Gå til innhold

Macron ber om nye lover for å ansvarliggjøre spredere av falske nyheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva blir straffen for Macron etter at han gikk ut og sa at han skulle gå etter vaksinemotstandere?  Sannheten er jo som kjent at folk under 45 år ikke har noen grunn til å vaksinere seg (FHI vil f.eks. ikke anbefale noe som helst da risikoen for bivirkninger lett kan være større enn den mikroskopiske nytten).

En som  med loven i hånd vil diskriminere basert på falske nyheter (at vaksinen har positiv effekt for unge folk), uten å blunke skal vi holde langt unna lovgivende forsamlinger og langt unna sannhetsministeriet.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal bli moro og se hvordan de vil definere 'falske nyheter'. Vanskelig å skille mellom det beviselig feilaktige versus det som er bare er tendensiøst journalistikk med åpenbar politisk slagside.

Kunsten å lyve uten å si noe beviselig feil er noe av det første både selgere og journalister lærer, feks å ignorere et perspektiv som ville belyse saken, til fordel for en banal vinkling som krisemaksimerer eller for selgerens del, får noe ganske dårlig til å fremstå som en attraktiv investering.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

Kilde?

FHI ukesrapport 52 f.eks. side 12https://www.fhi.no/contentassets/8a971e7b0a3c4a06bdbf381ab52e6157/vedlegg/2022/ukerapport-uke-1-03.01---09.01.22.pdf
 

Intensivplasser basert på aldersgrupper:

0 - 17 år:  0 per 100.000

18 - 29 år: 1 per 100.000

30 - 44 år: 2.5 per 100.000

Med litt hoderegning trengs 0 intensivplasser for hele befolkningen opp til 18 år, 50 for hele gruppen opp til 30 år og hele 175 for hele befolkningen opp til 45 år.

Regjeringen har hatt 2 år på seg til å fikse dette.  Det er rett og slett komplett umulig å forestille seg et scenario der dette er uventet eller noe man ikke kan løse.  Den eneste muligheten, hvis det i det hele tatt finnes et problem, er at det er villet.

Det å utdanne personer til å håndtere ett eneste sykdomsbilde (covid)  tar 1/100-del av tiden det tar å utdanne en spesialistsykepleier.  Hadde det vært krig hadde man kjørt folk gjennom et kurs som varte maks 1 uke for å gjøre dem klar for å håndtere en spesifikk skade som dette.

Det at man må vente i 4 år for å utdanne spesialistsykepleiere er fake news.  Ett oppkonstruert problem.

At det ikke finnes 175 fysiske plasser?  Ett oppkonstruert problem.

At friske mennesker under 45 år ligger på intensiven? En blank løgn.

At folk flest på noen som helst måte må ta seg sammen og ofre seg for helsevesenet? En løgn basert på politikere som vil definere problemet på denne måten. Løgnen er basert på det faktum at de har hatt 2 år på å løse et problem som innen næringslivet ville blitt løst på en uke.

F.eks. Administrerende direktør Eivind Hansen i Helse Bergen er en av de som sprer falske nyheter.  Les saken: https://www.nettavisen.no/nyheter/helse-bergen-ber-om-koronapass-for-a-hindre-smitte-hos-uvaksinerte/s/12-95-3424230810

Enda en sak der det at alder er den primære faktoren bevisst ignoreres.   Det å fokusere på vaksinasjon når alder og mangel på politisk prioritering er de primære faktorene, er løgn.  Det er faktisk Eivind Hansen og Macron som på hver sin kant er årsaken til problemet de laster over på uvaksinerte.  Det er deres bevisstløse holding i løpet av de siste 2 årene som har skapt en situasjon der de prøver å finne en syndebukk.  Feige, ynkelige mennesker.

Endret av oppat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oppat skrev (54 minutter siden):

Det å utdanne personer til å håndtere ett eneste sykdomsbilde (covid)  tar 1/100-del av tiden det tar å utdanne en spesialistsykepleier.  Hadde det vært krig hadde man kjørt folk gjennom et kurs som varte maks 1 uke for å gjøre dem klar for å håndtere en spesifikk skade som dette.

En sykepleierutdanning (bachelor) tar 3 år, intensivspesialisering (master) tar ytterligere 1 år. 3+1=4. De evt. allerede ferdig utdannede sykepleierne som kan ta tilsvarende utdanning på 1 år må i så tilfelle tas ut av andre stillinger. Det er ikke sånn at sykehjem og sykehus i dag flommer over av sykepleiere som "er til overs". Da er det en drøy påstand å si at dette problemet er oppkonstruert.

