Gå til innhold

Reklamasjon går ut på vei til verksted? Power ventet for lenge. [Løst]


Anbefalte innlegg

Prisen har i utgangspunktet ikke noe å si hvis du får et erstatningsprodukt som har de samme spesifikasjon. Mange som reklamerer på mobiltelefoner som ikke liker dette når deres to år gamle toppmodell blir matchet av dagens mellommodell som koster 1/3. 

Du må bare gjør det klart at kurvingen på skjermen er viktig. Det samme gjelder HDCP. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Sneakydecoy said:

Hvor pirkete kan man være når det gjelder spesifikasjonene til den nye skjermen? Min skjerm (Asus ROG Swift PG348Q) har en del ting som ikke ser ut til og være vanlig på de fleste skjermer under 10k.

Min skjerm har: Mild bue på 3800R, IPS panel, USB-Hub, G-Sync, Matt panel, 100Hz, 10bits fargedybde, 3440x1440 oppløsning.

Andre skjermer ser ut til og ha mye dypere bue på 1000-1800R som jeg ikke liker, og er mest VA panel. Driver en del med grafiske ting så farge og mild kurve er viktig, men jeg er usikker på hvor bra VA panelene er.

Den billigste skjermen jeg finner som er lik min er LG 34GN850, men den koster minst 8k, og selges ikke av Power. På papiret er den litt bedre enn min: IPS, 1900R, "160Hz", USB-Hub, HDR, Freesync (G-Sync kompatibel), 10bit. Står dog at den ikke har HDCP, men det kan vel ikke stemme? Da vil vel ikke blant annet Netflix appen fungere, da det er beskyttet innhold.

Må prisen på ny skjerm alltid være lavere enn det min skjerm kostet? Hadde en slik skjerm vært en urimelig erstatning? Kan det eventuelt være mulig å betale et mellomlegg for og få en bedre skjerm?

Pris har litt å si, men ikke så mye.

Det viktigste er at den skal dekke dine behov på samme måte som den gamle. Dvs om du trenger korrekte farger og en gitt bue for grafisk design, så må den nye skjermen være minst like god på de tingene. Men på andre punkt som ikke er viktig for deg, så kan den være litt dårligere. Det er ingen faste regler for disse detaljene.

Om power ikke har en skjerm som er god nok, så må du forhandle og evt heve kjøpet og foreta dekningskjøp. Det innvolverer mye knot, for power vil neppe gå med på det.

 

Lenke til kommentar

Er klar over at det blir nye 5 år ja. Det sa han også over telefonen i går.

Har ikke fått høre noe enda i dag. De sitter vel å lurer på hvilken skjerm som er tilsvarende. Har filtrert meg fram til slike skjermer selv på Prisjakt. Her har de ikke mye og velge i. Spesielt om jeg krever ting som samme størrelse, oppløsning og IPS panel. Da er det bare 7 skjermer og velge i. Om dette med HDCP stemmer så er det bare 2, og det er en ny Asus ROG eller Predator skjermen til Acer, og de starter fra 12k...

Det ser rart ut at så mange skjermer ikke støtter HDCP. Fungerer disse med Netflix appen på Windows 10? Står at Netflix krever dette for høyere video oppløsninger. Antar det er det samme på andre streaming tjenester.

Alle her bortsett fra ROG og Predator støtter ikke HDCP. Noen her som har en av disse som kan sjekke hva som står i Nvidia panelet?

Edit: Kanskje HDCP er støttet under noe annet, som DisplayPort 1.4? Ifølge DisplayPort nettsiden:
Just like DVI and HDMI, DisplayPort supports HDCP content protection. DisplayPort 1.4a supports the latest HDCP 2.2 content protection that is required for the latest premium AV contents.
Om støttet betyr alltid inkludert, vet ikke jeg.

Edit2: Sjekket skjermen jeg bruker nå (Lenovo G27q-20) Det står også at denne ikke støtter HDCP på Prisjakt, men det står støttet i Nvidia panelet.. Her må det menes noe annet i Prisjakt. Noen som gidder og sjekke sin skjerm?

PJ.thumb.png.0cdff018c3bd1fd3afa978aac21e477a.png

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
Sneakydecoy skrev (På 18.1.2022 den 18.12):

Må prisen på ny skjerm alltid være lavere enn det min skjerm kostet? Hadde en slik skjerm vært en urimelig erstatning? Kan det eventuelt være mulig å betale et mellomlegg for og få en bedre skjerm?

Jeg kunne velge fritt og betale evt mellomlegg når jeg reklamerte på en TV fra Power. Så det skader ikke å spørre om det er en mulighet.

