Gå til innhold

Tips til viftekontroller


Strato

Anbefalte innlegg

Jeg er nettopp ferdig med liten oppgradering av systemet mitt.

Etter demontering og ny montering ser det dessverre ut til at min gamle Aquaero 5LT har tatt kvelden. Den fungerer fortsatt, men gir tilfeldige BSOD i windows i tillegg til at det ikke lengre er mulig å kontrollere viftene gjennom Aquasuite.

Jeg har følgende oppsett:

Vifter i topp: 4 x Noiseblocker BlackSilent Pro PL-2 (3 pins DC) (outlet) (480x60mm radiator)

Vifter i bunn: 4 x Noiseblocker BlackSilent Pro PL-2 (3 pins DC) (inlet) (480x60mm radiator)

Vifter i front: 2 x Corsair SP120 (4 pins PWM) (inlet)

EK D5 CSQ pumpe (4 pins PWM)

Temperatur sensor for vann koblet direkte til radiator.

 

Jeg har tidligere brukt Aquaero 5LT til å styre vifter og pumpe basert på vannets temperatur. Dette fungerer kjempebra. Radiatorviftene sviver ikke før vannet har nådd en viss temperatur. Pumpen kjører på ca 60% hele tiden da dette gir minst støy og vibrasjon. Viftene i front sviver på laveste hastighet for å holde positivt lufttrykk; holder støvet ute.

 

Jeg trenger altså en ny viftekontroller. Har dere tips i forhold til å få til dette? Er det fortsatt Aquaero som er best på dette?

Er det uproblematisk å bruke 3 pins vifter? Med Aquaero 5LT måtte jeg kjøpe egen kjøleribbe for voltregulatoren da denne overopphetet. Viftene i seg selv fungerer fint til mitt formål. Synes det er for mye arbeid å bytte disse bare på grunn av PWM.

Kan jeg eventuelt koble alle vifter + temp sensor til HK og få til det samme ved bruk av SpeedFan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...