Gå til innhold

Når ble Mummidalen (Moomins) vist første gang?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk rundt jul en liten obsession med Mummidalen og leser igjen alle bøker og selvfølgelig den klassiske 1990 talls serien, som jeg ikke fant ut før nå faktisk var anime. Ikke rart at den var så mye bedre enn det meste annet som ble vist på den tida.

Over alt jeg kikker på nettet så står det at Mummidalen ble første gang vist på NRK i 1993. Jeg får ikke det helt til å stemme i forhold både til min egen hukommelse og til hvor forholdsvis "gammel" jeg hadde blitt i 93. Så jeg sendte en mail til NRK og her er svaret jeg fikk.

"I våre systemer er 22.10.1990 registrert som sendedato for første episode. Kan ikke garantere at den er korrekt." 
 
Jeg ba han dobbeltsjekke siden serien tross alt kom ut i Japan tidlig i 1990, og de må jo ha tid til dubbing, distribusjon etc. Men det er altså svaret jeg fikk, og synes det passer bedre med den alderen jeg innbiller jeg var på når jeg så den.
Men alle steder på Internett inkl norske wiki (som riktignok ikke er det beste) så står det 1993. Også er det dette med at de måtte ha tid til dubbing etc. 
Noen andre som vet noe om dette? Ellers regner jeg svaret fra NRK som definitivt, og får prøve å holde meg til ro med det. Har visst littegrann ocd på visse ting😂
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan huske feil, men jeg leste bøkene på 70-tallet og mener at serien gikk på tv mens jeg ennå var på barneskolen. Det vil si tidlig 80-tall.

 

edit: du mener den tegnede ja. Da stemmer nok 1990.

 

her er utdrag fra wikipedia

 

 Historiene om Mummitrollet er filmatisert flere ganger, først i den tyske dukkefilmserien Die Muminfamilie (1959–1960) og senere blant annet som julekalender på svensk tv i 1973 (Jul i Mumindalen) og en polsk-tysk-østerrikske TV-animasjonen Opowiadania Muminków (1977–82). Særlig kjent og utbredt er den japansk-finsk-nederlandske tegnefilmserien I Mummidalen(1990–1991).

 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tove_Jansson

Endret av Roger Moore
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...