Gå til innhold

Når er det for kalt for en hund å være ute i timevis?


Anbefalte innlegg

Det er et hus her som har en hund stående i pund ute nesten hele året. Vel, jeg sykler ikke for be der hver dag, men 90% av gangene jeg sykler forbi så er den der. Jeg sykler forbi minst en gang hver 14 dag, men ofte mye oftere. 
 

Jeg har vert bekymret en stund, så i dag tok jeg bilde av hunden og et skjermbilde av Yr for å dokumentere temperaturen så godt jeg kan. (Hadde ikke tilgang til et termometer). 
 

Jeg hadde 4 lag (ingen vindtette) på overkroppen of 2 på bena, å jeg syntes det var litt kalt. Så basert på det så tenker jeg at det må jo være kalt for hunden også. Er jeg helt på jordet?

A6EF46EC-B5EC-4D6D-8511-93A181EACAEB.jpeg

1A3717C7-01BA-4D1C-B57E-AB1FC6338DA4.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hunden. Jeg har en Labrador og den bader i bekken i -10C på tur. Jeg ville være ubekymret ned til -20C for turer av moderat lengde hvor han er i bevegelse. Jeg har ikke sett tegn til at den fryser etter at den ble voksen (som valp ble den fort kald). Den bruker ikke klær.

Planen er å overnatte under åpen himmel vinterstid. Da vil jeg ha noe isolerende han kan ligge på, og et pledd å bre over. Og nok pølse.

Hvis hunden er mye ute så vil pelsen gradvis tilpasse seg behovet (i noen grad). Hvis den alltid har frakk så vil nok ikke pelsen utvikle seg like mye. Hvis det blir kaldt nok så vil selvsagt alle hunder fryse ihjel.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
2 hours ago, Serpentbane said:

Kommer ant på rasen, det du viser over er normalt ikke noe problem for slike hunder. Har den et krypinn?

Nei ikke så vidt jeg kan see. Men det er mulig jeg bare ikke har lagt merke til det.

1 hour ago, Mr. Pants said:

Kommer an på rasen ja. Noen hunder tåler det helt fint. Det kan jo tenkes at den får komme inn om natta også? 

Ja jeg tror den er inne om natten.

1 hour ago, knutinh said:

Det kommer an på hunden. Jeg har en Labrador og den bader i bekken i -10C på tur. Jeg ville være ubekymret ned til -20C for turer av moderat lengde hvor han er i bevegelse. Jeg har ikke sett tegn til at den fryser etter at den ble voksen (som valp ble den fort kald). Den bruker ikke klær.

Planen er å overnatte under åpen himmel vinterstid. Da vil jeg ha noe isolerende han kan ligge på, og et pledd å bre over. Og nok pølse.

Hvis hunden er mye ute så vil pelsen gradvis tilpasse seg behovet (i noen grad). Hvis den alltid har frakk så vil nok ikke pelsen utvikle seg like mye. Hvis det blir kaldt nok så vil selvsagt alle hunder fryse ihjel.

-k

Hmm okay. Vet du noe om rasen til hunden i bildet?

1 hour ago, BaronSlask said:

0 grader, -3 effektive er ikke kaldt. Husk at når du sykler virker det kaldere enn det er.

Godt poeng. Men jeg tenkte at det også føles kaldere når man står stille.


Basert på tilbakemeldingene her så tok jeg nok feil. Jeg synes bare det virket veldig kalt å stå i bånd sånn som det. Glad for å høre at det antagelig er okay.

Lenke til kommentar

Aldri feil å spørre, mange som ikke tar vare på dyrene, men også vanskelig å vite for folk hva som er normalt og ikke. 

Det finnes ikke noen fasit. Enkelte raser baller seg sammen og lar seg snø ned når de skal sove, andre raser må jevnlig inn i varmeposen når du er en tur ut om vinteren. 

