Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gir spak som "lugger" eller som fremstår litt hard i visse gir


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, noen her har kanskje allerede fått  med seg av at jeg er en stolt eier av en toyota rav4 2014 modell med manuelt gir, som bare hadde gått 70 000km når jeg kjøpte den i høst.

MEN jeg har ett lite "problem" med at jeg føler at girspaken, da hovedsakelig ifra 1 til 2 gir og innimellom fra 2 til 3 gir "lugger" litt, eller at giringen ikke går så "smooth" som feks fra 3 til 4 gir og oppover. Å gir ned føles alt greit og behagelig.

Jeg har derimot hatt bilen innom hos forhandler hvor jeg kjøpte bilen hvor han tok en prøve tur og han sa alt er helt som normalt. Men allikevel så føles det ikke normalt for min del. Kjører også manuell firmabil, men da en berlingo 2020 modell(så helt ny bil omtrent) og den merker jeg ikke slik variasjon på når jeg girer.

Så jeg fikk enda en bekjent, som kan en del om bil, å prøve kjøre og han sa også at alt er normalt. Så da regner jeg med at alt er normalt, men ønsker allikevel å vite hvorfor "følelsen" på giringa varier såpass. Noen ganger føles det ganske smooth å gire opp til andre gir, andre ganger mer "lugging" og motstand. Jeg har har samme teknikk hver gang jeg girer, men kan være noe jeg kan gjøre litt feil? (girer for kjapt, for høyt turall osv) som girkassa/spaken på denne bilden ikke trives med? Eller kan det bare være avhengig av temperatur og at kassa trenger litt smøring?

Prøver bare å lære hvordan dette funker da jeg ønsker å ha denne bilen som lenge som mulig å unngå unødvendig slitasje. Men kort sagt; giring ifra 1 til 2 og 2 til 3 føles litt mer "hardt" eller "luggete" en å gire opp til enda høyere gir. Giring fra 3 til 4 og oppover føles mest "smooth" eller behagelig sånn generelt, men varier litt dette også(derfor jeg lurer på om det er temperatur og fukt avhengig, men da burde det jo føltes likt for alle gira?)

 

 

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (8 timer siden):

Kan jo være at tidligere eier har vært litt hard i giringen fra 1 til 2.

Typisk lettere å få en lettere giring fra 2 til 3 når man har litt fart.

ok, og hva slags slitasje og kostander kan de gi meg i det lange løp? Føles ut som det er "fjæringa" i girspaken som "lugger" litt mer ifra 1 til 2 og også bitte litt ifra 2 til 3. Men ser ut til å være verst når bilen er kald.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...