Lenke til kommentar

Ble oppringt av en vennlig (så langt..) daglig leder i dag. De foreslo en Huawei MateView GT 34" UWQHD (5500kr) som bytte. Etter og ha sett noen tester sa jeg at det ser ut som en god skjerm i seg selv, men den er nok ikke hva jeg ser på som tilsvarende i egenskaper, da dette er et VA panel med kraftig bue (1500R), så det vil si bedre kontrast, men dårligere på farger, og tregere panel som fører til "ghosting" i mørke spill. Tror ikke jeg kan akseptere dette forslaget. Hadde du?

Denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=3471052

Erstattet med denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=5794499

Får sikkert ikke svar før i morgen.

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Sneakydecoy said:

Ble oppringt av en vennlig (så langt..) daglig leder i dag. De foreslo en Huawei MateView GT 34" UWQHD (5500kr) som bytte. Etter og ha sett noen tester sa jeg at det ser ut som en god skjerm i seg selv, men den er nok ikke hva jeg ser på som tilsvarende i egenskaper, da dette er et VA panel med kraftig bue (1500R), så det vil si bedre kontrast, men dårligere på farger, og tregere panel som fører til "ghosting" i mørke spill. Tror ikke jeg kan akseptere dette forslaget. Hadde du?

Denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=5794499

For denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=3471052

En kjapp titt viser at den er bare 5% dårligere på adobe fargespekter. Det er vel ikke merkbart med mindre du er svært opptatt av det?

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Axefjord said:

En kjapp titt viser at den er bare 5% dårligere på adobe fargespekter. Det er vel ikke merkbart med mindre du er svært opptatt av det?

Er nok litt mer komplisert enn det, men det er mest dette med kraftig bue og VA panel som er mest uaktuelt. Huawei'en mangler andre ting også. Har bare IPS nå.

Edit: Det skal dog sies at jeg aldri har sett en VA skjerm i person, men jeg liker ikke nedsidene rapportert av disse panelene. Raske bevegelser i mørke spill blir jo sørpe, ut fra videoene jeg har sett i tester.

IPS på sin side har noe "belyst" svart, men heller det enn sørpe svart. Merket ikke lyset på Asus'en.

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
On 1/19/2022 at 12:03 PM, Nedward said:

Prisen har i utgangspunktet ikke noe å si hvis du får et erstatningsprodukt som har de samme spesifikasjon. Mange som reklamerer på mobiltelefoner som ikke liker dette når deres to år gamle toppmodell blir matchet av dagens mellommodell som koster 1/3. 

Du må bare gjør det klart at kurvingen på skjermen er viktig. Det samme gjelder HDCP. 

De skal ha ny toppmodell. Byggekvaliteten og opplevelsen er ikke den samme.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

En mer passende erstatning i mitt syn, kunne hvert:

LG 34GN850:
https://www.prisjakt.no/product.php?e=5284089

Eller Benq Mobiuz EX3415R:
https://www.prisjakt.no/product.php?e=5794135

Vet ikke om det er noe krav til at butikken må selge varene. Power selger ikke disse, men har andre LG og Benq skjermer, så det burde ikke være "umulig for selger", eller hva det heter.

Disse er en del dyrere, men om det er egenskapene som skal matches, så passer disse bra. De er litt bedre enn min gamle. Kan eventuelt tilby mellomlegg dersom det er et urimelig ønske.

Lenke til kommentar
Sneakydecoy skrev (6 timer siden):

Ble oppringt av en vennlig (så langt..) daglig leder i dag. De foreslo en Huawei MateView GT 34" UWQHD (5500kr) som bytte. Etter og ha sett noen tester sa jeg at det ser ut som en god skjerm i seg selv, men den er nok ikke hva jeg ser på som tilsvarende i egenskaper, da dette er et VA panel med kraftig bue (1500R), så det vil si bedre kontrast, men dårligere på farger, og tregere panel som fører til "ghosting" i mørke spill. Tror ikke jeg kan akseptere dette forslaget. Hadde du?

Denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=3471052

Erstattet med denne: https://www.prisjakt.no/product.php?e=5794499

Får sikkert ikke svar før i morgen.

Beklager å måtte si det men jeg hadde ikke godtatt en skjerm til 4000-5000kr, Ja PG348Q drar på åra og mangler noen funksjoner som hdr men de billige skjermene til 4000 kr når den ikke opp til knærne engang. I en normal situasjon så ja, muligens en skjerm til 4000kr hadde fungert. Men av mange grunner så har alt av importvarer blitt mye dyrere og spesielt el-artikler.

