Gå til innhold

Hyperloop-selskap i trøbbel – regionale myndigheter krever pengene sine tilbake


Anbefalte innlegg

Får å bringe diskusjonen tilbake til Hyperloop. La oss underholde ideen om at teknologien var mulig å få til og at en klarer å frakte folk. Hvis vi samenligner en tenkt hyperloop trase mot en maglev og sier at pasasjerantalet skal være likt mellom dem så ville hyperloop fortsatt være en dårlig ide, fordi:

  • Begge løsningene krever den samme basis tekonologi/kost; maglev + kapsler/tog

  • Hyperloop krever i tillegg et vakuum kammer som dekker hele løpets lengde, stål kost og pumpekost.

  • Hyperloop krever enda høyere presisjon og mer kompliserte fundamenter pga av nevnte kamre og vekt

  • Du har vesentlig flere switchboard (flere kapsler som skal rutes) så økte kostnader og vedlikehold på dette

  • Gatewayer skal bygges og vedlikeholdes

  • Trasevalg vill være mer komplisert og fordyrende pga av økt hastighet

  • Pga av nevnt velikehold og økt kompleksitet kan en og forvente høyere nedetid, med mindre en bringer kosten opp enda mer

 

Dette alene vil gjøre hyperloop til et naturlig dyrere konsept bare pga av de naturlige begrensningene fart og vakum bringer med seg. Så når en politiker står mellom to valg, hva tror du han ville valgt:

  • Et system som gir deg billigere billetter og høy kapasitet, men en har en noe lengre reisetid

  • Et system som gir deg dyrere billetter og lav kapasitet, en har kortere reisetid, men potensielt lengre ventetid for å komme ombord

 

Dette alene skulle være nokk til å drepe en hyperloop i alle demokratiske land uansett om teknologien er der eller ikke. Nå ignorerte jeg også hele sikkerhetsaspekte ved hyperloop samt den elendig kapasiteten som en slik linje har.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

SpaceX selger ikke noe som helst relatert til byer på mars, og det er heller ikke noe som markedsføres mot investorer. (Jeg har sett noe av dokumentene som potensielle investorer får.) De selger heller ikke noe relatert til frakt av personer med Starship på jorden.

Hvis man ser på det SpaceX selger som de ikke tilbyr i dag, så er det satellittoppskytninger med Starship, månelandinger med Starship, passasjerflygninger rundt månen med Starship, Dragon XL, Falcon 9/Heavy med vertikal integrasjon av nyttelast og lengre fairing og forhåndsreservasjoner på Starlink. Tror ikke jeg glemte noe der.

Dette er ikke verre enn f.eks det at Bezos selger oppskytninger på New Glenn. Første oppskytning skulle skje i 2020, men blir neppe før tidligst 2023. Eller at de lovet ULA å levere BE-4 motorer til Vulcan i 2019, men de har fortsatt ikke gjort det. Blue selger også månelandinger, med Blue Moon og sitt forslag til HLS.

Og jeg vil f.eks si det er verre at Branson selger seter på SpaceShipTwo. De startet salget i 2005, og med omkring 700 solgte billetter, oppstart av flygninger i slutten av 2022 og f.eks 10 flygninger per år med seks passasjerer, så vil de holde på med allerede solgte og 1/3 forhåndsbetalte billetter til rundt 2034. De som kjøpte billetter i 2005 ble først forespeilet å få fly rundt 2014! Men hva er vel en 8+ års forsinkelse?

Jeg trodde jeg presenterte det humoristisk nok til å ikke ta det 100% seriøst, men nå juger du for de igjen. Gwynne Shotwell har sagt at point to point er noe som garantert kommer. "It's definitely gonna happen. This is definitely gonna happen." Hvis vi skal snakke forsinkelser kan vi vel også nevne Crew Dragon? Eller skal vi bare glemme det siden det er beleilig? Hun sa i 2018 de skal lande mennesker på Mars i løpet av "this decade". Videre: "I want to meet people in other solar systems."


Her Presenterer SpaceX selv at de vil begynne å bygge kolonier på Mars og frakte en million personer med minimum 100 per fartøy, noe som er absurd: 

"in October 2020 Elon Musk named 2024 as goal for an uncrewed mission. At the Axel Springer Award 2020 Elon Musk said that he is highly confident that the first crewed flights to Mars will happen in 2026."

