Jump to content
-Mort3n

Verdivurdering og Refinansiering

Recommended Posts

Hei ! 😃

Har akkurat flyttet inn i helt ny leilighet(nytt bygg), Jeg kjøpte for ca 1 år siden(1 år byggetid).

Har akkurat tatt ny verdivurdering, og på 1 år har leiligheten steget i verdi ca 250 000,-.

Har snakket kjapt med min bank, og de sier jeg kan få til en opplåning på kr. 220.000,-. MEN de er veldig nøye på hva jeg skal bruke pengene på..

Planen er å bruke en sum på solskjerming,og sitter igjen med 190 000,- +++ kr

Dumt spørsmål:

- Jeg har akkurat begynt med Sparing i fond, og veldig gira på spare i flere år fremover.
Kan jeg bruke de resterende

190 000 ,- og sette i fondet jeg har ? (Globalt Indexfond)

- Kan jeg eventuelt Endre lånet til lavere månedskostnad, så jeg kan spare mer i fond pr måned ?

JA, jeg skal spørre banken disse spørsmålene, men vil gjerne høre hva dere ville gjort i min situasjon 😀

Takker for
innspill !

Edited by -Mort3n

Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen.

Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. 

Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. 

Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være.

Loko skrev (3 timer siden):

Dem er pålagt til å spørre om formålet ved opplåningen.

Når du refinansiere så kan du be banken sette lånet på nye 30 års nedbetaling. Hvis boligen er belånt med under 60% av verdien så kan du også be om avdragsfrihet slik at du bare betaler renter. 

Når du tenker å låne for å spare så må du tenke at avkastningen din må være høyere enn renten på lånet og at du må ta nok risiko for å få det. 

Jo større risiko du velger å ta jo lengre bør din tidshorisont på sparingen være.

Takk for svar Loko ! 😃