Gå til innhold

Denne vietnamesiske bilen kommer til Europa i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin bil, men konseptet tror jeg ikke vil friste Nordmenn (vi er opptatt av å eie). Og det å først betale €58650, - sannsynligvis med lån, og så på toppen betale 1500,- i måneden for batteriet tror jeg ikke kommer til å slå an. Jeg tror også at de må revurdere tillatt kjørelengde her. 500 km i mnd (11000 i året) er veldig lite i Norge, selv for dem som kjører "lite".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gunstein said:

Fin bil, men konseptet tror jeg ikke vil friste Nordmenn (vi er opptatt av å eie). Og det å først betale €58650, - sannsynligvis med lån, og så på toppen betale 1500,- i måneden for batteriet tror jeg ikke kommer til å slå an. Jeg tror også at de må revurdere tillatt kjørelengde her. 500 km i mnd (11000 i året) er veldig lite i Norge, selv for dem som kjører "lite".

 

Vel de fleste som har kjøpt nio es8 har kjøpt med batteri leie, er jo ganske digg å slippe å bry seg om batteri degradering

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (33 minutter siden):

Vel de fleste som har kjøpt nio es8 har kjøpt med batteri leie, er jo ganske digg å slippe å bry seg om batteri degradering

Men Nio har vel ingen km-begrensning på forbruket, kun garanti på ev. batteri, slik jeg forstår. Prisforskjellen kommer her av størrelsen for batteriet.

Om antall km er så lavt per måned at du knapt rekker å tømme det, så er vel heller ikke faren veldig tor for å slite det ut, selv om de (kanskje) ikke tilbyr batteribytte. Dessuten tror jeg at de som mest vurderer batterleie, vil være de som vil ha lang kjørelengde. Og da kommer det veldig an på hvor mye dyrere det det blir for doble og triple kjørelengden.

Men det som virkelig blir en no-no, er ekstra betaling for å bruke avanserte funksjoner. Er det noe vi liker, ihvertfall en del av oss, er jo nettopp disse avanserte funksjonene. Skal det komme med ekstra kostnad, så tror jeg generelt folk snur ryggen til før de i det hele tatt orker å regne på hva dette betyr i forventede månedskostnader. 

Da er det bedre å kjøpe en bil som har "all inklusive", og heller ta en litt høyere lånekostnad. Og intet uventet eller andre tillegg som kommer oppå der igjen. Spesielt når du står utsatt til for at de mener tjenestene er mer verdt, og dermed legger på prisen. Og godtar man ikke dette, så sitter du der med en bil som plutselig ble mindre anvendelig og mindre verdt ved videresalg.

For egen del så ble alt dette til en god grunn til å glemme hele bilen. Ihvertfall frem til de kommer på langt bedre tanker...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Audi gjør på e-tron det samme, bilene kommer med funksjoner som senere kan aktiveres som kjøp i bilen. På denne måten holder de produksjonskostnadene nede ved å slippe mange varianter. Har selv en e-tron men å kjøpe LED matrix lys koster f.eks. 20.000, noe jeg syntes er alt for dyrt når bilen i utgangspunktet har svært gode lys. Auto-masking automatikken alene er ikke nok til å forsvare denne prisen.

Når det gjelder batterileie er jeg skeptisk til hvor mye dette er verd med tanke på at batteriene kommer til å leve mye lenger enn bilen noen gang vil klare. Og 6000KM årlig inkludert kjørelengde til en så høy pris er kanskje et merkelig valg fra produsenten.

Med så mange sterke konkurrenter blir jeg overrasket om dette blir noen storselger. Jeg hadde aldri vurdert denne bilen med disse forutsetningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er batteridegradering noe å bekymre seg for når de har lang garanti? Biler kjører jo flere hundre tusen km på originalt batteri. De som får batterisvikt er unntak, akkurat som at det er unntak at bensinmotorer svikter. Jeg kjenner flere som har måttet bytte bil eller motor hos VW, SAAB og Opel pga motorsvikt innenfor garantien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Garantien er imidlertid ganske så oppsiktsvekkende: Ti år eller 200.000 kilometer, og garantert minimum 70 prosent av opprinnelig batterikapasitet. Faller kapasiteten under dette, byttes batteriet ut.

Er dette oppsiktsvekkende, TU? 

Jeg sitter ikke med noen fullstendig oversikt over batteri-garantier fra alle elbiler foran meg. Men jeg ble ikke sykt imponert.

Noen som husker 2013, og hvordan elbiler så ut da? Dette er jo før Tesla, så de fleste trodde vel at el-bil var en forvokst lommelykt (eller sex-leketøy, eller andre tåpelige batteri-fornærmelser). Poenget mitt: I år 2013 turde Nissan å tilby 5 års garanti på batteriet, dog begrenset til 100 000km, med bytte til nytt batteri dersom under 75% gjenværende kapasitet. https://elbil.no/bedre-batterigaranti-fra-nissan/


Allerede i 2013 var garantien altså 5 år / 100 000 km og 75%. 

For fire år siden, i 2018, lagde Forbrukerrådet en oversikt over batteri-garanti. Den gang var normalen 8 års batterigaranti. Aller best ut var da Hyundai; med 8 år, 200 000 km, 70% og ingen servicekrav. https://www.forbrukerradet.no/guide/no-guidekategori/elbil-garantiguiden-2018/

Nå, i 2022, med rivende batteriutvikling, synes jeg ikke 10 år / 200 000 km og 70% er så sykt oppsiktsvekkende. 😛 

Denne bilen sin garanti er altså på eksakt samme kjørelengde og batteriprosent, men dersom du ikke kjører alt for mye, er den gyldig ti år (mot åtte). Det er ikke en dårlig garanti – for all del! Den er jo god. Men er den «ganske så oppsiktsvekkende»? Nei!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...