Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den store tråden om camping med bil/bobil

Anbefalte innlegg

Skrevet
locked skrev (3 timer siden):

Ingen problem, fint å tråle gjennom bildearkivet i ny og ne for å minne seg på kva som er der...

Altså, eg køyrer fortsatt diesel. Eg hadde en 3år gammal bil med høg km, men den har vore så bra at den er no 10-11år. Så lenge den er trufast og lettreparert så blir det den. Billig bilhold, kjøpt og betalt på kjøpsdagen. Tippa break even på rundt 60kr liter for diesel så du må nok vente ei stund.

Men fra spøk til alvor, eg har hatt bilar med dieselvarmer, buss med dieselvarmer og forsåvidt også buss med varmepumpe og en svær batteripakke. Så det er vel så nær du kjem elbil. Og klart det er fint å få jevn temperatur det er jo ikkje til å komme unna. Men, detta var en gang veldig kjekt og billig. Viss eg ikkje vil sove i kald bil så bur eg berre på hotell. Men eg bur nok på hotell i jobben så egentlig lei, samtidig så har eg nok bonuspoeng til å overnatte gratis når eg vil det så det er heller ikkje motivasjonen.

Å "jevne" ut noko med ei jakke trur eg blir berre dumt. Ville heller funne ein annan måte å gjere det på. Kanskje nokre lekter i ulik høgde med ei tynn finerplate oppå. Alt anna enn å sove på ei madrass med kul på.

Og, ja, berre for å ha sagt det. Ei litt påkosta skummadrass med litt tjukkelse og luft inni hjelpe både på liggekomfort og isolasjon.

Eg søve best naken, men kan til nød ha ullundertøy og tjukke ullsokka men føle meg ikkje så fri då så helst ikkje. Dundyne, ekstra varm - viktig tilbehør.

Med jakke eller slikt under, så er det ikke for å skape en bul, men for å jevne ut en knekk. Og man bruker hva man uansett må ha med seg.

Det er lite plass i den bilen jeg har, så unngår å ta med noe som ikke er strengt nødvendig, så ev. treplate for å jevne ut, går ut. Og madrassen må være oppblåsbar for å ta liten plass når den ikke brukes, f.eks. når jeg kjører hjemmefra,  til neste sted eller hjem igjen.

Større bil blir det dessverre ikke før om ca 3 år, om jeg ikke vinner litt greit med kronasjer... 😁👍

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (24 minutter siden):

Den var da litt søt!

Men nei, alt for kort rekkevidde, ikke mulig å hurtiglade. Da sover jeg heller i en oppblåsbar madrass inne i en PV5. Den kan man fint sette en airfryer og en induksjonsplate i, og fyre opp fra hovedbatteriet, enten det er inni bilen eller utenfor!

Men, nå snakker jeg bare for min del. Sikkert noen som synes det er søtt nok, og "travelt nok" i hverdagen, og denne er et friskt pusterom fra bylivet jag!

Skrevet

Lading skjer via et vanlig 220V-uttak, noe enhver normal campingplass kan tilby. Hurtiglading kan du med andre ord glemme.

Da blir rekkevidden enda mindre fordi når du går tom for strøm så må du overnatte. 

Skrevet

Må innrømme at jeg delte artikkel basert på bilde alene. 😂🫣(Ikke lest) 

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Da sover jeg heller i en oppblåsbar madrass inne i en PV5. Den kan man fint sette en airfryer og en induksjonsplate i, og fyre opp fra hovedbatteriet, enten det er inni bilen eller utenfor!

Får bra skryt den PV5'en, så det er sikkert lurt. 👍

Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Må innrømme at jeg delte artikkel basert på bilde alene. 😂🫣(Ikke lest) 

Får bra skryt den PV5'en, så det er sikkert lurt. 👍

Ja, akkurat nå går tankene mine på om min neste bil blir enten KIA PV5, KGM Musso EV, KIA EV5 med 4WD (vil bort fra FWD), KIA EV6 eller en Ioniq 5...

Så kan det selvsagt dukke opp annet i mellomtiden, da jeg ikke egentlig ser for meg å bytte før tidligst om ca 3 år...

• Liker 1
Skrevet

Beklager hvis dette spørsmålet har vært oppe 1000 ganger, men jeg trenger litt hjelp med bilkjøp 🙂 er det best med klassisk bobil à la Dethleffs eller en kassebil som noen har bygd om? Hva skal jeg se etter og vurdere før jeg kjøper?

Planlegger turer i Norge og utover i Europa høst/sommer/vår, trenger ikke være "stealth", 1-2 personer, bensin eller diesel. 

På forhånd takk! -Hans

Skrevet
Lyracid skrev (1 minutt siden):

Beklager hvis dette spørsmålet har vært oppe 1000 ganger, men jeg trenger litt hjelp med bilkjøp 🙂 er det best med klassisk bobil à la Dethleffs eller en kassebil som noen har bygd om? Hva skal jeg se etter og vurdere før jeg kjøper?

Planlegger turer i Norge og utover i Europa høst/sommer/vår, trenger ikke være "stealth", 1-2 personer, bensin eller diesel. 

På forhånd takk! -Hans

Det er vanskelig å finne ombygde biler som ikke allerede er gamle og tildels slitne biler, pga reglene vi har for ombygging.

Selv om den sees over av en bilkyndig, kan det fort være ting man ikke finner i starten, men som mest sannsynlig vil treffe dere på en lang "europa-turne! Eller er dere motorkyndige, og heller ikke er ukjent med både rørlegging og elektrikerarbeid.

