Gå til innhold

oslomet eller ntnu


zoeytr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
zoeytr skrev (På 11.1.2022 den 1.00):

jeg vil bli en bygg ingeniør, men jeg har ikke nok opptak gå til NTNU i Trondheim. 
bør jeg lære i oslomet og ta master i trondheim 

eller jeg skal lære i gjøvik og ta master i tronheim ??? 

Så langt som jeg vet så er det vell et krav at man må ha en viss kompetanse i norsk for å kunne bli ingeniør? Måten du skriver på vil jeg si er under par dessverre. Hvordan du har klart å stå i norsk på videregående i det hele tatt forundrer meg. Jeg ville søkt alle steder i Norge som har bygg-ingeniør, også satset på at jeg kom inn hvis jeg var deg.  Dette er ikke frekt ment, men bare et tips. 

Endret av Mr.Duklain
Fikset mine egne språkfeil :P
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (3 minutter siden):

Så langt som jeg vet så er vell det er krav at man må ha en viss kompetanse i norsk for å kunne bli ingeniør. Måten du skriver på vil jeg si er under par dessverre. Hvordan du har klart å stå i nors på videregående i det hele tatt forundrer meg. Jeg ville søkt alle steder i Norge som har bergingeniør, også satset på ar jeg kom inn hvis jeg var deg.  

Norsken din virker heller ikke å være helt på topp. Når vi først var inne på temaet.

Endret av ITtraktor
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (7 minutter siden):

Så langt som jeg vet så er vell det er krav at man må ha en viss kompetanse i norsk for å kunne bli ingeniør. Måten du skriver på vil jeg si er under par dessverre. Hvordan du har klart å stå i nors på videregående i det hele tatt forundrer meg. Jeg ville søkt alle steder i Norge som har bergingeniør, også satset på ar jeg kom inn hvis jeg var deg.  

Stod du i norsk? (spøk).

@zoeytr Det er litt vanskelig å svare på, all den tid du ikke skriver noe om karaktergrunnlag. Hadde jeg vært deg hadde jeg spurt noen om råd som kjenner deg bedre, f.eks. en lærer/rådgiver.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (4 minutter siden):

Så langt som jeg vet så er vell det er krav at man må ha en viss kompetanse i norsk for å kunne bli ingeniør. Måten du skriver på vil jeg si er under par dessverre. Hvordan du har klart å stå i nors på videregående i det hele tatt forundrer meg. Jeg ville søkt alle steder i Norge som har bergingeniør, også satset på ar jeg kom inn hvis jeg var deg.  

;) 

Fra spøk til revolver, så trenger nok ikke norskkunnskap nødvendigvis ha så veldig mye å si for et ingeniør-opptak. Å ha greie språkkunnskaper vil definitivt gjøre det enklere i studietiden, men er neppe avgjørende. En av mine venner er dyslektiker og jobber som ingeniør i olja. Norges forrige statsminister er dyslektiker.

Nå skal ikke jeg ta stilling til om trådstarter har dysleksi eller er ny når det kommer til norsk skriftlig, men det er vel heller ikke dette det spørres om. Jeg ville spurt en studieveileder og/eller en rådgiver, da vil man helt sikkert få noen gode svar.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

;) 

Fra spøk til revolver, så trenger nok ikke norskkunnskap nødvendigvis ha så veldig mye å si for et ingeniør-opptak. Å ha greie språkkunnskaper vil definitivt gjøre det enklere i studietiden, men er neppe avgjørende. En av mine venner er dyslektiker og jobber som ingeniør i olja. Norges forrige statsminister er dyslektiker.

Nå skal ikke jeg ta stilling til om trådstarter har dysleksi eller er ny når det kommer til norsk skriftlig, men det er vel heller ikke dette det spørres om. Jeg ville spurt en studieveileder og/eller en rådgiver, da vil man helt sikkert få noen gode svar.

Måten han skriver på tilsier ikke dysleksi (har flere venner som har det). Hvilke studie han bør søke på mener jeg TS bør finne ut av selv, og hovedforskjellen er vell studie-byen og ikke studiet selv. Oslo er Norges største by, men også dyrest, så har man ikke mulighet til å bo hos mor og far så må man muligens pendle et stykke til skolen. Gjøvik er mindre og billigere enn Oslo, så at man tar B.A på Gjøvik for å dermed ta M.A i Trondheim er nok ikke en så dum ide. 

 Ja, jeg vet jeg ikke alltid skriver helt rett norsk selv 😛, men det er mest pga latskap, og ikke kompetanse. Ventet bare på at noen skulle bli krenket på andres vegne i denne tråden, måtte ikke vente lenge...

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (45 minutter siden):

Så langt som jeg vet så er det vell er krav at man må ha en viss kompetanse i norsk for å kunne bli ingeniør? Måten du skriver på vil jeg si er under par dessverre. Hvordan du har klart å stå i norsk på videregående i det hele tatt forundrer meg. Jeg ville søkt alle steder i Norge som har bergingeniør, også satset på at jeg kom inn hvis jeg var deg.  

Ja dette var skikkelig til hjelp for OP. Takk for et nyttig og konstruktivt bidrag. Har du et svar på det OP faktisk spør om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (38 minutter siden):

Måten han skriver på tilsier ikke dysleksi (har flere venner som har det). Hvilke studie han bør søke på mener jeg TS bør finne ut av selv, og hovedforskjellen er vell studie-byen og ikke studiet selv. Oslo er Norges største by, men også dyrest, så har man ikke mulighet til å bo hos mor og far så må man muligens pendle et stykke til skolen. Gjøvik er mindre og billigere enn Oslo, så at man tar B.A på Gjøvik for å dermed ta M.A i Trondheim er nok ikke en så dum ide. 

