Jump to content
Redaksjonen.

Tom for strøm? Nå kan du få strømmen levert

Recommended Posts

Sitat

Det er politisk enighet om at det kun skal selges nullutslipps lette kjøretøy i Norge fra 2025.

Tror ikke noe på det.

Med mindre det blir forbudt i hele EU samtidig, så vil Norge bare tape på det da man kjøper bil i Sverige.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Dubious skrev (58 minutter siden):

da man kjøper bil i Sverige

Jeg regner med at staten nå "er lure nok" til å hindre kreative omgåelser.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Slike ting løser seg etter hvert. Her har vi egne kjøretøy som kan lade opp elbiler som er gått tom. Noen elbiler kan avgi strøm slik at de kan lade opp andre elbiler. Og så kan det være ulike type løsninger for portable "nødladere", f.eks. at løsningen som er beskrevet i artikkelen ikke krever at man må la bilen stå mens den lader batteriene, men at det er løse batteripakker som kan byttes ut og tas med rett ut igjen.

  • Like 5

Share this post


Link to post
mobile999 skrev (17 minutter siden):

Jeg regner med at staten nå "er lure nok" til å hindre kreative omgåelser.

EØS.

Share this post


Link to post
Dubious skrev (7 minutter siden):

EØS.

Det spiller ingen rolle så lenge Norge får lov til å ha engangsavgift på biler.

Edited by mobile999
  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Vanskelig å se noe særlig nytte i dette. Hvis vi hadde gått tom pga stengte veier så ville jeg mye heller blitt tauet eller transportert til nærmeste hurtiglader enn å stå i veikanten i en time og saktelade. 

Hadde det derimot vært en el-bergningsbil, eller plugin-hybrid så kunne de enkelt levert 150kW hurtiglading fra eget batteri, da hadde det vært nyttig.

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Dubious skrev (1 time siden):

Med mindre det blir forbudt i hele EU samtidig, så vil Norge bare tape på det da man kjøper bil i Sverige.

 

Dubious skrev (3 minutter siden):

EØS.

I stedet for et eksplisitt forbud, har jeg mer tro på en kraftig avgift på ICE-modeller. Såpass kraftig at vi juridisk ikke har forbud, men i praksis velger ingen å kjøpe eller importere ICE. 

Hva med f.eks. 300% i ren avgift? En bil med prislapp på 500k i Europa, for dermed 1500k i avgift alene, totalt 2mill ... Ikke forbudt å kjøpe, men i praksis ... Hvor mange ville valgt den bilen? 

En slik løsning fungerer bare dersom det finnes gode elektriske alternativer. For alle. Også de som trenger 7-setere, de som skal trekke båt, campingvogn, de som skal kjøre tilnærmet offroad til hytta - og alle andre behov. 

Dersom behovet med enkelhet kan løses med elektrisk bil, bør vi oppfordres kraftig til å velge nettopp den bilen. 

PS: samtidig som vi elektrifiserer bilparken, er det viktig å huske på at bruk av elektrisk energi er positivt! Alternativet er ikke at folk lar vær å trene energi. Alternativet er bruk av forurensende energiformer. Derfor må politikere samtidig se på strømprisen sørpå. Og sikre at denne stort sett ligger på mer fornuftige nivåer. Det burde forøvrig ikke vært enorme prisforskjeller på regionene.

Inntektsskatt er ikke 10 ganger høyere i et annet fylke. Kommunale avgifter varierer, men ikke med 10-gangen ... Kostnad på barnehage o.l. er relativt likt over hele fjøla. Lånerente diskriminerer ikke på geografi. Matvarepriser, pris på hårklipp og alt annet vi kjøper og forbruker har ikke 10-gang i prisforskjell!

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Bare å se på hva som selges i dag så ser vi at det ikke trengs noe forbud.

Begynner å komme biler med akseptabel rekkevidde, og "snart" kommer det pickuper.
Men for min del blir det ikke byttet før tidlist 2030, da er bilen 15 år.

