Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannlekkasje Borettslag


Solseng

Anbefalte innlegg

Hei, lang historie kort:

Hadde en vannlekkasje (små drypp) hvor pakningen som går fra vannrørene i blokka og ut til dusjkabinettet, hadde gått i stykker. Jeg ringte rørlegger, som stoppet lekkasjen med det samme. Borettslagets forsikring ble involvert, og kom på "inspeksjon". Her ble det oppdaget fukt i gulvet på badet, men også på parketten i stue/kjøkken (utenfor badet). Jeg ønsker å få et kontantoppgjør, og velge selv hvilket firma jeg ønsker å bruke for å utbedre skaden. Styreleder i borettslaget mitt sier at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt ang. min leilighet, siden jeg bor i en "Andelsleilighet" og ikke en "Særeieleilighet" så her er det Styret som bestemmer hva som skal gjøres eller ikke. At jeg kun har en "bo-rett" men ingen bestemmelser over leiligheten min.

  • Kan styret bare vedta hva som skal gjøres i min leilighet på mine vegne?
  • Jeg har sagt at jeg ønsker et tilbud om kontantoppgjør fra forsikringen, men de svarer ikke.
  • Går ikke dette mot konkurranseloven? At ingen andre firmaer kan sjekkes ut ihht. pris?

Føler meg litt maktesløs og har man ingen rettigheter som "Andelseier"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er borettslaget som eier bygget og leiligheten din. Du eier bare en borett.

Det er borettslaget som har forsikret bygget sitt og er således i sin rett til å si at xx firma skal utføre det. Det er tross alt borettslagets eiendom. Dette sikrer også at dette blir utført fagmessig.

Dette er dessverre ulempen med å eie andelsbolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Loko skrev (19 timer siden):

Det er borettslaget som eier bygget og leiligheten din. Du eier bare en borett.

Det er borettslaget som har forsikret bygget sitt og er således i sin rett til å si at xx firma skal utføre det. Det er tross alt borettslagets eiendom. Dette sikrer også at dette blir utført fagmessig.

Dette er dessverre ulempen med å eie andelsbolig.

Tusen takk for svar 😊

Lenke til kommentar
On 1/11/2022 at 12:44 PM, Solseng said:

Hei, lang historie kort:

Hadde en vannlekkasje (små drypp) hvor pakningen som går fra vannrørene i blokka og ut til dusjkabinettet, hadde gått i stykker. Jeg ringte rørlegger, som stoppet lekkasjen med det samme. Borettslagets forsikring ble involvert, og kom på "inspeksjon". Her ble det oppdaget fukt i gulvet på badet, men også på parketten i stue/kjøkken (utenfor badet). Jeg ønsker å få et kontantoppgjør, og velge selv hvilket firma jeg ønsker å bruke for å utbedre skaden. Styreleder i borettslaget mitt sier at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt ang. min leilighet, siden jeg bor i en "Andelsleilighet" og ikke en "Særeieleilighet" så her er det Styret som bestemmer hva som skal gjøres eller ikke. At jeg kun har en "bo-rett" men ingen bestemmelser over leiligheten min.

  • Kan styret bare vedta hva som skal gjøres i min leilighet på mine vegne?
  • Jeg har sagt at jeg ønsker et tilbud om kontantoppgjør fra forsikringen, men de svarer ikke.
  • Går ikke dette mot konkurranseloven? At ingen andre firmaer kan sjekkes ut ihht. pris?

Føler meg litt maktesløs og har man ingen rettigheter som "Andelseier"?

Hvis skaden ikke påvirker andre andelsleiligheter eller fellesområde, så er det ikke noe behov for å at styret engasjerer seg i utbedringen. I motsatt tilfelle, ved behov for rask utbedring, er det veldig sjeldent at styret engasjerer firma til å gjøre utbedringen - det er heller forsikringsfirmaet som gjør det for styret.

Ved mindre skade, f.eks. ved behov for å bytte ut parketten vil det være helt kurant å overlate det til andelseier fordi man f.eks. planlegger en større oppussing senere. Eller at du bare ønsker å vente litt rett og slett.

Bygningsforsikringen er noe som du betaler for gjennom felleskostnadene og er en del av ditt sikkerhetsnett som boligeier. Du har rettigheter her som styret ikke bør ignorere (f.eks. din rett til å benytte bygningsforsikringen). Man kan be forsikringsselskapet om kontantutbetaling, men det må godkjennes av styret. Hvis det ikke er behov for øyeblikkelig utbedring, ser jeg ingen grunn av styret til å nekte det.  Styrene misforstår dessverre litt for ofte sin egen rolle og bruk av bygningsforsikringen. Bygningsforsikringen er som nevnt et gode du som andelseier har betalt for og det bør streke grunner til for å nekte deg bruk av forsikringen slik du ønsker. Styret kan imidlertid vedta at du må dekke egenandelen under visse forutsetninger.

Som andelseier har man en borett ja, men man er også boligeier. Du eier din leilighet og har rett på å gjøre modernisering av den og du har også mange vedlikeholdsoppgaver etter borettslagsloven og borettslagets vedtekter. Du er ikke bare en leietager. Det er en utbredte misforståelse som vi ser av svaret fra styret ditt og fra svar i denne tråden.

 

> Kan styret bare vedta hva som skal gjøres i min leilighet på mine vegne?

Nei.

> Jeg har sagt at jeg ønsker et tilbud om kontantoppgjør fra forsikringen, men de svarer ikke.

Ser ingen grunn til å nekte deg det hvis utbedring kan vente. Det kan være en misforståelse i styret her om at du "tjener på det". Et dårlig styret bør byttes ut eller bli forsterket med nye medlemmer.

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 1/14/2022 at 1:38 AM, nor.jorgen said:

og er en del av ditt sikkerhetsnett som boligeier.

Problemet i *denne* saken, er at trådstarter IKKE er boligeier men bare har betalt for rettigheten til å benytte seg av borettslagets "tilbud".

 

Sitat fra USBL:

Quote

En andelsleilighet vil si at man eier en del av et borettslag. Selve borettslaget eier eiendommen og bygningene, mens du som andelseier har borett der.

 

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...