Gå til innhold

Microsoft kjøper opp Activision Blizzard


Anbefalte innlegg

Roger Moore skrev (37 minutter siden):

Anbefaler embrace, extend, extingush. Det er det Microsoft har gjort siden selskapet ble dannet. Viktigste forretningsfilosofien til Microsoft er å kontrollere din tilgang til dine egne data. Dette kan du overføre til alt Microsoft holder på med. Hva som helst låser deg til en pengestrøm inn i Microsoft sin lommebok og Microsoft hiver seg på mer aggressivt enn noen andre.

Hvordan er de verre i spillbransjen enn f.eks EA? Og hvorfor kommer du ikke med konkrete titler og viser til noe? Hold deg i spillbransjen pls

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (1 time siden):

Kan du vise til noen tilfeller der de har gjort dette? Siden du forventer dette, mener jeg

Vel. Han har jo et poeng. Hellblade og The Outer Worlds kom til PS4. Hellblade II og TOW2 kommer kun til Xbox og PC. Bare for å ta to eksempler. Det blir mange flere når man ser på Bethesda/Zenimax.

Men hovedintensjonen til Microsoft er uansett å sikre en jevn strøm av innhold til Game Pass. At Sony eller andre platformer går glipp av innholdet er mer som en bonus å regne.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (52 minutter siden):

Vel. Han har jo et poeng. Hellblade og The Outer Worlds kom til PS4. Hellblade II og TOW2 kommer kun til Xbox og PC. Bare for å ta to eksempler. Det blir mange flere når man ser på Bethesda/Zenimax.

Dette var litt bedre ja, takk for info. Han har som du sier et poeng, men jeg etterlyste litt eksempler, sånn at det blir lettere å se for seg hva MS kan finne på, så takk igjen for det. Interessant blir det uansett, jeg lurer på hva som kommer til å skje med typiske PC-titler, som SC2 og WoW. Ikke sikkert ting blir så altfor ille heller, kan ikke si at Blizzards sitt rykte i det siste har vært så bra, så kan hende det blir til det bedre uansett?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (49 minutter siden):

Vel. Han har jo et poeng. Hellblade og The Outer Worlds kom til PS4. Hellblade II og TOW2 kommer kun til Xbox og PC. Bare for å ta to eksempler. Det blir mange flere når man ser på Bethesda/Zenimax.

Men hovedintensjonen til Microsoft er uansett å sikre en jevn strøm av innhold til Game Pass. At Sony eller andre platformer går glipp av innholdet er mer som en bonus å regne.

Sony dropper diamanter på Microsoft plattformer om dagen. Sony blir neppe særlig skremt av at MS kjøper opp Blizzard som selger nærmest i panikk.

Skal ikkje gløyme at Sony kjøper også om dagen, og utvikler sin egen "game pass".

Og kven er det som har lokket Rockstar til sin platform?

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

Sony blir neppe særlig skremt av at MS kjøper opp Blizzard som selger nærmest i panikk.

Det virker litt som om Microsoft kjøper opp selskap som sliter litt.

Bethesda har vel ikke lansert noe bra på en lang stund, og f76 gjorde det relativt dårlig.

Nå kjøper de blizzard etter deres feil.

Skulle ikke forbauset meg om de kjøper opp DICE etter bf, eller kanskje ubisoft som også skal ha problemer?

 

At dem kjøper blizzard ser jeg ikke som noe direkte problem for Sony, de fleste spillene der er ver mest interessante for dem som spiller pc? 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Iki said:

Det virker litt som om Microsoft kjøper opp selskap som sliter litt.

Bethesda har vel ikke lansert noe bra på en lang stund, og f76 gjorde det relativt dårlig.

Nå kjøper de blizzard etter deres feil.

Skulle ikke forbauset meg om de kjøper opp DICE etter bf, eller kanskje ubisoft som også skal ha problemer?

 

At dem kjøper blizzard ser jeg ikke som noe direkte problem for Sony, de fleste spillene der er ver mest interessante for dem som spiller pc? 

Stilig at hver gang Microsoft kjøper opp noe så er det liksom ikke så nøye lengre med de spillene i det spillselskapet :p

Man har to Blizzard spill i Overwatch 2 og Diablo 4 som svir litt om det ikke kommer på Playstation men tror den som svir mest er hvis CoD plutselig ikke kommer på Playstation. 

