Jump to content
Mathias Klingenberg

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3

Recommended Posts

12 minutes ago, uname -i said:

Panasonic, som er en av de som Tesla kjøper battericeller av, sier at masseproduksjon av 46800-celler ikke vil skje før i 2023.

Så hva har de tenkt å gjøre i Berlin? Vente på 46800 eller produsere noe midlertidig med gammel teknologi og så bygge om produksjonslinjen i slutten av 2023 når 46800 er klart? Det er sikkert interessant å vite for de mange som avventer kjøp av Model Y inntil de får den helt nye designen fra Berlin.

https://inf.news/en/auto/f071a21ca1d74af90a4b25c28b33caf3.html

Krydde jo av pornospam på den linken..

Har du bedre kilde?

Edited by Complexity
  • Like 5

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 minutter siden):

Krydde jo av pornospam på den linken..

Har du bedre link?

Det er ingen scam, hun vil faktisk ha deg. Stakkars jente, ingen som tror på henne :(

Edited by bshagen
  • Like 2
  • Heart 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (3 minutter siden):

Krydde jo av pornospam på den linken..

Har du bedre link?

Du får skaffe deg en sånn ad blocker evt. google "Panasonic 4680 2023"  slik at man slipper sånne avbrudd i diskusjonen.

https://www.reuters.com/article/panasonic-batteries-idCNL1N2U40H5

Så da spør jeg igjen siden du sitter med inside info. Har Tesla tenkt å vente med å produsere Model Y i Berlin til de får 46800-batterier i 2023? Eller skal de lage en produksjonslinje med gammel teknologi og så bygge helt om i slutten av 2023?

Share this post


Link to post
9 minutes ago, uname -i said:

Du får skaffe deg en sånn ad blocker evt. google "Panasonic 4680 2023"  slik at man slipper sånne avbrudd i diskusjonen.

https://www.reuters.com/article/panasonic-batteries-idCNL1N2U40H5

Så da spør jeg igjen siden du sitter med inside info. Har Tesla tenkt å vente med å produsere Model Y i Berlin til de får 46800-batterier i 2023? Eller skal de lage en produksjonslinje med gammel teknologi og så bygge helt om i slutten av 2023?

Adblock eller ei, så sliter jeg med troverdigheten til en slik side:

Screenshot_20220124-145744.thumb.png.a1b9cfee75323e1f37db3d9dc9d425fa.png

Jeg har forøvrig dedikert hardware kun til Adblock, men det funker desverre ikke når jeg benytter 4G.

Jeg sitter ikke på noe mere insideinfo enn deg. Aner ikke hva Berlin skal styre med til batteriene er i full produksjon. Kansje de skal jobbe med å få dem i produksjon?

  • Like 5

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

Også er jo gigapress i bruk og man slipper masse skøyter og sveiser som sikkert veier litt. Er jo mye stål i de gamle som kansje blir erstattet med aluminium nå.

Aluminium er ikke nødvendigvis lettere enn stål. Tettheten pr volum er i størrelseorden 1/3, men styrken er også i størrelseorden 1/3 så man må gjerne opp i rundt 3 ganger mer volum for samme styrke, og da går vinninga opp i spinninga vektmessig. Det er selvsagt en grov forenkling ettersom det finnes massevis av legeringer med ulike egenskaper, samt ulike former for styrke og ulike måter å konstruere ting på. Poenget er bare at det ikke finnes noen generell fasit på at aluminium er lettere. Det kommer helt an på.

  • Like 1

Share this post


Link to post
33 minutes ago, Simen1 said:

Aluminium er ikke nødvendigvis lettere enn stål. Tettheten pr volum er i størrelseorden 1/3, men styrken er også i størrelseorden 1/3 så man må gjerne opp i rundt 3 ganger mer volum for samme styrke, og da går vinninga opp i spinninga vektmessig. Det er selvsagt en grov forenkling ettersom det finnes massevis av legeringer med ulike egenskaper, samt ulike former for styrke og ulike måter å konstruere ting på. Poenget er bare at det ikke finnes noen generell fasit på at aluminium er lettere. Det kommer helt an på.

Sant det, men slik jeg har skjønt så har de benyttet stål av økonomiske grunnen da det er billigere enn aluminium og ikke nødvendigvis fordi de trenger den ekstra styrken.

Ved at man slipper å sveise sammen 70 deler kan man kanskje slippe unna med svakere deler og fortsatt ha samme styrke.

