Gå til innhold

Får ikke ny vare


^fmj

Anbefalte innlegg

Har kjøpt et par sko til en god pris som har fått en skade som er en reklamasjonssak. Butikken kan ikke skaffe nye sko, summen jeg får tilbake vil i beste fall være cirka 1/3 av prisen for et lignende par sko.

Har henvendt meg til produsenten, men de sier at de kun kan ta retur på sko kjøpt i deres nettbutikk etc. De har skoen på lager i nettbutikken.

Forslag til løsning? Dekningskjøp en mulighet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjøpte skoene på tilbud, ja? For du skal ha det du betalte tilbake. 

Mener at det dekningskjøp er utelukket hvis du har kjøpt en vare med spesielle egenskaper (brukt, tilbudsvare og lignende). Kravet er at tingens art og egenskaper skal være likeverdige. Noe det ikke blir dersom du kjøpte skoene til en svært god pris (tilbud, demovare o.l.).

Lenke til kommentar
Nedward skrev (14 minutter siden):

Du kjøpte skoene på tilbud, ja? For du skal ha det du betalte tilbake. 

Mener at det dekningskjøp er utelukket hvis du har kjøpt en vare med spesielle egenskaper (brukt, tilbudsvare og lignende). Kravet er at tingens art og egenskaper skal være likeverdige. Noe det ikke blir dersom du kjøpte skoene til en svært god pris (tilbud, demovare o.l.).

En skal ha tilbake tilsvarende vare, så om skoen koster 1200 til vanlig, men ble kjøpt på tilbud til 500, så skal kjøper ha noe som koster 1200, eller samme sko.

Jeg har kjøpt micro til halv pris på BF, og fikk byttet til fullpris + mellomlegg for dyrere produkt.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Du kjøpte skoene på tilbud, ja? For du skal ha det du betalte tilbake. 

Mener at det dekningskjøp er utelukket hvis du har kjøpt en vare med spesielle egenskaper (brukt, tilbudsvare og lignende). Kravet er at tingens art og egenskaper skal være likeverdige. Noe det ikke blir dersom du kjøpte skoene til en svært god pris (tilbud, demovare o.l.).

Du kan si at jeg opplevde det jo som en god pris på kjøpstidspunktet, jeg har skriftlig fra butikken at varen ikke var på tilbud og kjøpt til ordinær pris.

Lenke til kommentar

Prisen du kjøpte for er irrelevant. Det er gjenstandens egenskap du skal ha erstattet. På sko så er gjerne design et vesentlig egenskap og vanskeliggjør å omlevere til noe annet. Men i teorien kan det bli omlevere til noe som er billigere eller dyrere. Ofte setter butikker seg på bakbeina når det er dyrere.

Lenke til kommentar
Loko skrev (23 minutter siden):

Prisen du kjøpte for er irrelevant. Det er gjenstandens egenskap du skal ha erstattet. På sko så er gjerne design et vesentlig egenskap og vanskeliggjør å omlevere til noe annet. Men i teorien kan det bli omlevere til noe som er billigere eller dyrere. Ofte setter butikker seg på bakbeina når det er dyrere.

Du kan si at de har satt seg på bakbeina ja. Ble tilbudt 150 kroner og beholde skoene.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

En skal ha tilbake tilsvarende vare, så om skoen koster 1200 til vanlig, men ble kjøpt på tilbud til 500, så skal kjøper ha noe som koster 1200, eller samme sko.

Jeg har kjøpt micro til halv pris på BF, og fikk byttet til fullpris + mellomlegg for dyrere produkt.

Det er ingen selvfølge det du skriver. 

Sitat

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...