Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stefar som medeier i hus?


Gjest f9511...642

Anbefalte innlegg

Gjest f9511...642

Jeg har en stefar som bor i Tyskland og som har fast lønn der. Jeg har forstått det slik at man ikke kan være medlåntaker når man har inntekt i et annet land. Spørsmålet er om det kan fungere at han er medeier på huset. Jeg har 400.000 i cash på konto fra arv. Han går også inn med 400.000. Nå eier vi halve huset hver og så kan jeg betale husleie til ham, til jeg har betalt ned de 400.000 han har lagt ned i huset og så kan han deretter gi meg sin del av huset som forskudd på arv? Vil dette fungere? Jeg er avhengig av bostøtte fra staten for å få det til å gå rundt, så det er derfor jeg vil betale leie til ham framfor et privat lån.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest f9511...642

Jeg har full tillit hos stefar. Jeg skulle gjerne tatt opp lån i bank i eget navn, men stort studielån og lav inntekt gjør det veldig dyrt, selv med medlåntaker.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Dubious skrev (7 minutter siden):

Hus til 800k, eller skal du ta opp lån, i tilfelle hvor mye?

Hva med forskudd på arv?
Altså at du får pengene og dermed har mer i egenkapital.
Eventuelt et lån som dere selv skriver kontrakt på, uten å blande inn tingretten.

Tviler på at du får noe lån om du er avhengig av bostøtte.

Huset koster 800k. Jeg har 400k på konto fra arv, som jeg går inn med. Stefar går også inn med 400k, som gjør ham til medeier i huset. Dette blir regnet som et privat lån mellom oss. Jeg betaler så husleie til ham, som fungerer som nedbetaling på dette private lånet.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Sampson skrev (4 minutter siden):

avklar det mtp. bostøtte og sørg for å skrive god kontrakt så er det vel ikke noe problem.

Ok, supert!

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest f9511...642 said:

Jeg er avhengig av bostøtte fra staten for å få det til å gå rundt, så det er derfor jeg vil betale leie til ham framfor et privat lån.

Anonymous poster hash: f9511...642

 

1 hour ago, Guest f9511...642 said:

Stefar går også inn med 400k, som gjør ham til medeier i huset. Dette blir regnet som et privat lån mellom oss. Jeg betaler så husleie til ham, som fungerer som nedbetaling på dette private lånet.

Anonymous poster hash: f9511...642

Det er litt forvirring her. Leie er ikke nedbetaling. Og hvis stefar er medeier er det ikke noe lån som må nedbetales.

Uansett er renter og avdrag på boliglån vanligvis del av grunnlaget for bostøtte.  https://www.husbanken.no/person/bostotte/beregning-av-bostotte/boutgifter-som-legges-til-grunn-for-beregningen/  Så det er ikke nødvendig å rote med leie og kanskje skape fremtidige problemer ved salg av boligen. Med et privat lån kan dere bli enige om et passende nedbetalingsbeløp hver måned slik at du får mest mulig bostøtte.

Fordelen med leie måtte eventuelt være at du ikke "slipper opp for lån" etter noen år og ikke lenger får bostøtte?

(Husk at du bør kunne vise Husbanken en kontoutskrift som dokumenterer at du faktisk betaler ned på lånet, eller eventuelt betaler leie. Eventuelle gaver fra stefar bør holdes adskilt fra de betalingene.)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Ståle Nordlie skrev (14 minutter siden):

 

Det er litt forvirring her. Leie er ikke nedbetaling. Og hvis stefar er medeier er det ikke noe lån som må nedbetales.

Uansett er renter og avdrag på boliglån vanligvis del av grunnlaget for bostøtte.  https://www.husbanken.no/person/bostotte/beregning-av-bostotte/boutgifter-som-legges-til-grunn-for-beregningen/  Så det er ikke nødvendig å rote med leie og kanskje skape fremtidige problemer ved salg av boligen. Med et privat lån kan dere bli enige om et passende nedbetalingsbeløp hver måned slik at du får mest mulig bostøtte.

Fordelen med leie måtte eventuelt være at du ikke "slipper opp for lån" etter noen år og ikke lenger får bostøtte?

(Husk at du bør kunne vise Husbanken en kontoutskrift som dokumenterer at du faktisk betaler ned på lånet, eller eventuelt betaler leie. Eventuelle gaver fra stefar bør holdes adskilt fra de betalingene.)

Ok, men jeg hadde ikke tenkt at jeg kan få bostøtte til et privat boliglån som ikke er fra en bank? Men hvis jeg kan det, så er jo saken nokså biff tror jeg.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
1 minute ago, Guest f9511...642 said:

Ok, men jeg hadde ikke tenkt at jeg kan få bostøtte til et privat boliglån som ikke er fra en bank? Men hvis jeg kan det, så er jo saken nokså biff tror jeg.

Anonymous poster hash: f9511...642

Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan få bostøtte med et privat lån. Men du bør naturligvis ha skriftlig avtale, slik at du har dokumentasjon. Hvis du vil gjøre det ekstra ryddig kan du også gi stefar tinglyst pant i boligen som sikkerhet for lånet. https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-rettigheter/pantsette-eiendom

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Ståle Nordlie skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan få bostøtte med et privat lån. Men du bør naturligvis ha skriftlig avtale, slik at du har dokumentasjon. Hvis du vil gjøre det ekstra ryddig kan du også gi stefar tinglyst pant i boligen som sikkerhet for lånet. https://www.kartverket.no/eiendom/tinglyse-rettigheter/pantsette-eiendom

Ok, det høres smart ut. Tusen takk!

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Dubious skrev (6 minutter siden):

Hvorfor ikke bare få lån fra Husbanken på 400k?
Med 50% i egenkapital så får du nok lån fra en vanlig bank også.

Jeg hørte fra en bra kilde at min stefar ikke kan være medlåntaker fordi han skatter til Tyskland om dagen. Og jeg får ikke lån i bank alene pga 700k i studielån og arbeidsledighetstrygd.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642 skrev (11 timer siden):

Jeg hørte fra en bra kilde at min stefar ikke kan være medlåntaker fordi han skatter til Tyskland om dagen. Og jeg får ikke lån i bank alene pga 700k i studielån og arbeidsledighetstrygd.

Anonymous poster hash: f9511...642

Husbanken gir lån selv om du har mye gjeld, og studielån har lav rente.

Lenke til kommentar
Gjest f9511...642
Loko skrev (3 timer siden):

Arbeidsaledighetstrygd er en midlertidig ytelse og kvalifiserer i utgangspunktet ikke som "fast inntekt" i hht utlånsforskriftene. Så det er ikke rart du ikke får boliglån i en ordinær bank. Usikker hvordan husbanken stiller seg.

 


Det er arbeidsavklaringspenger, jeg var litt upresis. Men ja, du har nok rett. Ser ut som det muligens går mot privat lån fra stefar.

Anonymous poster hash: f9511...642

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...