Gå til innhold

Russland angriper Ukraina


Gjest

Ny tråd er opprettet.

 

Poll  

269 stemmer

  1. 1. Russland invaderer Ukraina?

    • Ja
      110
    • Nei
      90
    • Vet ikke, usikker
      69

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Dassen said:

Vi bør invadere Russland synes jeg. Utvide grensen vår i nord og ta Murmansk. /s

 

Hvor absurd er ikke den setningen? Det at Russland kan føre en slik aggressiv politikk ovenfor en suverenitet som Ukraina kan vi ikke tillate. 

Og England bør tenke på å vinne tilbake/okkupere sine tidligere kolonier.

Det er jo mange eksempler på at den engelske kolonialismen brakte goder med seg 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
drisas skrev (4 timer siden):

Det kartet der kan vel ikke stemme? Det ville vært rart om de fikk lov til å bygge baser Kazakhstan, og står det at de har base på svalbard? Der har ingen lov til å bygge militære baser.

Er nok et godt samarbeid mellom Kazakstan og US. Svaldbard er nok der siden det er en del av Norge, og USA gjør stort sett som de vil her.

Lenke til kommentar
Sitat

CNN: USAs ambassade i Kiev forbereder evakuering 

USAs ambassade i Kiev har bedt om at de delene av staben som ikke er kritisk nødvendig, evakueres, melder CNN.

Kanalen viser til flere kilder med kjennskap til situasjonen.

En talsperson for utenriksdepartementet i Washington sier de ikke har noen kunngjøring i øyeblikket. Vedkommende føyer til:

– Vi gjennomfører grundig planlegging for alle scenarioer, slik vi alltid gjør, i tilfelle sikkerhetssituasjonen forverres.

https://www.nrk.no/nyheter/cnn_-usas-ambassade-i-kiev-forbereder-evakuering-1.15823534

https://edition.cnn.com/2022/01/21/politics/us-embassy-ukraine-nonessential-personnel/index.html

Får en litt dårlig følelse av det her. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (26 minutter siden):

Jepp. Leste akkurat det samme. Dette ser ikke bra ut. Det er selvfølgelig mulig at dette gjøres bare som en forsikring, men det er nok mer sannsynlig at de vet noe som vi ikke vet.

Huff, det er i slike tider at en savner Boris Yeltsin. :(
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (På 20.1.2022 den 6.27):

Greia er at Russland har et (autoritært) regime som ikke markerer oppgjør med sitt lands fortid slik som f.eks. Tyskland har gjort det. Og i USA er det vel få som i dag fornekter tidligere slaveri eller prøver å "snakke det vekk" ved f.eks. å si at andre også var ille?

Nei, ikkje sant? USA berre fortsetter med å mishandle svarte. Rasisme blomstrer den dag i dag. 
Kva så om ein tar oppgjør med fortid? Det gjør ikkje ting rett. Igjen, Sovjet sugde. De føkka sine naboer. Men ikkje noe meir enn det Tyskland eller USA gjorde. 
"Ukraina skal selv få bestemme kva de vil" - sier USA etter å ha orkestrert væpnet statskupp mot lovlig valgt president. 

PS: Æ bruker nynorsk, bokmål, dialekt, engelsk, tysk, spansk som i vil. Er det rart for deg, så gå å ta deg en bolle. 

 

Theo343 skrev (På 20.1.2022 den 10.41):

-

Yupp. Enig i alt du skriver. Biden driver med "Well, Putin must act, he got to do something" - chicken game? Han går jo offentlig og utfordrer Putin om å tørre å gå inn i Ukraina!

Det som er trist, at kanskje millioner kjem te å miste livet. Samtidig så vil våpenindustri tjene fett på det! Og gjett kas land samtlige kjem fra? Våpenindustri er de største lobbyister i USA. USA har faktisk vert i væpnet konflikt non-stop siden 2 verdens krig. Eit eller annet plass på jorda (langt unna egne grenser) har USA kriget kvar eneste dag i over 80 år. 

