Gå til innhold

Tom for strøm? Nå kan du få strømmen levert


Anbefalte innlegg

Når man først diskuterer slike ekstreme scenarier med biler som blir innesnødd så er det godt å vite at vi med elbil trygt kan sette på varme og slappe av eller ta en dupp mens man venter. Vi slipper å sjekke bilen hver halvtime eller time og spa bort snø som fokker seg rundt bilen, eller sjekke at vinden ikke kommer bakfra. Hvis det skjer med ICE-biler risikerer man at vifta trekker inn eksos fra under bilen og inn i kupeen og dreper de som sitter der. Samme fare med å starte bilen før den er fri for snø bak og foran.

 

Ifølge myndighetene er det funnet 22 omkomne i innesnødde biler, blant dem ti barn. De fleste døde av kulde eller av kullosforgiftning på grunn av eksos fra biler der man forsøkte å holde varmen.

https://www.aftenposten.no/verden/i/g6B27a/en-meter-snoe-falt-i-snoestormen-i-pakistan-22-mennesker-funnet-doede

 

https://www.nettavisen.no/artikkel/gravde-bilen-ut-av-snoen-fant-kona-og-babyen-dod/s/12-95-3423184583

 

https://dagensnytt.com/moren-og-sonnen-dor-i-bilen-mens-pappaen-maker-sno-utenfor-na-advarer-politiet-mot-den-stille-morderen/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Lynxman said:

Spar meg. Jeg gidder ikke sitte og se en lang video. Jeg har hatt kupévarmere i 25 år her i Nord-Norge og har brukt fra 1400-2100 W for å varme opp bilen fra mange minusgrader til mange plussgrader på noen få timer. VARME OPP FRA MANGE MINUS. Du  trenger ikke 2 kW i snitt for å holde levelig temperatur i en normal personbil.

Videoen starter der resultat blir presentert, tar deg 30 sekunder.

Du blander epler og pærer her. Når en elektrisk bil går på "tomgang" går ikke all strømmen til oppvarming av kupeen. 2kW er altså det bilen bruker, hvor mye effekt som går til kupeen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (48 minutter siden):

Når en elektrisk bil går på "tomgang" går ikke all strømmen til oppvarming av kupeen. 2kW er altså det bilen bruker, hvor mye effekt som går til kupeen vet jeg ikke.

Hva annet enn varme er det som trekker nevneverdig energi, fra en elbil "på tomgang", da?

Hvis du er bekymret for kjørelys, så vit at på de fleste (alle?) elbiler er mulig å starte bilen uten at fremdriftsmotor inkl kjørelys aktiveres. (Som oftest ved å ikke holde inne brems ved oppstart.) Da har du en bil som kun forer kupeen med energi (varme, infotainment-system, kupelys, mer?). 

Med fremdriftsmotor aktiv, så forbruker denne uansett 0.0 watt sålenge bilen er parkert.

Radio og kupelys vil trekke noe energi, men ... kom igjen ... dette er helt marginalt, og kan i tillegg lett slåes av. 

En eller annen CPU under panseret er sikker på hele tiden, men du forstår jo at dette også kan sees bort fra. Jeg forstår ikke hva annet enn varmeapparat som skal motta strøm i et scenario hvor du ønsker å rute all energi til nettopp kupevarme (og kun dette).

Endret av qualbeen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, qualbeen said:

Hva annet enn varme er det som trekker nevneverdig energi, fra en elbil "på tomgang", da?

Kompressor til varmepumpe, ventilasjonsvifte, sirkulasjonspumper, vedlikeholdsvarming av HV batteriet, body control module, radio osv.

En elektrisk bil bruker strøm absolutt hele tiden om vinteren. Test selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (22 timer siden):

Ja, det er ingen grunn til å begynne å taue bort fossilbilene...

Fossilbilene har alltid hatt muligheter for en kanne ekstra, fra en annen bilist, eller en egen kanne med seg. Dette var ikke uvanlig sikkerhetstiltak før på lange øde veier sommer som vinter.

Rekkevidden på dagens fossilbiler er meget god uansett årstid, så det er vel mere relevant på en ikke alt for stor båt eller en snøscooter i dag. Det må vere dekning for å kunne ringe etter hjelp også.

Jeg tror det vil komme mye smart selvhjelpsutstyr til elbiler også. Løse "Jerrybatterier" for eks. som kunne lades kjapt og greit. Dette har vel knapt nok startet enda.

