Gå til innhold

Mesh eller trådløs router


Anbefalte innlegg

Hei,

Har et hus på 3 etasjer (ca 50kvm hver etasje), modem står i kjellerstue, og det er betonggulv opp til første etasje. Mellom første og andre er det vanlige etasjeskiller uten betong. Har inntil nå løst dette ved å bruke Google mesh i kjellerstue, nederst i trappa og øverst i trappa. Dette har ikke fungert veldig bra, så holder på å legge cat6 opp til første etasje som beskrevet her:

Har tenkt at jeg kan koble et meshpunkt nede (for trådløst i kjelleren), et kablet punkt i første etasje (som kobles videre til en switch for stasjonær pc++) og et punkt i andre etasje.

Er det egentlig noe poeng med Mesh når skal ha kablet fra første til andre punkt? En kraftig router vil nok dekke første og andre etasje fint.

Bør jeg:

Aktivere trådløst på modemet i kjelleren (Telia Docsis 3.1), kabel til første etasje og et kraftig trådløst aksesspunkt og sette samme SSID? Vil overgangen mellom de ulike sonene oppleves like sømløst som et mesh-nettverk?

eller

fortsette å bruke mesh med 3 punkter (tenkte bytte ut Google Wifi med noe Wifi6-kompatibelt)

eller

bytte til mesh med to punkter, en i kjeller og en i første etasje.

Forslag til utstyr er også ønskelig, pris er (nesten) irrelevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rulleguru skrev (10 minutter siden):

Er det egentlig noe poeng med Mesh når skal ha kablet fra første til andre punkt? En kraftig router vil nok dekke første og andre etasje fint.

Nei, du kommer nok bedre unna det rent økonomisk og like greit ytelsesmessig med en ruter i AP-modus eller et aksesspunkt. Overgang mellom sonene kan nok tenkes å fungere en del bedre om du har et mesh produkt av samme merke men jeg har kjørt Rutermodem  med kabel til 2 andre rutere i bro/AP modus i flere år uten noe som helst problem selv om produktene er av vidt forskjellige merker. 

Kabling er jo nøkkelen her selvsagt, du kommer jo langt bare med å ha den muligheten.

Lenke til kommentar

Slik antennene til de fleste aksesspunkt er, vil det kunne være fordelsmessig å ha aksesspunkt i hver etasje her. Dette bør man også tenke på når mesh-enheter skal plasseres - de bør potensielt egentlig stå litt diagonal og ikke rett over hverandre. 

Hvis du nå har Google WiFi og skal legge en kabel opp i "mellometasjen" og evt. toppetasjen også, kan det tenkes at du får en god forbedring.

Quote

Vil overgangen mellom de ulike sonene oppleves like sømløst som et mesh-nettverk?

Nei, du kan risikere at enkelte klienter opprettholder kobling til da et lite optimalt aksesspunkt. Noen klienter er flinkere enn andre til å bytte over, men.... 

I utgangspunktet her ville jeg først prøvd med utstyret du allerede har. 

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (34 minutter siden):

Hvis du nå har Google WiFi og skal legge en kabel opp i "mellometasjen" og evt. toppetasjen også, kan det tenkes at du får en god forbedring.

...

I utgangspunktet her ville jeg først prøvd med utstyret du allerede har. 

Takk, kan prøve med det jeg har først, men jeg har ikke mulighet til å legge kabel fra første til andre (har nylig fått lagt alt av strømkabler skjult, og ønsker ikke ødelegge ved å legge nettverkskabel på vegg). Det jeg er "redd" for er at jeg i første etasje kan bli koblet på punktet i andre etasje, som har lavere hastighet pga. trådløs kobling til punkt i første, men kanskje prioriteres fordi de er nærmere enhetene som kobler seg på?

Ytelse i andre etasje er uansett ikke så viktig, siden det kun er soverom der, og ikke store nettbehov for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...