Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Blir den Norske befolkning holdt som gissel av et mindretall vaksine motstandere?


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Som vist til fra ukerapporten på forrige side, så stemmer jo ikke det du sier her opp mot hva FHI forteller i ukerapporten. Den eneste ekskluderte gruppa i rapporten er barn under 16 år, hvor flesteparten av de uvaksinerte er. Hadde man lagt til disse i statistikken ville insidensen blant uvaksinerte vært mye høyere.

Smitten spres nesten like mye i begge grupper, men litt mer i gruppen uvaksinerte ifølge FHIs tall; Uvaksinerte hadde en insidens på 1,3 høyere per 100k enn vaksinerte i uke 3. (I nyeste ukerapport som kom i dag er ikke denne statistikken med, etter endringer i testregimet). Husk at det også er forskjell på beskyttelse mot smittespredning og mot infeksjon.

984449590_Screenshot2022-02-01at16_14_00.png.5f7267cc354d2478d9ed4c57d3377f6c.png

Jeg vil ikke si smitten er omtrent lik i begge grupper ut fra disse tallene. 1,3 er en del. Men praktisk, for eksempel når det gjelder koronapass har det nok ingen betydning.

De ekskluderer de med naturlig immunitet plutselig når graver går en annen vei samt tar ikke høyde for at gruppen uvaksinerte er i gruppen som har desidert størst smitte, men likevel er tallene så og si like. Samtidig får man en stor grad av unøyaktighet siden man har et mye mindre tall grunnlag når en har et mindre grunnlag. 
 

basert på de tallene der er det f.eks dobbelt så farlig å være vaksinert med 2 eller flere doser opp mot 1 dose. Tror du det stemmer?

 

det er en grunn til at alle fagfolk nå bruker utrykket at smitten spres i like stor grad blant vaksinerte og uvaksinerte. Jeg kunne nevnt et julebord på Aker brygge også :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

De beskytter ikke 100%, det er sånnt, og påstanden min var ikke at vaksinen beskyttet 100% mot smittespredning.

De sier at de ikke beskytter mot smitte punktum. Det bekreftes også av tallene man nå ser. Det du sier var tilfelle for tidlige varianter, men det er altså ikke relevant lenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

De sier at de ikke beskytter mot smitte punktum. Det bekreftes også av tallene man nå ser. Det du sier var tilfelle for tidlige varianter, men det er altså ikke relevant lenger. 

Forskningen jeg siterte var Omikron BA.2,  'subvarianten til Omikron, som dominerer Danmark IDAG.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 minutter siden):

Forskningen jeg siterte var Omikron BA.2,  'subvarianten til Omikron, som dominerer Danmark IDAG.

 

Tallene og uttalelsene er for Norge nå. Forholder meg til dem siden de er mer relevant i Norge. Og som sagt fagfolk sier at det er null effekt mot smittespredning og det hadde de neppe gjort om ikke det stemte da de skal selge vaksiner for alt det er verdt. Mot alvorlig sykdom beskytter den (visstnok) selv om folk ikke blir særlig syke av omikron. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (22 timer siden):

Tallene og uttalelsene er for Norge nå. Forholder meg til dem siden de er mer relevant i Norge. Og som sagt fagfolk sier at det er null effekt mot smittespredning og det hadde de neppe gjort om ikke det stemte da de skal selge vaksiner for alt det er verdt. Mot alvorlig sykdom beskytter den (visstnok) selv om folk ikke blir særlig syke av omikron. 

Vaksinen beskytter mot smittespredning, du mistolker artikkelen.  Så lenge vaksinen hindrer infeksjon så har det en effekt mot smittespredning, ikke minst fordi sjansen er lavere at vaksinerte folk er syke.  Vaksinen hittil hindrer infeksjon av alle Covid variantene.

Problemet er at vaksinen ikke er effektiv nok mot infeksjon til å gjøre en stor forskjell i smittespredning og dermed så hjelper ikke koronapass noe særlig mot smittespredning av omicron.

Uansett, kan du ikke unngå logikken at så lenge vaksinen beskytter mot viruset til noe grad, så hindrer det smittespredning.  Har du ikke viruset så kan du ikke smitte andre.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (Akkurat nå):

Vaksinen beskytter mot smittespredning, du mistolker artikkelen.  Så lenge vaksinen hindrer infeksjon så har det en effekt mot smittespredning, ikke minst fordi sjansen er lavere at vaksinerte folk er syke.  Vaksinen hittil hindrer infeksjon av alle Covid variantene.

Problemet er at vaksinen ikke er effektiv nok mot infeksjon til å gjøre en stor forskjell i smittespredning og dermed så hjelper ikke koronapass noe særlig mot smittespredning av omicron.

Uansett, kan du ikke unngå logikken at så lenge vaksinen beskytter mot viruset til noe grad, så hindrer det smittespredning.  Har du ikke viruset så kan du ikke smitte andre.

Hvorfor sier da f.eks FHI at vaksinene ikke hjelper mot smitte? De faktiske tallene peker også i den retning med omikron og man ser til og med at trenden for alvorlig sykdom er på god vei til å snu med stupende tall for uvaksinerte på sykehus. Det er noen logiske brister her :p 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stoic skrev (På 31.1.2022 den 20.01):

Hvor skal listen ligge da, dersom du har fasit? Husk å forankre dette opp mot risiko også. 

