Gå til innhold

Nå har jeg begynt å vaske klær om natta


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den tar fyr så kan det hender du aldri våkner, så du må vurdere risikoen opp mot hvor ofte slike faktisk tar fyr. Tørketromler har vel en høyere risiko. 

Samtidig så bør du også gjennomgå alle andre ting du har i stikkontaktene dine på natta av elektrisk utstyr, slikt kan ta fyr det og... Beste løsnignen er å aldri sove :) 

Lenke til kommentar

Er det stilt dårligere krav på oppvaskmaskiner og vaskemaskiner i forbindelse med brann, enn i panelovner, oljeradiatorer, elbiler osv?
Hvorfor er det bare oppvaskmaskiner og vaskemaskiner vi hører at er farlig om natten? Og hvor stor er faktisk denne risikoen?

Mange tørketromler har nok en større risiko. Der er det jo en del ting i forbindelse med vedlikehold (støv) som kan påvirke hvor stor brannfaren er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg har ikkje fulgt prisane frå dag til dag dei siste månadane, men har sett at det ofte kun er nokre titals ører forskjell på natta og føremiddag eller kveld. Toppane på ettermiddagen er gjerne langt høgare, men då kan ein unngå for mykje vask.

Difor synest eg ikkje den økonomiske fordelen er stor nok mtp. risikoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen vits å vaske klær om natta, den sparer man på til meteorologene varsler lavtrykk og mildere vær. For om strømmen blir billigere om natta og hvis en da attpå til får de høyeste strømtoppene der, så kan nettleien bli deretter. Synd det ikke tas utgangspunkt i et gjennomsnittsforbruk... Min forrige strømleverandør hadde med temperaturskala innebygd i strømforbruksgrafen, og med den kunne man se at det er kuldegradene ute som for det meste styrer strømforbruket inne.  Og her er det naturen selv som styrer, heldigvis sørger solen for at gradene stiger om dagen og synker mot natten, så der er det innebygd en sparemekanisme fra naturens side!

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 minutter siden):

En av naboene i blokka har og begynt med det. Må finne ut hvem for det er en uting å bli vekket av sentrifugering klokken 4 om natta.

Dette må vel være brudd på ordensreglene?

Ellers kan det nok være en del å spare på å vaske (og tørke) om natten; spesielt for barnefamilier som gjerne vasker en maskin eller i døgnet. For meg som vasker klær en gang i uken er det neppe noen poeng, annet enn prinsipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kajac said:

Ellers kan det nok være en del å spare på å vaske (og tørke) om natten; spesielt for barnefamilier som gjerne vasker en maskin eller i døgnet. For meg som vasker klær en gang i uken er det neppe noen poeng, annet enn prinsipp.

Nei, det er ikke det. I dag skiller det 30 øre mellom den dyreste og den billigste timen. Ifølge strøm.no, så bruker en gjennomsnitt vask 0,83kWt. Det vil si dersom man i dag flytter fra den absolutt dyreste timen, til den absolutt billigste timen, så sparer man 25 øre. 

Man sparer derfor INGENTING på å flytte vask til natten.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke det. I dag skiller det 30 øre mellom den dyreste og den billigste timen. Ifølge strøm.no, så bruker en gjennomsnitt vask 0,83kWt. Det vil si dersom man i dag flytter fra den absolutt dyreste timen, til den absolutt billigste timen, så sparer man 25 øre. 

Man sparer derfor INGENTING på å flytte vask til natten.

Andre dager kan det være flere kroner i forskjell. Og 0,83? Det må være 40 grader på 30-minuttersprogrammet.

Min vaskemaskin bruker 2,5 timer på en 60-graderesvask. Maskinen er ratet for 2000 watt. Den bruker ikke dette hele tiden, men testing jeg har gjort med Tibber Pulse tyder på at den gjerne ligger på 800 watt i snitt. Så om vi sier at én vask bruker 2 kWt, og antar at én tørk i tørketrommel bruker litt mer, si 2,3 kWt, så vil hver komplette vaskesyklus forbruke 4,3 kWt. 

I dag er strømpris-kurven omtrent som en flat strek. Om vi tar en av de mer kurvede dagene, kan det fort være både 2 og 3 kroner i forskjell fra dyrest om dagen til billigst om natten. Så om du flytter vasken fra ettermiddagen til natten, kan du potensielt spare 12,90 kr på å gjøre dette. Om du da vasker klær daglig (som mange, spesielt småbarnsfamilier gjør), kan dette bety potensiell sparing på 400 kr pr. måned. 

Nå har jeg kanskje brukt litt worst-case her, men som du ser er det absolutt sparepotensiale. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Andre dager kan det være flere kroner i forskjell. Og 0,83? Det må være 40 grader på 30-minuttersprogrammet.

