Gå til innhold

Elbil-kollaps for VW i Kina: Solgte like mange biler i 2021 som Tesla gjorde i desember


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 time siden):

Hva du mener og synser om de har vært ledende eller ikke er ikke relevant. Faktum er at Apple er et teknologiselskap, i motsetning til f.eks. Nokia.

Alt du skriver er fullstendig feil. Du aner ikke hva du snakker om. Folk kjøper det som er best for dem. De bryr seg ikke om hvem Steve Jobs eller Elon Musk er. Jeg kjenner mange som har Tesla, og med mindre de er interessert i teknologi så forholder de seg ikke til Musk i det hele tatt. De ser kun på bilene.

Nokia er så absolutt et teknologiselskap. Og jeg har aldri sagt at Apple ikke er et teknologiselskap. Men det betyr ikke at de er ledende på teknologi.

Det at Tesla samtidig har både de mest fornøyde kundene, og er det bilmerket med mest problemer og flest verkstedstimer, tyder på at de som kjøper Tesla gjør det av andre grunner enn at bilene er gode. Tesla er et mote-objekt, og det er mange fellestrekk mellom Tesla-fans og Apple-fans. Dersom man over hode verken bryr seg om image, status eller mote, hadde både Apple og Tesla gått under for lenge siden. Det finnes så mange bedre og billigere alternativer i dag, at det gir ingen mening å betale i dyre dommer for verken Apple eller Tesla med mindre det er merkenavnet du er ute etter.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (11 minutter siden):

Nokia er så absolutt et teknologiselskap. Og jeg har aldri sagt at Apple ikke er et teknologiselskap. Men det betyr ikke at de er ledende på teknologi.

Det at Tesla samtidig har både de mest fornøyde kundene, og er det bilmerket med mest problemer og flest verkstedstimer, tyder på at de som kjøper Tesla gjør det av andre grunner enn at bilene er gode. Tesla er et mote-objekt, og det er mange fellestrekk mellom Tesla-fans og Apple-fans. Dersom man over hode verken bryr seg om image, status eller mote, hadde både Apple og Tesla gått under for lenge siden. Det finnes så mange bedre og billigere alternativer i dag, at det gir ingen mening å betale i dyre dommer for verken Apple eller Tesla med mindre det er merkenavnet du er ute etter.

Nei. Det både Apple og Tesla forstår, er software. De tilbyr software hvor alt er sømløst integrert. Om man er boomer, så er det nok ikke mulig å forstå. Men det er greit, man kan jo bare kjøpe en Corolla og en Nokia.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (1 minutt siden):

Nei. Det både Apple og Tesla forstår, er software. De tilbyr software hvor alt er sømløst integrert. Om man er boomer, så er det nok ikke mulig å forstå. Men det er greit, man kan jo bare kjøpe en Corolla og en Nokia.

I så fall må jeg være tidendes yngste boomer 😅

Det er vel heller bare sånn at noen er opptatt av mote og image, og andre ikke fullt så mye. Både Apple og Tesla hadde forsåvidt revolusjonerende software når de først kom med det, men konkurrentene har for lengst både tatt de igjen og forbigått dem med god margin :) 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Nokia er så absolutt et teknologiselskap. Og jeg har aldri sagt at Apple ikke er et teknologiselskap. Men det betyr ikke at de er ledende på teknologi.

Det at Tesla samtidig har både de mest fornøyde kundene, og er det bilmerket med mest problemer og flest verkstedstimer, tyder på at de som kjøper Tesla gjør det av andre grunner enn at bilene er gode. Tesla er et mote-objekt, og det er mange fellestrekk mellom Tesla-fans og Apple-fans. Dersom man over hode verken bryr seg om image, status eller mote, hadde både Apple og Tesla gått under for lenge siden. Det finnes så mange bedre og billigere alternativer i dag, at det gir ingen mening å betale i dyre dommer for verken Apple eller Tesla med mindre det er merkenavnet du er ute etter.

Nei, Nokia er ikke et teknologiselskap. Å ha gammeldags teknologi betyr ikke at man er et teknologiselskap. Tvert imot.

Og nei, Tesla er ikke noe moteobjekt. De selger til vanlige middelklassefamilier. De jeg kjenner som har Tesla er stort sett helt vanlige A4-mennesker som har bruk for bil. De er lite opptatt av mote, og mer opptatt av sikkerhet og at bilen fungerer for deres bruk, særlig når de har småtasser å ta vare på.

