Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trøbbel i sikte?


Anbefalte innlegg

Nok et lite problem med min corolla liftback 2001modell. Har skiftet dynamo for 2 år siden, nytt batteri i høst, nye plugger i desember, og skift av frontrute. Nå er det nytt problem! Har kostet på den gamle bilen ganske mye, og tenker: hvis det er en smal sak...når jeg skulle ut nå, ville den ikke starte til og begynne med. Prøvde 3-4 ganger å vri nøkkel, den " kjinna", tok ikke tak. Den siste gangen startet den heldigvis. Jeg går i svart når det gjelder bilen min, avhengig.  Hva skal jeg tenke på vedr det som er nå: forgasser? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (1 time siden):

Klikker bare startmotoren eller går den? Hvis den gjør det kan du jo begynne med å sjekke om du har gnist på pluggene. Kan jo være defekt coil, pluggledninger,overslag,fordelertrøbbel,kontaktfeil etc.

Hei! Ja, startmotoren går. Tar flere forsøk med å vri nøkkel, før den får tak liksom, og starter. Går fint. (Lar den ikke stå og  spinne, kun 6-7 sekund.  For det kan vel lage mer trøbbel kanskje, på startmotor?) Tenkte få sjekket noe av dette du nevner, tenkte begynne med coil, så gå videre. Takk for svar, veldig fint å få annet svar enn å kjøpe ny bil😊

Lenke til kommentar
Lærevillig skrev (1 minutt siden):

Hei! Ja, startmotoren går. Tar flere forsøk med å vri nøkkel, før den får tak liksom, og starter. Går fint. (Lar den ikke stå og  spinne, kun 6-7 sekund.  For det kan vel lage mer trøbbel kanskje, på startmotor?) Tenkte få sjekket noe av dette du nevner, tenkte begynne med coil, så gå videre. Takk for svar, veldig fint å få annet svar enn å kjøpe ny bil😊

Hvis den bare klikker de første gangene du prøver før den tar tak så er det innslaget på startmotoren som er problemet. Det er enten treghet i det eller periodisk kontaktfeil i kontaktsettet til solenoiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lærevillig skrev (3 minutter siden):

Hører ikke at den klikker, men virker som at den nesten vil starte,  i små rykk liksom. Skal høre bedre etter neste gang den er slik. Det er forhåpentligvis ikke noe som gjør mer skade på motoren når den først går? 

Hører du at den sviver rundt motoren eller kun at den spinner rundt uten å ta tak? Hvis problemet er at motoren er tungstartet så må man begynne å se på drivstofftilførsel og eventuellt register. Sjekk hva slags farge tennpluggene har, er de hvite får den for lite bensin. De skal være nøttebrune. Sjekk at ikke drivstoffilter er tett. Sjekk når registerreimen ble byttet sist

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har brukt samme verksted så lenge jeg har hatt toyota ( kjørte Rav 4 sist, savn..). Kjøpt alle deler der, skiftet selv hvis mulig, men også satt bilene inn for rep der. Sist jeg var der , beskrev lydene, kjøpte plugger, fikk jeg servert " helvetes maskjærring" bak ryggen på meg da jeg gikk ut. Siste gang jeg er der, kjører mange mil ekstra for annet verksted neste gang

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...