Edited by Dubious
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
9 minutes ago, RJohannesen said:

Hadde det derimot vært en el-bergningsbil, eller plugin-hybrid så kunne de enkelt levert 150kW hurtiglading fra eget batteri, da hadde det vært nyttig.

Hvorfor ikke sette en liten turbindrevet 100kW generator bak i NAF kassebilen?

  • Like 3

Share this post


Link to post
6RCURCGB skrev (21 minutter siden):

Hvorfor ikke sette en liten turbindrevet 100kW generator bak i NAF kassebilen?

Mest fordi den 100kW turbinen og generatoren da kommer i tillegg og driver opp kostnaden. Kan man slippe unna med dc/dc omformer og kabel med plugg så blir det mye billigere.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hva med Ecoflow Delta Max bærbar 220V Batteri/generator ?

2,0 KWh kapasitet

2,4KW output , 3,4KW (peak)

Vekt 19kg

Pris 19000,-

https://www.power.no/hjem-og-fritid/el-materiell/baerbare-stroemstasjoner/ecoflow-delta-max-ekstrabatteri/p-1205526/store/?gclid=Cj0KCQiAraSPBhDuARIsAM3Js4qTivOIrQaX1J-37bMYnwpJ494yIyQ7J6L-KmhgkyIybvfyjuXzA4EaAmrhEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Har selv Ecoflow Delta 1300.

Litt dyr , men utrolig allsidig 220V batteri.

 

Share this post


Link to post

Om en kø med bare elbiler står innesnødd, strømløse, og de inni i ferd med å fryse, da haster det, før det står om liv, da det kan være mange som trenger hjelp.

Da tror jeg bergingsbilen står i fare for å komme til kort om den ikke nærmest består av batterier som er fulle.

Men er det vinter og kalt vet vi hva som skjer med batterier, også de på bergingsbilen burde i det minste varmes opp , og det krever også

nok energi.

Da hadde man f.eks. kunne brukt aggregat med varmekraftmaskin (forbrenningsmotor, eller turbin etc.) som gikk på biodrivstoff. Slik at den kunne både varme opp, og lade. Da hadde bergingsbilen i hektiske perioder tålt lange økter, og kortere lade og fyllepauser.

Er det fare for liv og helse må man gjøre det som er nødvendig.

Selv i disse tider må man etter min mening unngå en situasjon der ønsket om en miljøvennlig løsning går foran de til en hver tid faktiske mulighetene, og i mellomtiden på bekostning av andres sikkerhet.

Går ut i fra at de frosne elbilistene som kan bli reddet av en forbrenningsmotor ser poenget.

En slik situasjon er vel ikke umulig å tenke seg, sjelden ja, men hvem tør vedde på at det ikke vil skje, selv med andres sikkerhet som innsats?

En gang er nokk, og da betyr det alt!

Vi løser ikke alle problemer med bare batterier, enda.

Att tid og sted for lading er for bundet, og batteriene for trege, er en velkjent begrensning i dag.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
KjeRogJør skrev (16 minutter siden):

Om en kø med bare elbiler står innesnødd, strømløse, og de inni i ferd med å fryse, da haster det, før det står om liv, da det kan være mange som trenger hjelp.

Da tror jeg bergingsbilen står i fare for å komme til kort om den ikke nærmest består av batterier som er fulle.

Men er det vinter og kalt vet vi hva som skjer med batterier, også de på bergingsbilen burde i det minste varmes opp , og det krever også

nok energi.

Da hadde man f.eks. kunne brukt aggregat med varmekraftmaskin (forbrenningsmotor, eller turbin etc.) som gikk på biodrivstoff. Slik at den kunne både varme opp, og lade. Da hadde bergingsbilen i hektiske perioder tålt lange økter, og kortere lade og fyllepauser.

Er det fare for liv og helse må man gjøre det som er nødvendig.

