Gå til innhold

Problemer med mesh-nettverk (Jensen Omni)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nå hatt mine Jensen Omni i ca. ett år, og jeg får produktet fortsatt ikke til å fungere som forventet.

 Jeg bor i en enebolig på 380 kvadratmeter, fordelt på tre etasjer. Internetkoblingen min er fiber fra Altibox, med hastighet på 500/500 mbps. Helt siden vi installerte Omni har vi hatt problemer med hastigheten på det tråløse nettet. Ved måling av hastighet er det sjelden det måles hastigheter høyere enn 30 mbps, og som regel ligger målingene under 10 mbps. Dette gjelder uansett hvor i huset man befinner seg, med unntak av i umiddelbar nærhet til noden koblet direkte til Altiboks. Her kan jeg måle hastigheter opp mot 100 mbps på nedlasting på en god dag, men som regel ligger det rundt 30 mbps. Opplastingshastigheten måles aldri over 50 mbps. I tillegg har vi problemer med at nettet ofte detter ut, det vil si at det trådløs nettverket fortsatt er operativt, men mangler tilkobling til internett.

 Først trodde vi problemet lå hos altiboks, og vi har derfor fått byttet switchen fra disse. I tillegg har vi hatt montør inne for å forsikre oss at alt er koblet og satt opp riktig. Montør har også testet signalet på fiberen, og finner minimalt med signaltap her. Kablet nett direkte mot altiboks sin switch måler som forventet hastigheter rundt 500/500 mbps.

 Slik nettet vårt er satt opp er altiboksswitchen satt i bromodus, og koblet direkte i den første omni’en, slik at denne fungerer som router. Denne boksen står i andre etasje, og er plassert slik at den ikke blir særlig skjermet. I følge appen til Jensen har alle fire bokser godt signal, og er grønne i appen deres. Vi har mange enheter i nettet, blant annet ca. 10 google home-enheter og 8 sonos-enheter. Kan dette påvirke stabiliteten på nettet? I såfall, er det noen mulighet for å endre kanal på wifinettet i omni? Finner ikke dette selv.

 Hvilken hastighet skal man kunne forvente ved bruk av deres mesh på en linje med 500/500 og med fire noder? Slik det er i dag fungerer det så dårlig at man ikke kan streame fra netflix uten at det lagger, selv om man er hjemme alene.

 Legger ved skjermdump fra appen til Jensen. På tidspunktet denne skjermdumpen ble tatt ble hastigheten målt til 13 mbps ned, og ca. 20 opp. Legger også ved tegning som viser plassering av komponentene i huset. Her er punkter markert rødt plassering av Omninoder, Oransj er altiboks hjemmesentral, grønn er sonos og blå er Google home produkter.

Her er svaret fra Jensen på teksten over. Føler ikke de gir noen konkrete tiltak som bør prøves, så håper det er noen her som har noe litt mer håndfast å anbefale.

Quote

I utgangspunktet kan du ikke velge hvilken kanal Omni skal kjøre på da denne vil switche mellom ulike kanaler. Forutsatt at du ikke har Omni Lite (begrenset til 100mbit) kan man forvente under optimale forhold følgende:

Alle noder kablet vil gi ca 450 mbits på Wifi opp mot 1000 mbits kabe

Kun en node kablet vil gi:

Node 1 450 mbit wifi - 1000 kablet

Node 2 225 mbit wifi 

Node 3 112,5 mbit wifi

Node 4 56,25 mbit wifi

 

Du beskriver en del utfordringer knyttet til forstyrrelser, og Sonos høyttalere kan forstyrre nodene. Her anbefales det at det plasseres med avstand i forhold til nodene. Hvis alle nodene står trådløse vil et svakt ledd mellom node 1 og 2 forårsake dårlig wifi til resten av nodene osv.

Noen som har et tips for hvordan man kan oppnå brukbart nett her? Kan det være en ide å kvitte oss med Jensen og prøve noe annet?

Omni.jpg

1etg.png

2etg.png

3etg.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, NoTrace said:

Har vært borti mye Jensen, men har aldri hatt en positiv opplevelse.

