Gå til innhold

Hjelpe med å bygge spisebord


lesles

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Jeg ønsker å bygge et spisebord, så lik som mulig som den under.(link: ELEMENTS Spisebord | Bohus)

Jeg ser etter bordplatene og annet tilbehør (skruer, maling, olje, osv.). Kan du noen hjelpe? 

image.png.5630636edb0c84b16d175a8d1133e814.png


-Bordplate: Hvilke plater skal jeg bruke? Foretrekkes eik fremfor furu? Viktigst for meg at platen(e) å ligner på bordplaten ovenfor. Bordplatene blir todelt (som ovenfor) - størrelse på 200x100 cm totalt.  Ønsket dybde er 3-4 cm. Oppgi gjerne link til platene.

-Skruer: Trenger boltskruer for beina, samt denne for å skru boltene i :

image.png.e4cec1219496026636049a83caedd674.pngOppgi gjerne link!

 

-Olje og maling: Hvilken type og olje maling anbefales for å få samme utseende som bildet ovenfor?

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt usikker på hvor du kan få tak i slike plater. Både Maxbo og Ikea har benkeplater. Du bør velge heltre fremfor laminat hvis du skal kutte de for å tilpasse de slik du vil ha de. 

Subsidiært kan du skaffe deg konstruksjonsvirke. De bredeste jeg har funnet er cirka 22 cm brede. Dette kan kreve endel mer arbeide men det er større sjans for at du får designet slik du vil. Går du for konstruksjonsvirke kan du bruke to stykk ala dette (en i hver kortside av bordflaten) for å feste sammen bordene. Det beste er nok å bruke limtvinge for å lime det sammen. Disse finnes i forskjellige lengder avhengig av behov.

Når det gjelder materiale ville jeg nok gått for eik eller en annen hard tretype for å minske sjansen for at du får hakk eller lignende i flaten. Skal du male bør du bruke gulvmaling da denne er ganske slitesterk og tåler lenger bruk. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...