Min vaskemaskin bruker 2,5 timer på en 60-graderesvask. Maskinen er ratet for 2000 watt. Den bruker ikke dette hele tiden, men testing jeg har gjort med Tibber Pulse tyder på at den gjerne ligger på 800 watt i snitt. Så om vi sier at én vask bruker 2 kWt, og antar at én tørk i tørketrommel bruker litt mer, si 2,3 kWt, så vil hver komplette vaskesyklus forbruke 4,3 kWt. 

I dag er strømpris-kurven omtrent som en flat strek. Om vi tar en av de mer kurvede dagene, kan det fort være både 2 og 3 kroner i forskjell fra dyrest om dagen til billigst om natten. Så om du flytter vasken fra ettermiddagen til natten, kan du potensielt spare 12,90 kr på å gjøre dette. Om du da vasker klær daglig (som mange, spesielt småbarnsfamilier gjør), kan dette bety potensiell sparing på 400 kr pr. måned. 

Nå har jeg kanskje brukt litt worst-case her, men som du ser er det absolutt sparepotensiale. 

Det er tilfeller med store forskjeller på billigste og dyreste time, men de dyre timene er da i en kort periode så det er ikke reelt.
Strømprisene forandrer seg lite mellom 20:00 og 01:00. Altså forskjellen på å vaske om kvelden og om natten.

Hvordan har du testet dette med Tibber Pulse? Den måler jo lasten på hele anlegget ditt og ikke konkret på vaskemaskinen. Tok du strømmen i hele huset bortsett fra vaskemaskinen, eller har du bare gjettet det frem til tallet uten å vite hva fryser, kjøleskap, varmtvannsbreder++ gjorde samtidig?

ps. Dersom din vaskemaskin bruker 2kWt pr. vask, så er den veldig lite energieffektiv mulig defekt.

Quote

Vasken
Med variert bruk av 40-, 60- og 90-gradersvasker beregner strøm.no at en vaskemaskin i snitt bruker 0,83 kWt per vask.

Kilde: https://dinside.dagbladet.no/okonomi/dette-koster-dusjen-mobilladinga-tv-tittinga-kaffekoppen-klesvasken/74412425

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Klokka på maskinen stilles til å starte kl 05, da blir tøyet liggende 2 timer før jeg tar det ut og henger det opp. Starter avfukteren kl 12 ca. Tørt etter en time. Røykvarsler er et must, og jeg har 5 sammenkoblede derav en i vaskerommet. Har ikke regnet ut hva jeg kan spare. i Norge er 90 prosent av el-energien fra miljøvennlig vannkraft og 40% brukes av industrien. Forrige gang det var horrible priser en vinter, da fikk vi nesten ikke noe tilbake av regningen. Jeg kom mellom to stoler og måtte låne. 

Endret av Slettet+6132
Skrivefeil
Lenke til kommentar
5 hours ago, xClaymanx said:

Ville heller tenke på at det å la klær ligge i maskinen etter ferdig vask ikke er helt heldig for maskinen og at klærne lukter surt når du skal henge de opp.

Besparelsen er nok minimal om du ikke vasker urovekkende store mengder.

De fleste maskiner har en timerfunksjon, og dermed få  maskinen til å være akkurat ferdig til du har stått opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Våre litt spesielle politikere mener at vi skal bruke mindre strøm, men kan ikke forklare hvorfor. De skal ha meg til å dusje kl 12 eller kl 04, lage middag midt på dagen eller midt på natten. De sier at belastningene er store på visse tider. De sier at vi skal tjene penger på strøm som skal gå til velferd. De sier at de pengene jeg kanskje må låne for å betale for nov-des 21 strømmen skal gis bort til andre borgere som fortjener det bedre enn jeg. De sier jeg må regne med mere uforutsigbarhet framover og forberede meg på flere slike skatte- og avgiftssjokk fordi de trenger penger til sine prosjekter og ideer. Jeg ville blitt like overrasket om potetene hadde gått opp til 200 kr kg neste uke, og blitt like forbannet, og vent meg av med å spise poteter for alltid.

Forrige gang vi hadde horrible strømpriser klarte hele Norge å spare 4 - fire prosent den vinteren i f h til gjennomsnitt foregående år. 4 prosent, det er f... ikke mye å skryte av. Det viser kanskje bare at så veldig få har noe valg, og resten gir f... i hva det koster. Om det var like høye priser året etter og forbruket f eks gikk ned med 8 prosent, så betyr det ikke at vi er blitt særlig flinkere til å spare, vi bare stenger ned landet når det er kaldt. Butikkene slår av frysere, gartneriene slår av det meste, annen industri legges ned fordi det ikke lønner seg lenger, gatelys slukkes, varme i fortauene slås av, vi slutter å produsere varer som kreverstrøm, vi slutter å lage mat som krever strøm osv. Jeg har ikke valg for fyring, kun strøm eller gasspeis. 

En venn har gratis ved fordi han eier litt skog. Det er ganske mye verd nå. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...