Gå til innhold

Strømprisene kan gi ekstraregning på 10 milliarder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

Det er helt utrolig at politikerne har gitt hele Norge betydelig økte driftsutgifter uten å ha tilført noe som helst av verdi.

Du mener at kanskje 30 mrd i statskassen og til norske kommuner ikke har noe som helst verdi?

Endret av OlavEH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (5 minutter siden):

Ikke når du øker belastningen for hele samfunnet og i tillegg fjerner forsyningssikkerhet. Hva er verdien av tapte arbeidsplasser? Det er her det virker som om det er tungt å ta inn over seg realiteten for mange. Energi er en råvare som er nødvendig for å ha et industrialisert samfunn. Når du øker kosten på denne uten å øke merverdien så er summen alltid et tap. 

Forsyningssikkerheten er da ikke blitt vesentlig forringet. Og hvor mange arbeidsplasser har gått tapt så langt? Man kan hevde at strømprisene nå er blitt såpass høye at det gir dårlig kost/nytte for samfunnet som helhet, men det er ikke det samme som at 30 mrd til kommuner og stat ikke har noen som helst verdi. Det er irrasjonelt og en ganske feit logisk feilslutning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (5 minutter siden):

Med kommunale avgifter som nær har doblet seg så virker det ikke som befolkningen nyter noen goder selv om kommunene får økt utbytte. Jeg skjønner godt at folk blir forbannet.

Det er greit, men argumentet hans var at denne situasjonen ikke har tilført Norge noe som helst av verdi. Det er jo beviselig feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (3 minutter siden):

Det er greit, men argumentet hans var at denne situasjonen ikke har tilført Norge noe som helst av verdi. Det er jo beviselig feil. 

Ikke nødvendigvis, når man tenker på konsekvensene det får for privatøkonomi og næringslivet samt at det øker klasseskillet, og sist men ikke minst den respektløsheten og ansvarsfraskrivelsen det viser ovenfor den norske befolkningen. Nytter ikke at staten sitter på en stor pengepott når ledelsen ikke vet hva de driver med og mistilliten til dem bare øker.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (57 minutter siden):

Forsyningssikkerheten er da ikke blitt vesentlig forringet. Og hvor mange arbeidsplasser har gått tapt så langt? Man kan hevde at strømprisene nå er blitt såpass høye at det gir dårlig kost/nytte for samfunnet som helhet, men det er ikke det samme som at 30 mrd til kommuner og stat ikke har noen som helst verdi. Det er irrasjonelt og en ganske feit logisk feilslutning. 

Så langt en håndfull, og det i det som er et tankskip. Den reelle effekten ser du ikke før om ett til to år når folk har fått mindre å handle med og bedriftene har fått økte utgifter. jeg sitter selv og tar imot fakturaer der elektrisitet er en vesentlig komponent. Denne komponenten har mer enn firedoblet seg siden sist år og har gått fra å være til stede, men ikke betydningsfull, til nå å være en vesentlig del av fakturaen. Dette for en råvare som er helt umulig å klare seg uten. Firedobling i kostnaden, og _ingen_ gevinst.

Det er en grunn til at flyfrakt koster mer en landevei, det er fordi tidskomponenten gir i gitte tilfeller en enorm gevinst. Her, med strømprisen? _Null_ gevinst, kun økte utgifter.

Klart forsyningssikkerheten er forringet. Vi har gjort oss avhengige av variabel kraft fra EU i stede for å ha stabil og garantert kraft fra vannkraft. Før noen begynner å snakke om tørrår, vi kunne fint hatt to eller tre gasskraftverk som kriseløsning om en er tilstrekkelig redd for tørrårene.

Få land i verden er bedre rustet enn Norge til å bruke tilgangen på energi som en strategisk mulighet for å bygge et robust og rikt land. Den muligheten har nå våre politikere kastet bort, helt uten grunn, helt uten gevinst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Energien er verdt ~3-7 ganger mer når den er brukt på noe verdiskapende, fremfor å selge den rå. Selv om staten håver inn penger på salg av energi, blir det derfor netto tap. Derfor er det også dårlig business å kable strømmen ut av landet, fremfor å bruke den selv.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

Klart forsyningssikkerheten er forringet. Vi har gjort oss avhengige av variabel kraft fra EU i stede for å ha stabil og garantert kraft fra vannkraft. Før noen begynner å snakke om tørrår, vi kunne fint hatt to eller tre gasskraftverk som kriseløsning om en er tilstrekkelig redd for tørrårene.