Er nok av litt samme oppfatning. Og så vidt jeg har forstått, er det med disse Omni-modellene noen grunnleggende wifi-mangler som gjør at ytelsen fort blir litt begrenset, selv om det normalt sett ikke skulle være så begrenset som det vises her.

Det er vel på disse også et valg som skal aktiveres i innstillingene hvis man hadde mer enn 25-30 enheter tilkoblet nettet?

Er QoS deaktivert? Tror det kan være greit å i utgangspunktet prøve å ha det deaktivert.

Prøvd factory reset?

Aldri undervurder utfordringene en dårlig ethernet-kabel eller dårlig veggkontakt kan gi.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, NULL said:

Er nok av litt samme oppfatning. Og så vidt jeg har forstått, er det med disse Omni-modellene noen grunnleggende wifi-mangler som gjør at ytelsen fort blir litt begrenset, selv om det normalt sett ikke skulle være så begrenset som det vises her.

Det er vel på disse også et valg som skal aktiveres i innstillingene hvis man hadde mer enn 25-30 enheter tilkoblet nettet?

Er QoS deaktivert? Tror det kan være greit å i utgangspunktet prøve å ha det deaktivert.

Prøvd factory reset?

Aldri undervurder utfordringene en dårlig ethernet-kabel eller dårlig veggkontakt kan gi.

Det stemmer, de har et valg  som kalles ytelsesmodus, og som skal aktiveres dersom du har mer enn 30 enheter koblet til nettet. Har forsøkt med denne både av og på, uten at det gir noen endring i hastighet.

 

Qos er deaktivert. Har også prøvd med det aktivert, men opplever ikke noen forskjell om dette er på eller av.

Både altiboks hjemmesentral og Jensen-nodene er resatt til fabrikkinstillinger sikkert 100 ganger det siste året for å prøve å få det til å bli bedre. Noen ganger blir det litt bedre en kort periode etter reset, andre ganger hjelper det ingenting.

Kabel mellom hjemmesentral og mesh er byttet mellom tre forskjellige kabler, som alle er påvist å fungere fint på annet utstyr. Fra hjemmesentralen måles full hastighet, så er nok ikke veggkontakten heller.

I utgangspunktet ligger det kablet annlegg skjult i veggen i boligen, men her har tidligere eier vært så smart at han har klipt av ca halvparten av pluggene rundt forbi. I tillegg er flere av veggboksene gjemt bak gips og mdf-plater som er montert utenpå den gamle veggen. Har planer om å prøve å kartlegge hva som fortsatt er operativt her, men frem til det er gjort er jeg avhengig av å kunne kjøre hele nettet trådløst.

Lenke til kommentar
5 hours ago, syndromet said:

Hvilken hastighet skal man kunne forvente ved bruk av deres mesh på en linje med 500/500 og med fire noder? Slik det er i dag fungerer det så dårlig at man ikke kan streame fra netflix uten at det lagger, selv om man er hjemme alene.

Prøv litt systematisk debugging (mulig du har gjort det). Prøv først hastigheten med kablet forbindelse helt til PCen. Hvis det da er hastighetsproblemer er det ikke relatert til Wifi. 

Jeg har også Altiboks fiber 500/500 og hjemmesentral i bromodus + mesh (3 noder). Riktignok er mitt mesh TP-Link M9+, men når jeg bruker kablet forbindelse fra PC får jeg 500/500 begge veier, og noen ganger litt over det. Bruker CAT6 kabler.

Med en eldre og billig laptop som jeg skriver dette på får jeg med Wifi 240 Mbps ned og 220 Mbps opp https://www.speedtest.net/my-result/d/7b452aa6-3c8d-4175-9988-426c36f1f10c . Nettverkskortet på denne maskinen klarer max 300 Mbps selv kablet.

Noe er fundamentalt feil hos deg, du burde se noe lignende som mine tall. Om det er ditt mesh som er problemet vet jeg ikke, men det kan umulig stemme at et slik produkt er generelt så dårlig. 

