Gå til innhold

Havvindmølle gikk i sjøen


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Tomk1 said:

Et generelt stort problem er at mange av vindmøllene er laget av det billigste Kina stålet man kan finne, så dette vil vi nok se mer av fremover... dessverre. 😕

Som flere her er inne på, de fleste møller / vindmøller / havvindmøller / hva du måtte ønske å kalle det er laget av glassfiber. Levetid er stort sett rundt +- 25 år for øyeblikket. Utviklingen går likevel fremfor, noe som betyr lengre levetid samt at man arbeider med å få på plass gode returordninger. Vindmøller har noen utfordringer, definitivt, men i motsetningen til fosile energikilder er det faktisk en utvikling i at ting blir bedre, fremfor å grave hode i sanden og gi opp. Så ikke gi dem opp fordi noen få opplever problemer grunn gammel teknologi og kunnskap :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mikkel_E_S skrev (11 timer siden):

Heter det møller eller turbiner?

Jeg trodde møller gjorde om korn til mel.
Og turbiner gjør om mekanisk kraft til elektrisk kraft.

Har jeg tatt så feil hele tiden, at ordene kan brukes om hverandre?

"Mølle" er noe som knuser/maler et stoff i finere partikler ja. 

Turbin er en maskin som gjør om mekanisk kraft til en annen mekanisk kraft, nærmere bestemt en fluid strøm (væske eller gass) til en roterende bevegelse. 

Det som gjør som mekanisk kraft til elektrisk kraft er en generator eller dynamo. 

"Vindmølle" er en etterlevning fra den gang kornmøller eller steinmøller ble direktedrevet av en vindturbin. 

Skal du ha det pinlig nøyaktig er det her snakk om en generator som er drevet av en vindturbin. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tow skrev (2 minutter siden):

"Mølle" er noe som knuser/maler et stoff i finere partikler ja. 

Turbin er en maskin som gjør om mekanisk kraft til en annen mekanisk kraft, nærmere bestemt en fluid strøm (væske eller gass) til en roterende bevegelse. 

Det som gjør som mekanisk kraft til elektrisk kraft er en generator eller dynamo. 

"Vindmølle" er en etterlevning fra den gang kornmøller eller steinmøller ble direktedrevet av en vindturbin. 

Skal du ha det pinlig nøyaktig er det her snakk om en generator som er drevet av en vindturbin. 

Glem ikke at vi hadde mange sagmøller før. De var riktignok basert på elvekraft istedet for vindkraft, men brukte fremdeles begrepet mølle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, tow said:

Skal du ha det pinlig nøyaktig er det her snakk om en generator som er drevet av en vindturbin. 

Den samlede pakken kalles et aggregat. Nå er jo turbinen veldig fremtredende i dette tilfellet, motsatt av i et vannkraftverk hvor du som ikke er involvert i driften ofte bare ser generatortoppen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snowleopard said:

Glem ikke at vi hadde mange sagmøller før. De var riktignok basert på elvekraft istedet for vindkraft, men brukte fremdeles begrepet mølle.

Det er ikke en bruk som er kjent på mine kanter. Her var det snakk om enten sag eller kvern.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (13 timer siden):

Heter det møller eller turbiner?

Jeg trodde møller gjorde om korn til mel.
Og turbiner gjør om mekanisk kraft til elektrisk kraft.

Har jeg tatt så feil hele tiden, at ordene kan brukes om hverandre?


Det er faktisk hvordan folk anvender språket som definerer hva de betyr. De har lenge vært synonyme i folkemunne, og de kommer til å bli definert som synonyme i ordbøker med tiden. 
 

Forutsatt at den spesifikke bruken du foreslår noensinne var korrekt, for det vet man ikke. 
 

Hvor lenge siden er det vindmøller i hovedsak ble brukt til å kverne mel? Hva med vindmøller som ble brukt til andre formål? Det fantes jo masser av de også. 

Endret av anon_83104
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange ord i språket vårt som har fått ei anna meining over tid. Så her er eg einig i at det er bruken i dag som er avgjerande, og ikkje korleis ordet opprinneleg vart brukt.

(Ordet sagmølle har eg forresten aldri høyrt).

Redigert: Sagmølle er vel ei omsetjing frå engelsk saw mill.

https://snl.no/oppgangssag

Oppgangssag i Bjørkedalen på Sunnmøre:

 

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
The Very End skrev (14 timer siden):

Så det du sier er at vi kan generalisere at en enkelt vindmølle opplever problemer og faller ned til at samtlige vindmøller da har kort levetid? 

Ellers ser jeg frem til positiviteten som kommer til å blomstre her inne. Tror folk glemmer at ny teknologi sjeldent er en smertefri prosess. Om ethvert forsøk på endring hadde blitt stoppet når uhell var ute hadde vi ikke kommet oss ut av hulene våre. 