Det vil falle naturlig etter som tiden går og turfolk begir seg lenger ute på øde veier (bærtur?).

Så slipper man å vente på redning som kanskje er opptatt, og langt unna.

Det er altid godt å kunne ordne noe selv, og man hjelper jo gjerne andre også.

Lenke til kommentar
3 hours ago, 6RCURCGB said:

Videoen starter der resultat blir presentert, tar deg 30 sekunder.

Du blander epler og pærer her. Når en elektrisk bil går på "tomgang" går ikke all strømmen til oppvarming av kupeen. 2kW er altså det bilen bruker, hvor mye effekt som går til kupeen vet jeg ikke.

Hvorfor delte du videoen da hvis den ikke viser hva som må til for å overleve i en elbil? Han koste seg godt der inne. Jeg trodde vi snakket om nødsituasjon hvor det gjaldt å spare.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Hvorfor delte du videoen da hvis den ikke viser hva som må til for å overleve i en elbil? Han koste seg godt der inne. Jeg trodde vi snakket om nødsituasjon hvor det gjaldt å spare.

Du skrev at 2kW var helt latterlig så jeg postet kilden til den informasjonen. Du tok altså feil i tillegg til at du ikke skiller på hva en elektrisk bil bruker av energi om vinteren ift, en kupevarmer som er 100% effektiv. Nå skifter du tema.

Definer nødsituasjon? Er det fire voksne karer som kjører hjem fra snøscootertur med ullundertøy, mellomlag, foret yttertøy, varme vinterstøvler, dunvotter og lue? Eller er det en småbarnsfamilie med et spebarn som har vært i familiebesøk og ikke har planlagt å havne i en nødsituasjon. Hva ville du stilt inn klimaanlegget på hvis familien din var med?

Eller tenkte du at testpersonen skulle ha det så kaldt i bilen at kroppstemperaturen sank gradvis gjennom natten slik at han knapt var i live på morgenen for å se hvor lite strøm som var nødvendig?

Lenke til kommentar

Setevarmeren bruker vel bare rundt 100 Watt og er en meget effektiv måte å holde kroppen varm på. Kombiner det med en 30 watts rattvarmer og man kan holde seg varm lenge i en elbil uten å tenke på å måtte puste eksos.

Klart drar man barn og slikt inn i bildet blir det noe annet. Da burde man jo ordne seg skyss derifra på annet vis sporens strax eller få hoppe inn i en bil med mere strøm på batteriet.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (18 timer siden):

Isolert kupe ja, det var dagens vits....

Hva er din definisjon på isolasjon da? 20 cm glava? Du må se det i kontekst av biler. Biler har enklere isolasjon enn hus, men det er enkelt å se forskjell på kupe og motorrom. Kupeen har en del lydisolasjon som også fungerer som termisk isolasjon. Kupeen er så lufttett at biler som havner i sjøen kan flyte på kupelufta i flere minutter. Kupeen fylles gjerne gjennom luftsystemet, ikke via gjennomtrekk. Motorrommet fylles derimot med vann på sekunder. Innvendig tekstiltrekk bidrar til isolering og laminerte ruter isolerer litt bedre enn ikke-laminerte, selv om det ikke er luftlag i mellom.

Lenke til kommentar
14 hours ago, 6RCURCGB said:

Du skrev at 2kW var helt latterlig så jeg postet kilden til den informasjonen. Du tok altså feil i tillegg til at du ikke skiller på hva en elektrisk bil bruker av energi om vinteren ift, en kupevarmer som er 100% effektiv. Nå skifter du tema.

Definer nødsituasjon? Er det fire voksne karer som kjører hjem fra snøscootertur med ullundertøy, mellomlag, foret yttertøy, varme vinterstøvler, dunvotter og lue? Eller er det en småbarnsfamilie med et spebarn som har vært i familiebesøk og ikke har planlagt å havne i en nødsituasjon. Hva ville du stilt inn klimaanlegget på hvis familien din var med?

Eller tenkte du at testpersonen skulle ha det så kaldt i bilen at kroppstemperaturen sank gradvis gjennom natten slik at han knapt var i live på morgenen for å se hvor lite strøm som var nødvendig?

