Gå til innhold

Bacheloroppgave i kulturledelse (tips?)


Disorder

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg skal skrive min BA-oppgave nå og trenger noen gode tips til hvordan jeg kan formulere en bra problemstilling. Jeg tenkte å forme en problemstilling rundt tv-spill, men vet ikke helt hva som kan være relevant. I utgangspunktet ville jeg se på hvordan spill kan være med på å lære oss ting (språk, sosialt, problemløsning osv), men igjen er jeg ikke helt sikker.

Er det noen her som kan hjelpe meg litt med å lage en god problemstilling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vinkling på dette kan være at overføringsverdien av et spill ikke er så god dersom spillet inneholder mye vold. Likedan dersom et spill et svært avhengighetsdannende. "World of Warcraft" sies å kunne føre til spilleavhengighet i ganske stor grad. Da er den sosiale læringen man kan få ifra et spill lav. 

Men dersom spillet er pedagogisk godt laget så kan overføringsverdien til f.eks sosiale situasjoner i hverdagslivet være god. 

Lenke til kommentar

Hva med empati?


Spill gir en rekke god lærdom — og jeg tenker da spesielt på de som er sterkt historiedrevet. Alt av ferdigheter kan vokse frem. 
 

Historier og fengende nok innhold gir god grobunn for å vokse empati; en rekke studier påpeker styrking av nevrale nettverk i hodet knyttet til empati. 
 


En problemstilling er lett å formulere det øyeblikket man har avgrenset oppgaven tilstrekkelig nok. Er vel der man bør begynne. 

Endret av anon_83104
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...