Gå til innhold

Hunder - Rus og Psykisk Helse


Anbefalte innlegg

Mitt navn er Kristian Pedersen (25)

Med min rushistorikk ønsker jeg å hjelpe barn, ungdom og andre mennesker som sliter med rus og psykisk helse jeg har selv fått erfaring som bruker og pasient. Jeg er en tidligere rusmisbruker som har opplevd vold i nære relasjoner, problemer med politiet, blitt sviktet av det offentlige systemet, dømmende mennesker, kommentarer fra personal i nærbutikken og andre menneske, jeg har opplevd å ikke bli trodd og
Jeg har ikke fått hjelp fra BV.

- Med den erfaringen jeg har, så vet jeg at jeg kan hjelpe andre. Det er først når du har vært i et sånt miljø selv, der det meste handler om rus, at man forstår hvordan det er. Og ikke minst, hvor vanskelig det er å komme ut av det.

Jeg har drevet med rus og selvmedisinering siden 11/12 års alder, ba om hjelp første gang som 16 åring og 4 ganger etter det men fikk ikke noe hjelp. Endte i en ubetinget dom 1 år og 2 måneder i fengsel. 

Jeg går til samtaler hos TSB der fikk jeg tilbud om å begynne å snakke med Erfaringskonsulenten Lene Marie Kapstad som er eier og daglig leder for Dyrebar Recovery As. Det ble første steget ut av rusmiljøet og til et nytt liv. Lene har en Engelsk Staff som heter Bamse etter å ha møtt Lene og Bamse så klarte jeg å snu livet, de skulle vise seg å bety ekstremt mye for meg å redde mitt liv.

I mitt første møte med Lene og Bamse så kjente jeg virkelig at jeg kunne åpne meg å snakke om mine problemer. Hun var ikke dømmende men hun lyttet til meg det gjorde mest inntrykk på meg. Hun ga meg et håp, det og møte noen som hadde vært på samme sted som meg, og som faktisk hadde klart å få til en endring. Da var det kanskje mulig at jeg også fikk det til når jeg så at hun var som meg, hun er som meg og hun har fått det til.

I Dyrebar Recovery AS bruker de hund og erfaringskompetanse sammen i en recoverybasert tilnærming til rus og psykisk helse. De jobber for å utvikle og integrere bruk av hund i ulike helsetjenester, "hånd i bånd" med erfaringskonsulenter. 

- Det er helt utrolig hvor mye terapi som ligger i det å omgås dyr. Den roen som man føler med dyr, og hvor stressdempende det er, det er virkelig gull verdt. Jeg vet ikke om folk er klar over stor effekt det kan ha, og særlig for folk som sliter med noe ekstra. Jeg tenker at flere burde benytte hunden som den ressursen den er.

- Forskning viser at en hund kan ha god effekt på å dempe angst og stress, og det er fint å ha hvis man for eksempel føler seg ensom. Det finnes mange som sliter, både etter årevis med narkotikabruk men også psykiske problemer. En hund kan være med å hjelpe deg tilbake til livet Bamse har hjulpet meg ekstremt mye. 

– Også har det mye å si for helsa, fordi man kommer seg ut. En hund må jo luftes hver dag. For en som for eksempel har sosial angst, så blir plutselig ikke fokus på deg – men på hunden.

Det er takket være Lene Marie Kapstad - Bamse og Dyrebar Recovery AS at livet nå går bra. 
 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...