Selv i disse tider må man etter min mening unngå en situasjon der ønsket om en miljøvennlig løsning går foran de til en hver tid faktiske mulighetene, og i mellomtiden på bekostning av andres sikkerhet.

Går ut i fra at de frosne elbilistene som kan bli reddet av en forbrenningsmotor ser poenget.

En slik situasjon er vel ikke umulig å tenke seg, sjelden ja, men hvem tør vedde på at det ikke vil skje, selv med andres sikkerhet som innsats?

En gang er nokk, og da betyr det alt!

Vi løser ikke alle problemer med bare batterier, enda.

Att tid og sted for lading er for bundet, og batteriene for trege, er en velkjent begrensning i dag.

 

Dette problemet er ikke særlig mer realistisk, enn at en kø med ICE-biler alle er innesnødd med tom tank. 

Uavhengig av bil-typen, ville jeg istedet møtt opp med masse ullpledd, og evakuert personene ut. Bilene hadde jeg latt stå igjen i snøstormen. 

Jeg ser ikke hensikten med å prøve å løse slike ekstremt urealistiske scenarier. Ei heller snakke ned noe som kan løse behovet for én bil, bare fordi den ikke kan behjelpe 100 biler samtidig.

Er det bare ett generelt hat mot elbiler jeg ser boble opp mot overflaten?

Eller er du genuint nøytral eller positivt innstilt til elbil som konsept -- men bare reelt bekymret for de som velger å krysse fjellet med ~70 kWh tilgjengelig under gulvet?

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Christer Fure Nervik skrev (3 timer siden):

Hva med Ecoflow Delta Max bærbar 220V Batteri/generator ?

Med den så kommer du kanskje EN mil.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Dubious skrev (13 timer siden):

Bare å se på hva som selges i dag så ser vi at det ikke trengs noe forbud.

Begynner å komme biler med akseptabel rekkevidde, og "snart" kommer det pickuper.
Men for min del blir det ikke byttet før tidlist 2030, da er bilen 15 år.

Med flaks kan du da få en Toyota med faststoffbatteri.

Share this post


Link to post

V2V har vært mulig i mange år allerede med litt fantasi. Du trenger kun en elbil med hengerfeste og strøm til overs. Så monterer du slepekrok i bilen med tomt batteri og sleper den mens du bruker regerereringsfunksjonen til å lade. Regenerering kan ha svært høy effekt, glatt vei gjør at effekten blir lavere.. ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post

230V stikkontakt er kjekt å ha i bilen uansett om det er elbil, phev eller fossil. Står man fast et sted i timesvis så bør det uansett være en smal sak å koble sammen to og to biler slik at de med mye energi kan spandere litt på de med lite. Frakt jerrykanner inn til området så kan køa stå der i dagesvis uten å fryse.

Har strømmen gått hjemme, eller batteriet på offgrid-hytta gått tom, fyr i gang bilen og lev livet som vanlig der.

Edited by Simen1

Share this post


Link to post
RJohannesen skrev (17 timer siden):

Vanskelig å se noe særlig nytte i dette. Hvis vi hadde gått tom pga stengte veier så ville jeg mye heller blitt tauet eller transportert til nærmeste hurtiglader enn å stå i veikanten i en time og saktelade. 

Hvis man først står i veikanten i timesvis pga kø, hvorfor ikke bruke ventetida til lading? Alt man trenger er en bensin/diesel-motor og en generator med vekselretter. Man omgis gjerne med et hav av bensin/diesel-motorer uansett, så det er egentlig bare generator og vekselretter man trenger.

Christer Fure Nervik skrev (14 timer siden):

Hva med Ecoflow Delta Max bærbar 220V Batteri/generator ?

2,0 KWh kapasitet

2,4KW output , 3,4KW (peak)

Vekt 19kg

Pris 19000,-

Jeg ville heller hatt en bensingenerator med samme output og 100 ganger energikapasiteten, siden det koster omtrent det samme.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...