Gå til innhold

Hjelp til kjøp av tastatur


Anbefalte innlegg

Hei

Skriver endel på jobben, og har da fått en bærbar av jobben. Problemet er at jeg ikke takler små lave taster(om det gir mening), jeg føler ikke jeg treffer skikkelig og at jeg skriver tregere enn på andre tastatur. Jeg bruker per nå et tastatur med høye gode taster, men det bråker endel.

Jeg har skjønt at det jeg kanskje har lyst på er et mekanisk tastatur. Men jeg aner ikek hva jeg ser etter. Er dette noe man må prøve for å finne det man liker selv? Jeg har de siste 10 min sett tastatur fra 500 til 5000 kroner.  Ønsker å bruke minst mulig, men kan legge litt i det om jeg får noe jeg kan ha lenge og som oppfyller mine krav(kanskje jeg bare trenger det enkleste?)

Jeg ønsker:

- vanlig størrelse(bruker numpad sjelden, så kanskje uten det?)

- litt bakgrunnsbelysning, men er 40 år, så vil ha noe for å se taster i mørket, ikek regnbuefarger

- lite støy slik at folk rundt meg ikke forstyrres

- om det kommer i en bag, pose sånn at det er greit å ta med på reiser er det et pluss

 ellers aner jeg ikke, så tips mottas med takk

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par punkter som kanskje hjelper.

 

Du får mekaniske tastaturer med forskjellige taster. 

De to mest relevante for deg er "blue" og "brown". "Brown" er litt stillere, men gir fortsatt et klikk. "Blue" er de som gir høyest klikke lyd. "Red" er veldig stille.  "Blue" og "Brown" er utviklet for å skrive med, mens "red" og "black" ofte brukes for gaming.

 

De fleste tastatur med lys kan stilles inn til å kun vise hvitt lys og ikke noe regnbue farger, men mange har muligheten for å velge hva man vil nå om dagen i noe medfølgende software eller tastekombinasjoner. 

Jeg ville definitivt tatt turen innom en elektro butikk og testet et par tastatur. Stor forskjell. Jeg stortrives med mitt Logitech G915, men var mindre fornøyd med det forrige Logitech G613. De har ganske forskjellige taster, men er begge mekaniske. Jeg har også hatt et Quickfire rapid som jeg var ganske fornøyd med men det var ikke trådløst og noen av lysene i tastene sluttet å virke etter et par år. 

 

 

 

 

Endret av Locrin
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar👍

Har sett litt de siste dagene, og tastatur for ducky og fra varmiloner de som frister mest. Tror jeg blir å gå for brown ja, men vil helst ha hotswap, sånn i tilfelle. Men er ikke så mange som selger i Norge, så er masse spennende uten nordiske taster i usa

Lenke til kommentar

Til skriving og du ikke liker den klikkelyden så er Cherry MX Brown definitivt den beste mellomtingen.
https://www.cherrymx.de/en/cherry-mx.html

Jeg har selv et Ducky One 2 MX Brown Nordic.
https://www.proshop.no/Tastatur/Ducky-One-2-Backlit-Cherry-MX-Brown-White-Gamingtastatur-Nordisk-Hvit/2685816

Jeg har prøvd både MX Red, MX Black og MX Brown og MX Blue (har ingen erfaring med MX Silver, Green og Clear), og selv om MX Blue gir en ekstra tilbakemelding når en tast er trykket ned og det er registert (som er nyttig når man skriver), så blir klikkelyden ganske slitsom etterhvert.

MX Brown er en mellomting, og lager litt lyd. Hvis du er en som trykker litt ekstra på tasten så du får en lett dunkelyd når tastene presses helt ned, så kan jeg anbefale O-ringer.
https://www.proshop.no/Tastatur/DUTZO-MX-keys-O-Ring-50A-Blue-Blaa/2623456

MX Red og Black er ansett som "spilltaster" og er omtrent det samme i praksis - ingen lyd, og bare en jevn "svamp" følelse når man trykker ned en tast. Forskjellen er at MX Black krever litt mer kraft å trykke ned. Å spille med MX Black ble slitsomt i lengden, og Red føltes ubehagelig lett.

Også her er MX Brown en mellomting i kraften som kreves for å trykke ned tasten.

Jeg kan varmt anbefale et Ducky tastatur. De er dyre, men det er kvalitet. Du kan velge mellom forskjellige Cherry taster, med RGB, ensfarget lys, TKL (TenKeyLess - uten nummertaster) etc.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (17 timer siden):

Til skriving og du ikke liker den klikkelyden så er Cherry MX Brown definitivt den beste mellomtingen.
https://www.cherrymx.de/en/cherry-mx.html

Jeg har selv et Ducky One 2 MX Brown Nordic.
https://www.proshop.no/Tastatur/Ducky-One-2-Backlit-Cherry-MX-Brown-White-Gamingtastatur-Nordisk-Hvit/2685816

Jeg har prøvd både MX Red, MX Black og MX Brown og MX Blue (har ingen erfaring med MX Silver, Green og Clear), og selv om MX Blue gir en ekstra tilbakemelding når en tast er trykket ned og det er registert (som er nyttig når man skriver), så blir klikkelyden ganske slitsom etterhvert.

MX Brown er en mellomting, og lager litt lyd. Hvis du er en som trykker litt ekstra på tasten så du får en lett dunkelyd når tastene presses helt ned, så kan jeg anbefale O-ringer.
https://www.proshop.no/Tastatur/DUTZO-MX-keys-O-Ring-50A-Blue-Blaa/2623456

MX Red og Black er ansett som "spilltaster" og er omtrent det samme i praksis - ingen lyd, og bare en jevn "svamp" følelse når man trykker ned en tast. Forskjellen er at MX Black krever litt mer kraft å trykke ned. Å spille med MX Black ble slitsomt i lengden, og Red føltes ubehagelig lett.

Også her er MX Brown en mellomting i kraften som kreves for å trykke ned tasten.

Jeg kan varmt anbefale et Ducky tastatur. De er dyre, men det er kvalitet. Du kan velge mellom forskjellige Cherry taster, med RGB, ensfarget lys, TKL (TenKeyLess - uten nummertaster) etc.

Tusen takk for utfyllende svar!!

Hadde bestemt meg for et ducky, men sa jeg ringte en butikk for å høre litt, så anbefalte de at jeg gikk for et annet, da ducky var det merke de oftest fikk tilbake. De anbefalte heller varmilo eller vortex...

Men har litt lyst Ducky one 3, men synes noen av Varmiloene ser bedre ut😂

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...