Gå til innhold

Volvos tekniske sjef tror på selvkjørende robot-taxier fra 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på om Tesla har valgt riktig sensor. Derimot er jeg ikke overbevist om at LIDAR er det eneste saliggjørende. Siden det er en aktiv sensor blir det vanskelig å øke rekkevidden uten at utstrålt energi på et eller annet tidpunkt vil utgjøre en fare for folks syn. 

Angående de sensorene Tesla har valgt så skulle det vært morsomt å vite hvor gode de egentlig er. Oppløsningen virker noe lav på meg men kanskje ikke det er et problem siden de har linser med 3 forskjellige synsvinkler? Og er de fremoverrettede kameraene 'webkameraer' eller er det 'automotive'? Fargene er litt 'rare' på kameraene ved blinklysene sammenliknet med ryggekameraet og dashcamen(1 av de 3 fremoverrettede) og det har jeg tolket som at blinklyskameraene ser litt inn i IR.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem kommer først som en selvkjørende taxi, en volvo eller model 3 gjennom en softwareoppdateringen. Får virkelig håpe at det blir model3, alt annet må jo være en flause for musk.

 

Raude skrev (4 timer siden):

 Litt sykt å tenke på at billigmerker som Hyundai/Kia er bedre på disse områdene. Utover det så synes jeg at Tesla drar fra de andre bilprodusentene, ladenettverk i seg selv er grunn nok til å velge Tesla i tillegg til masse annen tech.

Hyundai er topp kvalitet, kun slått av  japanske merker som Honda, Toyota, Lexus og Mazda.

 

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 timer siden):

Jeg lurer også på om Tesla har valgt riktig sensor. Derimot er jeg ikke overbevist om at LIDAR er det eneste saliggjørende. Siden det er en aktiv sensor blir det vanskelig å øke rekkevidden uten at utstrålt energi på et eller annet tidpunkt vil utgjøre en fare for folks syn. 

 

Den frykten der må jeg spørre om kilde på. 

Ellers ser jeg ikke helt behovet for å øke rekkevidden til LIDAR (ved å øke sendestyrke), da dette kan gjøres på andre måter som ved bruk av kamera. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kan et system kalles selvkjøring på nivå 4, om sjåføren plutselig må gripe inn? En av punktene som skiller nivå 4 og 5 fra de øvrige, er jo nettopp at plutselig overtaking av sjåfør, ikke skal finne sted. Varsling skal finne sted i god tid, eller bilen skal treffe tiltak som er nødvendig for å ivareta sikkerheten, inkludert å stoppe på en forsvarlig måte.

Nivåene, for å minne om disse:
Nivå 0 - Ingen automasjon: Føreren må ha all oversikt og treffe alle nødvendige tiltak.

Nivå 1 - Føreassistanse: Føreren overvåker miljøet, mens systemet kan ta seg av noe styring, eller aksellerasjon og bremsing. Typisk adaptiv cruise control eller lignende.

Nivå 2 - Delvis automatisering: Kontrollerer to primære kontroller, som hastighet og styring, mens føreren fremdeles har ansvaret for å overvåke omgivelsene, og må ta over kontroll dersom systemet ikke kan utføre oppgavene. 

Nivå 3 - Automasjon under visse omstendigheter: Er det første hvor systemet overvåker omgivelsene, tar avgjørelser om for eksempel når bilen skal foreta en forbikjøring, sette på blinklys og annet, og kan brukes i alle situasjoner. Biler på dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta over kontrollen ved behov.

Nivå 4 - Høy automasjon: Som nivå 3, med unntak av at systemet på egen hånd vil kunne treffe tiltak dersom føreren ikke reagerer. Det kan for eksempel være å stanse bilen.

Nivå 5 - Full automasjon: Systemet tar seg av alle oppgaver, overvåker omgivelsene, og fungerer i alle situasjoner. Kan gjøre alle oppgaver en menneskelig fører normalt vil gjøre. Nivå 5-biler kan i praksis designes uten ratt og pedaler.

https://www.tu.no/artikler/selvkjorende-biler-er-enna-en-drom-fortsatt-bare-pa-niva-2-av-5/467952

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (9 minutter siden):

Den frykten der må jeg spørre om kilde på. 

https://www.tu.no/artikler/gjennombrudd-i-sensorteknologi-bringer-oss-et-skritt-naermere-selvkjorende-biler/514925

Siste avsnitt.

For noen år siden ble for øvrig alt annet enn de svakeste laserpekerne forbudt i Norge. En ting er at man kan blende piloter med det, en helt annen ting er at man kan få permanente skader på synet om man for eksempel kikker inn i en 50mW laserpeker. At utstrålt energi fra LIDAR er regulert skal vi være glad for.

keramikklampe skrev (10 minutter siden):

Ellers ser jeg ikke helt behovet for å øke rekkevidden til LIDAR (ved å øke sendestyrke), da dette kan gjøres på andre måter som ved bruk av kamera. 