Endret av Raul07
  • Liker 5
Lenke til kommentar

15 år siden Blizzard Entertainment slapp noe bra. Sikkert penger å melke ut av varemerkene, men det er begrenset hvor lenge man kan leve av bragder fra gamle dager. Når det ikke bare produseres middelmådighet men også er tvilsomme arbeidsforhold, da er det kanskje på tide å gi seg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Cod er størst på PlayStation for øyeblikket. Så her har de absolutt mulighet til å enten tjene penger på eller stjele kundene fra Sony.

Tenker på hele firmaet her og deres fremtidige spill.

Sliter med å finne tall som sier noe om hvilket system de fleste cod spillerne spiller på, men ser at siste cod gjorde det dårlig.

Ifølge det vi vet om avtalen så ser det iallefall ut til at neste cod og sannsynligvis det etter det igjen kommer på PlayStation. 

(Avtalen / kjøpet skal vist ikke tre i kraft før godt inn i 2023.)

Om spillet gjør det best på PlayStation så ville det vel også være en dårlig ide av Microsoft å stenge dem ute, med mindre de finner på en annen løsning for å tjene inn de pengene.

~100 millioner potensielle kunder er ikke lite.

 

 

Diablo, Overwatch, starcraft, warcraft. Det er spill man for det meste forbinder med pc. 

 

Så gamepass på pc fikk seg en stor boost, men jeg vil ikke si pc er den største konkurrenten til PlayStation. 

Lenke til kommentar
Raul07 skrev (2 timer siden):

Stilig at hver gang Microsoft kjøper opp noe så er det liksom ikke så nøye lengre med de spillene i det spillselskapet

Jahaja?

Da, siden du så fint setter deg med bevisbyrden her, kan du vel vise til kommentarer jeg har kommet med rundt Blizzard sine spill? Eller Bethesda for den saks skyld. 

 

Hvor har jeg påstått at spillene var viktige før dette oppkjøpet? 

Hvor har jeg påstått noe om at spillene ikke er viktige lengre?

 

Begynner å bli litt lei de dårlige forsøkene dine her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Hvor har jeg påstått at spillene var viktige før dette oppkjøpet? 

Hvor har jeg påstått noe om at spillene ikke er viktige lengre?

Begynner å bli litt lei de dårlige forsøkene dine her.

Må si meg enig med deg her. Selv om Activision har noen få titler jeg kan komme til å savne, så er de LANGT fra på topplisten min, og de aller fleste av spillene bryr meg ikke det minste. Jeg har samme følelse når PC Master Race-folk prøver å bruke bedre grafikk som et salgsargument.

Her er en komplett liste over hvilke IPer (minus mobil) dette salget kan påvirke og jeg har uthevet de eneste jeg anser som det minste betydelig:

Blur
Caesar
Call of Duty
Candy Crush
Crash Bandicoot
Diablo
DJ Hero
Empire Earth
Gabriel Knight
Geometry Wars
Guitar Hero
Gun
Hearthstone
Heroes of the Storm
Hexen
Interstate ’76
King’s Quest
Laura Bow Mysteries
The Lost Vikings
Overwatch
Phantasmagoria
Pitfall
Police Quest
Prototype
Quest for Glory
Singularity
Skylanders
Solider of Fortune
Space Quest
Spyro the Dragon
StarCraft
Tenchu (legacy games)
TimeShift
Tony Hawk’s Pro Skater
True Crime
World of Warcraft
Zork

Hvor mange av disse er det egentlig noen virkelig bryr seg om? De aller fleste IPene har ikke vært store de siste 10-15 årene. Activision-spillene som ikke er på denne lista er kun utgitt av Activision, og vil dermed sannsynligvis heller bli gitt ut av noen andre.

Og for min del: CoD er jeg lei, men kan bli et savn likevel. Crash Bandicoot kan bli et savn. Diablo kan bli et bittelite savn, men jeg har enda tilgode å spille Diablo 3. Guitar Hero er underlegen Rock Band. Overwatch har jeg aldri likt. Skylanders bryr jeg meg ikke om. Spyro har jeg alltid hatt litt ambivalent forhold til. Tony Hawk er hit and miss, men mest miss og Skate 4 er rett rundt hjørnet. World of Warcraft har jeg aldri spilt og kommer aldri til å spille.