Enten det "å støtte demokrati" eller "redde verden fra atomvåpen (ved hjelp av forfalskning av papir) eller "redde noen fra den store, støgge bjørnen". Trist at Noreg er med på det. Ofte er det militær innblanding også. Det viser også kor lite "Noreg er på første plass når det gjeld pressefrihet" betyr. Like mye propaganda som i alle andre land. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (21 timer siden):

Det var også samarbeid med land som Nord Korea. Du kan selv lese boken skrevet av kjernefysikeren i landet som var satt til å arbeide med prosjektet. Det heter "The bomb in my garden".

For slike bøker skrives ikkje kun for å tjene penger? USA har bekreftet at de forfalsket papir. De hadde INGEN bevis at Irak hadde noe med atomvåpen å gjøre. De forfalsker bevis, går inn i lande og fleire millioner sivile dør. I løpet av 5 år så drepte USA 10 ganger flere sivile i Irak enn det Sadam gjorde i løpet av 30+ år. 
Hele krigen handlet kun om 2 ting. Våpenindustri i USA og olje.

 

Dassen skrev (17 timer siden):

Hvor absurd er ikke den setningen? Det at Russland kan føre en slik aggressiv politikk ovenfor en suverenitet som Ukraina kan vi ikke tillate. 

Enig. Men er det OK at Noreg angriper Libya - lang unna norske grenser? At USA har vert non-stop (kvar eneste dag) i krig i over 80 år nå? 
Altså, eg er enig, Ukraina må få velge alliansen selv. Men kvifor får ikkje Vietnam velge om de vil ha kommunisme eller ikkje? Syria, Libya, Afghanistan, Iran, Iraq ++++++++? 
At USA driver med slik faenskap gir ikkje Russland noe rett til å ta seg til rette. Men kvifor holder norsk presse kjeften sin når USA driver med slik? 

 

Theo343 skrev (15 timer siden):

Det er så typisk å kalle meningsmotstandere for putinister. Det sier i grunn alt om disse individene. Når man ikke har gode motargumenter så begynner man med navnekalling.

Klounisme kaller eg det. På nivå med Trump, som sa noe idiotisk og uten sammenheng, men nok for å få illiterate hillbillies til å skrike av glede. 
Det er litt tragisk kor trangsynte vise folk er. Med ein gong de hører alternativ mening, så er det "putinisme" og "trollfabrikker". Ein bør ikkje se på RussiaToday, men TENKJE litt er vel lov? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (12 timer siden):

Hva tenker dere skjer dersom Russland invaderer Ukraina? Tror dere da det kan bryte ut til en ny verdenskrig? 

Nei. USA har ingen interesse av det. Som eg skrev ovenfor, USA har vert konstant i krig i over 80 år nå. Langt unna sine grenser. Våpenindustri i USA betaler MEGET godt til politikere der for å føre kriger. 

Samtidig så trur eg Russland kjem til å gå inn i Ukraina. USA virkelig presser på å gjør alt de kan for at det skal skje. Ein slik krig vil skade Russland, Ukraina og EU. Med økonomiske sanksjoner (og motsanksjoner) som vil ramme både Russland og EU. Kanskje Russland stenger gassen, da blir EU nødt til å kjøpe fra USA til blodpris. Det er vel eneste måten USA får solgt gassen sin. USA er vel det eneste landet (så å si) som tjener på russisk invasjon av Ukraina. 
Det bør vel også nevnes at Russland kjem til å lide store tap. Det vil destabilisere politisk situasjon inne i Russland. Drømmescenario for USA dette. At millioner av Ukrainere kan komme til å dø og/eller flykte til EU - de bryr ikkje USA seg om what so fking ever. USA starter aller kriger i midtøsten, mens EU sliter med flyktninger. Bruker enorme penger på de isteden for å bygge opp landa sine. At Ukrainere dør det bryr ikkje USA seg heller om. Skal eg tippe så vet ikkje de fleste i USA forskjell på Russland, Ukraina, Hviterussland - same kommunisme-shit. 