Endret av Lynxman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lynxman said:

Gwynne Shotwell har sagt at point to point er noe som garantert kommer. "It's definitely gonna happen. This is definitely gonna happen."

Det er det de planlegger, akkurat som Bezos planlegger O'Neill sylindre. Riktignok er SpaceX sine mål nærmere i tid, innen 2028, utifra videoen din. Men det er ikke noe som kunder kan kjøpe billetter til, eller som markedsføres mot investorer. Det investormaterialet jeg har sett fra SpaceX var fra etter Shotwell var på TED Talks, og det gikk i all hovedsak på Starlink. Ikke point-to-point, Mars eller hva enn.

2 hours ago, Lynxman said:

Hvis vi skal snakke forsinkelser kan vi vel også nevne Crew Dragon? Eller skal vi bare glemme det siden det er beleilig?

Kongressen finansierte ikke CCP/Crew Dragon som NASA ønsket, så Crew Dragon ble forsinket. Det ble for øvrig også Boeings Starliner, men de har hatt masse trøbbel i tillegg, slik at de er i hvert fall et par år forsinket i tillegg til det kongressen forårsaket av forsinkelser.

2 hours ago, Lynxman said:

 Hun sa i 2018 de skal lande mennesker på Mars i løpet av "this decade".

Nei, hun rettet seg og sa "a decade", altså innen 2028 (19:12 i videoen, foresten). Det er ikke umulig. Jeg ville gjette mer på oppskytning i 2028 og landing i 2029, men det er teoretisk mulig å gjøre det raskere, og det er veldig mulig det tar mer tid. Altså det er mye usikkerhet. Vi får se hvordan de ligger an ettersom de jobber seg gjennom utfordringene med Starship.

2 hours ago, Lynxman said:

Videre: "I want to meet people in other solar systems."

Hvem har ikke lyst til det?

2 hours ago, Lynxman said:

 Her Presenterer SpaceX selv at de vil begynne å bygge kolonier på Mars og frakte en million personer med minimum 100 per fartøy, noe som er absurd: 

"in October 2020 Elon Musk named 2024 as goal for an uncrewed mission. At the Axel Springer Award 2020 Elon Musk said that he is highly confident that the first crewed flights to Mars will happen in 2026."

Det er ambisiøst, men ikke umulig, og ikke absurd.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
3 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er det de planlegger, akkurat som Bezos planlegger O'Neill sylindre. Riktignok er SpaceX sine mål nærmere i tid, innen 2028, utifra videoen din. Men det er ikke noe som kunder kan kjøpe billetter til, eller som markedsføres mot investorer. Det investormaterialet jeg har sett fra SpaceX var fra etter Shotwell var på TED Talks, og det gikk i all hovedsak på Starlink. Ikke point-to-point, Mars eller hva enn.

Kongressen finansierte ikke CCP/Crew Dragon som NASA ønsket, så Crew Dragon ble forsinket. Det ble for øvrig også Boeings Starliner, men de har hatt masse trøbbel i tillegg, slik at de er i hvert fall et par år forsinket i tillegg til det kongressen forårsaket av forsinkelser.

Nei, hun rettet seg og sa "a decade", altså innen 2028 (19:12 i videoen, foresten). Det er ikke umulig. Jeg ville gjette mer på oppskytning i 2028 og landing i 2029, men det er teoretisk mulig å gjøre det raskere, og det er veldig mulig det tar mer tid. Altså det er mye usikkerhet. Vi får se hvordan de ligger an ettersom de jobber seg gjennom utfordringene med Starship.

Hvem har ikke lyst til det?

Det er ambisiøst, men ikke umulig, og ikke absurd.

Det er ikke min video. Det er TED og SpaceX sin egen video. Du er sterk i trua i hvert fall, til tross for et tiår med "Very confident" bommerter. Hu fremstilte det som om hun gjorde dette for at hun skulle møte fremmede sivilisasjoner i sin levetid. Hvorfor juger du igjen for å forsvare Crew Dragon og point to point-påstander? Som om det var forsinken i årevis pga kongressen.