Endret av cacb
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Har samme problemet, men i mindre skala. Har "kun" 5stk, og i et lite hus. Alle står under 10m fra hverandre. Brukte tidligere mastern i brigde mode fra telenor sin router. Funket utmerket. Plutselig en dag funket ingenting som det skulle. Tok ett år! Byttet router, ringt til telenor og brukt titals av timer for å gjennomgå samme feilsøkingsprosedyrer hundervis av ganger. Fjernet til slutt routeren til telenor og brukte omni masteren som hovedenhet med DHCP. Fått flyttet fiberinntaket mitt til midten av huset, i stedet for i kjellern der mastern stod tidligere. Så nå har jeg i teorien jevn spredning i hele huset. Linjen er blitt målt ut fra huset flere ganger og de finner ingen feil. 6 mnd med mye tid og krefter brukt, for å finne ut at elkjøps dyreste mesh nettverk (ca 6000,- for 5 stk), er noe jævla drit... Det var faktisk ikke telenor sin feil (denne gangen...) jeg var jo sikker på at dette måtte være bra siden det var så kostbart utstyr...

 

Så, hvordan løste dette seg for deg? Jeg lurer fortsatt på hva jeg skal gjøre.. Sitter langt inne å bruke mer penger på dette her for min del.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Som Null sier, test speedtest/nettfart med kun hovedenhet først. Skru av alle andre noder. Test i nærheten av den noden som er på. Dersom det ikke funker må du løse det først. Er det dårlig kabel, dårlig kontakt, kan Jensen boksen være defekt, kan strømforsyningen være defekt, kan stikkontakta være defekt? 

Når/om det funker bra fra hoved noden, mål fra der den nærmeste avslåtte noden står og merk deg hastigheten. Ta gjerne et par, tre tester når du tester. Skru på den nærmeste noden og vent 2-5 minutter til den har kommet opp, meldt seg inn i mesh og "flyttet"  telefonen din som var tilkoblet hoved noden til den nye noden. 

Om du får samme hastighet nå som når noden var avslått, så ser det ikke ut til at du blir flyttet til den nye noden. Dette kan bety at den nye noden ikke er med i meshen eller Jensen ikke flytter telefonen. Dette bør du også kunne se på wifi signalstyrke-ikonet på telefonen. Den bør være på maks. Det kan være at telefonen din nekter å la seg flytte (f.eks. om den er gammel), det kan hende den nye noden er for nærme hovednoden slik at telefonen like gjerne kan være tilkoblet hovednoden, vanskelig å si uten å høre med Jensen. Du kan prøve å skru wifi av og på igjen på telefonen og se om du får maks wifi signal da. Da bør du også få bra hastighet.

Om det blir dårligere hastighet så kan det være at den nye noden står for langt unna hovednoden eller står nærme en elektronisk støykilde. Prøv å flytt enheten og test igjen.

Dersom du får bedre hastighet nå enn når den nye noden var avslått, fortsett på samme måte med neste. 

 

Merk at når man får telefon )) (( node )) (( node )) (( hovednode forbindelser så blir hastigheten redusert kraftig. Ikke fokuser så mye på hastigheten (men sørg at du får minimum 30 - 50 Mbps på speedtest) men at du har bra signal over hele boligen. Husk også at når du flytter deg rundt om i boligen så trenger mesh nodene fort et minutt på å flytte telefonens forbindelse fra en node til en annen. Enkelte telefoner kan også nekte å flytte seg, spesielt iPhone om den blir flyttet fra node til node gjentatte ganger på kort tid. Da kan du prøve å skru wifi av og på, på telefonen.

Det kan også være en ide og skru av alle chromecasts, apple-TV, TVer, osv som er på wifi slik at du får feilsøkt hvordan nodene fungerer med få klienter. Dersom det funker bra, men dårlig når du har mange klienter kan det være at du bruker for mye data ift jensen mesh wifi kan håndtere, eller at det er en software bug hos Jensen.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Har Altibox og Jensen omni. 3 stk noder.  Og opplever titt og ofte at internett detter ut på diverse tv'er og Nest Hub'er i huset, samt at Sonos systemet tuller. Slik som nå så viser alle 3 nodene i Omni appen at de er røde, og alle produktene som er tilkoblet nodene har mistet wifi signal. Dette problemet hadde jeg ikke da jeg hadde mobilt bredbånd, men det startet etter at jeg fikk Altibox bredbånd. 