I tillegg er ikke Covid19 et entydig sykdomsbilde. Det er varierende hvilke komplikasjoner som inntreffer på hver enkelt pasient, og dermed tilsvarende like stor variasjon i hvilken pleie som kreves. I tillegg kan jeg informere deg om at man må være 6 personer for å vende pasienter som ligger med respirator. Dette gjøres flere ganger per døgn for å unngå komplikasjoner som følge av nettopp respiratorbehandlingen. Å da påstå at man kan lære alt man trenger på et 1-ukes kurs er drøyt. Det bør du kunne dokumentere. Gjerne med utsagn og teorier fra fagfolk.

Når det gjelder data fra side 12:

163681078_Skjermbilde2022-01-13kl_13_59_52.png.5f43dcdadeb662d3f835c24c654efdd1.png

Jeg er sikkert ikke den beste til å lese slike tabeller, men her leser du altså antall innlagte siste 4 uker fordelt på aldersgrupper. Din tolkning av tallene er altså at dette er tall som ville ha vært slik uavhengig av vaksine? De er vel snarere såpass lave PÅ GRUNN AV vaksineringen?

Jeg tror du overforenkler problemstillingene her. Overforenkler grovt.

Når alt dette er sagt; at de ikke har klart å gjøre noe med antall intensivplasser, og faktisk (så vidt jeg har fått med meg) ikke engang kan vise til konkrete planer på området på de snaue to årene vi har hatt en pandemisituasjon ER en skandale. Nå var det en borgerlig regjering frem til i høst, men jeg har mine tvil om hvorvidt det er noen endring å spore jfr. regjeringsskiftet.

Og du 

oppat skrev (1 time siden):

Løgnen er basert på det faktum at de har hatt 2 år på å løse et problem som innen næringslivet ville blitt løst på en uke.

Jeg sier det igjen: du overforenkler. Dette er ikke ETT enkelt problem, og jeg tviler sterkt på at det du omtaler som "næringslivet" hadde evnet å løse opp i dette på 1 uke.

Hadde du vært villig til å få fjernet mandlene av en person med et 1-ukes kurs i mandelfjerning. Husk at det er STOR blødningsfare ved slike operasjoner.
Eller; hadde du vært villig til å la deg sterilisere av en person med et 1-ukes kurs i sterilisering?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, 3L5Y3RE8 said:

En sykepleierutdanning (bachelor) tar 3 år, intensivspesialisering (master) tar ytterligere 1 år. 3+1=4. De evt. allerede ferdig utdannede sykepleierne som kan ta tilsvarende utdanning på 1 år må i så tilfelle tas ut av andre stillinger. Det er ikke sånn at sykehjem og sykehus i dag flommer over av sykepleiere som "er til overs". Da er det en drøy påstand å si at dette problemet er oppkonstruert.

I tillegg er ikke Covid19 et entydig sykdomsbilde. Det er varierende hvilke komplikasjoner som inntreffer på hver enkelt pasient, og dermed tilsvarende like stor variasjon i hvilken pleie som kreves. I tillegg kan jeg informere deg om at man må være 6 personer for å vende pasienter som ligger med respirator. Dette gjøres flere ganger per døgn for å unngå komplikasjoner som følge av nettopp respiratorbehandlingen. Å da påstå at man kan lære alt man trenger på et 1-ukes kurs er drøyt. Det bør du kunne dokumentere. Gjerne med utsagn og teorier fra fagfolk.

 

Du treffer jo spikeren på hodet.  Man krever 4 års utdanning per person for at 6 personer skal kunne vende pasientene som ligger med respirator.  Enhver person med litt sunn fornuft skjønner at i en krisesituasjon kan man utdanne 15 personer som sitter på gangen og tvinner tomler og bare venter på å hjelpe til for å vende personer i respirator!

Det er en profesjonskrig og byråkrati som skaper en implikasjon hvor man må være sykepleier på sykehus, dermed må man ha 4 års utdannelse og 6 personer må til for å vende en person.

Ergo: Man må man inn med 4*6 = 24 utdannelsesår for å kunne vende en ekstra pasient!

Det er innlysende at vi snakker om en oppkonstruert problemstilling og ikke en reell problemstilling!

Jeg sier ikke at man ikke trenger sykepleiere.  Det jeg sier er at hvis man ikke tar inn en masse andre mennesker som ikke er sykepleiere så beviser man at man ikke engang har prøvd å løse problemet.  Har man ikke prøvd å løse problemet så er problemet oppkonstruert eller villet.

Når det gjelder data fra side 12:
 

163681078_Skjermbilde2022-01-13kl_13_59_52.png.5f43dcdadeb662d3f835c24c654efdd1.png

Jeg er sikkert ikke den beste til å lese slike tabeller, men her leser du altså antall innlagte siste 4 uker fordelt på aldersgrupper. Din tolkning av tallene er altså at dette er tall som ville ha vært slik uavhengig av vaksine? De er vel snarere såpass lave PÅ GRUNN AV vaksineringen?

