Gå til innhold

Lyser opp motorveien fra bare én side – kan bli et vanligere syn på norske veier


Anbefalte innlegg

Powertrainer skrev (9 timer siden):

Litt komisk at de kaller det ny optikk. Det er ikke fullt så revolusjonerende som artikkelen skal ha det til. Optikken har de samme egenskapene som da de begynte å bruke asymmetriske reflektorer med plant glass på gatelys for nærmere 30år siden. Det som er nytt her er effektiviteten og graden av elektronisk styring.

Jeg stusset over beskrivelsen "reflektorene bak LED-en" i artikkelen. Normalt trenger ikke LED reflektorer. De trenger refraktorer, altså en linse, som fokuserer lyset i den retninga man ønsker. Hver LED fokuseres mot en liten del av området hele lysarmaturen skal dekke. Disse lysarmaturene har altså mange LED som fokuseres utover som en matrise. For å få god spredning må altså linsene være individuelt tilpasset for å fokusere lyset en bestemt retning. Dvs at optikken består av en matrise med linser, som da nødvendigvis er i samme antall og matrise som det antall LED som er i armaturen. Ulike armaturer må altså ha ulik optikk. Armatur med LED-matrise og optikk utvikles for et sett av standard veityper i Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, ØysteinLi said:

Totalt bortkastede penger, det å ha gatelys utenfor tettbebygde strøk er helt unødvendig, og sløsing med offentlige midler. En ny motorvei er så sikker i seg selv at den trenger ikke å ligge badet i flomlys. Det er bare å vende blikket nedover i Europa, du skal ikke langt utenfor bygrensen før det blir mørkt, og det er ingen problem.

Jeg tror du skal holde deg ganske langt unna trafikksikkerhet. Det er nærliggende å anta at du i liten grad har kjørt på motorveier i disse landene på høst/vinterstid (jeg har kjørt 20-30 tusen km utenfor Norge de siste par årene) . Siden jeg bor fast i utlandet kan jeg skriver under på at det ikke er alle som er så glad i mangelen på lys. Jeg har venner som regelrett nekter å kjøre på natta nettopp på grunn av at det er så mørkt. Siden det også er høy nok trafikk til at fjernlysene er ubrukelige, så ender man opp med elendig sikt. Ved heftig regn så er det fullstendig umulig å se hvor vegbanene går. Man er pent nødt til å følge bilen foran, og anta at den ligger riktig plassert. Også utrolig kult når det dukker opp varselskilt med hjort på, og du aldeles ikke har sikt (regn eller ei) til å stoppe hvis en av de skulle finne på å hoppe inn i vegbanen. I Norge har vi ennå mer mørketid (flere timer per dag mer en sørover i Europa) og ennå større dyr (også kjent som elg) å bekymre oss for. Det er ren galskap å i det heltatt foreslå at lysene på motorveien skal bort, spesielt der hvor det er tilstrekkelig trafikk på natta til å ubrukeliggjøre fjernlysene. Det er heller slik at sør-Europa har et par ting å lære angående belysning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det gjelder automatiske kjørelys, har de fleste biler (alle jeg har kjørt) en liten varsellampe på instrumentpanelet som viser når nærlys/baklys er tent. Når baklysene slukkes, slukkes også denne varsellampen. Jeg har kjørt mest BMW, og der tennes også baklysene når det blir lav motsol. Konseptet med mørke baklys på dagtid er ikke bare for å spare energi, men også for at bremselysene skal bli mer synlige.

Lenke til kommentar

De lyser opp veien mer gjevnt, men de må også tenke på plassering av midtrekkverk i forhold til lyspunktet og den gule stripen på motsatt side. I Telemark ligger den gule stripen i skyggen av midtrekkverket, som gjør det vanskelig å bedømme hvor veikanten er i mørket. Når rekkverket står så tett på som det gjør her (1 meter?) blir det ekkelt å bruke venstre felt.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Jeg stusset over beskrivelsen "reflektorene bak LED-en" i artikkelen. Normalt trenger ikke LED reflektorer. De trenger refraktorer, altså en linse, som fokuserer lyset i den retninga man ønsker. Hver LED fokuseres mot en liten del av området hele lysarmaturen skal dekke. Disse lysarmaturene har altså mange LED som fokuseres utover som en matrise. For å få god spredning må altså linsene være individuelt tilpasset for å fokusere lyset en bestemt retning. Dvs at optikken består av en matrise med linser, som da nødvendigvis er i samme antall og matrise som det antall LED som er i armaturen. Ulike armaturer må altså ha ulik optikk. Armatur med LED-matrise og optikk utvikles for et sett av standard veityper i Norge.

Ja du ser det også må mange av  industriarmaturene på markedet, særlig de som er beregnet på å kaste langt ned, sånnsett har ledteknologien endret spillereglene litt. Men jeg er ikke enig i at de egenskapene er så revolusjonerende som artikkelen skal ha det til.

Lenke til kommentar

En del LED-armaturer har reflektorer. Det gir fordeler mtp. lysbilde i noen tilfeller hvor lyset skal fordeles i en ikke-rund fasong. 

Det gjelder også noen fjernlys beregnet for lav montering under registreringsskilt. Mindre vertikal spredning vil redusere blending fra veibanen på kort avstand. Gunstig på snøføre, man slipper å blende seg selv. Eksempelvis Lazer Linear.

 

 

Endret av Salt kjeks
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 16.1.2022 den 10.23):

Hvordan er levetid og servicebehov på LED veibelysning? 