Og billigere alternativer til Tesla? Ja, du kan finne billigere drittbiler, men ingen slår Tesla på verdi for pengene. Og som du ser, Tesla selger som aldri før. Litt merkelig å påstå at folk kjøper Tesla av andre grunner enn at de er gode når de er såpass fornøyde med Teslaene sine. Du er liksom Gud som kan fortelle andre hva de skal mene? Haha.

Og Apple er dyrere ja, men de har en sømløs opplevelse. For "folk flest" er Apple et bedre valg enn Android. Personlig foretrekker jeg Android fordi jeg er teknologiinteressert og liker fleksibiliteten. Men for andre så anbefaler jeg iPhone uten å blunke. Det er rett og slett mer elegant og sømløst. Enklere å bruke for vanlige folk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

I så fall må jeg være tidendes yngste boomer 😅

Det er vel heller bare sånn at noen er opptatt av mote og image, og andre ikke fullt så mye. Både Apple og Tesla hadde forsåvidt revolusjonerende software når de først kom med det, men konkurrentene har for lengst både tatt de igjen og forbigått dem med god margin :) 

Tuller du nå?

Teslas "konkurrenter" har knøttsmå berøringsskjermer med C64-aktig grafikk og elendig ytelse, og det tar gjerne lang tid fra berøring til noe reagerer. Elendige greier.

Og iPhone har en sømløs opplevelse der ting bare fungerer. På Android er alt mer fragmentert (men fleksibelt). Kjøper du for eksempel Samsung så kommer det dobbelt opp av mange apper. Helt tåpelig. På Samsung-telefonen min må jeg drive og dille med batteriinstillinger, ellers bruker den enten for mye batteri, eller så bare stenger den ned apper og blokkerer varsler. På iPhone fungerer ting bare. Jeg godtar dette fordi jeg f.eks. kan installere apper på Android som ikke ligger på Play Store, og ting er genrelt mye mer fritt og fleksibelt. Men vanlige folk trenger ikke slikt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

VW AG dobler elbilsalget og med lange ventelister så kunne det vært enda mer om det ikke var for komponentmangel. I tillegg har de på gang flere nye fabrikker og en masse spennende og attraktive elbil-modeller.  Enhver objektiv vurdering vil konkludere med at VW gjør suksess med elbiler og at fremtiden ser veldig lys ut.

InsideEVs, Electrek og til og med ultra-fansiten Teslarati har artikler om VWs dobling av elbilsalget.

Tesla Ukeblads takeaway: Doom og gloom fordi VW ikke har kommet ordentlig i gang i Kina. 🤣
 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn genuint nysgjerrig, hvorfor driver noen her inne å snakker om Tesla ukeblad? Skal ikke lengre tilbake en sist uke for å finne et par artikler knyttet til tilbakekallingen av Tesla pga. produksjonsfeil, samt et par måneder siden var det en sak som ikke var veldig fordelsdelsaktig rundt forsikring av samme merke om jeg ikke husker feil. Virker som det er en god blanding og ikke nødvendigvis veldig den ene eller andre veien, så litt rart at noen visse karakterer her inne føler er behov for å skrive Tesla Ukeblad i enhver sak. Jeg veit jeg mater oppmerksomhet til disse, men tenkte å poengtere at det egentlig bare er flaut.

Hilsen en som ikke har eller skal ha Tesla (bestile annen elbiler etter min Leaf).

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Antihelter er slitsomme, man må for all del være smart og "uavhengig" fra samfunnet. Være anti av "mote"-merker, som Apple, Tesla osv. Men sannheten er at de forenkler deres produkter og det krever veldig lite av kundene sine å bruke dem.

En android mobil krever ofte mye av kompetanse og tid for at den skal være tilpasset til deg. Med iPhone slipper du dette, og det er enda bedre når alt er synkronisert med andre apple produkter. Jeg bruker begge, og det er mest fordi jeg er tekno-nerd. Samtidig kan jeg forstå kunders behov, dessverre dekker dette ikke deres behov.

Samme kan man si om Tesla. Hvis du vil kjøpe en Tesla bil, så er alternativene deres få og enkle i motsetning til Audi E-tron eller Porsche Taycan som har dusenvis alternativer som gjør det er vanskelig å forstå seg på dem. Deres biler oppleves kanskje mer robuste og ordentlige i forhold til Tesla sine, men deres teknologi har NULL brukervennlighet og er ekstremt begrenset. Du kan ikke leke og bruke deres teknologi, hva er vitsen da? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle det verken enkelt eller brukervennlig å måtte gå inn i en undermeny på en touch-skjerm for å justere lys eller vindusviskere. Men hver sin smak antar jeg. Og det er plenty med alternativer til Tesla, med mindre eneste kriteriet er motorytelse. 