Ser dere nevner å sette Altibox ruteren i bro modus. Slik jeg har det nå så er den ikke satt i bro modus, og jeg har ingen switch som dere nevner. Men har en kabel fra ruter og inn i første noden. Noe som jeg tror resulterer i at jeg får opp 2 nett fra Altiboxen 2.4ghz og 5ghz, og ett fra Omni nodene. Slik bør det vel ikke være? 

Hvordan bør det egentlig kobles opp? En kabel ut fra rett port i ruteren til en switch. Og fra switch til node og andre komponenter slik som sonos, Phillips hue, osv? 

PS, er ingen kyndig data fyr😁

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Frister vel litt å si at det å kvitte seg med Jensen Omni kan være en start for å få det stabilt....

Hehe. Ja må jaggu si meg enig. Men merkelig at problemet har oppstått etter at jeg gikk over fra mobiltbredbånd til Altibox🤔

Lenke til kommentar

 

Har fått testa litt nå. Har kobla kabelen i ruterens port4 og direkte inn i hoved node, og derfra til switch der 4 sonos forsterkere, 4 tv, lydplanke og Phillips hue er koblet til. Nå funker alt som det skal. 

Men går ikke ann å sette ruteren i bro slik jeg trodde man skulle gjøre. Da sendere ikke Omni ut nettverk. 

NULL skrev (2 timer siden):

Frister vel litt å si at det å kvitte seg med Jensen Omni kan være en start for å få det stabilt....

Hehe. Ja må jaggu si meg enig. Men merkelig at problemet har oppstått etter at jeg gikk over fra mobiltbredbånd til Altibox🤔

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Jeg har Altibox og 6 stk Jensen OmiMesh. Altibox sentral/router står i bro-modus og all trafikk går via Meshboks 1 -> Switch (med IGMP-snusing) > 2 stk kablede OmiMesh og 3 stk trådløse OmiMesh. (6 stk er visst nok maks anbefalt antall OmiMesh-bokser).

Det har fungert greit i over ett år. Det har hjulpet å ta omstart på boksen med flest tilkoblede enheter for å fordele trykket på mesh-nettverket noe. Jensen OmniMesh har alltid vært satt opp med automatisk vedlikeholds-omstart hver natt.

De siste 2-3 ukene har det blitt mer ustabilt og svært dårlig internettforbindelse. Meshboksene mister forbindelsen, som vises ved at de lyser rødt og er røde på oversikten i Jensen-appen. Også enheter som TV-dekoder og Gaming PC, som er kablet mot switchen, mister forbindelsen når det er som verst. Jeg mistenker derfor at Altibox er ustabil eller at det er gjort endringer hos altibox som skaper problemer. Dersom én eller flere mesh-bokser blir frakoblet, tar det nok litt tid før de kobler seg til igjen. Så sporadiske forstyrrelser eller avbrudd kan kanskje forsterkes av dette.

Har bedt Altibox logge ekstra i et forsøk på å oppdage sporadiske feil. Bør vel rutinemessig teste ulike kabler til første og andre ledd i kjeden og eksperimentere mer.

Det er veldig merkelig at internett-tilgangen i huset er blitt så dårlig og at det kan være dårlig eller ikke fungere i det hele tatt på tidspunkt hvor det kanskje bare er én enhet som genererer trafikk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
NoTrace skrev (På 10.3.2023 den 12.08):

Når du er påvirket, flipp over til Altibox VMGen direkte og se om du fortsatt har problemer?

Ja, det beste er nok å (koble ut meshnettverket og) teste kablet mot "sentralen" til Altibox. Jeg har nå plugget ut de Mesh-boksene som ikke er kablet, så får vi se om det blir mer stabilt (i alle fall når man er innen rekkevidde av disse). Jeg aner ikke om en av mesh-boksene kan forstyrre de andre, om 6 stk er litt mange, eller om det kan ha vært for mye overlapping. 

Altibox sier de har utført litt ekstra logging uten å finne noe utfall på fiber-linjen. 

PS: Jeg har imidlertid fra før erfaring med at telenor leverer hvite, flate nettverkskabler som er håpløst dårlige. Dem er det bare å kaste.

Endret av eyetoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...