Gå til innhold

Trekke nettverkskabel utendørs


Anbefalte innlegg

Hei, bor i et hus med kjeller der jeg sliter med nett mellom etasjeskille som er betong. Modem står i kjellerstue, bruker i dag mesh-nett som "fører" signalene opp trappa. Fungerer OK, men kan ikke brukes til spilling, og hastighet er veldig redusert. Det er også mulig å sette modem i første etasje, men da vil jeg få samme problem med dårlig nett i kjellerstue.

Ønsker å trekke en nettverkskabel ut fra kjelleren, legge den rundt huset under kledning og opp i en bod i 1.etg. Her ønsker jeg å sette opp en switch, trådløst nettverkspunkt, og en kabel inn til kontor.

1. Kabelen vil et kort stykke ligge sammen med eksisterende coax-kabler, må jeg gå for skjermet kabel? Eller kan jeg kjøpe en vanlig Cat6 UTP. Bør jeg gå for Cat6 eller Cat6a? Kabelen blir ca. 25 meter.

2. Hvordan bør jeg legge kabelen igjennom veggen (stående kledning, gammel vegg uten dampsperre). Rør og fugemasse ytterst? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv med en Cat5 kabel åpen under kledningen vil nok fungere, men skal du legge litt arbeid i det så legg en Cat6 og gjerne i rør slik at du enkelt kan trekke den om hvis det skulle bli behov en gang. 

Har selv gravd ned cat5 kabler for å gi nett ut til garasjer og vinterhager og de fungerer fortsatt etter mange år. 

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg er usikker på om jeg må bekymre meg for jording.

Rommet jeg har PC'en har ujordede stikkontakter, men er det fare for at nettverkskabelen vil fungere som jordleder? Switchen jeg skal koble til har ikke jordet støpsel, selv om rommet den er koblet til er har jordede , så det skal vel ikke ha noe å si, men er det noe annet som kan gjøre at den vil fungere som jordleder som i verste fall kan gi støt om man er nær PC og kabel?

Lenke til kommentar
11 hours ago, rulleguru said:

1. Kabelen vil et kort stykke ligge sammen med eksisterende coax-kabler, må jeg gå for skjermet kabel? Eller kan jeg kjøpe en vanlig Cat6 UTP. Bør jeg gå for Cat6 eller Cat6a? Kabelen blir ca. 25 meter.

I leiligheter med koaks er det vanlig av internettleverandørene å legge koaks og ethernetkabel samlet i ett og samme rør uten å bruke skjermet kabel.

I likhet med enkelte andre her, har jeg personlig lagt vanlig TP-kabel ment for innendørsbruk utendørs, men lagt det i rør. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 minutter siden):

I leiligheter med koaks er det vanlig av internettleverandørene å legge koaks og ethernetkabel samlet i ett og samme rør uten å bruke skjermet kabel.

I likhet med enkelte andre her, har jeg personlig lagt vanlig TP-kabel ment for innendørsbruk utendørs, men lagt det i rør. 

Var litt rask på på avtrekkeren og bestilte denne tidligere i dag: https://elmaterialer.no/no/kabel-cat6-uutp-4p-pe-sort-utendørs-metervare-1-305m-7958.html Det står den er for utendørs bruk, men den er uskjermet, så det er vel bare at ytre materiale er beskyttet for vær/vind som gjør den til en utendørs-kabel?

Jeg kommer til å legge i rør mesteparten av veien, men 3-4 meter (av 20) får jeg ikke lagt den i rør.

Lenke til kommentar
rulleguru skrev (10 minutter siden):

Var litt rask på på avtrekkeren og bestilte denne tidligere i dag: https://elmaterialer.no/no/kabel-cat6-uutp-4p-pe-sort-utendørs-metervare-1-305m-7958.html Det står den er for utendørs bruk, men den er uskjermet, så det er vel bare at ytre materiale er beskyttet for vær/vind som gjør den til en utendørs-kabel?

Jeg kommer til å legge i rør mesteparten av veien, men 3-4 meter (av 20) får jeg ikke lagt den i rør.

Ja stemmer, er kun den ytterste isolasjonen som er annerledes for å beskytte den mot UV stråling.

Lenke til kommentar
bruker-540634 skrev (1 time siden):

Ja stemmer, er kun den ytterste isolasjonen som er annerledes for å beskytte den mot UV stråling

Tipper den tåler utetemperatur bedre også (kaldt/varmt, vinter/sommer), kabler ment for innendørs bruk har vel gjerne plast (syntetisk) kappe og isolasjon som ikke tåler ‘ekstreme’ temperaturer så godt.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

Tipper den tåler utetemperatur bedre også (kaldt/varmt, vinter/sommer), kabler ment for innendørs bruk har vel gjerne plast (syntetisk) kappe og isolasjon som ikke tåler ‘ekstreme’ temperaturer så godt.

Google det og de som er beregnet for utendørs bruk skal også tåle å graves ned, så er rett å slett en mer solid kabel generelt virker det som.

Bruker selv biltemas cat6 kabel beregnet for innendørs bruk langs ytterveggen og det har fungert bra i 5 år nå, dog så er de malt over.

Lenke til kommentar
17 hours ago, xClaymanx said:

Ingen poeng i å gå for Cat 5 når Cat6 eller 6A er tilgjengelig på rull og mer fremtidsrettet. Er mye mer besparende å legge Cat 6 nå enn å trekke på nytt om noen år fordi infrastrukturen eller bruken har endret seg.

Ikke minst fordi det knapt er noen butikker som selger cat5 kabler lengre...

 

 

Lenke til kommentar
20 hours ago, xClaymanx said:

Trekk kabelen i trekkrør.

Tror nå jeg ville tatt et lite forbehold om hvor lett det er å gjøre det pent...

Dersom røret blir synlig så ser jeg ikke poenget.  Men det er jo smak og behag.  Og et spørsmål om hvor sannynlig det er at det blir trukket flere kabler i parallell etter hvert.  Hvis behovet for rør kun er basert på en uspesifisert idé om utskifting om 10-20 år så ville jeg neppe tatt bryet.  Min erfaring er at slike planer endrer seg såpass mye i løpet av 10 år at jeg uansett ender opp med å finne på en ny løsning. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...