Gå til innhold

Stor forskjell i lønn.


Gjest dfddf...6f4

Anbefalte innlegg

Gjest dfddf...6f4

Hei alle.
litt om meg, er 27år. Jobbet i samme bedrift siden 2015, og har også tatt fagbrev i samme bedrift.

Jeg startet i denne jobben som en utplasseringselev, før jeg søkte meg inn som lærling. Jeg gikk 2 år, før jeg bestod fagprøven. Jeg fikk da tilbud om fast jobb i bedriften da jeg bestod. Jeg tok da over stillingen til noen som sluttet rett før jeg bestod.  
Denne stillingen har en god del ansvar, og er en jobb for 2 eller flere. Jeg hadde ansvar for den jobben selv fra 2018 til 2021. Og jeg klarte å drifte den stillingen uten problemer.

I 2018 ble det bestemt at bedriften skulle utvide, jeg fikk da vite i 2020 at jeg ville få to ansatte. En leder og en medarbeider med samme stilling som meg.
Jeg prøvde selv å søke på lederstillingen, men fikk beskjed om at min utdanning ikke holdt for dette, men at min mulighet for å komme meg oppover i systemet ville kanskje by seg senere.

Hopp frem til 2021 så er det ansatt to nye personer, og min arbeidsdag blir ikke mindre krevende, men muligens mer krevende da vi er flere, og folk har startet og brukt oss mere til hjelp.
Dette for min del er bare positivt da jeg elsker jobben min.

Jeg har jo alltid tenkt at jeg har vært fornøyd med min lønn, da jeg selv føler den er riktig. Til jeg forstod hvor forskjellsbehandlet jeg har blitt etter de to nye har blitt ansatt.

Min leder har en lønn h*n kan forsvare med sin tittel.
Men min medarbeider som er ansatt i samme stilling som meg, med nesten lik arbeidsbeskrivelse. Tjener nærmere 200 tusen i året mer enn meg.
Jeg ønsker ikke å legge frem hva jeg tjener, men jeg tjener gjennomsnittlig i Norge. Og jeg har en ganske høy lønn i forhold til andre i samme stilling.

Dette fikk meg til å reagere da jeg hadde et krav om å bestå fagprøven som er relevant til jobben for å få den. Men vedkommende som nå tjener nærmere 200 tusen mer i året enn meg ikke har relevant utdannelse, men har relevant erfaring fra en tidligere daglig leder rolle. Denne erfaringen vedkommende har pr.dags dato ikke vist seg å være noe nyttig. Og det skinner igjennom med manglende kunnskap på forskjellige områder.

Jeg vet ikke hvilke rettigheter jeg har her. Hun er 10 år eldre og har jo sånn sett mere arbeidserfaring enn meg. Men hva er vits med utdanning når jeg uansett havner nederst?


Håper dette er nogenlunde forståelig 😊

Anonymous poster hash: dfddf...6f4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ansiennitet har ofte mer å si for lønn enn utdanning. Og noen rettigheter har du nok ikke, med mindre dere har en tariffavtale som styrer dette. Her er det nok bare den nye ansatte som har vært flink å forhandle lønn. Det er ingen regler rundt lønnssetting i Norge, både på godt og vondt.

Mitt råd til deg er å ta det opp med din leder. Om det ikke fører noen vei, og dette er veldig viktig for deg, kan det være på tide å se etter ny jobb.

Endret av Kajac
  • Liker 6
Lenke til kommentar

du har 2 valg om du ikke er fagorganisert , 1. forhandle med sjefen om dette 2 søke ny jobb , begge kan resultere i at arbeidsgiver gjøre noe med lønna 

 

har dere fagforening og matriser for lønn bør fagforeningen kunne fortelle deg hvorfor personen har 200k mer i året en deg i samme stilling, og eventuelt hjelpe deg i og få samme lønn da det burde være ca lik lønn for lik jobb i samme bedrift   

Lenke til kommentar

At andre i samme bedrift har uforholdsmessig høy lønn i forhold til det man selv har (og i forhold til hva de burde ha) er selvsagt irriterende, men vanskelig å utelukkende bruke det som argument for å øke egen lønn, dessverre 🙂

For å øke lønna er det enkleste å henvise til jobbtilbud med høyere lønn, ev. at man er i prosess om ny jobb, så da spørs det om de ønsker å beholde deg. Og for at de skal kunne ønske det er det selvsagt viktig at du bidrar på en slik måte at det er vanskelig for arbeidsgiver å hente inn erstatter uten å måtte betale vesentlig mer enn det du får. Antar det er snakk om privat sektor.