Hvorfor blander du inn Boeing? Det er ingen unnskyldning for at SpaceX tok mange år lengre tid enn lovet. Å nei jeg glemte. De lover aldri noe.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
3 hours ago, debattklovn said:

Å bygge kolonier på Mars er nok minst 50-100 år frem i tid optimistisk sett. 

Kommer litt an på hva man legger i ordet. Jeg ville kanskje si at man har en koloni om folk flytter dit uten konkrete planer om å flytte tilbake. Altså i den definisjonen er f.eks Longyearbyen en koloni, ikke en base, selv om man ikke får bo der til man dør.

Med den definisjonen tror jeg man kan ha en koloni på Mars på 2030-tallet.

Men en selvforsynt koloni, det er mye mye vanskeligere. Da er vi nok i hvert fall forbi 2100-tallet.

Lenke til kommentar

Med det vi vet i dag om svekkelse av skjelett og muskler i lav gravitasjon tror jeg ikke det er forsvarlig å sende noen til Mars enda. Kanskje man må lage en romstasjon med kontrollerbar gravitasjon for å se på langtidsvirkningene først for eksempel.

Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Lynxman said:

Det er ikke min video. Det er TED og SpaceX sin egen video.

Med "din video" mener jeg så klart videoen som du linket til.

1 hour ago, Lynxman said:

Hvorfor juger du igjen for å forsvare Crew Dragon og point to point-påstander? Som om det var forsinken i årevis pga kongressen.

Det var det. Det er bare å se på hvor mye penger som ble anmodet av NASA fra kongressen, og hvor mye som ble tildelt. Klippet fra wikipedia:

The first flight of the Commercial Crew Program was planned to occur in 2015, but insufficient funding caused delays.[49][51] For the fiscal year (FY) 2011 budget, US$500 million was requested for the CCDev program, but Congress granted only $270 million.[61] For the FY 2012 budget, $850 million was requested and $406 million approved.[50] For the FY 2013 budget, 830 million was requested and $488 million approved.[62] For the FY 2014 budget, $821 million was requested and $696 million approved.[49][63] In FY 2015, $848 million was requested and $805 million, or 95%, was approved.[64]

Her er også en artikkel: https://spaceflightnow.com/news/n1111/23commercialcrew/

Man kan ikke gi kongressen *hele* skylden for forsinkelsene. SpaceX hadde også trøbbel med fallskjermer og litt diverse. Men at kongressen sto for 2-3 års forsinkelse er ganske sikkert.

1 hour ago, Lynxman said:

Hvorfor blander du inn Boeing? Det er ingen unnskyldning for at SpaceX tok mange år lengre tid enn lovet.

Jeg bare er i mot fremstillinger av typen "X, Y og Z er forsinket, derfor er det svindel!"

Forsinkelser er stort sett normalen i utviklingen av nye produkter. Man må alltid forvente at nye produkter vil bli forsinket. Uansett hvor sikre de som står bak produktene er på at de ikke vil være forsinket.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Lynxman said:

Med det vi vet i dag om svekkelse av skjelett og muskler i lav gravitasjon tror jeg ikke det er forsvarlig å sende noen til Mars enda. Kanskje man må lage en romstasjon med kontrollerbar gravitasjon for å se på langtidsvirkningene først for eksempel.

De første som reiser tar en risiko, men det er en kalkulert risiko. Mars har 38% av jordens tyngdekraft, som er relativt sannsynlig å være mye bedre enn vektløshet. En reise til Mars vil utgjøre rundt 4 måneders vektløshet, 20 måneder på Mars, og så 4 mnd vektløshet for returen. Altså 2x4 måneder med vektløshet og 20 måneder med 38% av tyngdekraften til jorden, 28 måneder totalt. Til sammenligning har mennesker oppholdt seg vektløs i rommet sammenhengende i opp til 14 måneder. 3-6 måneder går ganske greit og har få konsekvenser, hvis man holder seg i aktivitet.

Men, det er risiko. Kanskje oppdager man at 38% tyngdekraft er verre enn vektløshet, av en eller annen sær grunn. De første som reiser må være komfortabel med at det er risiko.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (22 timer siden):

Ikke en lovnad. Bare ett vennlig råd, som viste seg å være feil. 