"Fasiten" i den grad noe slikt fins, er vel det nivået myndighetene har lagt seg på. For min del ville f.eks.utmattelse med sykemelding og begrenset livsutfoldelse som følge av long-covid være litt under det jeg hadde håpet på, selv om jeg helt klart ville måtte ha overlevd for å kunne plages av det.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (41 minutter siden):

Hvorfor sier da f.eks FHI at vaksinene ikke hjelper mot smitte? De faktiske tallene peker også i den retning med omikron og man ser til og med at trenden for alvorlig sykdom er på god vei til å snu med stupende tall for uvaksinerte på sykehus. Det er noen logiske brister her :p 

Hvordan kan du smitte andre uten viruset?   Koronapass hjelper lite fordi vaksinene ikke hjelper nok, det er hva FHI sier

Det er veldokumentert at vaksinene hindrer infeksjon av Omicron. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Hvordan kan du smitte andre uten viruset?   Koronapass hjelper lite fordi vaksinene ikke hjelper nok, det er hva FHI sier

Det er veldokumentert at vaksinene hindrer infeksjon av Omicron. 

Nei de sier at de smitter i like stor grad. Les nå det jeg siterte for et par sider til opp igjen noen ganger da. Vaksinen hjelper ikke mot smitte sier de rett ut. De sier ikke engang at den hjelper lite mot smitte de sier at den ikke hjelper. Dette er igjen veldokumentert på smitten man ser i Norge om dagen.

 

la meg sitere på nytt

»mot smittespredning beskytter de altså ikke, og det er først og fremst det som har vært formålet medcoronasertifikatene, påpeker Stoltenberg»

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (1 minutt siden):

Nei de sier at de smitter i like stor grad. Les nå det jeg siterte for et par sider til opp igjen noen ganger da. Vaksinen hjelper ikke mot smitte sier de rett ut. De sier ikke engang at den hjelper lite mot smitte de sier at den ikke hjelper. Dette er igjen veldokumentert på smitten man ser i Norge om dagen.

Hvordan kan faktumet at vaksinen beskytter mot infeksjon  ikke hindre smitte?   FHI bekrefter vel dette faktumet, ikke sannt? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan faktumet at vaksinen beskytter mot infeksjon  ikke hindre smitte?   FHI bekrefter vel dette faktumet, ikke sannt? 

Jeg har aldri påstått dette heller. Pilene peker som sagt i en annen retning nå, men med fare for å repetere meg selv

 

la meg sitere på nytt

»mot smittespredning beskytter de altså ikke, og det er først og fremst det som har vært formålet medcoronasertifikatene, påpeker Stoltenberg»

uansett en idiotisk diskusjon nå om dagen da jeg helst skulle sett at man fikk ordentlig gang på smitten så en fikk brent igjennom litt kvikt nå som ingen blir syke :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri påstått dette heller. Pilene peker som sagt i en annen retning nå, men med fare for å repetere meg selv

 

 

la meg sitere på nytt

»mot smittespredning beskytter de altså ikke, og det er først og fremst det som har vært formålet medcoronasertifikatene, påpeker Stoltenberg»

 

Du tolker dette til å si at vaksinen ikke beskytter mot smittespredning selv om vaksinen hindrer infeksjon av viruset?  Hvordan er dette mulig?  Jeg  tror ikke forskerne er idioter og det er hva de mener å si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 minutt siden):

Du tolker dette til å si at vaksinen ikke beskytter mot smittespredning selv om vaksinen hindrer infeksjon av viruset?  Hvordan er dette mulig?  Jeg  tror ikke forskerne er idioter og det er hva de mener å si.

På hvor mange måter kan: «mot smittespredning beskytter de altså ikke» tolkes? Det er så enkelt som at mot smittespredning så beskytter de altså ikke hverken mer eller mindre. Det bekreftes igjen av smittetallene om man ser på alder og antall. I tillegg til dette så er sjangsen vanvittig mye større for å bli smittet av en vaksinert i utgangspunktet når risken er lik og man har såpass mange flere vaksinerte :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (19 minutter siden):

Det kan vel for eksempel tolkes som "ikke fullstendig" eller "ikke i det hele tatt". Du velger tydeligvis det siste.

Nei da hadde de skrevet det. Det står «mot smittespredning beskytter de altså ikke». Hadde det stått mot smittespredning beskytter de ikke så godt skulle jeg vært enig. Men utsagnet bekreftes av smittetallene man nå ser og fhi uttaler seg basert på dem. Når begge deler peker mot at smitten sprer seg i like stor grad i begge grupper (dette er også ordrett gjentatt fra fagfolk som har uttalt seg i media) så heller jeg mot at det FHI gikk ut med var rett og slett resultatet av tallene de har studert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (5 timer siden):

På hvor mange måter kan: «mot smittespredning beskytter de altså ikke» tolkes? Det er så enkelt som at mot smittespredning så beskytter de altså ikke hverken mer eller mindre. Det bekreftes igjen av smittetallene om man ser på alder og antall. I tillegg til dette så er sjangsen vanvittig mye større for å bli smittet av en vaksinert i utgangspunktet når risken er lik og man har såpass mange flere vaksinerte :) 

Vaksinen beskytter mot infeksjon av viruset.

500 tilfeldige Vaksinerte eller 500 tilfeldige uvaksinerte ville smitte like mange i de fleste tilfeller 

Begge påstander kan ikke være sanne 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...