Generalisere? Forventet levetid er 20 år på disse vindmøllene og de skaper enormt med avfall, er ikke noe evighetsmaskiner.

https://letmegooglethat.com/?q=wind+turbine+lifespan

https://www.bloomberg.com/news/features/2020-02-05/wind-turbine-blades-can-t-be-recycled-so-they-re-piling-up-in-landfills

 

Miljøkriminalitet av verste sort og enorme summer blir brukt til bygging og montering

 

Edit, vi lager ikke vindmøller her til lands engang. Kun en massiv kapitaloverføring til utlandet på like linje med subsidiering av elbileierne.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
34 minutes ago, bruker-540634 said:

Miljøkriminalitet av verste sort og enorme summer blir brukt til bygging og montering

Tror vi nordmenn skal holde bra kjeft om å snakke om miljøkriminalitet. Den største tragedie er å tro at Norsk gass og olje er grønn, mens vi pirker i (grønnere) energikilder og hevder at disse er dårlig uten å se hvor ille nåtidens alternativer er (å fortsette som før mens vi slår oss på brystet stolte).  

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 time siden):

Det må no vel vere mogeleg å produsere vindmøller som held i 50-100 år. Kvifor gjer ein ikkje dette?

Innen 25 år har gått har teknologien gått så langt videre at det ikke er lønnsomt å ha så gamle enheter i drift. 

Ref f.eks TVer: Hvem vil ha en 25 år gammel TV i dag? Nye TVer av dobbel størrelse koster langt mindre. 

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Det må no vel vere mogeleg å produsere vindmøller som held i 50-100 år. Kvifor gjer ein ikkje dette?

Nå som landturbiner har nådd en størrelse som det knapt er mulig å overskride pga logistikk (bredde på veier, størrelse på kjøretøy etc), og teknologien er moden, er det meget sannsynlig at turbinene blir oppgradert etter 25 til 30 år til nye 30 år og så videre.

Noen av våre første vannturbiner og generatorer er fortsatt i drift i Norge! Generatorer kan ha et evig liv om de blir tatt vare på. Ofte er utviklingen slik at de blir for små.

I dag er det 0,5 MW turbiner som tas ned som er like dyre i drift som dagens 4 MW turbin. Ikke desto mindre kan andre være interesserte i å overta de små turbinene. Turbinbladene kan lett lages til å ha et liv på 100 år og minimal slitasje over årene. Snart vil dagens blader også kunne resirkuleres på en måte som det er god økonomi i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (33 minutter siden):

En feit faen? Sofapus? Gatas skrekk?

Når han var en søt lodden liten sak som akkurat hadde lært å gå lå den i senga vår (den var fruen sin) om natta. Det tok ikke mange dagene før jeg våknet i tretiden om natten av at jævelkatten hadde bitt seg fast over neseryggen, plantet klørne på fremlabbene godt inn hver tinning, samtidig som bakbeina gjorde sitt beste for å spøle opp haka. Siden den gangen gikk det bare en vei.

Han vokste seg stor, jævelig stor synes jeg i alle fall. Men ikke feit. 8.3kg med sunn katt siste gangen vi målte han, mulig han ble tyngre også. Jeg tror ikke jeg lyver mye om jeg sier hjørnetennene på skapningen målte 25mm.

Det han likte best var å ligge ved lenestolen å vente på at noen som ikke kjente han kom på besøk. Han var en veldig fin og lodden katt, og hvis jeg glemte å si fra var det opplagt at besøket som satte seg i stolen kom til å strekke ned hånda for å klø han på magen. Han likte jo det, men sjansen var stor for at instinktet slo inn. Da var det å kleppe til med framlabbene på hver side av toppen av underarmen, bite seg fast ett eller annet sted, og vri kroppen slik at bakbeina kunne spøle opp den delen av arma de kom i kontakt med. Du kan tenke deg hvordan det er å prøve å riste løs en satan på over 8kg som henger fast og gjør alt den kan for å skrelle av huden din.

Foruten at sjansen var stor for at han kom til å skade deg, så var han en snill katt. Og etter at jeg gav han en skikkelig omgang eller 57 med deng, så sluttet han å prøve seg på meg.

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vind generator bladene samler seg på skraphaugene i stort antall. De er påpekt og bevist antall ganger.

Det er å ønske at den miljøvennlige industrien er miljøvennlig rett ut til siste fasen av operasjoner. Ikke bara å sette opp kjøre tjene penge og la sen andre ta seg av all søpla som kommer til med tida.

Først var miljø el-artikler med batterier fra Kina fabrikker som ødela drikkevatten og lufta i området og for befolkningen. Mye har forbedra seg men mye er ugjort og det ser ut som om det pengene som styrer mer enn miljøvennlighets tanker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Innen 25 år har gått har teknologien gått så langt videre at det ikke er lønnsomt å ha så gamle enheter i drift. 