Om du kan øke rekkevidden til LIDAR ved å bruke kamera, hva skal du da med LIDAR?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
60watt skrev (6 timer siden):

Tesla har den riktige løsningen.

Det er ganske bombastisk å mene at løsning X er riktig. 

Det kan godt være at akkurat i dag har Tesla en bedre løsning enn Volvo, men dette kan endre seg. Og uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde det ikke vært skadelig om Tesla hadde benyttet Lidar i tillegg til sine kameraer. Flere forskjellige typer sensorer som spiller på lag, er absolutt smart. 

Slik er det med oss mennesker også; selv om vi får inn ~90% av sanseinntrykk gjennom øynene, så bruker vi allikevel hørselen mens vi kjører bil. Ja, vi mottar og behandler også fysisk feedback i form av rystelser i ratt og hjul. Selv om hørsel og rystelser på ingen måte er den viktigste sensoren vår, så bidrar det inn, og gjør at vi kan ta enda bedre og kjappere beslutninger der vi kjører rundt. 

Så også med autonome kjøretøy; desto flere forskjellige måter å evaluere virkeligheten på, desto større sannsynlighet for å unngå fatale feil. Derfor vil jeg mene at "den riktige løsningen" ennå ikke eksisterer. Ingen produsent har kommet opp med en optimal løsning. Ei heller vil vi noen gang se en optimal løsning helt fri for fremtidig forbedring. Vi kan alltid bli bedre.

 

60watt skrev (6 timer siden):

Selvkjørende Teslaer vil vi oppleve i Norge om et par år.

Trodde vi hadde selvkjørende Teslaer (og andre bilmerker) her til lands allerede. Riktignok bare under optimale forhold, men ... 

De fleste biler klarer i dag å kjøre selv, dersom man omdefinerer begrepet til å kun holde bilen på veien, og å følge trafikken foran. Men i et bybilde, med mange kryss, rundkjøringer og en jungel av myk trafikk både på langs og på tvers med veibanen, sliter de fleste. Jeg forventer at vi en vakker dag har fått maskinvare som løser utfordringen med glans, men at vi skal være der allerede i 2025? Nix, det tviler jeg på at vi rekker. 

Hadde du spurt meg i 2015, så hadde jeg vært krystallklar. Jeg var den gang overbevist om at ti år var mer enn nok til å få selvlærende algoritmer up-to-speed med menneskelige sjåfører. Men jeg ser at jeg den gang var for optimistisk. Det tar (tydeligvis) tid å utvikle selvkjørende biler. Kanskje er vi der om åtter år? Jeg håper jo det. Men det er i grunn veldig urealistisk at et knippe forumbrukere skal klare å pinpointe tidspunkt og leverandør for når man oppnår nivå 5 av autonomitet. Det er langt igjen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (19 minutter siden):

https://www.tu.no/artikler/gjennombrudd-i-sensorteknologi-bringer-oss-et-skritt-naermere-selvkjorende-biler/514925

Siste avsnitt.

For noen år siden ble for øvrig alt annet enn de svakeste laserpekerne forbudt i Norge. En ting er at man kan blende piloter med det, en helt annen ting er at man kan få permanente skader på synet om man for eksempel kikker inn i en 50mW laserpeker. At utstrålt energi fra LIDAR er regulert skal vi være glad for.

Om du kan øke rekkevidden til LIDAR ved å bruke kamera, hva skal du da med LIDAR?

Hmm, dette er helt klart noe de har fokus på (ettersom de er beviste på dette i artikkelen). Om de forårsaker syns skade, blir det null suksess, så er ikke umiddelbart bekymret for det.

Ideen med både LIDAR og kamera, er jo for å få ett mer robust system. Kamera og LIDAR har fordeler og ulemper. Ved å kombinere kan en sensors svakhet bli erstattet med en annen sensor.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (12 minutter siden):

Og uansett hvordan man vrir og vender på det, så hadde det ikke vært skadelig om Tesla hadde benyttet Lidar i tillegg til sine kameraer. Flere forskjellige typer sensorer som spiller på lag, er absolutt smart. 

Problemet med flere sensorer som måler det samme er at du øker kompleksiteten, ikke bare skal du tolke omgivelsene rundt deg, du skal *også* vurdere hvilken av sensorene du kan stole på. I noen tilfeller er dette trivielt, jeg har for eksempel 2 termometre på utsiden av huset og siden sola ikke kan treffe begge på likt kan jeg anta at det termometeret som viser lavest temperatur viser lufttemperaturen. Å avgjøre om det er kamera, LIDAR, radar eller ultralydsensorer som i en gitt situasjon viser korrekt er ikke like trivielt som eksemplet mitt med termometre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (2 minutter siden):

Hmm, dette er helt klart noe de har fokus på (ettersom de er beviste på dette i artikkelen). Om de forårsaker syns skade, blir det null suksess, så er ikke umiddelbart bekymret for det.

