Gå til innhold

Tesla øker rekkevidden på Tesla Model Y, men gjør den kortere på Model 3


Anbefalte innlegg

Quote

Model 3 Long Range leveres fra USA. 

Ikke i følge teslastats.no. Model 3 LR registrert denne uken er oppgitt som CN-LR, som jeg antar betyr CHina Long Range, og slik har det vært en stund. En del av de nyeste Model 3 LR fra Kina ryktes å ha et batteri med en ny teknologi, NMCA, som gir litt større kapasitet, ca. 80 kWh, opp fra ca, 75kWh for det tidligere NMC batteriet. Det er antagelig dette 80 kWh batteriet Model Y LR nå også får. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
J-Å skrev (1 minutt siden):

Ikke i følge teslastats.no. Model 3 LR registrert denne uken er oppgitt som CN-LR, som jeg antar betyr CHina Long Range, og slik har det vært en stund. En del av de nyeste Model 3 LR fra Kina ryktes å ha et batteri med en ny teknologi, NMCA, som gir litt større kapasitet, ca. 80 kWh, opp fra ca, 75kWh for det tidligere NMC batteriet. Det er antagelig dette 80 kWh batteriet Model Y LR nå også får. 

Burde ikke Tesla nå være i stand til å designe batterier selv? 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Trestein said:

Burde ikke Tesla nå være i stand til å designe batterier selv? 

Det ser ut til at de foretrekker å bruke eksterne leverandører på cellenivå, men de spesifiserer vel i stor grad selv. Såvidt jeg vet bruker de både Panasonic, LG og CATL. 

Endret av J-Å
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (3 minutter siden):

Det gjør de, men de trenger fortsatt alle battericellene de kan få tak i. Så de trenger fra andre i tillegg til egne 4680.

Leverer de biler med 4680? Model S?

Stort sett er det billige kinesiske batterier de bruker. Har aldri hørt at tesla har levert biler med annet en batterier som ikke er utviklet av tesla

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Trestein said:

Leverer de biler med 4680? Model S?

Stort sett er det billige kinesiske batterier de bruker. Har aldri hørt at tesla har levert biler med annet en batterier som ikke er utviklet av tesla

Det ser ut til at Tesla vil sette ut produksjon av 4680 celler også. Utviklingen på batterisiden går så fort, at Tesla trolig ikke ønsker å bygge opp store produksjonslinjer for en bestemt teknologi. Det kan også være patenter inne i bildet.

https://insideevs.com/news/490636/lg-pilot-production-line-tesla-4680-batteries/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
J-Å skrev (7 minutter siden):

Det ser ut til at Tesla vil sette ut produksjon av 4680 celler også. Utviklingen på batterisiden går så fort, at Tesla trolig ikke ønsker å bygge opp store produksjonslinjer for en bestemt teknologi. Det kan også være patenter inne i bildet.

https://insideevs.com/news/490636/lg-pilot-production-line-tesla-4680-batteries/

Sa de ikke at de ville bygge batterifabrikker i tWh størrelse på battery day? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Sa de ikke at de ville bygge batterifabrikker i tWh størrelse på battery day? 

Om du fulgte med på battery day, så er det rart at du ikke fikk med deg at de også sa de ville trenge alt av batterier de klarer å skaffe, så i tillegg til egne, vil de fortsette å kjøpe fra andre i tillegg. 

Og nå har vel Panasonic fått nok info til at de kan supplere Tesla med 4680-batterier, da de tydeligvis vil trenge massevis av disse.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Om du fulgte med på battery day, så er det rart at du ikke fikk med deg at de også sa de ville trenge alt av batterier de klarer å skaffe, så i tillegg til egne, vil de fortsette å kjøpe fra andre i tillegg. 

Og nå har vel Panasonic fått nok info til at de kan supplere Tesla med 4680-batterier, da de tydeligvis vil trenge massevis av disse.

Jeg bare lurer på hvilken tesla biler som bruker batterier tesla har utviklet? At de trenger mange batterier er alle klar over.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (46 minutter siden):

Vi bruker vel ikke EPA her i Norge, så hvordan er det relevant for NAF sine tester? Jeg trodde dessuten du ville ha praktiske tester og ikke bare teoretiske tall. Men det var visst vanskelig å bestemme seg i dag.