Normalt kreves det armaturer spesifisert til 100 000 timer levetid. Levetid defineres som at minst 90% av armaturene skal lyse etter det antallet driftstimer og at gjenværende lysstyrke på det tidspunktet fortsatt skal tilfredsstille kravene fra vegvesenet. Dvs. at de lyser noe kraftigere tidligere i livsløpet slik at man tar høyde for at lysene svekkes over tid.

Siden det var spørsmål om energibruk "sløsing med strøm" tidligere i tråden tenkte jeg det kunne være greit å få noen tall på det:

63808113_Screenshot2022-01-17at11-31-2308311Nettoforbrukavelektriskkraft(GWh)etterrGate-ogveilysForbrukialtStat....png.02946ae01a50d583771248ab12240e62.png

450 GWh med en snittpris på 0,5 kr/kWh blir 225 millioner kroner. Det ligger nå røfflig i den størrelsesorden. Det er en dråpe i havet både i samferdselsbudsjettet som var på ca 80 milliarder i 2021 og av Norges totale kraftproduksjon på ~150 TWh.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 16.1.2022 den 21.43):

At lysene bake ikke er på i dagslys, er ikke en "feil", det er faktisk per design og etter gjeldende regler. For hvordan skal du kontrollere om lysene slår seg på automatisk når lysforholdene endres? Dekke over en sensor som er slik plassert at du ikke samtidig klarer å se baklysene?

Spent på hvilken smart løsning du skal komme med her, for ikke selv bli en av de sjåførene du mener det må være en feil med.

På den andre siden, om du får biler bak deg i en tunnel som blinker med lysene, og man ikke ligger å sperrer opp venstrefila, så må det forventes at folk klarer å tenke litt. Hvorfor blinker bilen bak på meg? Da bør første punkt være å tenke på om man har lysene stilt inn på rett posisjon.

Hvis nyere biler kommer uten mulighet for å sette på lysene bak med bryteren i rett posisjon, må kanskje regelverket forandres. Men av erfaring er det gjerne "bryteren i rett posisjon" som skrur på lys bak. 

Lenke til kommentar
Caddy skrev (4 minutter siden):

Hvis nyere biler kommer uten mulighet for å sette på lysene bak med bryteren i rett posisjon, må kanskje regelverket forandres. Men av erfaring er det gjerne "bryteren i rett posisjon" som skrur på lys bak. 

Det er alltids mulighet for å sette bryteren i rett posisjon. Den kalles AUTO. Problemet er at folk vrir denne bryteren i andre posisjoner av ymse årsaker, og så glemmer å sette de på plass i AUTO igjen. Og i AUTO-posisjon så er baklysene av når det er gode lysforhold, og går på når det ikke lengre er tilfellet.

Poenget er at det hadde vært best om baklysene var på som standard, og ikke av som nå. Men klart, når bryteren er på rett plass (auto), så er baklysene av så lenge bilens sensorer sier det er gode nok lysforhold, og går på når de ikke lengre synes forholdene er gode nok.

Derfor ser du gjerne at de går på i tunneler og kanskje i partier med mye skygge pga trær eller koller/knauser etc. Derimot på biler der lysene er i feil posisjon (park/DRL), så går de ikke på under skiftene lysforhold.

Og enkelte er dessverre så lite bevisste, at om noen andre har brukt lysene utenom auto, eller de selv glemmer at de har endret innstilling, så er de ofte ute av stand til å skjønne at det eksisterer et problem, hvordan de korrigerer det, eller hva konsekvensen av dette kan bli.

At de risikerer å få en bil rett i hekken i god fart, dersom reflektorene og glassene i tillegg er smusset ned, forekommer dem ikke som en reell fare.

Lenke til kommentar

Problemer er ikke at baklysene ikke er påslått på dagtid. Problemet består i to ting:

1. Lyssensor med automatisk tenning av baklys er ikke påbudt. Dermed glemmer folk med slike biler å slå på baklysene når det blir mørkt.
2. Mange bilmodeller har brytere med fysiske posisjoner for auto, off osv. slik at posisjonen ikke tilbakestilles til "auto" hver gang bilen startes. 

Begge deler er enkelt å fikse med noen nye regler. 

Lenke til kommentar

Ang baklys så har dere glemt at i tåkete og snyfåkk så er det ingen baklys påslått på en bil bygd etter 2011 i Auto.

Ang BMW så er det en livstil og drite i andre. Sa ifra til en eldre kar i BMW at han burde koste av baklysene sine før han kjørte fra sykehuset. Det gjorde han ikke. Når min Audi Avant som er en stasjonsvogn kjøres i snyfyk så må jeg bruke tåkelyset bak, ellers så vises jeg ikke på veien bakfra.

Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! skrev (2 timer siden):

Ang baklys så har dere glemt at i tåkete og snyfåkk så er det ingen baklys påslått på en bil bygd etter 2011 i Auto.

Ang BMW så er det en livstil og drite i andre. Sa ifra til en eldre kar i BMW at han burde koste av baklysene sine før han kjørte fra sykehuset. Det gjorde han ikke. Når min Audi Avant som er en stasjonsvogn kjøres i snyfyk så må jeg bruke tåkelyset bak, ellers så vises jeg ikke på veien bakfra.

Bilen min slår på baklysene i tåle, om den er noenlunde tett. Det skal egentlig ikke så mye dimming av sollyset til før den tenner lysene. Det skjer ved tungt skydekke også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...