Vi trenger ikke være bekymret for synsskader men reguleringen setter grenser for hvor langt du kan se med LIDAR.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Raude skrev (9 timer siden):

At Tesla har bommet på sensorer er helt åpenbart. Man kan ikke helt stole på Adaptive Cruise Control som på de nye bilene er kun kamerabasert. Det funker nok greit k California, men ikke under vanskelige norske kjøreforhold. Kamerabasert regnsensor til Tesla er også ræva. Litt sykt å tenke på at billigmerker som Hyundai/Kia er bedre på disse områdene. Utover det så synes jeg at Tesla drar fra de andre bilprodusentene, ladenettverk i seg selv er grunn nok til å velge Tesla i tillegg til masse annen tech.

Hvorfor er det åpenbar at Tesla har bommet på sensorer? Bilene med kun kamera (dvs. uten radar) fikk full uttelling hos IIHS:

https://www.caranddriver.com/news/a38593387/tesla-model-y-iihs-top-safety-pick-award/

Hvilke vanskelige norske kjøreforhold tenker du på, og hva er det du mener fungerer under disse forholdene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (9 minutter siden):

Vi trenger ikke være bekymret for synsskader men reguleringen setter grenser for hvor langt du kan se med LIDAR.

Da forstår jeg mer hva du mente. 

Jeg mener likevel at når problemet er at det er veldig utfordrende å bruke flere sensorer, så er det mer rett å klare å knekke koden, enn å forkaste den ene teknologien. 

Som nevnt har de forskjellige sensorene svakheter, så om en begrenser seg til en type sensor, vil også sluttproduktet ha begrensinger.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (18 minutter siden):

Problemet med flere sensorer som måler det samme er at du øker kompleksiteten, ikke bare skal du tolke omgivelsene rundt deg, du skal *også* vurdere hvilken av sensorene du kan stole på. I noen tilfeller er dette trivielt, jeg har for eksempel 2 termometre på utsiden av huset og siden sola ikke kan treffe begge på likt kan jeg anta at det termometeret som viser lavest temperatur viser lufttemperaturen. Å avgjøre om det er kamera, LIDAR, radar eller ultralydsensorer som i en gitt situasjon viser korrekt er ikke like trivielt som eksemplet mitt med termometre.

Hvis én av fire sensorer informerer deg om at du holder på å kræsje, mener jeg at den éne burde fått mest vekt. Ergo starte en nedbremsing, vurdere felt-skifte, etc. 

Det er jo ikke veldig vrient å alltid la den mest kritiske beskjeden 'vinne', dersom konflikt mellom flere sensorer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 timer siden):

Jeg lurer også på om Tesla har valgt riktig sensor. Derimot er jeg ikke overbevist om at LIDAR er det eneste saliggjørende. Siden det er en aktiv sensor blir det vanskelig å øke rekkevidden uten at utstrålt energi på et eller annet tidpunkt vil utgjøre en fare for folks syn. 

Problemet er at alle disse systemene til syvende og sist baserer seg på kamera. Hvis det er så tett tåke at kameraene ikke kan se noe, så kan du ikke kjøre, selv om du har lidar og radar.

Eller påstår noen at bilene deres skal kunne kjøre med kun lidar og/eller radar? At de ikke trenger kameraer?

Og da er man der at det eneste som faktisk muliggjør autonomi, og som er nødvendig, er kameraer.

Hva bidrar lidra og radar med, bortsett fra støy som må filtreres? Allerede i dag må signalene fra både lidar og radar bearbeides kraftig fordi det er så mye støy. Regn vil f.eks. påvirke særlig lidar. Jeg så en skrytevideo av et selskap som mente de hadde funnet en bra løsning for å filtrere bort slik støy fra lidar, men når man nesten bruker mer tid på å filtrere støy enn på noe nyttig (siden kameraene er det man kjører på i hovedsak), hva er da poenget?

Sitat

Angående de sensorene Tesla har valgt så skulle det vært morsomt å vite hvor gode de egentlig er. Oppløsningen virker noe lav på meg men kanskje ikke det er et problem siden de har linser med 3 forskjellige synsvinkler? Og er de fremoverrettede kameraene 'webkameraer' eller er det 'automotive'? Fargene er litt 'rare' på kameraene ved blinklysene sammenliknet med ryggekameraet og dashcamen(1 av de 3 fremoverrettede) og det har jeg tolket som at blinklyskameraene ser litt inn i IR.

Hvis man ser på det som kom frem under AI Day, så skal tydeligvis ikke oppløsning eller andre ting på kameraene være noe problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjørn Eng skrev (6 timer siden):

Joda.

Eleon Musk har sagt han skal ha Robot taxier på veiene i 2020, og en batteri elektrisk Semi klar til salg i 1019, og den mannen juger jo aldri....

Uventede forsinkelser er ikke løgn. Eller påstår du at alle forsinkelser er løgn? Så de andre bilprodusentene lyver når de ikke klarer å levere like mange biler nå på grunn av brikkemangel?

Snakker vi åpenbar dobbeltmoral her?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...