Gå til innhold

Hvordan registrere kjøp fra utlandet i regnskapet?


Anbefalte innlegg

Hei.

Sliter med å forstå hvordan jeg skal registrere to ulike kjøp fra utlandet. Disse skal inn i regnskapet til mitt ENK, og er i utgangspunkt noe jeg skal kreve mva. fradrag/tilbakebetaling for. To ulike caser. Se begge saker og bilder. Er dette riktig? Får ikke opp noe i mva. meldingen.

1.
Vare kjøpt fra utlandet, men norsk nettbutikk med priser oppgitt i norske kroner. Vare sendt fra utlandet.
Jeg har ført dette som «kun grunnlag for mva. 25%». Mva. står spesifisert på kvittering.
 
 
 
2.
Vare kjøpt fra utlandet. Firmaet er registrert i VOEC. Betalt omgjort til norske kroner fra USD. Vare sendt fra utlandet.
Jeg har ført dette som «kun grunnlag for mva. 25%». Mva. står spesifisert på kvittering.
 
 
Noen som vet om dette blir riktig? I utgangspunktet skulle mva dukket opp io mva. meldingen, men det skjer ikke i disse tilfellene ettersom det regnes 0kr mva på faktura.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Her er det feil på feil. Det er heller ingen bilder.

1. Skal føres i regnskapet på samme måte som om varen ble kjøpt i norsk nettbutikk og sendt fra Norge.

2. Du skulle kjøpt varen utenfor voec ordningen. Voec er for b2c ikke b2b.

 

Takk for svar. Ja bilder forsvant ser jeg...

Angående case 1. Velger jeg bare vanlig 25% mva? Kontantkjøp?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Fiken. Har du ikke betalt med kort(bank)?

Ja, betalt utlegg privat med bankkort.

Greia er at når jeg handler fra en butikk i utlandet uten norsk org.nr., så er jeg usikker på hvordan jeg oppretter de som leverandør i systemet. Fra "hjelpesiden" til Fiken virket det som om dette var riktig metode.

Se punkt 8.

https://hjelp.fiken.no/support/solutions/articles/13000009473-registrere-kjøp-fra-utlandet

 

Her er forresten bildene som ikke ble vedlagt tidligere.

Skjermbilde 2022-01-19 kl. 20.03.19.png

Skjermbilde 2022-01-19 kl. 20.15.51.png

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
nirolo skrev (31 minutter siden):

Det er uproblematisk å opprette utenlandske leverandører i Fiken. Eneste ulempen er at du må selv fylle inn all info om dem. Hvis dette er noen du handler fra regelmessig og for større beløp er det nok lurt å opprette dem som leverandør. Det tar bare 1 min å fylle ut info :)

Takk for svar 🙂 

Må sjekke det nærmer. Nå handlet jeg fra Salomon sin norske nettside, og finner faktisk ikke info om det er den norske, eller utenlandske avdelingen som står som avsender. 

Men angående mva i dette tilfellet. Er det riktig at det ikke dukker opp i mva meldingen?

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (42 minutter siden):

Må sjekke det nærmer. Nå handlet jeg fra Salomon sin norske nettside, og finner faktisk ikke info om det er den norske, eller utenlandske avdelingen som står som avsender. 

Men de har fakturert deg for pris inkl MVA? I så fall skal de oppgi orgnr etc slik at du skal kunne sjekke det opp.

torbjornhb skrev (43 minutter siden):

Men angående mva i dette tilfellet. Er det riktig at det ikke dukker opp i mva meldingen?

Ja, det ser slik ut ihht hjelpeteksten du har tatt bilde av:

Sitat

Når du senere får tolldeklarasjon (fra Altinn) føres denne med kode 81/82 - dette fører til at du innrapporterer og betaler mva for varen ved neste mva-rapportering.

Dvs mva-biten kommer senere når tolldeklarasjon er gjennomført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (41 minutter siden):

Men de har fakturert deg for pris inkl MVA? I så fall skal de oppgi orgnr etc slik at du skal kunne sjekke det opp.

Ja, det ser slik ut ihht hjelpeteksten du har tatt bilde av:

Dvs mva-biten kommer senere når tolldeklarasjon er gjennomført.

Stemmer. De har fakturert mva..
Kjøpet ble foretatt som privatperson, men dette skulle vel ikke ha noe å si når jeg handler på vegne av et ENK?

Dersom jeg ønsker å gjøre det litt enklere for meg selv å bare dropper å kreve mva tilbake, kan jeg da registrere dette som et vanlig kjøp, sette mva til 0% ettersom det er betalt privat, og kjøpet vil da kun inngå som et grunnlag for resultatet og dermed skatteberegning?

Lenke til kommentar

Jeg ser du spør meg, men jeg er ikke rett person til å svare på det du lurer på. Jeg kan ingen ting om ENK og har aldri kjøpt varer fra utlandet, kun tjenester. AS og ENK er ganske ulike på en del områder og det er kjøp av varer og tjenester også. Tjenester må bla ikke igjennom tollen og bokføring og mva blir anderledes.

Forhåpentlig vis kan andre som kan dette svare :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (20 minutter siden):

Jeg ser du spør meg, men jeg er ikke rett person til å svare på det du lurer på. Jeg kan ingen ting om ENK og har aldri kjøpt varer fra utlandet, kun tjenester. AS og ENK er ganske ulike på en del områder og det er kjøp av varer og tjenester også. Tjenester må bla ikke igjennom tollen og bokføring og mva blir anderledes.

Forhåpentlig vis kan andre som kan dette svare :)

Veldig takknemlig uansett 🙂. Hjertelig takk.

Lenke til kommentar

Ja. Etter bruken i bedriften?

En mulighet for å regnskapsføre dette er som et innskudd i enkeltpersonforetaket, men Salomon burde levere et papir der det står spesifisert mva + org. nummer.

Dersom det etter bruken i bedriften som driftsmiddel skal selges igjen, må det selges med mva. Det medfører sannsynligvis at det ikke er noe poeng i å regnskapsføre det.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (14 minutter siden):

Ja. Etter bruken i bedriften?

En mulighet for å regnskapsføre dette er som et innskudd i enkeltpersonforetaket, men Salomon burde levere et papir der det står spesifisert mva + org. nummer.

Dersom det etter bruken i bedriften som driftsmiddel skal selges igjen, må det selges med mva. Det medfører sannsynligvis at det ikke er noe poeng i å regnskapsføre det.

I dette eksempelet skal det ikke selges videre. Produktet er kjøpt inn for at jeg skal teste det, skrev en test, og forhåpentligvis slite det ut... Det er derfor jeg tenkte å utgiftsføre og å kreve tilbake mva..

Men forstår jeg deg riktig om du tenker på vareflyten mer generelt? Dersom jeg kjøper inn noe til personlig bruk i bedriften, men skal selge det i løpet av en viss periode, så er det ingen vits i å utgiftsføre?

Hva med om jeg kjøper inn en pc til bruk i bedrift, men skal bytte ut denne om f.eks. 12 måneder fordi jeg fornyer årlig.

Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (3 timer siden):

Men forstår jeg deg riktig om du tenker på vareflyten mer generelt?

Jeg tenkte spesifikt på tilfeller der foretaket ikke får fradrag for inngående mva og det må legges til mva på salget når driftsmiddelet skal selges videre. Dette er sannsynligvis mest aktuelt der noe kjøpes inn for testing/ vurdering og deretter selges videre uten alt for mye tap. Selve regnestykket har jeg ikke sett på for å finne ut grensen for hva som er lønnsomt.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...