Gå til innhold

Tom for strøm? Nå kan du få strømmen levert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slike ting løser seg etter hvert. Her har vi egne kjøretøy som kan lade opp elbiler som er gått tom. Noen elbiler kan avgi strøm slik at de kan lade opp andre elbiler. Og så kan det være ulike type løsninger for portable "nødladere", f.eks. at løsningen som er beskrevet i artikkelen ikke krever at man må la bilen stå mens den lader batteriene, men at det er løse batteripakker som kan byttes ut og tas med rett ut igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vanskelig å se noe særlig nytte i dette. Hvis vi hadde gått tom pga stengte veier så ville jeg mye heller blitt tauet eller transportert til nærmeste hurtiglader enn å stå i veikanten i en time og saktelade. 

Hadde det derimot vært en el-bergningsbil, eller plugin-hybrid så kunne de enkelt levert 150kW hurtiglading fra eget batteri, da hadde det vært nyttig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Med mindre det blir forbudt i hele EU samtidig, så vil Norge bare tape på det da man kjøper bil i Sverige.

 

Dubious skrev (3 minutter siden):

EØS.

I stedet for et eksplisitt forbud, har jeg mer tro på en kraftig avgift på ICE-modeller. Såpass kraftig at vi juridisk ikke har forbud, men i praksis velger ingen å kjøpe eller importere ICE. 

Hva med f.eks. 300% i ren avgift? En bil med prislapp på 500k i Europa, for dermed 1500k i avgift alene, totalt 2mill ... Ikke forbudt å kjøpe, men i praksis ... Hvor mange ville valgt den bilen? 

En slik løsning fungerer bare dersom det finnes gode elektriske alternativer. For alle. Også de som trenger 7-setere, de som skal trekke båt, campingvogn, de som skal kjøre tilnærmet offroad til hytta - og alle andre behov. 

Dersom behovet med enkelhet kan løses med elektrisk bil, bør vi oppfordres kraftig til å velge nettopp den bilen. 

PS: samtidig som vi elektrifiserer bilparken, er det viktig å huske på at bruk av elektrisk energi er positivt! Alternativet er ikke at folk lar vær å trene energi. Alternativet er bruk av forurensende energiformer. Derfor må politikere samtidig se på strømprisen sørpå. Og sikre at denne stort sett ligger på mer fornuftige nivåer. Det burde forøvrig ikke vært enorme prisforskjeller på regionene.

Inntektsskatt er ikke 10 ganger høyere i et annet fylke. Kommunale avgifter varierer, men ikke med 10-gangen ... Kostnad på barnehage o.l. er relativt likt over hele fjøla. Lånerente diskriminerer ikke på geografi. Matvarepriser, pris på hårklipp og alt annet vi kjøper og forbruker har ikke 10-gang i prisforskjell!

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva med Ecoflow Delta Max bærbar 220V Batteri/generator ?

2,0 KWh kapasitet

2,4KW output , 3,4KW (peak)

Vekt 19kg

Pris 19000,-

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/ecoflow-delta-max-ekstrabatteri/p-1205526/store/?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4qTivOIrQaX1J-37bMYnwpJ494yIyQ7J6L-KmhgkyIybvfyjuXzA4EaAmrhEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Har selv Ecoflow Delta 1300.

Litt dyr , men utrolig allsidig 220V batteri.

 

Lenke til kommentar

Om en kø med bare elbiler står innesnødd, strømløse, og de inni i ferd med å fryse, da haster det, før det står om liv, da det kan være mange som trenger hjelp.

Da tror jeg bergingsbilen står i fare for å komme til kort om den ikke nærmest består av batterier som er fulle.

Men er det vinter og kalt vet vi hva som skjer med batterier, også de på bergingsbilen burde i det minste varmes opp , og det krever også

nok energi.

Da hadde man f.eks. kunne brukt aggregat med varmekraftmaskin (forbrenningsmotor, eller turbin etc.) som gikk på biodrivstoff. Slik at den kunne både varme opp, og lade. Da hadde bergingsbilen i hektiske perioder tålt lange økter, og kortere lade og fyllepauser.

Er det fare for liv og helse må man gjøre det som er nødvendig.

Selv i disse tider må man etter min mening unngå en situasjon der ønsket om en miljøvennlig løsning går foran de til en hver tid faktiske mulighetene, og i mellomtiden på bekostning av andres sikkerhet.

Går ut i fra at de frosne elbilistene som kan bli reddet av en forbrenningsmotor ser poenget.