Hvor tror du egentlig det blir av energien som bilen bruker til andre ting? Tror du det forsvinner? At bilen i bildet av ukjent grunn bruker mye effekt når han skal"campe" med inneklær i en bil som insisterer på å gjøre veldig mye rart i den situasjonen han har valgt er en grunn til at det ikke beviser noe som helst. 

Hørt om å kle på deg hvis det er kaldt?


Ang isolasjon.
Hvis scenarioet innebærer å "snø inne" så isolerer faktisk snøen en del.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Hva er din definisjon på isolasjon da? 20 cm glava? Du må se det i kontekst av biler. Biler har enklere isolasjon enn hus, men det er enkelt å se forskjell på kupe og motorrom. Kupeen har en del lydisolasjon som også fungerer som termisk isolasjon. Kupeen er så lufttett at biler som havner i sjøen kan flyte på kupelufta i flere minutter. Kupeen fylles gjerne gjennom luftsystemet, ikke via gjennomtrekk. Motorrommet fylles derimot med vann på sekunder. Innvendig tekstiltrekk bidrar til isolering og laminerte ruter isolerer litt bedre enn ikke-laminerte, selv om det ikke er luftlag i mellom.

Pga. måten biler er konstruert på oppnår man litt isolasjonseffekt noen steder. A, B stolper osv er hule, dører har vindsperre av plast, taktrekket isolerer litt, støydemping på torpedovegg osv. Jeg har aldri hørt om biler som har varmeisolasjon...

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (37 minutter siden):

Pga. måten biler er konstruert på oppnår man litt isolasjonseffekt noen steder. A, B stolper osv er hule, dører har vindsperre av plast, taktrekket isolerer litt, støydemping på torpedovegg osv. Jeg har aldri hørt om biler som har varmeisolasjon...

Min påstand var: Kupeen er vesentlig mer termisk isolert enn motorrommet!

Er du enig eller uenig?

Hvis du måtte søke ly på en hytte i vinterkulda og måtte fyre for å holde varmen, ville du fyrt opp på utedassen eller i hytta, om du oppholdsrommet var hytta?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

En kald bil er varmere enn å stå ute, på grunn av vind.
Samme temperatur inne som ute.

Gitt at man var tom for energi, og det var plass nok, ville du satt deg i kupeen eller motorrommet?

Både innredning, lyddemping, dampsperre, chassi, bjelker, tekstiltrekk og vinduer isolerer til en viss grad selv om det har andre hovedfunksjoner. Motorrommet lekker varme mye lettere til utelufta enn kupeen. Det er et voldsomt trekk i et motorrom både når det er vind og når det er vindstille. Motorrommet på fossilbiler er designet for å kvitte seg med varmen så lett som mulig. Det er derfor man har grill, radiator og friluft der. Kupeen er bygget helt annerledes for å skape et mer komfortabelt miljø. 2 kW avgitt effekt i setevarme, rattvarme og kupevarmer gir mye mer komfort for de i kupeen enn 2 kW bensinbrenning fra en motor på tomgang i snøstorm. Bensinmotoren må nok forbrenne det mangedobbelte, kanskje man må forbrenne så mye som 1 liter/t, tilsvarende ca 13 kW forbrenningseffekt, for å få like god komfort i kupeen. Så selv om en gitt bensintank inneholder 13 ganger mer energi enn et gitt elbilbatteri, så gir det ikke nødvendigvis lengre tid med varme i kupeen enn bensinbilen, som står i samme fastlåsete køa med motoren på tomgang.

Illustrerende eksempel:

Energiforbruket i elbilen som står fast i støstorm: 2 kW i kupeen, 0 kW andre steder.

Energiforbruket i fossilbilen som står fast i støstorm: 2 kW i kupeen, 11 kW avgis i motorrommet og eksosen: forbruk 1 liter/time.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Min påstand var: Kupeen er vesentlig mer termisk isolert enn motorrommet!

Er du enig eller uenig?

Påstanden din var at kupeen var isolert, det er den ikke. Men iom. at kupeen er et lukket rom er det rimelig åpenbart at kupeen holder bedre på varmen enn motorrommet som er utendørs....

1 hour ago, Simen1 said:

Hvis du måtte søke ly på en hytte i vinterkulda og måtte fyre for å holde varmen, ville du fyrt opp på utedassen eller i hytta, om du oppholdsrommet var hytta?

Jeg ville fortrinnsvis fyrt opp der det var ildsted. Ingen utedoer med respekt for seg selv har vedovn 😉

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...