Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må finne bil iløpet av 10 dager


Labelle

Anbefalte innlegg

Randeboy skrev (24 minutter siden):

Hadde gått for en RAV4. 2017-2019ish. Uten tvil en mye billigere bil i drift enn den hun hadde eller den imprezaen du linket til over. I tillegg veldig behagelig og fin bil for godt voksne. 

Syntes de virker så overpriset. Er ikke noe begeistret for hybrider. Blir så mange flere komponenter og ting som kan gå galt. Her oppe tviholder vi enda på fossilt. Men takk for innspillet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prius er samme prinsippet som RAV4 som er den mest pålitelige bilen man får. Det er flere komponenter som kan gå galt med, men i praksis så er det latterlig lite feil på disse bilene. Å velge bort hybridene fra Toyota pga. frykt for feil stemmer iallfall ikke med feiraten på bilene.

Hadde Prius før. Hadde det ikke vært for norske avgifter hadde jeg sikkert kjørt RAV4 hybrid av nyeste karosseri, men landet på elbil.

Om man frykter feil kan man legge tilsides pengene man sparer på drivstoff. Med nærmere 20kr/l blir det endel.

 

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Labelle skrev (9 timer siden):

Syntes de virker så overpriset. Er ikke noe begeistret for hybrider. Blir så mange flere komponenter og ting som kan gå galt. Her oppe tviholder vi enda på fossilt. Men takk for innspillet

Er det biler det er svært lite feil med er det nettopp Toyota sine hybrider.. Mine foreldres RAV4 har gått ca 100.000 km og er enda på originale bremseklosser. Ikke påkostet en krone.  Svært billig i drift også. Subaru er vel helt i motsatt skala. 

Tenker nå at det er Subaru som er overpriset.. Veldig lite biler for pengene. En grunn de selger så dårlig 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et spørsmål til. Hva er akseptabel pruting hos bruktbilforhandler til en bil til 339 900,- ?

Syntes bilen var veldig overpriset i forhold til tilsvarende annonser på finn.no

Er det lettere å forhandle ekstrautstyr sånn som ledbar, nye dekk eller er en reduksjon i pris enklest for forhandler?

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Labelle said:

Har et spørsmål til. Hva er akseptabel pruting hos bruktbilforhandler til en bil til 339 900,- ?

Syntes bilen var veldig overpriset i forhold til tilsvarende annonser på finn.no

Er det lettere å forhandle ekstrautstyr sånn som ledbar, nye dekk eller er en reduksjon i pris enklest for forhandler?

Er den veldig overpriset ville jeg vist til finn og sagt at de må mye ned i pris. Vær forberedt med å gå ut døra uten bil. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (9 timer siden):

Har et spørsmål til. Hva er akseptabel pruting hos bruktbilforhandler til en bil til 339 900,- ?

Syntes bilen var veldig overpriset i forhold til tilsvarende annonser på finn.no

Er det lettere å forhandle ekstrautstyr sånn som ledbar, nye dekk eller er en reduksjon i pris enklest for forhandler?

Prutningsmonn? Finn en mest mulig tilsvarende bil/modell på finn.no (helst i samme landsdel), og påpek at de bør komme ned på det prisnivået i det minste. Nye dekk, LEDbar etc. kan også være en delvis kompensasjon for høy pris på bruktbil hos bilforretning.

Med såpass høy km.stand hadde jeg forventet lavere pris ja.

På NYE biler er det vanskelig å prute på prisen. Der kan det være mye lettere å forhandle til seg ekstrautstyr og dekk f.eks.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Labelle said:

Skal ikke snakke ned Toyota. Det er kjempebilder det. Ble ikke Impreza. Tenkte å se på denne imorgen https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=233559686

1 eier. Voksen mann. Brukt til pendling/langkjøring.

Men var det ikke slik at diesel ikke var aktuelt pga mye småkjøring og tidligere problemer med DPF? Da ville jeg i alle fall sett på en som har parkeringsvarmer (Webasto e.l.). Da har nok motoren sotet mindre pga mindre kaldkjøring. Mazda er eneste asiatiske merke jeg kjenner til der du kan få Webasto, så du kan finne enkelte med det. Ellers ville jeg styrt unna diesel med mye småkjøring.

Lenke til kommentar
liehen skrev (13 timer siden):

Men var det ikke slik at diesel ikke var aktuelt pga mye småkjøring og tidligere problemer med DPF? Da ville jeg i alle fall sett på en som har parkeringsvarmer (Webasto e.l.). Da har nok motoren sotet mindre pga mindre kaldkjøring. Mazda er eneste asiatiske merke jeg kjenner til der du kan få Webasto, så du kan finne enkelte med det. Ellers ville jeg styrt unna diesel med mye småkjøring.

Webasto er ikke problemfritt om man har mye småkjøring. Den sotes ned også.. 
Skjønner ikke helt logikken til trådstarter når han nevnte diesel ikke var aktuelt.. 
Veier fortsatt mot RAV4. Suveren kvalitet og billig i drift. At den har et meget godt varmeapperat for oss som bor der det er kaldt er en bonus.(Varmeveksler på eksos). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Er fult klar over drivstoffdrevent webasto både krever lengre fyring for rentbrenning og vedlikeladding av batteri. Og de ryker somregel engang. Diesel er ikke helt utelukket. Kjøremønsteret er både langkjøringer men mest småkjøring. Får se om det blir så mye lengre turer etter traume med påkjørselen. 