Vi har en Australian Shepherd, og hun mollkoser seg ute i snøen om vinteren, og har ikke noe problem med å være ute en dag på vinteren selv om det kryper godt ned i det blå. Men man må naturligvis være påpasselig med værforholdene og passe på at hunden har et krypinn om det er ugunstige forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hunder har det som regel bedre ute enn å være inne selv om de er i bånd.. Utendørs får de se, lukte å erfare verden, få sanseinntrykk og koser seg som regel uansett vær.. Men er som nevnt ovenfor litt rasebestemt og egenskapene hundene har.. Så jeg vil si det er positivt at en eier lar hunden være ute i bånd fremfor inne i en montom bolig..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/20/2022 at 8:19 PM, Krozmar said:

Hunder har det som regel bedre ute enn å være inne selv om de er i bånd.. Utendørs får de se, lukte å erfare verden, få sanseinntrykk og koser seg som regel uansett vær.. Men er som nevnt ovenfor litt rasebestemt og egenskapene hundene har.. Så jeg vil si det er positivt at en eier lar hunden være ute i bånd fremfor inne i en montom bolig..

En så bastant uttalelse kan ikke stå uimotsagt.

Hunder er, i all hovedsak, domestiserte dyr som mer enn å stå ute alene er flokkdyr som helst vil være med flokken sin.

Å sette bikkja ute på bånd som det der mener jeg er ugreit, skal man ha hunden ute bør den heller stå i hundegård. Best er det om hunden er med menneskene sine.

 

Hva gjelder det fysiologiske, altså hva hunder tåler av kulde, bør ikke det aktuelle eksempelet være noe problem. Det ser ut til å være en hund med relativt god pels.

Mange hunder kan fint leve ute i temperaturer ned mot og under -30, her jeg bor er det helt vanlig at en del hunder bor ute hele året.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste hunder som har greit med pels, og er vant til å være ute, har null problem i det vi pelsløse tropiske apene synes er kaldt. Så lenge de er vant med å være mye ute i kaldt vær og har pels til det.

Den gamle retrieveren vi hadde da vi vokste opp likte best å være ute, selv når det var bitende kaldt på Hedmark. Da hun ville inn igjen så ga hun beskjed, men det gikk gjerne laaaaang tid (flere timer) før hun fikk nok. Ga beskjed når hun fikk nok av å være inne også for den saks skyld.

For å putte det på litt spissen, så har vi noen dyr som ligner svært på våres store hunder som er ute hele året i skogen.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (22 minutter siden):

Hunder er, i all hovedsak, domestiserte dyr som mer enn å stå ute alene er flokkdyr som helst vil være med flokken sin.

Å sette bikkja ute på bånd som det der mener jeg er ugreit, skal man ha hunden ute bør den heller stå i hundegård. Best er det om hunden er med menneskene sine.

Jeg er vant til retrievere og de ønsker jevnt over å være sammen med «flokken». Jo mer familietid jo bedre. Ute, inne eller i et gjørmehull.

Jeg observerer at folk har «brukshunder» som sledehunder og elghunder ute. Da har man ofte to eller flere?

-k

Lenke til kommentar

 

1 hour ago, TheOats said:

Denne hunden virker som den liker oppmerksomhet fra mennesker. Den logrer med halen og vil gjerne at du kommer nærmere. 

Det gir jo mening, border collie (antar at denne hunden er det) er jo glad i mental stimulans og blir fort attention seeking hvis den ikke får det (f.eks. hvis eieren er på jobb og det er ikke mye annet spennende rundt som skjer). 

Border collie er ikke en hund som skal være ute over lengre tid i en temperatur så veldig langt under null, men null skal nok gå helt fint. Men igjen, kommer det ann på hva den er vant til, alder, fysikk etc. Finnes nok av gårdshunder, type border collie, som er vant til røffere ting enn null grader så lenge de har et komfortabelt sted å slappe av i ly.

Hvis den er ute 90% av tida du sykler forbi, så antar jeg at pelsen og kroppen er veldig tilpasset temperaturen.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...