Man kommer uansett ingen vei om ikke man forsøker seg, men man bør tenke godt gjennom argumentene på forhånd. Lykke til 🙂

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (4 timer siden):

At andre i samme bedrift har uforholdsmessig høy lønn i forhold til det man selv har (og i forhold til hva de burde ha) er selvsagt irriterende, men vanskelig å utelukkende bruke det som argument for å øke egen lønn, dessverre 🙂

 

jobber du i halves oppegående bedrift så legger de lønn på like stilinger likt, om ikke annet for og unngå drama, om jeg hadde fått en ny kollega i morgen som gjorde akkurat samme jobb som meg og fikk 200k i året mer hadde jeg sagt opp samme dag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

jobber du i halves oppegående bedrift så legger de lønn på like stilinger likt, om ikke annet for og unngå drama, om jeg hadde fått en ny kollega i morgen som gjorde akkurat samme jobb som meg og fikk 200k i året mer hadde jeg sagt opp samme dag.

Dersom man forutsetter at de to gjør en akkurat like bra og viktig jobb, kanskje. Men slik er det ikke alltid, faktisk sjelden om man snakker om jobber hvor det kreves en viss kompetanse :) 

I større bedrifter skjer det ofte at folk omplasseres, uten at det betyr at nye kolleger av en som beholder en god lønn fra en annen stilling nødvendigvis fortjener å gå opp flere hundre tusen av den grunn. I tillegg har folk ulike forutsetninger til å forhandle lønn ved ansettelse. Uten at det dermed er slik at alle kolleger må opp på lønna til en nyansatt som etter forhandlinger blir plassert over :) 

Å si opp på dagen dersom ny kollega tjener vesentlig mer er det neppe en god strategi samme hvilket mål man har.

Endret av Hedersbrukeren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (1 time siden):

Dersom man forutsetter at de to gjør en akkurat like bra og viktig jobb, kanskje. Men slik er det ikke alltid, faktisk sjelden om man snakker om jobber hvor det kreves en viss kompetanse :) 

I større bedrifter skjer det ofte at folk omplasseres, uten at det betyr at nye kolleger av en som beholder en god lønn fra en annen stilling nødvendigvis fortjener å gå opp flere hundre tusen av den grunn. I tillegg har folk ulike forutsetninger til å forhandle lønn ved ansettelse. Uten at det dermed er slik at alle kolleger må opp på lønna til en nyansatt som etter forhandlinger blir plassert over :) 

Å si opp på dagen dersom ny kollega tjener vesentlig mer er det neppe en god strategi samme hvilket mål man har.

vell nå jobber jeg i industrien, men som oftes så har vi en lønns matrise så sånne plasser er det lite rom til og få mye mer i lønn for en eksisterende stillingstype enn de som allerede er der

 

omplassering er et annet tema enn nyansatt og da er det vel normalt at personen som omplasserer beholder gammel lønn i ny stilling om det er et steg ned, men at en ny ansatt skal kunne komme inn og gjøre samme jobb med samme stillingstype og ha en så stor differanse er langt fra akseptabelt, ivertfall plasser jeg har jobbet, som er i industrien sammen med "gutta på gølvet"  

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (13 timer siden):

vell nå jobber jeg i industrien, men som oftes så har vi en lønns matrise så sånne plasser er det lite rom til og få mye mer i lønn for en eksisterende stillingstype enn de som allerede er der

 

omplassering er et annet tema enn nyansatt og da er det vel normalt at personen som omplasserer beholder gammel lønn i ny stilling om det er et steg ned, men at en ny ansatt skal kunne komme inn og gjøre samme jobb med samme stillingstype og ha en så stor differanse er langt fra akseptabelt, ivertfall plasser jeg har jobbet, som er i industrien sammen med "gutta på gølvet"  

 

Som nevnt: det kommer veldig an på type jobb :) 

Noen steder/avdelinger passer det godt med like vilkår, andre steder/avdelinger er det ikke rimelig på samme måte, da det kan være hav av forskjell på hvordan de ulike ansatte bidrar til lønnsomheten osv, også om stillingene er helt eller nokså like. 

Jeg jobber innen finans og er nok preget av det i mine svar :) 

Endret av Hedersbrukeren
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du vil alltid tjene mer enn noen. Og noen vil alltid tjene mer enn deg. 

Jeg ville tatt en konstruktiv prat med din leder rundt lønn. Personlig ville jeg brukt din egen innsats og kompetanse som tema, og ikke gå rett på sak om at andre har mer enn deg. 

Jeg har jobbet meg opp i selskapet, byttet jobb og kommet tilbake. Hatt personalansvar for 12 medarbeidere med samme stilling som jeg hadde før, og fått innsikt i lønn. Det er store forskjeller i lønn, og dette kommer man ikke unna. Som andre nevner, har vedkommende sannsynligvis forhandlrt en god lønn. Av og til må arbeidsgiver kjøpe arbeidskraft i krevende marked, dette fører til unormalt høyt lønn. 