Sitat

Du kan ikke leke og bruke deres teknologi, hva er vitsen da? 

Det er en bil vi snakker om, ikke et leketøy. At min bil ikke har prompeputer i setene gjør den ikke til en dårligere bil enn Tesla 🤣

 

Som ex-Macfanboy vet jeg alt for godt hvordan det er å se seg blind på et produkt eller et merke, og både forsvare det og alle dets feil samme hva. Joda, det finnes genuine grunner for å kjøpe både Apple-produkter og Tesla. Jeg gikk kanskje litt hardt ut tidligere. Men begge deler er like fullt moteting, og en del tesla-eiere her inne lever godt opp til denne stereotypen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (8 timer siden):

VW AG dobler elbilsalget og med lange ventelister så kunne det vært enda mer om det ikke var for komponentmangel. I tillegg har de på gang flere nye fabrikker og en masse spennende og attraktive elbil-modeller.  Enhver objektiv vurdering vil konkludere med at VW gjør suksess med elbiler og at fremtiden ser veldig lys ut.

InsideEVs, Electrek og til og med ultra-fansiten Teslarati har artikler om VWs dobling av elbilsalget.

Tesla Ukeblads takeaway: Doom og gloom fordi VW ikke har kommet ordentlig i gang i Kina. 🤣

Vel, VW hadde tydeligvis kapasitet og ønske om å selge 600k elbiler i Kina i 2021.

Disse spennende og attraktive modellene blir stadig banket ned i støvlene av en viss amerikansk produsent.

Men for all del, VW prøver i det minste litt, i motsetning til f.eks. Toyota som er helt på bærtur:

Bilde_2022-01-14_174337.thumb.png.8ab471669ed4d833879ca13caad7df0e.png

Så de har en grei økning hvis man ser på verden samlet sett, som jo er den naturlige måten å se det på siden ulike produsenter stort sett i hovedsak leverer biler til egne markeder. VW selger vel 70-80% av elbilene sine i Europa?

Det kunne kanskje vært levert en høyere andel utenfor Europa hvis ikke Kina-satsningen til VW hadde vært en slik gedigen flause.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (7 timer siden):

Jeg vil ikke kalle det verken enkelt eller brukervennlig å måtte gå inn i en undermeny på en touch-skjerm for å justere lys eller vindusviskere. Men hver sin smak antar jeg. Og det er plenty med alternativer til Tesla, med mindre eneste kriteriet er motorytelse. 

Det er en bil vi snakker om, ikke et leketøy. At min bil ikke har prompeputer i setene gjør den ikke til en dårligere bil enn Tesla 🤣

Som ex-Macfanboy vet jeg alt for godt hvordan det er å se seg blind på et produkt eller et merke, og både forsvare det og alle dets feil samme hva. Joda, det finnes genuine grunner for å kjøpe både Apple-produkter og Tesla. Jeg gikk kanskje litt hardt ut tidligere. Men begge deler er like fullt moteting, og en del tesla-eiere her inne lever godt opp til denne stereotypen.

Nei, og Nokia-fans kalte det ikke enkelt eller brukervennlig å måtte skrive uten fysisk tastatur. Da måtte man jo se på mens man skrev, og det var helt uhørt.

Og at du har sett deg blind på et merke betyr ikke at alle andre er som deg. For eksempel klarer jeg fint å se hvorfor iPhone er populært, men ikke passer mitt personlige bruk. Jeg går ikke fra å være fanboy til å være totalhater og påstå at den eneste grunnen til at folk bruker iPhone er mote og markedsføring.

At du har vært denne stereotypien selv betyr heller ikke at alle andre er det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Vel, VW hadde tydeligvis kapasitet og ønske om å selge 600k elbiler i Kina i 2021.

Du må slutte med usannhetene dine. Det er ingenting i den linken din som sier at de hadde planer om å selge 600k i 2021.

 

hekomo skrev (19 minutter siden):

VW selger vel 70-80% av elbilene sine i Europa?

VW-konsernet selger hvertfall dobbelt så mange som Tesla i Europa. I Norge 50% mer. 

Du sa vel for et år siden at Tesla lå 10 år foran VW. I 2021 så solgte VW-gruppen omtrent like mange elbiler som Tesla gjorde i 2020.