Nå viser det seg at disse tallene er 40% for høye:

«Vi teller også pasientene som legges inn av andre årsaker, men som får en positiv SARS-CoV-2-test før eller under oppholdet. Disse utgjorde i uke 1 40 prosent av de nye innleggelsene, mot rundt 20-30 prosent tidligere i pandemien. Andelen ventes å øke etter hvert som epidemien øker ved at mange som skal på sykehus av andre grunner, tilfeldigvis har en positiv test».

Så jeg gir deg rett, men i og med at tallene var alt for høye så blir antallet intensivplasser som vi har behovfor pga covid ikke høyere.

Jeg sier det igjen: du overforenkler. Dette er ikke ETT enkelt problem, og jeg tviler sterkt på at det du omtaler som "næringslivet" hadde evnet å løse opp i dette på 1 uke.


Hadde du vært villig til å få fjernet mandlene av en person med et 1-ukes kurs i mandelfjerning. Husk at det er STOR blødningsfare ved slike operasjoner.
Eller; hadde du vært villig til å la deg sterilisere av en person med et 1-ukes kurs i sterilisering?

Klart jeg overforenkler, men det er ikke et argument mot det jeg sier.  Jeg kan ikke skrive en doktoravhandling for å få med alle nyansene.

Ditt argument for kirurgi er ikke sammenlignbart.  Kirurgi er en helt annen type kompetanse enn det å snu en person i sengen mens personen ligger i respirator eller det å sjekke om en person har problemer og så varsle en sykepleier.

Det som er klart er at innsatsen det offentlige har gjort beviselig er liten i og med at jeg ikke ser ekstra intensivplasser, jeg ser ikke militæret involvert, jeg ser ikke utdannelse av ekstra personell.  En mengde saker er ikke gjort og det er bevis på at man ikke har ansett det nødvendig og at resultatet dermed var lett å forutspå.

Når de med ansvar ikke har gjort sin jobb og deretter peker på en forsvarsløs gruppe (vaksinemotstandere) som de onde og fyrer løs med en ufattelig mengde løgner blandet med vinklet statistikk, da er de ynkelige krek.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig veldig interessant provlemstilling, men som er veldig vanskelig å gjøre noe med uten at man skaper store problemer. Men, først og fremst er det to ting man kan starte med. Det ene er å differensiere privatpersoner og offentlige aktører. Det andre er å differensiere konstruerte falske opplysninger versus en misoppfattning. F.eks er det en forskjell på at noen rapporterer noe de tror er sant versus russisk trollefabrikk som med vilje presenterer en mangelfull sak med intensjon å skade vestlig demokrati. Hvordan man rent praktisk gjør dette blir allikevel en hengemyr, men en diskusjon som bør tas.

Endret av The Very End
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, The Very End said:

Egentlig veldig interessant provlemstilling, men som er veldig vanskelig å gjøre noe med uten at man skaper store problemer. Men, først og fremst er det to ting man kan starte med. Det ene er å differensiere privatpersoner og offentlige aktører. Det andre er å differensiere konstruerte falske opplysninger versus en misoppfattning. F.eks er det en forskjell på at noen rapporterer noe de tror er sant versus russisk trollefabrikk som med vilje presenterer en mangelfull sak med intensjon å skade vestlig demokrati. Hvordan man rent praktisk gjør dette blir allikevel en hengemyr, men en diskusjon som bør tas.

Det er en mengde politikere og andre medietrente personer som sier ting som hvis et barn hadde sagt det til en voksen ville blitt kalt å lyve.

Jeg har mer tro på å bruke definisjoner som "fremmed makt" og lignende.  En løgnkampanje fra fremmed makt eller støttet av fremmed makt osv.

Det er så mye løgn i innenrikspolitikken at det blir helt umulig å ikke lage unntak for politikere.

Lenke til kommentar

Jeg håper mange land innfører straff for spredning av ville konspirasjonsteorier og andre falske "nyheter."

Disse spres spesielt på såkalte "sosiale" nettverk. De bør med rette kalles asosiale medier!

Vi ser hvilken skade dette gjør i USA der demokratiet står i fare for å kollapse til fordel for autokrati. Og det spres seg også til andre vestlige land. Hvis dette ikke stoppes vil demokratier i flere land være i fare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oppat skrev (21 timer siden):

 

At friske mennesker under 45 år ligger på intensiven? En blank løgn.

 

Fra FHIs ukerapporter som du åpenbart leser vet du kanskje at medianalderen på innlagte uvaksinerte i tiden før jul var 47 år. På den annen side, så ligger de nok der fordi de IKKE er friske. 

Endret av quantum
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...