Hvordan fungerer egentlig disse hybridene? Bensinmotoren starter vel uansett opp når det er kaldt? (som det er her 8-9 månder i året). Begge mine kollegaer har splitte nye XC60 hybrid. De virker missfornøyd med bilen. De har høyere drivstofforbruk enn jeg har på min 180hk TSI 4x4. Og klarer ikke å kjøre opp enn bakke i "pure" modus..  Og vanvittig mye feil med elektronikken. Er skeptisk altså. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (15 minutter siden):

Nei. Er fult klar over drivstoffdrevent webasto både krever lengre fyring for rentbrenning og vedlikeladding av batteri. Og de ryker somregel engang. Diesel er ikke helt utelukket. Kjøremønsteret er både langkjøringer men mest småkjøring. Får se om det blir så mye lengre turer etter traume med påkjørselen. 

Hvordan fungerer egentlig disse hybridene? Bensinmotoren starter vel uansett opp når det er kaldt? (som det er her 8-9 månder i året). Begge mine kollegaer har splitte nye XC60 hybrid. De virker missfornøyd med bilen. De har høyere drivstofforbruk enn jeg har på min 180hk TSI 4x4. Og klarer ikke å kjøre opp enn bakke i "pure" modus..  Og vanvittig mye feil med elektronikken. Er skeptisk altså. 

Jeg bor i kaldeste fjellregionen og har det nok mye kaldere enn deg. Toyota er en av de det går mest av her. Ikke sammenlign Volvo med Toyota da.. Hybridene til Toyota er noen av de mest pålitelige bilen man får kjøpt. 
Ja, den starter opp når det er kaldt for å få nok varme i bilen selvfølgelig. Det er ikke en plug-in som den volvoen. Man ligger rundt 0.5-0,7 under de fleste forhold, noe som er langt bedre enn Subaruen. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (På 28.1.2022 den 22.00):

Webasto er ikke problemfritt om man har mye småkjøring. Den sotes ned også.. 
Skjønner ikke helt logikken til trådstarter når han nevnte diesel ikke var aktuelt.. 
Veier fortsatt mot RAV4. Suveren kvalitet og billig i drift. At den har et meget godt varmeapperat for oss som bor der det er kaldt er en bonus.(Varmeveksler på eksos). 

Tanker om denne?

Du er sikkert litt god på toyota og div utgaver 

https://www.finn.no/240984539

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
NoBo skrev (34 minutter siden):

Kjenner jeg blir litt schkeptischk når en bil har hatt to eiere på så kort tid…. Mandagsbil? 🤔

Ser i heftelsen at eieren er død og sikkert et familiemedlem som selger. Men finnes nå mange andre av disse bilene. Hun skal uansett få prøve en rav4 for å kjenne hvordan den er. 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
On 1/28/2022 at 10:00 PM, Randeboy said:

Webasto er ikke problemfritt om man har mye småkjøring. Den sotes ned også.. 
Skjønner ikke helt logikken til trådstarter når han nevnte diesel ikke var aktuelt.. 
Veier fortsatt mot RAV4. Suveren kvalitet og billig i drift. At den har et meget godt varmeapperat for oss som bor der det er kaldt er en bonus.(Varmeveksler på eksos). 

Det er riktig, men etter hva jeg har hørt er det viktig at den får gå lenge nok så den brenner rent. Da skal det gå greit.

Lenke til kommentar
Labelle skrev (7 timer siden):

Ser i heftelsen at eieren er død og sikkert et familiemedlem som selger. Men finnes nå mange andre av disse bilene. Hun skal uansett få prøve en rav4 for å kjenne hvordan den er. 

Unødvendig stor bil for kun en person? Onkelen min byttet inn sin RAV4 etter at han ble enkemann. Trengte ikke så stor bil lenger.

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Det er riktig, men etter hva jeg har hørt er det viktig at den får gå lenge nok så den brenner rent. Da skal det gå greit.

Ja det stemmer det. Et par stykker på jobb har fysisk koblet den bort pga for kort avstand til jobb. 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Unødvendig stor bil for kun en person? Onkelen min byttet inn sin RAV4 etter at han ble enkemann. Trengte ikke så stor bil lenger.

Ja det er en stor bil.. Yaris Cross hadde vært et alternativ men den er for ny til å få i den prisklassen. AWD er vel et must når hun er vant med Subaru. 🙂

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er enig ang. at Forester er en god bil, et familiemedlem har en nyere med bensinmotor (ikke hybrid). Men de kan være litt tørste, gjerne rundt 0,7 til 0,9 l/mil fordi de er høye (over 20 cm bakkeklarering) og har permanent firehjulstrekk. Jeg vil ikke anbefale å kjøpe Subaru med dieselmotor, jeg har sett alt for mange av disse selv med lav km stand som selges billig på Finn pga defekt motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...