Jeg har lært en ting : Man får aldri en store lønnsjustering ved å sitte og vende. Du må ta initiativ til dette selv. Og ofte når man spør, så går man opp i lønn. 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha hengt meg opp i hva andre tjener, da det vil alltid finnes dem som er mindre "fortjent" til det enn det du er. Det kan være uante grunner til at de tjener mer enn deg.

Føler du selv at du er verdt en høyere lønn? Hvis du innerst inne føler at svaret er "nei", så er det liten grunn til at arbeidsgiver skulle se det annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er visse tildels "urettferdige" aspekter som ofte betyr mer for lønna enn utdannelse og "skills". Selvfølgelig med forbehold om unntak:

  • Alder: En som er 40 tjener omtrent alltid en del høyere enn en som er 25. Mer ansinitet vil naturligvis være en av grunnene, men jeg tror også det er en implisitt høyere forventning til hva en 40-åring skal ha.
  • Bytte arbeidsplass: De som har byttet jobb, har omtrent alltid høyere lønn enn de som er "lojale" mot samme bedrift.
  • Lønnsforhandlinger: De som aktivt ber om høyere lønn, har omtrent alltid høyere lønn enn de "ydmyke" som ikke gjør det.
Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Et enkelt men godt triks å ha klart for å be om lønnsforhøyelse er å alltid søke på nye jobber og bruke en ny jobb som et forhandlingskort. Husk at man som vanlig ikke er pliktig å ta imot en ny stilling man har søkt på, så om man får lønnsøkning så kan man fortsette i jobben og takke nei til den nye stillingen. Det kan kanskje skape problemer for den andre arbeidsgiveren, men det er ikke ditt problem.

En kamerat av meg var ingeniør i en mellomstor petroleumsbedrift og hadde tatt på seg mer og mer ansvar og arbeid, uten å gå nevneverdig opp i lønn. Ikke særlig takknemlighet fra sjef og kollegaer heller. Han søkte på ny jobb, der han ble tilbudt litt høyere lønn. Han holdt dette hemmelig, gikk til sjefen og var rolig og høflig da han hintet om at det var på tide å få bedre betalt for all den jobben han hadde, men fikk et surt og kontant nei tilbake. Han ringte ny arbeidsgiver samme dag, spurte om han kunne begynne neste uke, og da han fikk klarsignal om det, sa han opp jobben på dagen og begynte i den nye. Det ble et midlertidig kaos i den gamle bedriften skal han ha blitt fortalt etterpå...

Er du heldig, vil sjefen se at ditt arbeid er veldig verdifullt for selskapet og tilby deg høyere lønn når du forteller at du har fått et tilbud om jobb i annen bedrift.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Gjest dfddf...6f4 skrev (På 14.1.2022 den 7.56):

min mulighet for å komme meg oppover i systemet ville kanskje by seg senere.

Neppe. Er du ikke kvalifisert vil de uansett ikke vurdere deg uten at du har tatt videreutdanning eller at du har fått muligheten til å prøve deg som leder midlertidig. 

baBuShKa skrev (På 3.2.2022 den 20.47):

Personlig ville jeg brukt din egen innsats og kompetanse som tema, og ikke gå rett på sak om at andre har mer enn deg. 

Dette. Det er en utrolig viktig innfallsvinkel å ha. Ikke snakk om andre som det første du gjør i en lønnsamtale. Kolleger burde prate mer om lønn, og 200.000 kroner forskjell i samme stilling vil jeg ikke si er vanlig. Spør din kollega om h*n er komfortabel med å prate om lønn og hva som er grunnlaget for lønna. Det kan gi deg forhandlingskort i samtale med sjefen. Anbefaler å lytte til denne praten TU jobb har lagt ut om lønn, der er det mange gode tips: https://podcasts.apple.com/no/podcast/hvorfor-spurte-han-15-kollegaer-hva-de-tjener/id1591381501?i=1000544759024

UleDule skrev (32 minutter siden):

Bytte arbeidsplass: De som har byttet jobb, har omtrent alltid høyere lønn enn de som er "lojale" mot samme bedrift.

Dette er det beste valget du kan gjøre for å øke lønnen din. I enkelte bransjer jeg kjenner til kan 3-6 jobbytter de første årene i karrieren din være forskjellen på "gjennomsnittslønn" og ~"millionlønn".

 

Lenke til kommentar
UleDule skrev (31 minutter siden):

Det er visse tildels "urettferdige" aspekter som ofte betyr mer for lønna enn utdannelse og "skills". Selvfølgelig med forbehold om unntak:

  • Alder: En som er 40 tjener omtrent alltid en del høyere enn en som er 25. Mer ansinitet vil naturligvis være en av grunnene, men jeg tror også det er en implisitt høyere forventning til hva en 40-åring skal ha.
  • Bytte arbeidsplass: De som har byttet jobb, har omtrent alltid høyere lønn enn de som er "lojale" mot samme bedrift.
  • Lønnsforhandlinger: De som aktivt ber om høyere lønn, har omtrent alltid høyere lønn enn de "ydmyke" som ikke gjør det.