Få land i verden er bedre rustet enn Norge til å bruke tilgangen på energi som en strategisk mulighet for å bygge et robust og rikt land. Den muligheten har nå våre politikere kastet bort, helt uten grunn, helt uten gevinst.

De gasskraftverkene som ble bygd, men tatt ut av drift og demontert fordi de var for ulønnsomme? Kjempeide, at ingen tenkte på noe så genialt tidligere!!! 

Og hvordan mener du vi skal bruke energien vår til å bygge et robust og rikt land? Var det ikke du som var nærmest fanatisk mot nye former for kraftkrevende industri? Er du da tilhenger av dagens? På Sunndalsøra bruker de f.eks 7 millioner kWh per ansatt i elektrisk kraft hvert år. Er det slik kraftkrevende industri du vil ha mer av?

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (5 minutter siden):

De gasskraftverkene som ble bygd, men tatt ut av drift og demontert fordi de var for ulønnsomme? Kjempeide, at ingen tenkte på noe så genialt tidligere!!! 

Og hvordan mener du vi skal bruke energien vår til å bygge et robust og rikt land? Var det ikke du som var nærmest fanatisk mot nye former for kraftkrevende industri? Er du da tilhenger av dagens? På Sunndalsøra bruker de f.eks 7 millioner kWh per ansatt i elektrisk kraft hvert år. Er det slik kraftkrevende industri du vil ha mer av?

Gasskraftverkene har jeg null behov for. De er mer tenkt for de som tror vi ikke er selvforsynt med energi gjennom vannkraft. Pluss det som kommer med fremtidig supplering via solceller på eksisterende bygg.

Jeg er ikke imot ny kraftkrevende industri. jeg er imot å kaste vekk vannkraften på datasenter for Microsoft, Google, Amazon o.l. da de gir ingenting igjen av arbeidsplasser og skatteinntekter per kW. Det er lite som tyder på at batterifabrikker vil være særlig bedre. Spesielt skatteinntekter er av vesentlig interesse her. Før en bygger ut noe som helst mer av kraftkrevende industri mø en kartlegge, rent objektivt hvor Norge tjener mest penger på å investere. Vi _vet_ datasenter ikke når opp på den listen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke imot ny kraftkrevende industri. jeg er imot å kaste vekk vannkraften på datasenter for Microsoft, Google, Amazon o.l. da de gir ingenting igjen av arbeidsplasser og skatteinntekter per kW. Det er lite som tyder på at batterifabrikker vil være særlig bedre. Spesielt skatteinntekter er av vesentlig interesse her. Før en bygger ut noe som helst mer av kraftkrevende industri mø en kartlegge, rent objektivt hvor Norge tjener mest penger på å investere. Vi _vet_ datasenter ikke når opp på den listen.

Det opereres med høye estimater for antall ansatte på batterifabrikkene, og de er har klart lavere energiforbruk per ansatt enn aluminiumsproduksjon. I tillegg er de også i stor grad norskeide. Skjønner ikke hvorfor du skal være så grenseløst negativ til absolutt alt som er nytt. 

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (22 minutter siden):

Det opereres med høye estimater for antall ansatte på batterifabrikkene, og de er har klart lavere energiforbruk per ansatt enn aluminiumsproduksjon. I tillegg er de også i stor grad norskeide. Skjønner ikke hvorfor du skal være så grenseløst negativ til absolutt alt som er nytt. 

Samme estimatene ble brukt for datasenterne, de falt rett igjennom. Hvordan er virkeligheten på batterifabrikker som eksisterer i dag? Jeg vet ikke, derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Roger Moore said:

Gasskraftverkene har jeg null behov for. De er mer tenkt for de som tror vi ikke er selvforsynt med energi gjennom vannkraft. Pluss det som kommer med fremtidig supplering via solceller på eksisterende bygg.

Jeg er ikke imot ny kraftkrevende industri. jeg er imot å kaste vekk vannkraften på datasenter for Microsoft, Google, Amazon o.l. da de gir ingenting igjen av arbeidsplasser og skatteinntekter per kW. Det er lite som tyder på at batterifabrikker vil være særlig bedre. Spesielt skatteinntekter er av vesentlig interesse her. Før en bygger ut noe som helst mer av kraftkrevende industri mø en kartlegge, rent objektivt hvor Norge tjener mest penger på å investere. Vi _vet_ datasenter ikke når opp på den listen.