Må nok opp i rundt kr 7000kr tenker jeg.

Endret av bruker-540634
Lenke til kommentar
9 hours ago, bruker-540634 said:

Beklager å måtte si det men jeg hadde ikke godtatt en skjerm til 4000-5000kr, Ja PG348Q drar på åra og mangler noen funksjoner som hdr men de billige skjermene til 4000 kr når den ikke opp til knærne engang. I en normal situasjon så ja, muligens en skjerm til 4000kr hadde fungert. Men av mange grunner så har alt av importvarer blitt mye dyrere og spesielt el-artikler.

Må nok opp i rundt kr 7000kr tenker jeg.

Hvorfor beklage? Det er jo det jeg selv sier. Å gå fra en premium ROG skjerm (selv en på 5år) til en VA skjerm merket "good value" er ikke akkurat det jeg ser for meg nei. De må nok gå med på noe annet. Ser ikke ut som det har vært så mye utvikling på skjermer de siste åra heller. Noe raskere panel, og umoden HDR er vel alt.

Om jeg husker rett så ble Asus'n kjøpt på tilbud til 10k også, så den var normalt enda dyrere.

Hvor mye har skjermer økt i pris pga. korona?

Får sikkert telefon i løpet av dagen.

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar

Når man hever et kjøp, vil dette bety hele beløpet, eller kommer dette med bruksfradrag og forsinkelsesrente inn? Om det kommer inn her, så vil vel heving i dette tilfellet være en svært dårlig løsning?

Edit: Er det bare jeg, eller også butikk som kan kreve heving?

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sneakydecoy said:

Er nok litt mer komplisert enn det, men det er mest dette med kraftig bue og VA panel som er mest uaktuelt. Huawei'en mangler andre ting også. Har bare IPS nå.

Edit: Det skal dog sies at jeg aldri har sett en VA skjerm i person, men jeg liker ikke nedsidene rapportert av disse panelene. Raske bevegelser i mørke spill blir jo sørpe, ut fra videoene jeg har sett i tester.

IPS på sin side har noe "belyst" svart, men heller det enn sørpe svart. Merket ikke lyset på Asus'en.

Fair enough, jeg har heller ingen erfaring med VA, men du kan nok raskt ha rett her ja. Prisen indikerer også at dette er en betydelig dårligere skjerm. Bare vær forberedt på at power vil krangle på det, og forbered gjerne en liste over argumenter, og gjerne dokumenterte forskjeller.

 

Just now, Sneakydecoy said:

Når man hever et kjøp, vil dette bety hele beløpet, eller kommer dette med bruksfradrag og forsinkelsesrente inn? Om det kommer inn her, så vil vel heving i dette tilfellet være en svært dårlig løsning?

Butikken kan ikke heve kjøpet pga feil på produktet. Du kan heve kjøpet, og da vil butikken (om de kan reglene) kreve bruksfradrag, mens du kan kreve forsinkelsesrente. Ofte går disse nesten opp-i-opp, men med dagens lave renter kan det være du taper noe på det.

Men i tillegg til forsinkelsesrente kan du kreve dekningskjøp. Da kan du kjøpe "tilsvarende produkt" og få forskjellen i pris dekket. Jeg tror du kan kreve "pris ny skjerm + frakt" minus "det du betalte for gamle skjermen". Du vil fortsatt ha betalt litt for bruksfradrag på den gamle skjermen, men du sitter igjen med en helt ny (og kanskje bedre?) skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dekningskjøp i praksis? På hvilken måte blir kostnaden flyttet til butikken? Sender man regningen til de? Må butikken velge å gå med på dette, eller er det jeg som bestemmer om dette skal gjøres? De må vel først nekte andre løsninger.

Edit: Slike tungvinte løsninger vil vel surne til forholdet til butikken også. Da kan det vel fort bli verre på neste reklamasjon.

Endret av Sneakydecoy
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sneakydecoy said:

Hvordan fungerer dekningskjøp i praksis? På hvilken måte blir kostnaden flyttet til butikken? Sender man regningen til de? Må butikken velge å gå med på dette, eller er det jeg som bestemmer om dette skal gjøres?

Først må du prøve å få til en løsning med butikken. Om det ikke fungerer så kan det lønne seg å gi butikken en liten frist, f.eks ei uke, der en etterpå vil heve kjøpet og kreve forsinkelsesrente og gjennomføre dekningskjøp. 

