjørelser basert på egne preferanser. Nå var det faktisk du som ba om input på om andre folk mente dette var verdt å betale for. Da må du nesten forvente at folk sier sin mening om saken.

Haha, skjerp deg. Du vet godt selv hva du holder på med akkurat nå, så jeg lar den bare ligge. Du er hjertelig velkommen til å ikke kommentere noe mer :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...