Dette er jeg og de fleste helt enig i, men det avgjørende punktet er ordet "Norge". For oss uinvidde i politikken er det en selvfølge at "Norge" ikke innbefatter Tyskland, Frankrike og resten av Europa. Men for de som har greie på slikt, så er "Norge" uvesentlig. Det er EU, ACER, RVE og resten av de overnasjonale organene som skal bestemme over energien, også i "Norge".

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (13 minutter siden):

Samme estimatene ble brukt for datasenterne, de falt rett igjennom. Hvordan er virkeligheten på batterifabrikker som eksisterer i dag? Jeg vet ikke, derfor jeg spør.

Du kan gjerne hoste opp linker som angir at ett enkeltstående datasenter i Norge har estimert med 1000+ ansatte.

Her er link som forteller noe om Northvolts fabrikk i Nord-Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batteriforetaget-northvolt-har-passerat-800-anstallda

Og her er link til en sak om planlagt landbasert oppdrett. "Bare" 20 MW, dvs rundt 3 % av hva de bruker på Hydro Sunndal. I tillegg skal de bygge i et område som allerede er "rasert" fra før gjennom uttak av pukk og grus. Glimrende distriktsbasert næringsutvikling.

https://www.tu.no/artikler/her-kommer-et-av-norges-storste-landbaserte-oppdrettsanlegg/512536

Lenke til kommentar
OlavEH skrev (21 minutter siden):

Du kan gjerne hoste opp linker som angir at ett enkeltstående datasenter i Norge har estimert med 1000+ ansatte.

Her er link som forteller noe om Northvolts fabrikk i Nord-Sverige:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/batteriforetaget-northvolt-har-passerat-800-anstallda

Og her er link til en sak om planlagt landbasert oppdrett. "Bare" 20 MW, dvs rundt 3 % av hva de bruker på Hydro Sunndal. I tillegg skal de bygge i et område som allerede er "rasert" fra før gjennom uttak av pukk og grus. Glimrende distriktsbasert næringsutvikling.

https://www.tu.no/artikler/her-kommer-et-av-norges-storste-landbaserte-oppdrettsanlegg/512536

https://www.digi.no/artikler/datasentre-skaper-mange-arbeidsplasser/209027

 

Hvis batterifabrikker klarer å vise til virkeligheten og at det gir trygge arbeidsplasser og sikker skatteinntekt så er jeg for. Mitt prinsipp er at norsk vannkraft skal foredles i Norge og at vi skal velge oss kraftkrevende industri som gir arbeidsplasser og skatteinntekter. Jeg vet at datasenter ikke er noe å satse på da, tvert imot. Det samme for de fleste "grønne" næringer. Tradisjonell industri kombinert med ansvarlig gruvedrift over og under havet, med en fordelingsmodell lik den som offshorenæringen har er det jeg har mest tro på. Men det er _tro_. Den som kommer med fakta vil vinne meg over.

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (Akkurat nå):

Hvis batterifabrikker klarer å vise til virkeligheten og at det gir trygge arbeidsplasser og sikker skatteinntekt så er jeg for. Mitt prinsipp er at norsk vannkraft skal foredles i Norge og at vi skal velge oss kraftkrevende industri som gir arbeidsplasser og skatteinntekter. Jeg vet at datasenter ikke er noe å satse på da, tvert imot. Det samme for de fleste "grønne" næringer. Tradisjonell industri kombinert med ansvarlig gruvedrift over og under havet, med en fordelingsmodell lik den som offshorenæringen har er det jeg har mest tro på. Men det er _tro_. Den som kommer med fakta vil vinne meg over.

Verden er i forandring, akkurat som at dampmaskin ble erstattet med forbrenningsmotor, og at kull er en utdøende energikilde, vil det komme nye næringer som vi bør satse på. Datasentre jo ikke en del av det såkalte grønne skiftet i det hele tatt, det er bare et nødvendig onde for at vi skal kunne bruke Youtube, Instagram, Snapchat; Icloud, One Drive og andre tjenester i så stor grad. Batterifabrikker, landbasert oppdrett og kanskje hydrogenproduksjon er noe helt annet. Det kommer til å bli mye forandring og fornyelse de nærmeste par tiårene og da blir det passe jævla dumt at man ikke skal satse på dette kun fordi man er håpløst konservativ.

Fakta virker jo du temmelig resistent mot. Det meste er basert på forutinntatte meninger og egen magefølelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...