En slik situasjon er vel ikke umulig å tenke seg, sjelden ja, men hvem tør vedde på at det ikke vil skje, selv med andres sikkerhet som innsats?

En gang er nokk, og da betyr det alt!

Vi løser ikke alle problemer med bare batterier, enda.

Att tid og sted for lading er for bundet, og batteriene for trege, er en velkjent begrensning i dag.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (16 minutter siden):

Om en kø med bare elbiler står innesnødd, strømløse, og de inni i ferd med å fryse, da haster det, før det står om liv, da det kan være mange som trenger hjelp.

Da tror jeg bergingsbilen står i fare for å komme til kort om den ikke nærmest består av batterier som er fulle.

Men er det vinter og kalt vet vi hva som skjer med batterier, også de på bergingsbilen burde i det minste varmes opp , og det krever også

nok energi.

Da hadde man f.eks. kunne brukt aggregat med varmekraftmaskin (forbrenningsmotor, eller turbin etc.) som gikk på biodrivstoff. Slik at den kunne både varme opp, og lade. Da hadde bergingsbilen i hektiske perioder tålt lange økter, og kortere lade og fyllepauser.

Er det fare for liv og helse må man gjøre det som er nødvendig.

Selv i disse tider må man etter min mening unngå en situasjon der ønsket om en miljøvennlig løsning går foran de til en hver tid faktiske mulighetene, og i mellomtiden på bekostning av andres sikkerhet.

Går ut i fra at de frosne elbilistene som kan bli reddet av en forbrenningsmotor ser poenget.

En slik situasjon er vel ikke umulig å tenke seg, sjelden ja, men hvem tør vedde på at det ikke vil skje, selv med andres sikkerhet som innsats?

En gang er nokk, og da betyr det alt!

Vi løser ikke alle problemer med bare batterier, enda.

Att tid og sted for lading er for bundet, og batteriene for trege, er en velkjent begrensning i dag.

 

Dette problemet er ikke særlig mer realistisk, enn at en kø med ICE-biler alle er innesnødd med tom tank. 

Uavhengig av bil-typen, ville jeg istedet møtt opp med masse ullpledd, og evakuert personene ut. Bilene hadde jeg latt stå igjen i snøstormen. 

Jeg ser ikke hensikten med å prøve å løse slike ekstremt urealistiske scenarier. Ei heller snakke ned noe som kan løse behovet for én bil, bare fordi den ikke kan behjelpe 100 biler samtidig.

Er det bare ett generelt hat mot elbiler jeg ser boble opp mot overflaten?

Eller er du genuint nøytral eller positivt innstilt til elbil som konsept -- men bare reelt bekymret for de som velger å krysse fjellet med ~70 kWh tilgjengelig under gulvet?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

V2V har vært mulig i mange år allerede med litt fantasi. Du trenger kun en elbil med hengerfeste og strøm til overs. Så monterer du slepekrok i bilen med tomt batteri og sleper den mens du bruker regerereringsfunksjonen til å lade. Regenerering kan ha svært høy effekt, glatt vei gjør at effekten blir lavere.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

230V stikkontakt er kjekt å ha i bilen uansett om det er elbil, phev eller fossil. Står man fast et sted i timesvis så bør det uansett være en smal sak å koble sammen to og to biler slik at de med mye energi kan spandere litt på de med lite. Frakt jerrykanner inn til området så kan køa stå der i dagesvis uten å fryse.

Har strømmen gått hjemme, eller batteriet på offgrid-hytta gått tom, fyr i gang bilen og lev livet som vanlig der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (17 timer siden):

Vanskelig å se noe særlig nytte i dette. Hvis vi hadde gått tom pga stengte veier så ville jeg mye heller blitt tauet eller transportert til nærmeste hurtiglader enn å stå i veikanten i en time og saktelade. 

Hvis man først står i veikanten i timesvis pga kø, hvorfor ikke bruke ventetida til lading? Alt man trenger er en bensin/diesel-motor og en generator med vekselretter. Man omgis gjerne med et hav av bensin/diesel-motorer uansett, så det er egentlig bare generator og vekselretter man trenger.

Christer Fure Nervik skrev (14 timer siden):

Hva med Ecoflow Delta Max bærbar 220V Batteri/generator ?

2,0 KWh kapasitet

2,4KW output , 3,4KW (peak)

Vekt 19kg

Pris 19000,-

Jeg ville heller hatt en bensingenerator med samme output og 100 ganger energikapasiteten, siden det koster omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...