Gå til innhold

Realistisk å ta ingeniørstudie y-vei tillegg til å jobbe, i voksen alder


Bobby1

Anbefalte innlegg

Er snart 32 år, har automatikker fagbrev, og jobbet 10 år som fagmann.

Vurdere å søke y-vei elektroingeniør bachelor studie på universitet til høsten, men er usikker på hva som er den beste løsningen forhold til å kombinere studie og jobb.

Er det realistisk å ta fulltidsstudie på 3 år i tillegg til å jobbe noen dager i uka? Alternativet er å ta deltidsstudiet, men da strekke det seg over 5 år, og tror likevel det ikkje det er realistisk å jobbe 100%, siden studie foregår på dagtid.

Noen som har vært i samme situasjon, eller har innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvor mye annet du har å gjøre, og hvor strukturert og motivert du er. 

Hvis du klarer forelesning og 2 timer effektiv jobbing hver dag, bør du komme gjennom. Kan du jobbe full jobb, og leve et normalt nok liv?

Eller bør du satse på å jobbe litt for å spe på inntektene, og studere på fulltid? Poenget med utdannelse er vel å tilegne seg kunnskap som kan gi deg en bedre jobb. Da er det lurt å gi deg et godt utgangspunkt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra poeng å gi et godt utgangspunkt for å klare å fullføre utdanningen.

Har god økonomi, og klarer meg fint uten en fulltidsjobb for en periode. så bør nok fokusere på å studere og heller øke mengden jobb, hvis eg ser det lar seg gjøre.

Har heldigvis en løsningsorientert arbeidsgiver, som syns det er bra at eg ønsker å utdanne meg mer.

Lenke til kommentar

Du kan også ta treårig, og konte på eventuelle eksamener om det blir litt tøft. Da kjøper du litt tid i enkelte emner. En taktikk mange kjører, spesielt de som har små barn eller andre viktige ting å forholde seg til. 
 

Kalkulus og fysikkfag er stort sett godt dekket på nettet, så man behøver sjeldent å møte opp fysisk. 
 

Kjenner flere som har tatt treårig i tillegg til de har mye annet. En kontet noen eksamener, og ble ferdig bare noen måneder på etterskudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bobby1 skrev (På 17.1.2022 den 20.57):

Har heldigvis en løsningsorientert arbeidsgiver, som syns det er bra at eg ønsker å utdanne meg mer.

Så lenge du har støtte frå arbeidsgivar og derfor kan jobbe nokre dagar i veka så ville eg nok ha satsa på å ta 3 årig studieløp på dagtid.
Dersom det blir for hardt så kan du alltids redusere studiebelastninga eller belage deg på at du bruker eit fjerde eller femte år på å konte eksamenar som du manglar.
Dette gir best balanse mellom å bli fort ferdig på ein fornuftig måte utan å gå særleg ned i inntekt.

Om mulig så bør du sjølvsagt avtale med sjefen din at du kan jobbe tilnærma fulltid på rolige periodar og ta fleire dagar med fri etterkvarandre for å studere i meir hektiske studieperioder (eksamenstida).

Litt avhengig av kor skuleflink du er så er det mogleg å ta ei bachelorutdanning med vesentleg mindre lesetid enn det som er anbefalt. Her vil det også være eit spørsmål om kva ambisjonar du har, skal du berre bestå for å kvalifisere deg til elektroingeniør så krev det mindre arbeid enn dersom målet er at du skal ha bestått med minst B i snitt.
(Personleg syn på den saka er at med kombinasjonen fagbrev + bachelor i tillegg til erfaring så blir du såpass attraktiv også om du har bestått med lavast margin. Som nyutdanna og utan erfaring så er karakterane langt viktigare for å sikre den fyrste jobben).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

YMMV men som @TheAvatar skriver er det gjerne et spørsmål om hva du vil ha ut av studiet. Det sosiale aspektet er også verdt å vurdere. Og hvorvidt du har familie, unger, osv. Å brenne lyset i begge ender er ikke å anbefale. Selv var jeg noen år yngre en deg, uten noen forpliktelser og jeg tviler på at det hadde fungert. Definitivt ikke det første året, da stod vi på som bare pokker for å henge med. Roa seg litt når vi ble mer rutinerte (ser hvor skippertak kan fungere), og så har man gjerne en del fri innimellom slaga (innleveringer, eksamener, osv.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra innspill dere kommer med!

Har verken sambuer eller barn, har egentlig kun meg selv å tenke på. Hvis det ikkje går nå, så vil det aldri tenker eg, må hvertfall prøve siden eg er motivert.

