Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsrett


Mama82

Anbefalte innlegg

Hvis man er i et vikariat og blir sagt opp 30 % av 100 %, men det er en annen som er ansatt senere, som får beholde sitt 100 % vikariat, er det lov? Dette gjelder barnehage og blir begrunnet med at de mener skifte av personal midt i året veier tyngre enn ansiennitet…. 🤷🏼‍♀️ To ulike avdelinger, det skal sies. Gunstig for de å gjøre det på denne måten, men er det lov? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nVIDIAsucks skrev (1 time siden):

Om dette er en kommunal barnehage så er ansiennitet i utgangspunktet ikke et tema ved nedbemanning, med mindre man står med flere kandidater som ellers er like.

I bedrift med tariffavtale (både offentleg og privat) så er det klare utgangspunktet etter tariffavtalen at heile bedrifta skal være utvalgskrets og at ein skal bruke ansiennitet ved utveljing. 

Tillitsvalde kan inngå avtale om at ein brukar andre kriterier for utveljing, men ansiennitet er av den grunn nesten alltid eit tema. 

Så skal det seiast at arbeidsgivar kan krevje å få bruke andre kriterier enn ansiennitet men det vil vanlegvis resultere i ein arbeidsrettsak der det blir rettsleg vurdert om arbeidsgjevars kriterier er så saklege at det ikkje er brot på utgangspunktet etter tariffavtalen. 

 

Til trådstarter:

Lovleggeita er avhengig av framgangsmåten og om barnehagen har tariffavtale. Det viktigaste kravet er at utveljinga skal være sakleg, og då kan også andre moment enn ansiennitet bli aktuelt, som til dømes kompetanse, arbeidsinnsats, tenesteproduksjon, osv. Eg forstår ikkje argumentet om at skifte av personal skal være avgjerande, om det er du eller den andre vikaren som går ned til 70% stilling gir vel uansett ei endring i personalsituasjonen midt i (skule)året? 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (21 minutter siden):

I bedrift med tariffavtale (både offentleg og privat) så er det klare utgangspunktet etter tariffavtalen at heile bedrifta skal være utvalgskrets og at ein skal bruke ansiennitet ved utveljing. 

Tillitsvalde kan inngå avtale om at ein brukar andre kriterier for utveljing, men ansiennitet er av den grunn nesten alltid eit tema. 

Så skal det seiast at arbeidsgivar kan krevje å få bruke andre kriterier enn ansiennitet men det vil vanlegvis resultere i ein arbeidsrettsak der det blir rettsleg vurdert om arbeidsgjevars kriterier er så saklege at det ikkje er brot på utgangspunktet etter tariffavtalen. 

 

Til trådstarter:

Lovleggeita er avhengig av framgangsmåten og om barnehagen har tariffavtale. Det viktigaste kravet er at utveljinga skal være sakleg, og då kan også andre moment enn ansiennitet bli aktuelt, som til dømes kompetanse, arbeidsinnsats, tenesteproduksjon, osv. Eg forstår ikkje argumentet om at skifte av personal skal være avgjerande, om det er du eller den andre vikaren som går ned til 70% stilling gir vel uansett ei endring i personalsituasjonen midt i (skule)året? 

Det er barnehage, som følger tariff. 
det er min avdeling som har et barn som slutter, som har hatt krav på ekstra midler, derfor faller behovet bort. Den som ble ansatt etter meg er på en annen avdeling, derfor er det mest gunstig at jeg går ned i stilling, enn at den andre avdelingen mister litt av en ansatt og måtte hatt vikar (da kanskje meg?) 30 %. 
 

praktisk for barnehagen, men føler ikke det er riktig. 

nevner også at jeg har barn, som gjør at jeg naturlig får mer fravær, det er koronastengt osv osv… men det er vel ulovlig å legge litt grunn, men har kanskje innvirket på valget 🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 8.1.2022 den 22.44):

I bedrift med tariffavtale (både offentleg og privat) så er det klare utgangspunktet etter tariffavtalen at heile bedrifta skal være utvalgskrets og at ein skal bruke ansiennitet ved utveljing. 

Det stemmer ikke. I kommunal sektor (unntatt Oslo) fremkommer det av hovedtariffavtalen kapittel 1 § 3 pkt. 3.3 at det først ved ellers  like  vilkår er  de med  kortest tjeneste innenfor vedkommende arbeidsområde i kommunen/virksomheten som skal sies opp  først.

Dette har aldri vært prøvd for domstolene, men KS selv mener at ordlyden avviker såpass mye fra hovedavtalen mellom LO og NHO at det som er av rettspraksis på området ikke vil være relevant siden det stort sett er basert på LO-NHOavtalen.

Dette gjelder altså kommunal sektor (minus Oslo). Om trådstarter jobber i en privat barnehage eller i Oslo kan det være andre avtaler og regelverk som gjelder. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...