Ikke verst å ta inn 90% av forspranget på ett år. Så kan man jo bare ekstrapolere.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (30 minutter siden):

Nei, og Nokia-fans kalte det ikke enkelt eller brukervennlig å måtte skrive uten fysisk tastatur. Da måtte man jo se på mens man skrev, og det var helt uhørt.

Og at du har sett deg blind på et merke betyr ikke at alle andre er som deg. For eksempel klarer jeg fint å se hvorfor iPhone er populært, men ikke passer mitt personlige bruk. Jeg går ikke fra å være fanboy til å være totalhater og påstå at den eneste grunnen til at folk bruker iPhone er mote og markedsføring.

At du har vært denne stereotypien selv betyr heller ikke at alle andre er det også.

Jeg hater verken Tesla eller Apple. Faktisk jobber jeg som iOS-utvikler. Og er Mac-bruker. Men jeg forsøker å se på ting så objektivt som mulig. Og rent objektivt er det ingen ting med verken Tesla eller Apple som skulle tilsi at de har den populariteten og kult-statusen de har.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Ser det er mange som slenger rundt seg at Tesla er et techselskap. Det er de definitivt ikke. Noe rundt 98% av omsetningen er bilsalg. De er en bilprodusent på linje med andre bilprodusenter. Det at de bruker teknologi gjør dem ikke til et techselskap og uansett så er teknologien mye mer avansert hos andre bilmerker. Det er bare å se på de funksjonelle egenskapene til en Tesla kontra tysk premium for eksempel. Tesla klarer ikke en gang å lage et varmeapparat som funker.

Techselskaper har en del egenskaper som bilprodusenter ikke har. Det å lage ett ekstra eksemplar koster så og si null og er nær 100% margin. Tenk Microsoft, Facebook. Bilindustrien må derimot bruke milliarder på produksjonskapasitet. Den er kapitalintensiv. En annen egenskap ved techselskaper er nettverkseffekten hvor størrelse gjør dem mer attraktive. Finn.no er neppe den beste plattformen for digitale rubrikkannonser, men konkurrentene har ikke sjans for folk ønsker å bruke tjenesten hvor det er flest kjøpere og selgere. Denne effekten finnes ikke for biler noe som bevises av at ingen bilprodusent har over 10% markedsandel. Til slutt har man lock-in i økosystemer. Den absolutt største grunnen til at jeg har og kommer til å fortsette med en Android.telefon er at det var min første og jeg gidder ikke maset med å bytte. Det har ingenting med om iPhone er bedre eller ikke. For biler gjelder ikke dette siden alt har et standard API. Våre offentlige veier.

Eneste grunnen til å kalle Tesla et techselskap er at man da kan veive med arma for å forsvare at det er tidenes mest sprekkferdige aksjeboble.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Du må slutte med usannhetene dine. Det er ingenting i den linken din som sier at de hadde planer om å selge 600k i 2021.

Vel, i artikkelen står det at de hadde fabrikker med kapasitet på 600K biler i Kina. Og de har gjort det helt ræva i Kina.

Sitat

VW-konsernet selger hvertfall dobbelt så mange som Tesla i Europa. I Norge 50% mer.

Ja, VW er en total flopp alle andre steder enn i Europa, så de selger omtrent alle elbilene sine her. Tesla, derimot, selger over flere deler av verden og har ikke engang en fabrikk i Europa. I tillegg

Ser man på verden under ett så stikker Tesla fra VW.

Sitat

Du sa vel for et år siden at Tesla lå 10 år foran VW. I 2021 så solgte VW-gruppen omtrent like mange elbiler som Tesla gjorde i 2020.

Ikke verst å ta inn 90% av forspranget på ett år. Så kan man jo bare ekstrapolere.

Ta inn forspranget? Som jeg påpekte, så har Tesla økt forspranget 80% fra 2020 til 2021:

image.thumb.png.b0457675fac5668b5ebe8268e89f7cc0.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (27 minutter siden):

Jeg hater verken Tesla eller Apple. Faktisk jobber jeg som iOS-utvikler. Og er Mac-bruker. Men jeg forsøker å se på ting så objektivt som mulig. Og rent objektivt er det ingen ting med verken Tesla eller Apple som skulle tilsi at de har den populariteten og kult-statusen de har.

Nå var det du selv som omtalte hvordan du var før, og forventet at alle andre er som deg.

Jeg vet ikke hva du mener med "objektivt", men jeg har da flere ganger påpekt grunner til at iPhone er så populært blant vanlige folk, for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...