Ref f.eks TVer: Hvem vil ha en 25 år gammel TV i dag? Nye TVer av dobbel størrelse koster langt mindre. 

Det undrer også meg at ikke levetiden er lengre med alt sirkuset det er med å få satt dette opp, Inkl. veibygging.

De felles som trær, og knuses mot bakken i fallet, etter en forutbestemt tid.

Fundament og tårn er ikke noe som er ubrukelig siden, det trenger bare å være holdbart.

Det er jo bare nacelle med innhold, og nav med vinger som kan oppnå noe på modernisering.

Det kunne vert er krav at det faststående utstyret som ikke hadde et reelt moderniseringsbehov hadde en helt annen levetid. Og kunne overleve et antall "runder" med teknisk modernisering av resten.

De "moderniserer" ikke et helt fyrtårn heller, bare lyskilden, og annet teknisk utstyr.

Etter som tårnet kan stå i minst 100++ år.

 

Det virker bare horribelt, jeg tror ikke den nåverende prasisen hjelper saken, altså miljøet(?)

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (3 timer siden):

Når han var en søt lodden liten sak som akkurat hadde lært å gå lå den i senga vår (den var fruen sin) om natta. Det tok ikke mange dagene før jeg våknet i tretiden om natten av at jævelkatten hadde bitt seg fast over neseryggen, plantet klørne på fremlabbene godt inn hver tinning, samtidig som bakbeina gjorde sitt beste for å spøle opp haka. Siden den gangen gikk det bare en vei.

Han vokste seg stor, jævelig stor synes jeg i alle fall. Men ikke feit. 8.3kg med sunn katt siste gangen vi målte han, mulig han ble tyngre også. Jeg tror ikke jeg lyver mye om jeg sier hjørnetennene på skapningen målte 25mm.

Det han likte best var å ligge ved lenestolen å vente på at noen som ikke kjente han kom på besøk. Han var en veldig fin og lodden katt, og hvis jeg glemte å si fra var det opplagt at besøket som satte seg i stolen kom til å strekke ned hånda for å klø han på magen. Han likte jo det, men sjansen var stor for at instinktet slo inn. Da var det å kleppe til med framlabbene på hver side av toppen av underarmen, bite seg fast ett eller annet sted, og vri kroppen slik at bakbeina kunne spøle opp den delen av arma de kom i kontakt med. Du kan tenke deg hvordan det er å prøve å riste løs en satan på over 8kg som henger fast og gjør alt den kan for å skrelle av huden din.

Foruten at sjansen var stor for at han kom til å skade deg, så var han en snill katt. Og etter at jeg gav han en skikkelig omgang eller 57 med deng, så sluttet han å prøve seg på meg.

Hadde en katt selv, en liten men voksen hunnkatt som ble 18år, den var tøff mot reven, fant et revelik i nærheten av huset, og hvem som var synderen skjønte vi da vi så den fikk en rev til å stikke målbevist dit den kom fra. Den skremte tøffe hunder også, med bare littegrann bruk av klør, det var nok.

De går etter øynene når det er alvor, og det går rimelig kjapt. 

Lenke til kommentar
On 1/18/2022 at 8:59 PM, The Very End said:

Så det du sier er at vi kan generalisere at en enkelt vindmølle opplever problemer og faller ned til at samtlige vindmøller da har kort levetid? 

Ellers ser jeg frem til positiviteten som kommer til å blomstre her inne. Tror folk glemmer at ny teknologi sjeldent er en smertefri prosess. Om ethvert forsøk på endring hadde blitt stoppet når uhell var ute hadde vi ikke kommet oss ut av hulene våre. 

Veldig enig med deg i det du skriver her. Skulle ønske at man rent generelt kunne ha samme tilnærming, når det gjelder kjernekraft. Det har vært ulykker (joda, med litt større konsekvenser enn når en vinnturbin tilter), men synes man burde forfølge mulighetene heller enn å få panikk og begrave hodet i sandet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (På 1/19/2022 den 11.08):

Generalisere? Forventet levetid er 20 år på disse vindmøllene og de skaper enormt med avfall, er ikke noe evighetsmaskiner.

Med mindre du sammenligner med en verden uten strøm så reduserer vindturbinene enotmt med avfall. Det meste av vindturbinen gjenvinnes enkelt, det er turbinbladene av glassfiber som en del steder blir gravd ned på samme måte som de graver ned vanlig søppel.

 

Men i løpet av levetiden har vindturbinen erstattet kullkraft og dermed redusert mengden giftig kullaske med mer enn bladenes vekt. Så kan man spørre seg hva man frykter mest som nabo:

-800 tonn glassfiber begravd 3 meter under bakken.

1000 tonn flytende askegjørme bak en demning som gir en kunstig innsjø:

Substances commonly found in coal ash include arsenic, barium, beryllium, boron, cadmium, nickel, lead, mercury, molybdenum, selenium and thallium. Elevated levels of radioactivity may also be present.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...