Gå til innhold

Rekordpriser til tross, Statnett ser lite tegn til strømsparing [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvsagt ser dem ikke stort til strømsparing, rikingene som bruker mest strøm fra før, til oppvarming av badestamper, strøm til varmekabler i innkjørsel og gårdsplass, i tillegg til lading av flere elbiler pg et hus på et par tusen kvadrat, har penger nok, og ler hele veien til banken fordi de får de største subsidiene på strøm, mens folk flest allerede bruker minimalt med strøm og kan ikke bruke mindre uten å sitte å fryse. Var strømstøtten differensiert med et tak på et bestemt antall kwh, hadde man nok sett endringer i forbruket.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (19 minutter siden):

Var strømstøtten differensiert med et tak på et bestemt antall kwh, hadde man nok sett endringer i forbruket.

Det er et tak på 5.000 kWh, hvilket er unødig høyt etter min mening!

Med hensyn til økning i husholdningenes bruk av strøm i 2021, må en en huske at det var en kald vinter i fjor. Jeg ble sjokkert over sammenligningen med 2020 som viste en oppgang (min strømbruk) på ca 50% i januar og mer enn 30% i februar og en økning på ca 20 til 30% i november og desember. Øvrige måneder pluss og minus.

For min del prøver jeg alltid å bruke minst mulig strøm, så å ta ned forbruket klarer jeg bare ved å bruke ved som jeg har kjøpt ca 400 liter av i år (alt for lite og fem ganger mer enn normalt).

Det er ellers et paradoks at vi nesten hadde produksjonsrekord (av strøm) i 2021 som i følge de ivrigste forsvarere av markedsfundamentalismen var ett utpreget tørrår!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strøm har uelastisk priselastisitet. På kort sikt er det er omtrent som å skattelegge oksygenforbruk og bli forundret over at befolkningen ikke puster mindre.

På litt lengre sikt så vil vedvarende høye priser føre til mange små og store konsekvenser som kanskje reduserer forbruket litt. Ingen av disse konsekvensene er bra for klimaet eller Norge.

Endret av TAC-2
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (2 timer siden):

Det er ellers et paradoks at vi nesten hadde produksjonsrekord (av strøm) i 2021 som i følge de ivrigste forsvarere av markedsfundamentalismen var ett utpreget tørrår!

Produksjonsrekorden av strøm skyldes jo at det var veldig mye vann i magasinene ved inngangen til året. Tilsiget til norske magasiner var i 2021 var imidlertid rundt 16-17 TWh lavere enn normalen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GJZwart skrev (2 timer siden):

til oppvarming av badestamper, strøm til varmekabler i innkjørsel og gårdsplass

Folk som åpner kjøleskapet fordi de kjeder seg har et større avtrykk på det totale strømforbruket enn badestamper og varmetråder under asfalt, fordi kvanta er viktigere enn forbruk.

TAC-2 skrev (7 minutter siden):

Strøm har uelastisk priselastisitet. På kort sikt er det er omtrent som å skattelegge oksygenforbruk og bli forundret over at befolkningen ikke puster mindre.

Det er mye priselastisitet fra et normalforbruk til et sparsommelig forbruk, så uelastisk vil jeg ikke kalle det. Litt verre å rasjonere oksygenforbruket enn å senke temperaturen på badet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (37 minutter siden):

Folk som åpner kjøleskapet fordi de kjeder seg har et større avtrykk på det totale strømforbruket enn badestamper og varmetråder under asfalt, fordi kvanta er viktigere enn forbruk.

Åpne kjøleskapet har ingen betydning. Kjølingen genererer varme til rommet og i sum er det også så lite at det totalt drukner i oppvarmingen ellers. Hadde en derimot sørget for at varmen kjøleskapet genererer ble luftet ut kunne det nesten blitt målbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (1 time siden):

Hmm... Konklusjonen er vel da at det fremdeles er for billig. 