 

Verdenskrig? Nei. Russland har lite å stille opp mot hele NATO i "normal krig". Samtidig, Putin kommer aldri til å akseptere tap. Han kjem heller til å nuke hele USA/EU. NATO er veldig klar over det. Så ja, takket være atomvåpen så er vi langt unna ny verdenskrig. Men verden har ikkje vært så ræva på lenge.Kapitalisme på sitt beste. Så lenge "de største" tjener flest mulig, nothing else matters. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, iblazeqt said:

Hva tenker dere skjer dersom Russland invaderer Ukraina? Tror dere da det kan bryte ut til en ny verdenskrig? 

Da vil vel Russland ha en oppgave med å holde på makta i Ukraina, for en slik invasjon har lite støtte inne i (den vestlige delen av) Ukraina. En langvarig okkupasjon forutsetter harde og dikatoriske metoder og medfører mye tap. Og det forutsetter vel diktatur i Russland. Drap på journalister etc. Kanskje utafor Russland også. Et aspekt her er at eliten rundt Putin er ganske så rike (økonomisk).

En kan tenke seg et ublodig kupp i Ukraina støttet av Russland, men utviklingen der er vel kommet for langt til at dette er realistisk?

Som enkelte kanskje har forstått, så avspeiler enkelte bidrag her at man er man mye "blåst" for demokratiske verdier i øst, så en kan tenke seg fritt fram for brutalisering. Det er bare å skylde på USA slik som mange andre tapere gjør som en ren refleks 🙂   Å jage spøkelser er ingen ny oppfinnelse. 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
aomt skrev (2 timer siden):

Enig. Men er det OK at Noreg angriper Libya - lang unna norske grenser? At USA har vert non-stop (kvar eneste dag) i krig i over 80 år nå? 
Altså, eg er enig, Ukraina må få velge alliansen selv. Men kvifor får ikkje Vietnam velge om de vil ha kommunisme eller ikkje? Syria, Libya, Afghanistan, Iran, Iraq ++++++++? 
At USA driver med slik faenskap gir ikkje Russland noe rett til å ta seg til rette. Men kvifor holder norsk presse kjeften sin når USA driver med slik? 

Ukraina kjemper for å demokratisere landet og fjerne/senke korrupsjonen. Det er det som skremmer Russland. Russere over grensa kan jo begynne å få ideer. De fleste av konfliktene du nevner har stort sett mer legitimt grunnlag og handler ikke om å fjerne styresmakter satt inn på grunnlag av folkesuvereniteten.

  • Vietnam: Helt enig med deg. Synes norsk media har fremstilt dette ganske så balansert, i hvert fall i min levetid. Stort sett er USA den "stygge ulven" i den fortellingen der. Som historielærer ser jeg også at det er vinklingen elever får i lærebøker.
  • Afghanistan. Igjen, enig med deg. Her så vel den vestlige verden seg blind etter 9/11. Samtidig, ikke akkurat drømmeregimet som er der nede nå? At vi plutselig nå forhandler med terrorister også, synes jeg er rart.
  • I Libya svarte NATO på FN's oppfordring til å fjerne Gaddafis regime da han i 2011 drev folkemord på egen befolkning. Metode er et annet spørsmål. 110 Tomahawk missiler og takk for oss, liksom... Men at det var legitimt å fjerne Gaddafi, stiller jeg ingen spørsmål ved.
  • Syria. Gassangrep mot egen befolkning. Hvordan Assad fremdeles får sitte på makten er beyond me. 
  • Iran lurer jeg på hvilken krig du sikter til?
  • Irak. Det er et komplisert spørsmål. Jeg mener Saddam måtte fjernes. Alle som vet noe Saddams regime og fremtidsutsiktene med Uday ville nok vært enig i det. Men jeg er enig i at det som skjedde der etter invasjonen var katastrofalt. IS bekreftet vel bare det. Så lenge det ikke er en iboende kunnskap om demokrati og liberalisme i folket, så er nok et hvert slikt prosjekt håpløst.
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...