Joda, sikkert et godt kjøp for MS, men langt fra noen krise for andre.

Endret av Gringorilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i Hovudsak Cod, Diablo, Overwatch som er relevant på konsoll, spiller du ikkje di, så er du golden. Eventuelt Tony Hawk, Spyro, Crash, men det er vell ikkje titler i aktiv utvikling

Selv er eg fornøyd med å få cod inn i gamepass, det har vert så dårligt di siste årene at det å betale fullpris svir i hjerte, så å få det "gratis" skal bli fint.

Endret av Noiz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev:

Håper de får fullfører wc3, og lager struktur så wow kan bli bedre. Det skal ikke så veldig mye til. Lavthengende frukt.

Å gi Warcraft 3 Reforged et budsjett og en "ny start" burde være en lavthengende frukt, men å gi WoW nytt liv som gjør det tiltrekkende å spille for en stor mengde spillere, tror jeg ikke de klarer å løse med bare å helle på litt mer penger. Altså, jeg tror ikke det er håpløst, men jeg tror de trenger en drøss inspirerte folk, kreativ magic og bøtter og spann med tid og penger for å revitaliserer spillet.
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (7 timer siden):

Sony dropper diamanter på Microsoft plattformer om dagen. Sony blir neppe særlig skremt av at MS kjøper opp Blizzard som selger nærmest i panikk.

Skal ikkje gløyme at Sony kjøper også om dagen, og utvikler sin egen "game pass".

Og kven er det som har lokket Rockstar til sin platform?

Sony's oppkjøp blekner i forhold til Microsoft. Enn så lenge, i hvert fall. Det kan godt hende det endrer seg nå etter oppkjøpet av Activision. Elder Scrolls, Fallout, COD, Diablo, Overwatch. Dette er tunge merkevarer der Sony kan risikere at alle hopper over PS5/6 på sikt.

Ang. Rockstar så gir de vel fortsatt ut spill på begge platformer? Sony har riktignok en markedsføringsavtale med dem, men Take Two / Rockstar har ikke blitt kjøpt opp (ennå).

Lenke til kommentar

Tror ikke det er så dumt egentlig. Microsoft har satset veldig på spillutvikling de siste årene. Og jeg kan ikke tenke meg ett annet selskap som jeg hadde foretrukket over Microsoft her. Tenk om det heller hadde vært EA, Ubisoft, Tencent(Epicgames) eller Sony som hadde kjøpt opp Activision Blizzard. Forferdelig tanke.

Relevant er også at Microsoft ofte er på topplistene i ansattes arbeidsmiljø blant teknologiselskaper. Så de har gode forutsetninger til å gjøre noe med mangelen på akkurat dette hos Activision Blizzard.

https://www.comparably.com/companies/microsoft/happiness

Det eneste negative for meg personlig med dette kjøpet er jo at spillkatalogen til Microsoft begynner å bli såpass omfattende, at de kanskje kan kutte ut å bruke Steam. Som er klienten jeg foretrekker å bruke på PC.

De prøvde jo dette med AoE, men måtte til slutt bite i det sure eplet, og legge det ut på steam. Ikke sikkert de trenger å gjøre det nå. Men kanskje de kan komme til en god avtale med steam, eller enda bedre kanskje, kjøpe opp steam 🤔 Men det gjør de nok ikke. Tipper de prioriterer å utvide sine egne klienter. 

Endret av Kron
  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Iki said:

Jahaja?

Da, siden du så fint setter deg med bevisbyrden her, kan du vel vise til kommentarer jeg har kommet med rundt Blizzard sine spill? Eller Bethesda for den saks skyld. 

 

Hvor har jeg påstått at spillene var viktige før dette oppkjøpet? 

Hvor har jeg påstått noe om at spillene ikke er viktige lengre?

 

Begynner å bli litt lei de dårlige forsøkene dine her.

Jeg tenkte mer generelt de som er fanboys av Sony. Bethesda ble kjøpt, da var de spillene ikke så nøye å miste. Samme skjer igjen ved dette oppkjøpet. Jeg er forsåvidt enig med at både Bethesda og Activision har holdt på en stund nå med mye dårlig kvalitet på spill. Både håper og tror at det vil endre seg under Microsoft. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...