 Ja, jeg vet jeg ikke alltid skriver helt rett norsk selv 😛, men det er mest pga latskap, og ikke kompetanse. Ventet bare på at noen skulle bli krenket på andres vegne i denne tråden, måtte ikke vente lenge...

Hadde du sjekket OP sin historikk så ville du sett indikasjoner på at norsk ikke er morsmålet. Det er ikke slik at andre i tråden er krenket, bare oppgitt av det som fremstår som nedlatende og destruktiv svar som har ingenting med spørsmålet å gjøre.

Endret av Roger Moore
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zoeytr skrev (På 11.1.2022 den 1.00):

eg vil bli en bygg ingeniør, men jeg har ikke nok opptak gå til NTNU i Trondheim. 
bør jeg lære i oslomet og ta master i trondheim 

eller jeg skal lære i gjøvik og ta master i tronheim ??? 

Master på NTNU er en klar fordel. Det er ikke noe stor ulempe å ha bacheloren fra et annet universitet. 

Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (9 minutter siden):

Hadde du sjekket OP sin historikk så ville du sett indikasjoner på at norsk ikke er morsmålet. Det er ikke slik at andre i tråden er krenket, bare oppgitt av det som fremstår som nedlatende og destruktiv svar som har ingenting med spørsmålet å gjøre.

Min hensikt var ikke å være nedlatende og destruktiv. Det var ment som et vennlig råd. Hvis TS føler at jeg har vært nedlatende og destruktiv så beklager jeg selvfølgelig det til han. Jeg beklager ikke til dere. 

 

 

 

Lenke til kommentar

@Mr.Duklain Må gå an å påpeke lite konstruktive sleivspark uten at du drar krenkekortet. Ser forøvrig du fortsetter din egen rekke med skrivefeil pga "latskap". Hver gang du skriver "vell" kan du tenke "vell-l=vel". Du bør vente lenge til neste gang du nevner for noen at "du er forundret av at de i det hele tatt har stått i norsk på videregående".

Men dette blir fullstendig off topic.

Et annet råd til TS kan være å ta kontakt med studiestedene du selv nevner og forhøre deg der. Hvis du er sterk i realfag skjønner jeg ikke hvordan norsken skal bli et veldig stort problem.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (Akkurat nå):

Min hensikt var ikke å være nedlatende og destruktiv. Det var ment som et vennlig råd. Hvis TS føler at jeg har vært nedlatende og destruktiv så beklager jeg selvfølgelig det til han. Jeg beklager ikke til dere. 

 

 

 

Jeg har ikke noe behov for beklagelse. Benytter uansett anledningen til å påpeke denne setningen "Hvordan du har klart å stå i norsk på videregående i det hele tatt forundrer meg." som det som får alt til å fremstå som nedlatende. Den kunne vært formulert annerledes. Noe ala "Jeg antar du har bestått norsk på VGS, og at det at du skriver klokken ett om natten gjør at norsken din ikke er helt der den bør være for et ingeniørstudie. Bare vær OBS på at å fullføre et ingeniørstudie uten å beherske norsk vil være tøft. Ellers ville jeg anbefalt XXX. Lykke til med studiene :)"

 

Sånn nok OT. Håper noen som ikke gikk på skole i steinalderen som undertegnede kan hjelpe OP på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Moore skrev (2 timer siden):

 

Sånn nok OT. Håper noen som ikke gikk på skole i steinalderen som undertegnede kan hjelpe OP på vei.

Jeg gikk på skole i tidlig bronsealder. Ja, jeg kunne ha formulert meg annerledes, men jeg mener fortsatt at jeg ikke gikk over streken. Har jo bikket 30 år så begynner å bli opp i alder. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Jeg gikk på skole i stein alderen (legg merke til opp delingen), men ettersom jeg er litt tung nem så holder jeg på fremdeles. (med "e").

Har brukt både NTNU og Oslomet ifb med videre utdanning. 

Nå er det vel sannsynlig store forskjeller på fag og avdelinger, men jeg har faktisk veldig gode erfaringer med Oslomet. Synes NTNU kanskje av og til har har en tendens til å være "litt for akademisk".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
zoeytr skrev (På 11.1.2022 den 1.00):

jeg vil bli en bygg ingeniør, men jeg har ikke nok opptak gå til NTNU i Trondheim. 
bør jeg lære i oslomet og ta master i trondheim 

eller jeg skal lære i gjøvik og ta master i tronheim ??? 

Det går vel fint an å ta en master i Trondheim etter endt bachelorutdannelse. Både om du tar bachelorgraden ved Oslo met eller på Gjøvik. 

Som jeg forstår spørsmålet ditt er om du bør ta bachelorgraden ved Oslo met eller på Gjøvik?

Det jeg kan tenke meg er at på Gjøvik så er det sannsynligvis mindre klasser i forhold til Oslo met. Mange mener at det er bedre å studere når det er få elever i klassen og at de får bedre karakterer da. Når det er mindre klasser så får foreleseren bedre tid til hver student og det opplever mange som positivt og det blir ofte bedre samhold elevene i mellom. I motsetning til når det er større klasser som det sannsynligvis er på Oslo met, da synes mange at de forsvinner litt i mengden.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...