Gå til innhold

Havvindmølle gikk i sjøen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mikkel_E_S skrev (11 minutter siden):

Heter det møller eller turbiner?

Du kan velge. Selv om en mølle tradisjonelt gjerne maler korn så er det i dagligtale akseptert at benytter vindmølle som et synonym til vindturbin.

Det kan forøvrig legges til at det er flere former for møller som ikke maler korn. En fellesnevner er gjerne at noe snurrer rundt. 

Papirmøller som barna løper rundt med produserer lite korn, og selv om kulemølla kanskje kunne blitt brukt til å male mel er den mer i bruk på stein. Og så har vi den minst brukte mølla av dem alle, tredemølla. 

Endret av Serpentbane
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mikkel_E_S skrev (15 minutter siden):

Heter det møller eller turbiner?

Jeg trodde møller gjorde om korn til mel.
Og turbiner gjør om mekanisk kraft til elektrisk kraft.

Har jeg tatt så feil hele tiden, at ordene kan brukes om hverandre?

De første vindmøller ble brukt til å pumpe vann!

Ellers er det veldig fint å bruke et variert språk, altså kunne skifte mellom vindturbin og vindmølle. Videre er også vindturbin et merkelig ord.

Endret av Ketill Jacobsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Herr Akkar said:

Ikke særlig miljøvennlig når levetiden et så begrenset, og det dreier seg om så massive materialmengder derav mye komposittmateriale som ikke kan gjenvinnes.

Det var jo ikke møllen som havarerte, men fundamentet som møllen står på, i følge artikkelen.Denne artikkelen sier vel sånn sett ikke noe om hva som er forventet levetid på en slik mølle. Man kan vel på den annen side trekke den konklusjon at fundamentet som møllen står på, i dette tilfellet ga etter og ikke tålte belastningene. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

De første vindmøller ble brukt til å pumpe vann!

Ellers er det veldig fint å bruke et variert språk, altså kunne skifte mellom vindturbin og vindmølle. Videre er også vindturbin et merkelig ord.

Sliter også med noe godt navn på disse. Har tenkt vind rotor generator men det er heller ikke godt. 

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var sugeanker som var den vanligste formen for forankring av bunnfaste turbiner? "Monopiles er fire meter tjukke stålpåler som bores ned i havbunnen" 4 m tjukke stålplater? Ok, jeg vet ikke noe om dette.

Vindturbiner er vel den korrekte betegnelsen, men vindmøller har vel gått inn i språket som de facto benevnelse. Jeg synes det er dumt, men jeg er ikke rebelsk allergisk for språkfeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (3 timer siden):

Ikke særlig miljøvennlig når levetiden et så begrenset, og det dreier seg om så massive materialmengder derav mye komposittmateriale som ikke kan gjenvinnes.

Begrenset? Den har stått og produsert i 20 år. Regner man ikke 25 år for disse? Da var den ikke langt unna designlevetid. Og det ser ut som det var fundamentet som var problemet. 

Det er mye på gang mhp. resurkulering av vindturbinblader nå. Vi kan regne med at det blir løst på en god måte. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (11 timer siden):

Ikke særlig miljøvennlig når levetiden et så begrenset, og det dreier seg om så massive materialmengder derav mye komposittmateriale som ikke kan gjenvinnes.

Hva er levetiden? Hvor mye strøm produseres på den levetiden?

Er alle oljeplattformer døde fordi noen av dem har havarert?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...