Klarer du å finne noen praktiske verifiserbare tester der forholdene er like hver enste gang? For en ting er sikkert, NAF sine er overhode ikke identiske. Jeg har ennå til gode å finne noen som er i nærheten av å være vitenskapelige. Det eneste som er en gjenganger er hvem som over tid har størst negativt avvik fra oppgitt rekkevidde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Jeg bare lurer på hvilken tesla biler som bruker batterier tesla har utviklet? At de trenger mange batterier er alle klar over.

Du vet så godt som oss andre, at foreløpig har de kun brukt 1865 og 2170 som de har utviklet sammen med Panasonic i TMS/TMX og TM3/TMY som er "made in the Usa".

4680 vil de tydeligvis begynne med straks, både til de første Tesla Semi som de skal levere til PepsiCo. OG de ser ut til å gjøre klar for levering av disse fra både GF-Texas og GF-Berlin. De første bilene med disse batteriene kommer antageligvis i Q2 eller Q3.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Om du fulgte med på battery day, så er det rart at du ikke fikk med deg at de også sa de ville trenge alt av batterier de klarer å skaffe, så i tillegg til egne, vil de fortsette å kjøpe fra andre i tillegg. 

Og nå har vel Panasonic fått nok info til at de kan supplere Tesla med 4680-batterier, da de tydeligvis vil trenge massevis av disse.

Ikke tro på battery day. Vær så snill. Det er jo bare atter en av Musk sine røykskjermer. Masse tall og grafer og ubekreftete påstander og falske lovnader som aldri blir noe av. Det finnes _ingenting_ bekreftet fra batteryday. Kun Musk/Tesla sine påstander.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Du vet så godt som oss andre, at foreløpig har de kun brukt 1865 og 2170 som de har utviklet sammen med Panasonic i TMS/TMX og TM3/TMY som er "made in the Usa".

4680 vil de tydeligvis begynne med straks, både til de første Tesla Semi som de skal levere til PepsiCo. OG de ser ut til å gjøre klar for levering av disse fra både GF-Texas og GF-Berlin. De første bilene med disse batteriene kommer antageligvis i Q2 eller Q3.

Ja hvordan gikk det med Pepsi? Fikk de lastebilene sine før nyttår 2021?

 

Hvor mange løgner må Musk servere før glansbildet endelig falmer? Det finnes ingen trekkvogn fra tesla som er i nærheten av å være klar for noen som helst kunde. Mens Volvo har levert. Det er som å høre på noen i et usunt forhold sitte der med knekt neste og masse blåmerker og forsikre en om at partneren er glad i vedkommende og ikke mente å bli så sint.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Du vet så godt som oss andre, at foreløpig har de kun brukt 1865 og 2170 som de har utviklet sammen med Panasonic i TMS/TMX og TM3/TMY som er "made in the Usa".

4680 vil de tydeligvis begynne med straks, både til de første Tesla Semi som de skal levere til PepsiCo. OG de ser ut til å gjøre klar for levering av disse fra både GF-Texas og GF-Berlin. De første bilene med disse batteriene kommer antageligvis i Q2 eller Q3.

Da er vi enige. Ingen Tesla biler i dag har batterier som er designet av Tesla. 

45:80 Er ikke i masseproduksjon og skulle vel ha vert installert i model y som kommer fra tyskland.

Men der høres ut som om tesla er verdensledende på batteriteknologi. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (52 minutter siden):

Det gjør de, men de trenger fortsatt alle battericellene de kan få tak i. Så de trenger fra andre i tillegg til egne 4680.

I starten snakke Musk og Musketerene om at Tesla, Tesla ville dominere alt fordi de var de enste som ville få tak i batterier nok. For det vare bare tesla som skulle lage alle batteriene selv. Men så viser det seg at tesla, Tesla kjøper batterier fra tredjepart slik som alle andre. Tesla må kjøpe batterier hos andre fabrikanter og er bare en av mange kunder i verdensmakredet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (18 minutter siden):

Ikke tro på battery day. Vær så snill. Det er jo bare atter en av Musk sine røykskjermer. Masse tall og grafer og ubekreftete påstander og falske lovnader som aldri blir noe av. Det finnes _ingenting_ bekreftet fra batteryday. Kun Musk/Tesla sine påstander.

 

Roger Moore skrev (15 minutter siden):

Ja hvordan gikk det med Pepsi? Fikk de lastebilene sine før nyttår 2021?