Om power ikke spiller ball, så må du legge ut for dekningskjøpet. Du må da kreve beløpet tilbake fra power. Om det ikke skjer innen en frist, så sender du saken til forbrukerrådet. Problemet her er at megling hos forbrukerrådet tar månedsvis, og om mekling ikke fungerer så tar en domsbeslutning årevis (!). Plusset er at du får meget god rente OM du får medhold i saken. Minuset er at du sitter med useless ekstra skjerm i årevis, med mindre du får avtalt med power om å levere den inn...

Lenke til kommentar
1 hour ago, Axefjord said:

Problemet her er at megling hos forbrukerrådet tar månedsvis, og om mekling ikke fungerer så tar en domsbeslutning årevis (!). 

Stemmer. Min sak mot CDON har nå pågått i over to år bare hos Forbrukerklageutvalget (dvs steget etter mekling etc), og ventes å avgjøres i løpet av måneden. Så blir det å se om jeg får CDON til å betale uten at jeg må gå til Namsmannen, for det tar også måneder og år.

Lenke til kommentar

Fikk ikke noe svar på meldingen jeg sendte samme dag som de foreslo Huawei skjermen - som jeg avslo. Mulig dette er fordi nummeret meldingen kom fra er et en-veis system som ikke mottar svar. Sendte derfor denne eposten til butikken tidligere i dag:

Quote

Hei. Angående erstatningsskjermen dere foreslo; Jeg sendte svar på denne meldingen samme dag, men lurer på om nummeret jeg sendte til kanskje er et en-veis system. Fikk dere denne tekstmeldingen?

 
Kan skrive hva det handlet om her: "Huawei MateView GT" er nok ikke hva jeg vil beskrive som en tilsvarende erstatning til Asus ROG Swift PG348Q, selv om den ser grei nok ut i seg selv. Denne skjermen har et VA panel, og mangler også andre funksjoner som Asus skjermen har. Min skjerm har et IPS panel. VA er ikke tilsvarende IPS, da det har et helt annet sett med fordeler og ulemper.
 
VA paneler er treigere, og har noe mindre presise farger. Pga. den dypere kontrasten på VA panel, så får man det som kalles "ghosting", som da er at mørke farger blir slørete og uklar under raske bevegelser. Dette er en kjent ulempe med denne panel typen. VA har også dårligere innsynsvinkel. Et slikt panel vil ikke passe min bruk, da jeg driver mye med grafiske ting som 3d modellering, design og bildebehandling. Spiller også en del mørke spill. Her er ikke en skjerm med VA panel et godt valg.
 
Huawei skjermen har også en mye kraftigere bue på 1500R. Asus skjermen har bare 3800R, som er mye mildere. Det er viktig at skjermen ikke har en så kraftig bue.
Huaweien mangler også USB-hub.
 
En annen merkelig ting med denne skjermen, er at FreeSync funksjonen er gjemt i en skjult meny som man får fram ved å holde en knapp inne i 10 sekunder. Tester sier at denne egenskapen ikke er nevnt noen steder i Huawei's markedsføring. Dette kan muligens tyde på at denne funksjonen ikke fungerer særlig bra, da det ikke er noen grunn til å skjule dette.
 
 
Den billigste skjermen jeg finner, og som ser tilsvarende ut, er en LG 34GN850. Denne møter egenskapene til Asus skjermen bra. På papiret så er den litt bedre med noe raskere panel (dog, man går fra 10 til 8bit farger over 144hz), og har en helt middelmådig HDR funksjon, som ikke er noe å skryte av. 
 
Ellers er den svært lik:
Samme størrelse, oppløsning, panel, FreeSync (G-Sync kompatibel), USB-hub, 10bit farger, og medium kurve på 1900R.

Venter svar på dette.

Verdt og nevne at Asus skjermen var en svært god skjerm som ble kjøpt på tilbud til 10.000kr i desember 2016. Den kostet til vanlig 12-14.000kr.

La også merke til at min gamle skjerm ikke har tapt seg noe i pris i løpet av disse 5 årene. Siste dato skjermen var tilgjengelig for kjøp var i oktober 2021. Da kostet den 11.000kr - 1.000kr mer enn jeg betalte for 5 år siden. Om skjermen min hadde gått i stykker to måneder tidligere, så hadde jeg vel fått samme skjerm som erstatning. Da kan man vel trygt si at en ikke-tilsvarende VA skjerm til 5500kr er et svært elendig forslag?

LG skjermen til 8.000kr er nok absolutt minimum jeg vil akseptere. Mulig også den faktisk er verre på noen punkter enn min gamle, bortsett fra høyere hz.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...