Ansiennitet trenger ikke være lik i alle bedrifter. Noen påstår at ansiennitet annuleres når man bytter bedrift, eller selv etter stilling innad i bedriften. Et familiemedlem som jobber i Equinor gikk nylig fra onshore til offshore i samme selskapet og ble fortalt at ansiennitet gikk opp til syv år men ble kansellert om man byttet stilling. Han gikk altså ned i lønn og måtte begynne på nytt.

Lenke til kommentar

 

FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

Et enkelt men godt triks å ha klart for å be om lønnsforhøyelse er å alltid søke på nye jobber og bruke en ny jobb som et forhandlingskort. Husk at man som vanlig ikke er pliktig å ta imot en ny stilling man har søkt på, så om man får lønnsøkning så kan man fortsette i jobben og takke nei til den nye stillingen. Det kan kanskje skape problemer for den andre arbeidsgiveren, men det er ikke ditt problem.

En kamerat av meg var ingeniør i en mellomstor petroleumsbedrift og hadde tatt på seg mer og mer ansvar og arbeid, uten å gå nevneverdig opp i lønn. Ikke særlig takknemlighet fra sjef og kollegaer heller. Han søkte på ny jobb, der han ble tilbudt litt høyere lønn. Han holdt dette hemmelig, gikk til sjefen og var rolig og høflig da han hintet om at det var på tide å få bedre betalt for all den jobben han hadde, men fikk et surt og kontant nei tilbake. Han ringte ny arbeidsgiver samme dag, spurte om han kunne begynne neste uke, og da han fikk klarsignal om det, sa han opp jobben på dagen og begynte i den nye. Det ble et midlertidig kaos i den gamle bedriften skal han ha blitt fortalt etterpå...

Er du heldig, vil sjefen se at ditt arbeid er veldig verdifullt for selskapet og tilby deg høyere lønn når du forteller at du har fått et tilbud om jobb i annen bedrift.

slutte på dagen er dog ikke lett når du har kontrakt og oppsigelses tid, du er økonomisk ansvarlig for kaoset du lager , kompisen din hadde flaks at de ikke tok han til retten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, FrihetensRegn said:

Et enkelt men godt triks å ha klart for å be om lønnsforhøyelse er å alltid søke på nye jobber og bruke en ny jobb som et forhandlingskort. Husk at man som vanlig ikke er pliktig å ta imot en ny stilling man har søkt på, så om man får lønnsøkning så kan man fortsette i jobben og takke nei til den nye stillingen. Det kan kanskje skape problemer for den andre arbeidsgiveren, men det er ikke ditt problem.

.

Å "alltid" søke på nye jobber er neppe en god ide. De fleste har et relativt begrenset utvalg av potensielle arbeidsgivere på grunn av bransje og geografisk tilhørighet. Man opparbeider seg fort et dårlig rykte hvis man stadig takker nei til jobber man har søkt på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (På 10.2.2022 den 8.14):

Å "alltid" søke på nye jobber er neppe en god ide. De fleste har et relativt begrenset utvalg av potensielle arbeidsgivere på grunn av bransje og geografisk tilhørighet. Man opparbeider seg fort et dårlig rykte hvis man stadig takker nei til jobber man har søkt på. 

meget godt poeng, du skal ikke søke , være på intervju og få tilbud mange ganger en plass før de legger søknaden din nederst i haugen, men mindre du er en fremragende kandidat, men da vil de nok og strekke tilbudet langt for og få deg første gangen 

Lenke til kommentar
Gunnar Mo skrev (På 10.2.2022 den 8.14):

Å "alltid" søke på nye jobber er neppe en god ide. De fleste har et relativt begrenset utvalg av potensielle arbeidsgivere på grunn av bransje og geografisk tilhørighet. Man opparbeider seg fort et dårlig rykte hvis man stadig takker nei til jobber man har søkt på. 

Selvsagt skal man ikke gjøre dette på månedlig basis, men er man misfornøyd kan man oppnå mye gjennom å gjøre dette med et par års mellomrom :) 

Lenke til kommentar
Hedersbrukeren skrev (15 timer siden):

Selvsagt skal man ikke gjøre dette på månedlig basis, men er man misfornøyd kan man oppnå mye gjennom å gjøre dette med et par års mellomrom :) 

Tommelfinger-regelen er vel at du kan gjøre dette én gang pr. arbeidsgiver. Så lurt å velge riktig tidspunkt. Å bytte jobb ofte blir også sett på som negativt av potensielle arbeidsgivere. Om CVen viser fire arbeidsforhold de siste to årene havner du fort nederst i bunken da også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...