Prøvde meg faktisk på forkurs i 2008, men var 18 år og lite motivert, prioriterte heller å jobbe en å gjøre lekser. Husker at eg sa til meg selv før eg sluttet, "Eg gidder ikkje å gjøre 2 timer lekser til dagen i et helt år". Hadde ikkje anelse hva studiene innebar i den tiden. Jobbet heller resten av det året, og  begynte på VG3 Automasjon året etterpå.

Har du @APZ171RW gått Y-veien?

Lenke til kommentar
Bobby1 skrev (3 timer siden):

Bør eg allerede nå begynne å repetere matten som eg hadde på VGS, eller er det ikkje noe poeng?

Det er nok ikkje veldig mykje poeng i å bruke tid på dette, då kan du liksågodt tjuvstarte på matten du skal begynne med. 

Skal du repetere så må det være om du fekk lite ut av vgs matten, eventuelt for å sjekke raskt kor mykje du huskar. 

Leit heller opp vgs matten dersom du under studiane finn kunnskapshol som du må tette. Vanskelegheitsnivået på matematikken kjem til å oppleves som forholdsvis lik. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Bobby1 said:

Så det var et bra studium @APZ171RW? Har du noen tips til meg på hva eg bør tenke på? 

Bør eg allerede nå begynne å repetere matten som eg hadde på VGS, eller er det ikkje noe poeng?

Tenker du på å søke USN? Det er en stund siden jeg var der men det var definitivt et solid opplegg og en flott plass å være student. Ingen vits i å repetere, still med blanke ark, jobb jevnt og gi gass når du må.

Lenke til kommentar
APZ171RW skrev (15 timer siden):

Tenker du på å søke USN? Det er en stund siden jeg var der men det var definitivt et solid opplegg og en flott plass å være student. Ingen vits i å repetere, still med blanke ark, jobb jevnt og gi gass når du må.

Nei, det er Automatisering og elektronikkdesign på UiS eg tenker å søke. Hadde eg verken hatt bolig eller fast jobb så hadde eg også vurdert USN :)

Men da venter eg med å ta opp matten til evt studium. Er mer motiverende å jobbe med oppgaver hvis du har ett mål med det, kontra gjøre det uten å ha et mål. Er også så heldig å jobbe med en veldig flink automasjons-ingeniør som har master i matte, så han kan være til god hjelp når eg står fast.

Lenke til kommentar

Jeg tok det et år på fulltid og resten på deltid. Det var tøft. Har flere venner som har forsøkt å ta det over 4.5 år med full jobb, og de klarte det ikke. En måtte strekke det over 6 år og de andre 5. 

Får du en periode med mye crunch på jobb så blir det vanskelig og studere samtidig. Materialet er tungt. Se frem til noen tunge år med lite sosialt liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 timer siden):

Jeg tok det et år på fulltid og resten på deltid. Det var tøft. Har flere venner som har forsøkt å ta det over 4.5 år med full jobb, og de klarte det ikke. En måtte strekke det over 6 år og de andre 5. 

Får du en periode med mye crunch på jobb så blir det vanskelig og studere samtidig. Materialet er tungt. Se frem til noen tunge år med lite sosialt liv.

Hvordan så en typisk studieuke ut for deg når du tok studiet på fulltid? Var det lekser langt ut på kvelden hver dag?

Et fulltidsstudium skal i teorien ha en belasting på de samme som å jobbe 40t/uken. Stemmer dette for ingeniørstudiet y-veien?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Valget ble til slutt fagskole Automatisering - nettstøttet studium med samlinger

Hovedgrunnen til eg valgte fagskole er fordi jobben dekker alt ++. Ser også at det er muligheter å ta bachelor på et 2- års løp etter fagskolen. Men da må eg nok ta R1 og R2 matte + fysikk.

Har inntrykk av at innen automasjon så er fagskole og bachelor ca likestilt iforhold til hva som er ettertraktet, med noen unntak.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer an på hvilke karakterer du sikter etter. Å få C'er (snittet) krevde ikke særlig mye arbeid fra min side. Møtte opp på noen forelesninger, og noen kvelder på skolen (kanskje 2-4 timer selvstudier i snitt per dag). A og B krever raskt mye mer innsats, ofte det dobbelte - kommer litt an på emnene. Da er det snakk om NTNU. Godt mulig at det er lettere på andre universiteter/høgskoler.

Endret av Trewq
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Bobby1 skrev (På 4.6.2022 den 23.57):

Valget ble til slutt fagskole Automatisering - nettstøttet studium med samlinger

Hovedgrunnen til eg valgte fagskole er fordi jobben dekker alt ++. Ser også at det er muligheter å ta bachelor på et 2- års løp etter fagskolen. Men da må eg nok ta R1 og R2 matte + fysikk.

Har inntrykk av at innen automasjon så er fagskole og bachelor ca likestilt iforhold til hva som er ettertraktet, med noen unntak.

Hvordan gikk førsteåret? 

Greit i tillegg til full jobb? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...