Det "vennlige rådet"...ville vel kommet fra en venn? Dette er salg og markedsføring. Elon er ikke vår venn. Han er en milliardær som forsøker å overbevise investorer og kunder til å åpne lommeboken. Og det gjør de til gangs. Mål oppnådd.

Og ikke ble det formidlet som et "råd" heller. Se presentasjonen.

Brutte løfter. AKA villende markedsføring. På gata kalles det ganske enkelt...svindel. 

Sitat

Ikke en lovnad. Det er helt klart et estimat, som viste seg å være helt feil.

Hvor leser du "estimate" egentlig? Jeg leser "for sure". Eller trenger vi en ordbok?

Sitat

Jeg kan gi deg den. Her sier han faktisk at det er noe de skal gjøre. (Han fikk nok råd om å bare droppe saken i stedet for å dra den ut. Mediadekningen om han hadde gjennomført dette ville ikke vært gunstig. Han ville bare virket smålig.)

Flott. Men dette er ikke noe de skal gjøre. Ubåten var et idiotisk forslag. Den passet ikke i tunellen. Å forsøke å ødelegge livet til en som prøver å redde skolebarn sier jo litt om karakteren du forsvarer også.

Sitat

Innfridd. Det var aldri sagt at det ville bli beholdt i Bitcoin for all fremtid. Bare at det ikke umiddelbart ville veksles om til penger. (Som mange andre som aksepterer Bitcoin gjør.)

Feil. Pengene ble konverterte like etterpå. 

Sitat

Jeg kan gi deg disse også. Takten i utrullingen av autopilot/FSD har vært mye mye tregere enn lovet.

Feil. "Takten" i utrulling av AP/FSD gikk fort. Nivå 4/5 (som er nødvendig for å tilfredsstille uttalelsene) er ikke levert i noen biler. Det går ikke "tregt" - funksjonene er ikke levert. 

Det som er levert er Nivå 2 (i Beta). Det er en kjøreassistent. 

Elon har for øvrig sagt "next year" siden 2015. 

Sitat

Ikke innfridd *ennå*. Det sies ingenting om når. Og til den grad man antar uttalelsen var nøyaktig må man jo anta det mentes at det ville bli en realitet om mange, mange år.

Elon Musk har aldri tatt ordet "mange mange år" i sin munn. Uttalelsen er også 3 år gammel, og det ble stille om det siden. Proof of concept var uten funksjonen. Vi har ikke sett noen tekst, bilder eller papiret fra selskapet som indikerer hvordan dette i all verden dette skulle løses i praksis. 

Hva tror du det koster å lage en tunnel og en bilheis inn i din private garasje? Millioner av dollar, om det i det hele tatt er gjennomførbart. Og han skal ta 1$ per tur.

Vaporware. 

Sitat

Ikke en lovnad. Å gjøre noe for å unngå å måtte gjøre det igjen i fremtiden er ikke det samme som å garantere at det aldri vil bli nødvendig igjen.

Men i dette tilfellet ble altså 1000 nye ansatte med i dragsuget bare måneder senere. 

Sitat

Ikke en lovnad. Og muligens 100% nøyaktig uttalelse. Vi vet ikke hva tiltakene faktisk muliggjorde, for det at noe er mulig betyr ikke at man må eller bør gjennomføre det. Tesla har hatt muligheten til å kutte prisene drastisk i flere år nå, og fortsatt tjene penger, men de gjør ikke det fordi de ønsker gå med store overskudd.

Du får sette deg inn i saken. Tesla angret seg 1 måned senere, og holdt butikker åpent allikevel. Og hva ble konsekvensen av det? Trommevirvel...

"As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3 percent on average worldwide," 

Altså, prisen på kjøretøyene ble ikke redusert med 6%, men økt med 3%. Og butikkene ble ikke stengt. 

Sitat

Ikke innfridd *ennå*. Kan muligens innfris i 2022. ("Bedre" er så klart ganske subjektivt. Antar det ble ment på akselerasjon.)

Det står en bedre "sportsbil" enn tidenes sportsbil-ikon. Det er ikke levert, og kommer ikke til å bli levert.