Det må jo være tilgjengelige alternativer. Det er i praksis utsolgt for ved. Fyre med gass er ikke spesielt mye billigere og ventetiden på å montere varmepumpe er vel frem til våren. Det blir nok en eksplosjon med antall solceller som monteres fremover, men det skjer ingenting nå. I mellomtiden får en være bevisst på å ikke handle noe som helst i kraftkommuner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (13 minutter siden):

Åpne kjøleskapet har ingen betydning. Kjølingen genererer varme til rommet og i sum er det også så lite at det totalt drukner i oppvarmingen ellers. Hadde en derimot sørget for at varmen kjøleskapet genererer ble luftet ut kunne det nesten blitt målbart.

Nå var jo det bare et eksempel satt på spissen, men det er ikke all oppvarming som er nyttig. Kjøkkenet mitt er ikke oppvarmet.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Nå var jo det bare et eksempel satt på spissen, men må likevel kommentere på at du tar et feilaktig utgangspunkt i at kjøleskap har en god virkningsgrad.

Virkningsgraden er bortimot uvesentlig. Det meste av varmen kommer fra energien en trekker ut av kjøleskapet. Ethvert hus trenger oppvarming i minst 9 måneder av året, og gjerne mye av de resterende månedene også. Kjøleskapet trekker nesten ikke Watt heller. Det oppgis rundt 100-150W, men det er kun i korte perioder det trekkes noe.  Hjelper lite å skulle påstå det er mange kjøleskap, for alle bidrar til oppvarmingen som da de andre kildene ikke trenger å bidra med.

Skal du ha troverdig påstand om at kjøkkenet ditt ikke er oppvarmet må det da være en helt frittstående bygning, og da trenger du jo ikke kjøleskap heller. 

Endret av Bengt Who
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (7 minutter siden):

Skal du ha troverdig påstand om at kjøkkenet ditt ikke er oppvarmet må det da være en helt frittstående bygning, og da trenger du jo ikke kjøleskap heller. 

Så du sier at det er uvesentlig for meg å skru på en ovn for å varmer det fra 15 til 20 grader nå?

Lenke til kommentar
GJZwart skrev (4 timer siden):

Selvsagt ser dem ikke stort til strømsparing, rikingene som bruker mest strøm fra før, til oppvarming av badestamper, strøm til varmekabler i innkjørsel og gårdsplass, i tillegg til lading av flere elbiler pg et hus på et par tusen kvadrat, har penger nok, og ler hele veien til banken fordi de får de største subsidiene på strøm, mens folk flest allerede bruker minimalt med strøm og kan ikke bruke mindre uten å sitte å fryse. Var strømstøtten differensiert med et tak på et bestemt antall kwh, hadde man nok sett endringer i forbruket.

Det er et tak, så de som virkelig sløser med energi, må betale deretter. 

De fleste rikinger er gode til å innføre tiltak, dersom de ser det er nødvendig. Med masse midler, skal du ikke se bort fra at de (i motsetning til meg) har etterisolert huset i flere omganger, byttet ut alle dører og vinduer til den beste U-verdien, sikkert etterisolert garasje, fått inn vann-til-vann-varmepumpe(r) og watt not. 

Faktisk tør jeg påstå at de fleste rikmannshus har et lavere energibehov, enn min trekkfulle rønne av en enebolig fra 30-tallet!

Jeg skulle gjerne ha fått på plass vindsperre, etterisolert, byttet trekkfulle vinduer, +++, men med kun tommeltotter på hendene, har jeg ikke nubbsjans til å ta det selv. Aner dere hvor mye dette vil koste meg?!? 

Men jeg tok tidlig et viktig grep: fikk installert to varmepumper. Det hjelper heldigvis en del på energibehovet. 

 

bo1e skrev (4 timer siden):

Idéen om at vanlige folk sløser voldsomt med strøm stemmer kanskje ikke. Det helt vanlige behovet og den helt vanlige døgnrytmen kan ikke enkelt endres på. Tenker jeg. Kjempesympatisk og jordnært når politikere nesten avfeier situasjonen med at folk bare kan etterisolere eller slutte å sløse.