 

Hvor mange løgner må Musk servere før glansbildet endelig falmer? Det finnes ingen trekkvogn fra tesla som er i nærheten av å være klar for noen som helst kunde. Mens Volvo har levert. Det er som å høre på noen i et usunt forhold sitte der med knekt neste og masse blåmerker og forsikre en om at partneren er glad i vedkommende og ikke mente å bli så sint.

Virker som du ikke har skjønt hva battery day var. Det var presentasjon av planer for hvor de ville gå fremover. Det var faktisk INGEN lovnader der om når de hadde batteriene klare. Det de sa, og som vi vet stemmer, er at de da hadde forsøk på produksjonen, men at det kunne ta tid før faktiske batterier kom i bruk.

At du da velger å feiltolke dette, med vilje slik du tydeligvis alltid gjør, får du stå for selv. Hittil har du masse store ord og skrå meninger, men intet har du lagt noen jobb i å prøve å dokumentere. 

Trestein skrev (14 minutter siden):

Da er vi enige. Ingen Tesla biler i dag har batterier som er designet av Tesla. 

45:80 Er ikke i masseproduksjon og skulle vel ha vert installert i model y som kommer fra tyskland.

Men der høres ut som om tesla er verdensledende på batteriteknologi. 

Nei, jeg kan ikke si jeg anser meg enig med deg her. Jeg oppfatter batteriene de har fra før, altså 1865 og 2170, som delvis utviklet/designet av Tesla.

Nå er batteriteknologi langt mer enn bare utvikling av battericeller og batterikjemi. Men jeg har ingen holdepunkter for å si om Tesla er ledene eller ikke på celler. De er dog ganske langt fremme på batteripakker og forbruk. Men det betyr vel ikke noe for din del?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

 

Nei, jeg kan ikke si jeg anser meg enig med deg her. Jeg oppfatter batteriene de har fra før, altså 1865 og 2170, som delvis utviklet/designet av Tesla.

Nå er batteriteknologi langt mer enn bare utvikling av battericeller og batterikjemi. Men jeg har ingen holdepunkter for å si om Tesla er ledene eller ikke på celler. De er dog ganske langt fremme på batteripakker og forbruk. Men det betyr vel ikke noe for din del?

Poenget er vel at i en batteribil er det batteriteknologi som er det avgjørende. 
 

At tesla er noe lenger enn andre på batteripakker og forbruk er vanskelig å  se. 

Man får ikke mere enn 70kwh ut at model y sin batteripakke og den verken er lettere eller lader raskere enn noen andre. Forbruk er også helt på det jevne. 

Men poenget var at tesla er helt avhengige av andre fabrikanters batteriteknologi for å lage disse bilene. Teknologi som alle andre fabrikanter har tilgang til.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (24 minutter siden):

 

Virker som du ikke har skjønt hva battery day var. Det var presentasjon av planer for hvor de ville gå fremover. Det var faktisk INGEN lovnader der om når de hadde batteriene klare. Det de sa, og som vi vet stemmer, er at de da hadde forsøk på produksjonen, men at det kunne ta tid før faktiske batterier kom i bruk.

At du da velger å feiltolke dette, med vilje slik du tydeligvis alltid gjør, får du stå for selv. Hittil har du masse store ord og skrå meninger, men intet har du lagt noen jobb i å prøve å dokumentere. 

Nei, jeg kan ikke si jeg anser meg enig med deg her. Jeg oppfatter batteriene de har fra før, altså 1865 og 2170, som delvis utviklet/designet av Tesla.

Nå er batteriteknologi langt mer enn bare utvikling av battericeller og batterikjemi. Men jeg har ingen holdepunkter for å si om Tesla er ledene eller ikke på celler. De er dog ganske langt fremme på batteripakker og forbruk. Men det betyr vel ikke noe for din del?

November 2019 skulle Tesla Semi være i produksjon

https://www.cnbc.com/2017/12/12/pepsico-makes-biggest-public-pre-order-of-tesla-semis-100-trucks.html

Og så Tweeter Musk ett år etter at Semi skulle vært i produksjon at de først nå skal begynne på batteriteknologien for den

 

https://mobile.twitter.com/elonmusk/status/1308148212876812289?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1308148212876812289|twgr^|twcon^s1_&ref_url=https%3A%2F%2Fe24.no%2Fteknologi%2Fi%2F6zndMo%2Fteslas-battery-day-vil-bli-ganske-sinnssyk

 

Løgnene og bedraget ligger rett i dagen. Betteridagen er ikke annet enn en røykskjerm for å dekke over tidlige løgner. Løgn dekker over løgn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...