Vi trenger ikke late som at Elon mener noe annet enn det han sier. Han er en CEO som uttaler seg til offentligheten. Han må stå ansvarlig for sine faktiske uttalelser. Ikke en 5-åring vi snakker om her. 

Sitat

Ikke innfridd *ennå*. Kan muligens innfris i 2022.

Roadster ble ikke levert til planen. Produktet er ikke mulig å bestille, så det vil selvsagt ikke innfris samme år. Musk har sluttet å snakke om det. Ideen er fullstendig idiotisk og høyst tvilsomt gjennomførbart i et konsumer produkt. 

Vaporware. 

Sitat

Ikke en lovnad. Og uttalelsen er nøyaktig. (Men glem garantien om man faktisk bruker bilen som båt.)

""A Tesla works as a boat for short periods of time,"  Det er en lovnad til nye kjøpere. Idiotisk sådan. 

En Tesla synker som en stein, så den fungerer ikke som en båt. Elektronikken inni bilen er heller ikke vanntett, og pakningene på en Tesla er definitivt IKKE tette. Kanskje Elon mente at den fungerer som en båt mens vannet siler inn og man sakte drukner?

Sitat

Du skjønner, det er ikke så lett å finne uttalelser der Musk har lovet noe, og man kan konkludere at ting ikke skjedde som lovet.

Sitatene du forsøker å forsvare er publisert i alle verdens medier, så det er jo veldig lett å finne om man har hatt internet siste årene. 😂

Tesla alene er involvert i over 1200 (!) rettsaker nå. Stigende trend. Selv fikk jeg (og mange andre) nesten 100 000 i erstatning for brutte løfter. Bilen skulle ha 700hk. Enten så vet ikke Elon og Tesla hvordan elektromotorer fungerer før de selger de, eller så lyver de. De erkjente faktum. Saken var i media.

Never overpromise and underdeliver. Elon Musk er ikke troverdig. Men du har rett i en ting, om han har 100 brutte løfter, så sier han "I feel certain" i 1000. Da begynner semantikk-krigen med Musk-sekten. Men for den jevne forbruker er det irrelevant - man er blitt forledet og lurt. Det finnes ingen robottaxi som fyller lommeboken din om natten. 

Se på utskriften fra solcellesaken, så skjønner man fort at Elon ikke er redd for å lure kunder/investorer og lyve om det siden. Ikke bare det, han gjør det arrogant og med personangrep. Som om ikke pedo-saken fortalte det vi trengte å vite om karakteren. 

Så....topic at Elon Musk er i trøbbel. Igjen! Og det er det selvsagt en grunn til, som "du skjønner". 

Jeg spår at Musk-dyrkelsen opphører innen få år. Korthuset faller. Det betyr ikke at alle selskapene går konkurs, men at det vil fortsette å bygge seg opp med rettsaker, avsløringer og brutte løfter....med det resultat at "folk flest" og media begynner å se modus operandi til Musk og hans selskaper. Det er synd, for alle konkurrentene som faktisk gjør en hederlig innsats og er ærlige, havner helt i skyggen av denne klovnen.

Semi kommer ikke til å revolusjonere verden (batteriet er for tungt), robot-taxi var en løgn (andre selskaper lanserer nå nivå 3 med langt flere og mer påkostede sensorer), solcellerevolusjonen har endt i retten, flyttemelding til Mars er science fiction, putte mennesker inn i tunneler som flaskepost er tull og betongsugerør er åpenbart mulig å bygge (AKA billig tunell) - men åpenbart ikke som forespeilet. 

Wake up and smell the coffee.... 

Endret av HåkonN
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Og får å strø salt i såret:

https://www.cnbc.com/2022/01/15/tesla-asked-cooley-to-fire-lawyer-who-worked-on-sec-elon-musk-probe.html

 

Hvis du snakker mot Musk eller jobben din er å undersøker hva han driver på med, så vil Musk prøve å ruinere livet ditt etterpå.

 

Hvis han klarer å få til en Mars base eller punkt til punkt raketferd, fra et sikkerhetsaspekt, vil det være lurt å ha en leder ingen tør å stryke mot håret? Hva slags signal blir sendt ut her og hva forteller det oss om personligheten hans?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...