Nettopp!

Selv om strøm var billigere før (ca 100 øre medregnet avgifter, relativt stabilt over 10+ år), så kom det jo regning hver måned. På faktisk forbruk. 

Sååå ... Med mindre man liker å kaste penger ut vinduet, helt uten grunn, så har jo de færreste et større forbruk enn de trenger. 

Mine venner pleier hvertfall ikke å åpne alle vinduer midt-vinters, bare fordi de ønsker å kjøre varmeovnen på max. 🙄😖

Ketill Jacobsen skrev (4 timer siden):

Det er et tak på 5.000 kWh, hvilket er unødig høyt etter min mening!

Med hensyn til økning i husholdningenes bruk av strøm i 2021, må en en huske at det var en kald vinter i fjor. Jeg ble sjokkert over sammenligningen med 2020 som viste en oppgang (min strømbruk) på ca 50% i januar og mer enn 30% i februar og en økning på ca 20 til 30% i november og desember. Øvrige måneder pluss og minus.

For min del prøver jeg alltid å bruke minst mulig strøm, så å ta ned forbruket klarer jeg bare ved å bruke ved som jeg har kjøpt ca 400 liter av i år (alt for lite og fem ganger mer enn normalt).

5000 er sikkert mye hvis du bor i blokk/rekkehus. Det er også et høyt tall, dersom eneboligen din er oppført etter TEK-10 eller nyere. 

Men prøv min enebolig, anno 1936, eller gjerne noe enda eldre. Okay, skal ikke påstå at huset ser identisk ut i dag, som ved byggeår. Men, allikevel, godt isolert er det vitterlig ikke! Ventilasjon? Hah, finnes ei! 

Mitt forbruk i desember kom på 4800 kWh. Og året før var i samme størrelsesorden. 

Oki, jada, jeg har en elbil. Greit. En gammel Leaf (2015 - 24kwh batteri). Dersom vi tar litt i, kan vi godt late som den bruker hele 15kwh hver dag. Inkludert helg, utgjør det 31*15 = 465 kWh på en måned. Altså rett under 10% av mitt forbruk. (Reellt sett har vi ikke brukt bilen så mye, men vanskelig å fin-regne her.)

Så dersom du tar med trekkfulle, eldre eneboliger, ser man fort at 5000 kWh dessverre ikke er så uoppnåelig.

Skulle virkelig ønske jeg ikke trengte å forbruke så mye energi! Men Enova gir ikke tilskudd til nødvendig etterisolering, de støtter kun unødvendig overkompliserte null-bygg basert på uprøvd teknologi. Skal du ha noe som faktisk virker, det være seg varmepumpe eller vindu med god U-verdi, må du bære all kost alene! (Hvorfor jeg må bidra med penger til hemskoen Enova, er forbi min fatteevne!)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

5000 er sikkert mye hvis du bor i blokk/rekkehus. Det er også et høyt tall, dersom eneboligen din er oppført etter TEK-10 eller nyere. 

Men prøv min enebolig, anno 1936, eller gjerne noe enda eldre. Okay, skal ikke påstå at huset ser identisk ut i dag, som ved byggeår. Men, allikevel, godt isolert er det vitterlig ikke! Ventilasjon? Hah, finnes ei! 

Jeg er klar over at mange kommer opp i 5.000 kWh. Selv bor jeg i en enebolig fra 1965 (bare 90 m2 netto) og ingen oppgraderinger (for dyrt). Jeg har klart å komme ned i 12.000 kWh per år med varmepumpe og fornuft (ingen annen oppvarming enn el)! Om det relativt milde været holder seg, så vil jeg ende på ca 1.600 kWh nå i januar (ca 1.300 i 2020 og ca 2.000 i 2021 i Oslo).

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...