En ny/nyere "fabrikklagd" bobil er sannsynligvis derfor det beste om dere ikke anseer dere som habile hjemmemekkere og "handy mans", om ikke dere treffer på en som har bygd opp med tanke på nøyaktig hva dere ønsker og forventer, og skal bruke den til, til vanlig.

Alternativet er om dere mener dere vil klare dere med løsninger som ikke skrues fast, og som kan tas ut når dere senere vil bruke bilen som en vanlig varebil. Her må dere i tilfelle se på om en slik bil uansett må være isolert for kalde dager og netter tidlig vår eller sen høst, og kanskje gjerne i høyden. Eller satser dere på å holde dere mest mulig i lavlandet?

Så kommer det og an på hvor liten eller stor bil dere føler dere må ha. Rekker det med en som er basert på en VW Caravelle eller tilsvarende, med eller uten hevbart tak. Eller trenger dere noe større, gjerne noe basert på MB Sprinter eller tilsvarende.

Det kommer det jo veldig an på dere som brukere. Hvilke løsninger og hvilke behov skal det treffe for å passe dere. Er en av dere spesielt lange, og må ha seng som gir nok lengde? Eller er dere mindre av størrelse, og kan trives med å ha det litt trangt.

Hva må dere ha med, hvilke type utstyr må dere kunne frakte med dere, og vil dere ha seng som kan gjemmes på dagtid? Har dere ork og motivasjon til å re opp hver morgen?

En annen ting, hvor ofte/hvor mange mennesker regner dere med å måtte få plass til når dere stopper noen steder? Noen vil jo som oftest bare stoppe for en natt eller så, før man kjører videre, andre regner med å bli på samme sted flere dager, og da gjerne på plasser der dere vil møte likesinnede, og da vil underholde i deres vogn.

Tenker dere å beholde den videre, eller er dette for denne turen, og så skal den mest sannsynligvis selges igjen? En ny bobil vil nok sannsynligvis tape seg en god del i starten, en brukt vil ofte holde seg ganske jevnt i pris, spesielt om dere holder den i god skikk og stand.

Kanskje kommer dere på "hacks" og tilpasninger, som andre setter pris på og øker betalingsviljen dems for "deres" bobil!

Skrevet

Takk for masse god info! Jeg skal kjøpe brukt, vil gjerne kunne stå oppreist (179cm), vil ikke gjemme senga hver morgen, tenker maks fire i bilen for kortspill elns når det regner, også ha med sykkel (og kanskje dykkerutstyr). Kan du anbefale noen merker/produsenter? 

Skrevet

Her er det sannsynligvis endel som har mer peiling enn meg, men våger meg til å foreslå en vogn/bobil fra Adria, Bürstner, Dethleffs eller Knaus. De er noen av de større, og ansees som populære.

Men uansett hvilken av de du selv faller for, så sørg for å få gjennomført fukt-test av noen eksperter før du signerer kontrakt. En vogn med skjulte fuktskader eller tegn til ikke å være tett, kan fort koste dyrt og skape unødige problemer.

Også viktig å se på ikke bare tørrvekten som oftest oppgis, men og se på vekten "kjøreklar", altså med oljer oppfylt og med full tank, og med alt ekstrautstyr den kommer med. Fort gjort  å ende opp med en vogn du ikke får ha med så mye utstyr eller mat med, når vanntanker og dieseltank er fyllt opp.

Markise er fint å ha, for å kunne ha skygge eller litt ly for sitteplassene, mens man oppholder seg utendørs. sidevegger og gulv kan og være greit å ha, for litt bedre ly.

Men om dere vil ha det eller f.eks. et luftfylt fortelt (raskere å sette opp og ta ned enn de med vanlige stenger og bøyler), så vil kanskje ikke markise med sidevegger bli brukt så ofte. Så unngå dobbelt opp (sparer og vekt), men hør med andre campere hva de mener er mest fornuftig og brukes mest!

Selv definerer jeg meg som en novise på det området, min erfaring er stortsett camping med vanlig bil, men har absolutt sansen og interessen for å gå mer over til weekendcamper.

Men for min del vil jeg ha en elektrisk variant, som har 5 seter, og kan bruke camperbox-løsninger ved lengre turer eller rene weekend-camper-opplevelser.

Skrevet

Her er forresten en mer oppdatert liste over toppselgerne. Endel merker jeg ikke har særlig kjennskap til der, selv om jeg har hørt om de fleste... 😎

https://dinfritid.no/tett-på/2026/01/opptellingen

De mest solgte bobilmerkene i 2025
Adria: 151
Challenger: 95
Dethleffs: 88
Knaus: 77
Rapido: 77
Benimar: 73
Weinsberg: 69
Hymer: 68
Pøssl: 65
Sun Living: 63
Kabe: 53
Sunlight: 52
Malibu: 51
Carthago: 46
Eura Mobil: 44

Skrevet

Personlig ville jeg styrt unna ombyggde/hjemmebygget varebiler. Det er nesten umulig å vite hvor bra/dårlig ombyggingen er. 

Hvor stor bil man skal velge og om det bør være bybobil, halv- eller helintegrert kommer an på bruk, ønsker, budsjett og førerkort. Jeg har reist alene i Norge i mange år etterhvert med delintegrert bil og er godt fornøyd med det. Synes bybobiler virker veldig trange. De er selvfølgelig lettere og kjøre samt parkere, men en 7 meter delintegrert bil kommer seg også frem de utroligste steder uten problemer. 

Selv om du ser etter brukt bil ville jeg tatt en tur til en bobilforhandler for å sammenligne størrelser og løsninger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...