Edited by Complexity
  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (16 minutter siden):

Sant det, men slik jeg har skjønt så har de benyttet stål av økonomiske grunnen da det er billigere enn aluminium og ikke nødvendigvis fordi de trenger den ekstra styrken.

Ved at man slipper å sveise sammen 70 deler kan man kanskje slippe unna med svakere deler og fortsatt ha samme styrke.

Ja, at man kan oppnå samme styrke med samme vekt (avhengig av så mangt), for en lavere pris er en fin fordel med stål. Men ingenting er perfekt så man får også noen ulemper med på kjøpet. Blant annet korrosjonsproblematikk og tincanning.

Tja, de IDRA-maskinene er ikke akkurat billige, så det har sine ulemper det også. Maskinell sveising er tilnærmet gratis i forhold, så hvis man vil skalere opp så kjøper man bare flere sveisestasjoner omtrent som hyllevare.

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Blant annet korrosjonsproblematikk

Skal man begynne å pirke så kan man jo også si at aluminium heller ikke er immun mot korrosjon/oksidering, tvert i mot

  • Like 2

Share this post


Link to post
16 hours ago, Simen1 said:

Ja, at man kan oppnå samme styrke med samme vekt (avhengig av så mangt), for en lavere pris er en fin fordel med stål. Men ingenting er perfekt så man får også noen ulemper med på kjøpet. Blant annet korrosjonsproblematikk og tincanning.

Tja, de IDRA-maskinene er ikke akkurat billige, så det har sine ulemper det også. Maskinell sveising er tilnærmet gratis i forhold, så hvis man vil skalere opp så kjøper man bare flere sveisestasjoner omtrent som hyllevare.

Ingenting er perfekt nei men nå er jo bilene en fin blanding :p

De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (1 time siden):

De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide.

Ja, ingen tvil om at de sparer mye tid i forhold til sveising. Det sagt, så er det en dyr måte å bli kvitt en kostnad på. Musk har det med å styre skuta for langt i en retning når han først har bestemt seg for å gå i en retning. Ref. autonatisering av Freemont. Så jeg er ikke overbevist om at gigantiske presstøp er det mest økonomiske. Tesla valgte dette på grunn av at de hadde større problemer med presisjon enn det konkurrentene generelt har. Dermed var det nok et godt valg for de, men jeg er usikker på om VW trenger samme medisin.

bshagen skrev (16 timer siden):

Skal man begynne å pirke så kan man jo også si at aluminium heller ikke er immun mot korrosjon/oksidering, tvert i mot

Joda, men nå pirker du! ;)

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Complexity skrev (5 timer siden):

Ingenting er perfekt nei men nå er jo bilene en fin blanding :p

De nye maskinene vil nok lønne seg. De sparer nok veldig mye tid på å slippe all sveisingen. VW har jo sakt se også skal ordne seg slike maskiner nå så tror ikke det er noe dårlig ide.

VAG har vært kunde hos IDRA i 30 år....

 

Share this post


Link to post
Complexity skrev (På 24.1.2022 den 15.01):

Jeg sitter ikke på noe mere insideinfo enn deg. Aner ikke hva Berlin skal styre med til batteriene er i full produksjon. Kansje de skal jobbe med å få dem i produksjon?

Det blir ikke noe 46800-magi med strukturelle pakker fra Berlin med det første. Ikke overraskende så sliter Tesla med den veldig optimistiske tidslinjen skissert på Battery Day i 2020.

Tesla Confirms: First Cars From Giga Berlin Will Use 2170 Cells

Blir 46800-cellene den nye FSD?

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hva er egentlig problemet med 46*80mm cellene? Er det ikke bare en litt bredere og litt lengre rull?

Det er "tabless" og ny produksjonsprosess. Problemet ser ut til å være å få til å masseprodusere disse. Panasonic skal bygge en test-produksjonslinje i år med tanke på å få til masseproduksjon i 2023. Det kan fort bli tidslinjen for Tesla også.

Alt som er avhengig av dette nye formatet er igjen blitt utsatt. De "håper" på Cybertruck, Semi og alt det andre til neste år. Billigmodellen til $25k som det er snakket mye om, jobbes det ikke en gang aktivt med i følge gårsdagens produktoppdatering.

Tre år uten en eneste ny modell fra verdens mest verdifulle bilprodusent.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...